FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پیامها و راهبردها و راهکارها و الگوی برنامه های تربیتی سوره کافرون کتاب قرآن


 

1.  محتوای سوره کافرون از نظر اصول دین دلالت دارد بر توحیدی بودن سوره و نفی و برائت از کفر.
2. به لحاظ دیدگاه تعلیم و تربیت و رشد، کفر وقتی شکل می گیرد که آگاهی و درک و فهم و رشد به دانائی حقیقت خالق هستی بخش و آیات و رهنمودهای خداوند شکل نگرفته باشد، البته رذائل اخلاقی مانند خودبزرگ بینی، غرور بیش از حد و کبر واطاعت از امر به بدی نفس اماره و گرفتاری در غرائز دنیوی و اطاعت از نفسانیت و نادانیها و جهالتها همه تاثیر گذار در کفر و شرک و نفاق هستند.
3. آیه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان دلالت دارد به نام جامع خداوند الله که گواه توانمندیهای جامع خداوند در آفرینش و اداره عالی خلقت و تعالی آن هست و جمع صفات الهی خداوند در توان بی نهایت هست و همچنین دلالت دارد بر اینکه نور حقیقت خداوند و منزهی خداوند و همیشه جاری و ساری بر هدایت و تعالی خلقت بخصوص بنی آدم و آنچه به او مربوط می شود هست، و روشنگری و اطلاع رسانی که آگاه باشید که خداوند آیات خودش را بر بندگان خود عرضه می نماید ولی بدانید این آیات تعلق دارد به خداوند بخشنده و مهربان که رحمتش هم شامل عموم جامعه می شود و هم رحمت خاصش شامل خواص جامعه می گردد. ( پس کارهای خود را به نام خداوند شروع نمائید و امیدوار باشید که خداوند راهنمای شماست و خداوند است که بر عموم امور تاثیرگذار است، پس برای رضایتمندی خداوند تلاش نمائید و بدانید که در همه حال خداوند بخشنده و مهربان است، پس از رحمت خداوند هم مأیوس نشوید و هم به راه مخالف صراط مستقیم که راه خداوند است به کجروی خود را گرفتار ننمائید. )
4. آیات قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ ﴿۱﴾ بگو اى كافران (۱) لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿۲﴾ آنچه مى ‏پرستيد نمى ‏پرستم (۲)، دلالت دارد بر اینکه 1- آیه یک سوره کافرون دلالت دارد بر اینکه سوره کافرون خطاب به کافران به اسلام دین خداوند و حتی خداوند است. 2- آیه دو سوره کافرون دلالت دارد بر اینکه پیامبر اکرم با سلامت نفس و فرهیختگی از فشارهای کفار نمی هراسد و به تعالی و محکم اعلام می دارد که آنچه (کافران ) عبادت می کنند و می پرستند، عبادت نمی نماید و نمی پرستد، بدین معنی که بر اثر فشار و یا محبت و دعوت به کفر و سرکشی کافران از عبادت و پرستش خداوند، پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه به کفر و اعتقادات اشتباه کافران ایمان نمی آورد و از اعتقادات کافران برائت می جوید.3- آیه دو سوره کافرون دلالت دارد بر اینکه پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه اعلام می دارد که عبد بودن و اطاعت، سزاوار و شایسته خداوند است.
5. آیه وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۳﴾ و آنچه مى ‏پرستم شما نمى ‏پرستيد (۳)، آیه سه سوره کافرون دلالت دارد بر اینکه آنچه پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه می پرستد، کافران آن را نمی پرستند، ( این موضوع سرسختی و ایستادن در برابر حقایق دین و دعوت به حق عبادت و پرستش خداوند می تواند بر اثر عدم درک صحیح از سخن پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه و عدم رشد و آگاهی و علم و فضائل لازم صورت می پذیرد که از استضعاف دانائی و رشد و منزهی و تعالی کمالات و فضائل مردمی که کافر به عبادت خداوند هستند، ناشی می شود.
6. آیات چهارم و پنجم سوره کافرون، ( وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿۴﴾ و نه آنچه پرستيديد من مى ‏پرستم (۴) وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۵﴾ و نه آنچه مى ‏پرستم شما مى ‏پرستيد (۵)، ) دلالت دارد بر اینکه 1- حضرت پیامبر اکرم سلام الله علیه بر مسئله عدم اعتقاد به کفر و بندگی خداوند و اله های کافران و برائت از انحرافات آنان تاکید دارد. 2- پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه تاکید دارد بر اینکه کافران هم ( با وجود عدم درک حقیقت و رشد و تعالی و وجود گرفتار ِ رذائل و تکبر بودن ) خداوند را بندگی و عبادت و پرستش نمی کنند.
7. آیه ششم سوره کافرون (لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ ﴿۶﴾ دين شما براى خودتان و دين من براى خودم (۶) دلالت دارد بر اینکه حضرت محمد سلام الله علیه تن به سازش و پذیرش اعتقادات کفار نمی دهد ( که کفر در رابطه با بندگی و اطاعت و پرستش خداوند است )، و اعلام می دارد که اعتقادات کفار ( تا مادامی که ناشی از جهالت و نادانی و رذائل خودخواهانه و خودبزرگ بینی و تکبر است و تسلیم حقسقت و اطاعت از خداوند نشده اند ) برای خود کفار است، و همچنین اعتقادات توحیدی و اطاعت از خداوند و بندگی و پرستش خداوند مرام پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه و امت و پیروان رسول اکرم سلام الله علیه می باشد.
8. آیات سوره کافرون دلالت دارد بر اینکه ارزشهای غیر خدائی که ناشی از اطاعت خداوند نیست قابل پذیرش نیست، همانطور که کافران عقاید اسلامی را و اطاعت از خداوند را نمی پذیرند.
9. عقاید پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه بر اثر اشراف بر حقایق و علوم الهی است، ولی عقاید کافران ناشی از آگاه نبودن از حقایق و علوم الهی است.

گل افشان گل محمدی


شنبه، 03 خرداد 1404 - 11:24 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0