1. محتوای سوره کافرون از نظر اصول دین دلالت دارد بر توحیدی بودن سوره و نفی و برائت از کفر.
2. به لحاظ دیدگاه تعلیم و تربیت و رشد، کفر وقتی شکل می گیرد که آگاهی و درک و فهم و رشد به دانائی حقیقت خالق هستی بخش و آیات و رهنمودهای خداوند شکل نگرفته باشد، البته رذائل اخلاقی مانند خودبزرگ بینی، غرور بیش از حد و کبر واطاعت از امر به بدی نفس اماره و گرفتاری در غرائز دنیوی و اطاعت از نفسانیت و نادانیها و جهالتها همه تاثیر گذار در کفر و شرک و نفاق هستند.
3. آیه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان دلالت دارد به نام جامع خداوند الله که گواه توانمندیهای جامع خداوند در آفرینش و اداره عالی خلقت و تعالی آن هست و جمع صفات الهی خداوند در توان بی نهایت هست و همچنین دلالت دارد بر اینکه نور حقیقت خداوند و منزهی خداوند و همیشه جاری و ساری بر هدایت و تعالی خلقت بخصوص بنی آدم و آنچه به او مربوط می شود هست، و روشنگری و اطلاع رسانی که آگاه باشید که خداوند آیات خودش را بر بندگان خود عرضه می نماید ولی بدانید این آیات تعلق دارد به خداوند بخشنده و مهربان که رحمتش هم شامل عموم جامعه می شود و هم رحمت خاصش شامل خواص جامعه می گردد. ( پس کارهای خود را به نام خداوند شروع نمائید و امیدوار باشید که خداوند راهنمای شماست و خداوند است که بر عموم امور تاثیرگذار است، پس برای رضایتمندی خداوند تلاش نمائید و بدانید که در همه حال خداوند بخشنده و مهربان است، پس از رحمت خداوند هم مأیوس نشوید و هم به راه مخالف صراط مستقیم که راه خداوند است به کجروی خود را گرفتار ننمائید. )
4. آیات قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ ﴿۱﴾ بگو اى كافران (۱) لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿۲﴾ آنچه مى پرستيد نمى پرستم (۲)، دلالت دارد بر اینکه 1- آیه یک سوره کافرون دلالت دارد بر اینکه سوره کافرون خطاب به کافران به اسلام دین خداوند و حتی خداوند است. 2- آیه دو سوره کافرون دلالت دارد بر اینکه پیامبر اکرم با سلامت نفس و فرهیختگی از فشارهای کفار نمی هراسد و به تعالی و محکم اعلام می دارد که آنچه (کافران ) عبادت می کنند و می پرستند، عبادت نمی نماید و نمی پرستد، بدین معنی که بر اثر فشار و یا محبت و دعوت به کفر و سرکشی کافران از عبادت و پرستش خداوند، پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه به کفر و اعتقادات اشتباه کافران ایمان نمی آورد و از اعتقادات کافران برائت می جوید.3- آیه دو سوره کافرون دلالت دارد بر اینکه پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه اعلام می دارد که عبد بودن و اطاعت، سزاوار و شایسته خداوند است.
5. آیه وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۳﴾ و آنچه مى پرستم شما نمى پرستيد (۳)، آیه سه سوره کافرون دلالت دارد بر اینکه آنچه پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه می پرستد، کافران آن را نمی پرستند، ( این موضوع سرسختی و ایستادن در برابر حقایق دین و دعوت به حق عبادت و پرستش خداوند می تواند بر اثر عدم درک صحیح از سخن پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه و عدم رشد و آگاهی و علم و فضائل لازم صورت می پذیرد که از استضعاف دانائی و رشد و منزهی و تعالی کمالات و فضائل مردمی که کافر به عبادت خداوند هستند، ناشی می شود.
6. آیات چهارم و پنجم سوره کافرون، ( وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿۴﴾ و نه آنچه پرستيديد من مى پرستم (۴) وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۵﴾ و نه آنچه مى پرستم شما مى پرستيد (۵)، ) دلالت دارد بر اینکه 1- حضرت پیامبر اکرم سلام الله علیه بر مسئله عدم اعتقاد به کفر و بندگی خداوند و اله های کافران و برائت از انحرافات آنان تاکید دارد. 2- پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه تاکید دارد بر اینکه کافران هم ( با وجود عدم درک حقیقت و رشد و تعالی و وجود گرفتار ِ رذائل و تکبر بودن ) خداوند را بندگی و عبادت و پرستش نمی کنند.
7. آیه ششم سوره کافرون (لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ ﴿۶﴾ دين شما براى خودتان و دين من براى خودم (۶) دلالت دارد بر اینکه حضرت محمد سلام الله علیه تن به سازش و پذیرش اعتقادات کفار نمی دهد ( که کفر در رابطه با بندگی و اطاعت و پرستش خداوند است )، و اعلام می دارد که اعتقادات کفار ( تا مادامی که ناشی از جهالت و نادانی و رذائل خودخواهانه و خودبزرگ بینی و تکبر است و تسلیم حقسقت و اطاعت از خداوند نشده اند ) برای خود کفار است، و همچنین اعتقادات توحیدی و اطاعت از خداوند و بندگی و پرستش خداوند مرام پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه و امت و پیروان رسول اکرم سلام الله علیه می باشد.
8. آیات سوره کافرون دلالت دارد بر اینکه ارزشهای غیر خدائی که ناشی از اطاعت خداوند نیست قابل پذیرش نیست، همانطور که کافران عقاید اسلامی را و اطاعت از خداوند را نمی پذیرند.
9. عقاید پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه بر اثر اشراف بر حقایق و علوم الهی است، ولی عقاید کافران ناشی از آگاه نبودن از حقایق و علوم الهی است.
گل افشان گل محمدی