FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ویؤگیهای الگوی خانواده در اسلام در الگوی رفناری حضرت فاطمه سلام الله علیها


حمایت از همسر

یکی از مهم ترین شاخصه هایی که در ژرفابخشی محبت و در پی آن، استحکام خانواده مؤثر است، حمایت از همسر است. زن و شوهر در زندگی، غیر از نقش همسری در دیگر روابط اجتماعی و سیاسی نیز نقش هایی بر عهده دارند. یکی از نمونه های تأثر برانگیز، دفاع حضرت فاطمه زهرا(س) از همسر بزرگوارش در جریانی است که علی(ع) را با اکراه و اجبار برای گرفتن بیعت به مسجدالنبی می بردند. فاطمه(س)، بانوی دو عالم، برای دفاع از علی(ع) تا درب مسجد آمد و در تأکید بر یاری همسرش چنین فرمود: «به خدا سوگند، ای سلمان! از درب مسجد مدینه پا بیرون نمی گذارم، تا آنکه پسر عموی خود را با چشمان خودم سالم ببینم».[1]

ابراز محبت به همسر

نشان دادن محبت قلبی به همسر، امری تأکید شده در روابط میان زن و شوهر است. بنیان خانواده های به دور از محبت ورزی، بسیار سست و شکننده است. گفتن و شنیدن کلمات محبت آمیز، لازمه موفقیت در زندگی زناشویی است که البته به این نیاز متقابل، باید با رعایت برخی اصول، به بهترین شکل پاسخ گفت.

زندگی حضرت زهرا(س)، سرشار از گفتار آمیخته به احترام و عطوفت به حضرت علی(ع) بود. این بانوی بزرگوار در خطابی محبت آمیز به همسرش می فرمود: «روح من فدای روح تو بُوَد و جان من سپر بلای جان تو باشد.»[2] از علی(ع) نقل می کنند: «هرگاه به فاطمه می نگریستم، همه ناراحتی ها و غم هایم برطرف می شد».[3]

آراستن ظاهر و باطن برای همسر

از ویژگی های شایسته خانواده آرمانی در اسلام، آراستگی ظاهر و باطن همسران برای یکدیگر است.

حضرت علی(ع) می فرماید: «زیبایی باطن، در حسن نیت و زیبایی درون است».[4]

حضرت فاطمه(س)، الگوی برتر زنان مسلمان، برای زینت و استحباب، انگشتری به دست می کرد و از زبان رسول خدا(ص)، به دست کردن انگشتر را سفارش می فرمود: «هرکس انگشتری عقیق به دست کند، همواره خیر می بیند».[5]

این بانوی گرامی همواره بر آن بود در محیط خانه و خانواده، خوش بو و آراسته باشد و موهبت زیبایی و جمال بی مانندش را تنها برای همسرش علی(ع) بیاراید و او همیشه نزد خود عطر نگه می داشت. ام سلمه می گوید:

از ریحانه پیامبر خدا(ص) عطر خواستم و گفتم: سرورم! آیا عطر و بوی خوشی نزد خویش دارید؟ ایشان فرمود: آری و بی درنگ شیشه عطری آورد و اندکی از آن را بر کف دستم ریخت. بوی خوشی از آن برخاست که هرگز به مشامم نرسیده بود. [6]

ایشان در واپسین لحظه های زندگی اش به اسماء فرمود: «عطر مرا که همیشه خود را با آن عطرآگین می کردم، بیاور...».[7]

صبر و بردباری

از مؤثرترین ویژگی های اخلاقی در جهت موفقیت در محیط خانواده، دست یابی به کیمیای صبر است. در هر خانواده ای که عنصر صبر آسیب ببیند، بنای محبت و استحکام نیز آفت خواهد پذیرفت. درس گرفتن از زندگی پربار حضرت فاطمه(س)، راهکارهای ارزنده ای برای صبرپیشگی در برابر سختی ها در مقابل همه خانواده ها قرار می دهد. حضرت زهرا(س) در سنین پایین با علی(ع) پیمان ازدواج بست و از میان خواستگاران، علی(ع) را با وجود زهد و ساده زیستی اش برگزید. محورهای صبر و شکیبایی حضرت فاطمه(س) در همسرداری و همراهی با علی(ع) را می توان در پنج مورد زیر برشمرد:

1. تحمل سرزنش ها؛ حضرت فاطمه(س) پس از انتخاب زندگی ساده علی(ع)، بسیار سرزنش شد و در برابر همه سرزنش ها به نیکی صبر می فرمود.

2. تحمل سختی های کار منزل و خدمت در خانه.

3. تحمل مشکلات فراوان در زمان غیبت های طولانی حضرت امیر المؤمنین علی(ع) در طول جنگ های صدر اسلام.

4. شریک شدن در غم علی(ع) و تحمل رنج های او و همراهی صبورانه با وی.[8]

تقسیم کار در خانواده

با تعیین مسئولیت ها و تقسیم کارها، از سنگینی بار تکالیف کاسته می شود و این همکاری متقابل، زمینه تحکیم پیوند مودت بین زن و شوهر را فراهم می آورد. این امر، یکی از عوامل شادابی و تکامل خانواده است. در زندگی فاطمه(س) نیز این مهم با تقسیم کارها میان اعضای خانواده انجام می گرفت. امام باقر(ع) فرموده است:

حضرت فاطمه(س)، کارهای خانه را با حضرت علی(ع)، این گونه تقسیم کرد که خمیر کردن آرد، نان پختن، تمیز کردن و جارو زدن خانه به عهده فاطمه(س) باشد و کارهای بیرون از خانه از قبیل جمع آوری هیزم و تهیه مواد اولیه غذایی را علی(ع) انجام دهد.[9]

از امام صادق(ع) نیز در این باره نقل شده است:

تقسیم کار با رهنمود رسول خدا(ص) انجام گرفت؛ وقتی آن حضرت بیان داشت که کارهای داخل منزل را فاطمه(س) و کارهای بیرون از خانه را علی(ع) انجام دهد، فاطمه(س) با خوش حالی این گونه فرمود: «جز خدا کسی نمی داند که از این تقسیم کار تا چه اندازه ای خوش حال شدم؛ زیرا رسول خدا(ص) مرا از انجام کارهایی که مربوط به مردان است، باز داشت.[10]

خانه های آسمانی(2): سیره خانوادگی امام حسین(ع)

امام حسین(ع) با همسران و فرزندان خویش در نهایت ادب و مهربانی رفتار می کرد. عقاد می نویسد:

حسین(ع) از آن کسانی بود که به فرزندان خویش محکم ترین علاقه ها را و در حق همسرانش بهترین عواطف را داشت. ایشان درباره همسر باوفایش رباب و دختر شیرین سخنش سکینه چنین می گفت:

به جان خود سوگند! خانه ای را دوست می دارم که سکینه و رباب را میزبانی کند. من این دو را دوست می دارم و مالم را در راه آنان می دهم و کسی نمی تواند مرا بر این علاقه و دوستی ملامت کند.[11]

آری، دوستی و صمیمیت، بنای خانواده را محکم و استوار و از فروپاشی آن جلوگیری می کند. ثمره این وفاداری و انس امام با همسرش را، در رفتار همسر آن حضرت پس از شهادتش می بینیم.

رباب، همسر باوفای امام حسین(ع)، تا واپسین دم حیات، از ایشان جدا نشد و تا لحظه شهادت شوهر والامقام خود با افتخار، در کنار او تمام رنج ها را به جان خرید.

خانه های آسمانی(3): ادب حضرت علی اکبر(ع)

علی اکبر(ع)، شبیه ترین فرد به پیامبر در چهره و رفتار و گفتار بود. تربیت علی اکبر(ع)، برترین تربیت بود؛ مربیان او علی(ع) ـ باب مدینه علم ـ و حسن و حسین(علیهماالسلام) ـ میوه درخت دانش و بینش نبوی ـ بودند. او نزد پدر گرامی اش حسین بن علی(ع) و در دامان پاک مادر بزرگوارش لیلا پرورش یافت.

علی اکبر(ع) به زینت اخلاق نیک و ادب، آراسته و آن را از اجداد پاک و مطهرش به ارث برده بود. او در حضور پدر و مادر گرامی اش با احترام می نشست و بدون اجازه پدر سخن نمی گفت.

او حتی هنگامی که قصد رفتن به میدان جنگ را داشت، از محضر پدر اجازه پیکار می خواست.

حضرت علی اکبر(ع) در نهایت ادب و معرفت، نمونه انسان ِکامل بود. او هرگز سخن بی اساس نمی گفت و با آنکه در سنین جوانی بود، هرگز سخنی برخلاف ادب بر زبان جاری نکرد.

با اینکه علی اکبر(ع) مولود نبوت و ولایت بود، در فروتنی نظیر نداشت و مانند عبدی در محضر پدر حاضر می شد.

علی اکبر(ع) بر اساس دستور قرآن کریم، آرام، فروتن، مؤدب و متفکر بود و پیوسته خود را به حسب و نسب عالی قریش و خاندان نبوت و ولایت منسوب می کرد، بدون آنکه تکبر ورزد.

تواضع است دلیل رسیدن به کمال که چون سوار به مقصد رسد پیاده شود[12]

پی نوشت:

[1]. محمد بن محمد مفید، اختصاص، قم، جامعة المدرسین، 1374، ص 188.

[2]. مهدی حائری مازندرانی، کوکب الدری، قم، مکتبة الحیدریه، 1374، ج 1، ص 196.

[3]. علامه مجلسی، بحارالانوار، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج 43، ص 134.

[4]. غررالحکم و دررالکلم، ص 41.

[5]. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، قم، نشر مؤسسه آل البیت، 1409هـ . ق، ج 8، ص 249 و ج 3، ص 40.

[6]. بحارالانوار، ج 43، ص 95.

[7]. علی بن عیسی اربلی، کشف الغمة فی معرفة الائمة، تهران، اسلامیه، 1381، ج 2، ص 62.

[8]. نک: کتاب زنان، صص 163 و 164.

[9]. محمد دشتی، نهج الحیاة، قم، مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع)، 1375، ص 168.

[10]. میرزاحسین نوری، مستدرک الوسائل، مؤسسه آل البیت، ج 13، ص 48.

[11]. لطف الله صافی گلپایگانی، پرتویی از عظمت امام حسین(ع)، قم، نشر حضرت معصومه(س)، 1379، چ 1، ج2، ص 172.

[12]. دیوان صائب تریزی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ج 1، ص 128.

کلمات کليدي:
همسر
زن
خانواده
خانه آسمانی
زندگی خانوادگی حضرت زهرا
دفاع حضرت فاطمه زهرا
امام علی علیه السلام
حضرت علی علیه السلام
موارد مرتبط
تبیین ابعاد حکمرانی متعالی مبتنی بر سیره حکومتی امام علی (ع): تلفیق رویکرد اجتهادی و تحلیل محتوا
تبیین ابعاد حکمرانی متعالی مبتنی بر سیره حکومتی امام علی (ع): تلفیق رویکرد اجتهادی و تحلیل محتوا

یکی از مسائل مهم جهان امروز تغییرات سریع دولت و فرایندهای حکمرانی و مدیریت است. نقش سنتی و تاریخی دولت ها تغییر یافته و، به تبع آن، ماهیت فرایندهای حکمرانی و مدیریت در سراسر جهان دگرگون شده است. آن چه...

 
آسیب شناسی نخبگان تأثیرگذار در حکومت علوی

چکیده: نخبگان تأثیرگذار در عصر حاکمیت امیر مؤمنان (ع) به انحرافات و بیماری هایی مبتلا شدند که موجب مقاوت آنان در برابر اصلاحات امیر مؤمنان گردید. یکی از مهمترین بیماری های آنان مسألۀ رشک و کینه بر...

 
اعتبارسنجی انگاره ستایش امام علی (ع) از خلیفه دوم بر پایه خطبه 228 نهج البلاغه

در خطبه 228 نهج البلاغه تعبیرهای ستایش گرانه و اوصاف مبالغه آمیزی به کار رفته که به گمان بعضی در باره خلیفه دوم بوده است. این احتمال موجب گردیده که شماری از بزرگان شیعه و سنی به نقد و بررسی این خطبه ج...

http://imamalinet.net/fa/Article/View/93541/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7(%D8%B3)-%D9%88-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B9%D9%84%DB%8C(%D8%B9)


چهارشنبه، 07 خرداد 1404 - 16:20 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0