FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حکمت لبیک در حج؛ بازخوانی عبودیت و ادب در پیشگاه خداوند


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 03 خرداد 1404 - 09:30
زائرِ خانه اش شده ای و تا حاجی شدن، تا به قرب رسیدن، یک «لبیک» فاصله داری، لبیکی که تو را به چنان کُرنشی ببرد که غیر او را نبینی، به غیر او تکیه نکنی و به غیر او دل نبندی... آنگاه بگویی: «لبیک»؛ یعنی که من به حضور تو آمده ام و ...«و ایای فارهبون» ...
لبيك،خدا،صاحب،حج،انسان،مقام،حضور،دعوت،الله،مناسك،دست،چركين،آ ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، برای هر کدام از مناسک حج سری است و برای مجموع حج و عمره هم سری است.
در بخشی از کتاب صهبای صفا به گوشه‌ای از اسرار این سفر الهی اشاراتی شده است تا زائران بیت‌الله با آگاهی به این اسرار، این سیر را پشت سر بگذارند.
اسرار عبادات
زائران بیت‌الله هر عبادتی را که انجام می‌دهند، راز و رمز بسیاری از آنها برایشان روشن است؛ نماز کارهایی دارد.
روزه دستوراتی دارد.
زکات و جهاد دستوراتی دارد و ...
که پی بردن به منافع و فواید ایــن دستورات دشوار نیست.
به طور مثال نماز ذکرهایی دارد که معنی‌اش روشن است.
رکوع و سجودی دارد که تعظیم را تفهیم می‌کند و تشهدی دارد که اعتراف را همراه دارد و...
روزه گرفتن پرهیز از امیال است، همدلی و همدردی و هماهنگی با مستمندان است.
یادآوری مسئله فشار گرسنگی و تشنگی پس از مرگ است.
روزه گرفتن هم منافع فراوانی دارد که منافع دنیایی آن مشخص و منافع روحی و معنوی‌اش مشخص است.
ولی حج یک سلسله از دستورات و مراسم و مناسکی دارد که پی بردن به راز و رمزش بسیار سخت است.
معنای بیتوته کردن در مشعر، سر تراشیدن، بین صفا و مروه هفت بار گشتن و در بخشی از این مسافت هروله کردن و...
راز و رمز پیچیده‌ای دارد.
لذا جریان تعبد در حج بیش از سایر دستورات دینی است.
مرحوم فیض از وجود مبارک رسول خدا (ص) نقل کرد که حضرت در موقع لبیک گفتن به خدا عرض کرد: «لبیک بحجة حقاً، تعبداً و رقاً/ خدایا من با رقیت و عبودیت محض، لبیک می‌گویم و مناسک حج را انجام می‌دهم».
چون سِر بسیاری از مناسک، به عقل عادی قابل تبیین نیست و چون روح تعبد در حج بیشتر است، لذا در هنگام لبیک، عرض کرد: «تعبداً و رقاً».
نظیر ذکری که در سجده تلاوت گفته می‌شود.
«لبیک» یعنی عبودیت صرف، تسلیم محض
پس حج یک سلسله دستوراتی دارد و یکی از مناسک حج، مسئله «لبیک» گفتن است که احرام، با این تلبیه (لبیک گفتن) بسته می‌شود.
پس از احرام، مستحب است انسان این لبیک‌ها را ادامه دهد تا آن محدوده‌هایی که خانه‌های مکه پیدا شود.
این «لبیک» که انسان در هر فراز و نشیبی و در هر اوج و حضیضی آن را زمزمه می‌کند برای آن است که در هر لحظه و آنی، آن عهد را تجدید کند.
از وجود مبارک پیغمبر (ص) نقل شده است که: «اگر در امت‌های گذشته رهبانیتی راه یافت، رهبانیت امت من جهاد در راه خداست و تکبیر در هر بلندی و مانند آن.»
«تکبیر بر هر بلندی» ناظر به همین تلبیه (لبیک اللهم لبیک) است که زائرانِ بیت خدا به هر جای بلندی که می‌رسند، می‌گویند.
این به صورت یک راهبانیت است.
راهب کسی است که از خدا بهراسد و پروردگار ما را به رهبانیت ممدوح و پسندیده فراخوانده است، لذا فرمود: «ایای فارهبون».
از جهنم ترسیدن هنر نیست.
از خدای متعال، هراسناک بودن هنر است، که آن هراس نیز خوف عقلی و حریم گرفتن است.
وقتی می‌گویند: آن شخص محترم است.
یعنی باید در حضور او حریم گرفت و نباید به او نزدیک شد که مبادا ادب ترک شود.
درباره پروردگار نیز باید حریم بگیریم چون در همه حالات خدا با ماست.
«و هو معکم این ما کنتم/او با شماست هرجا که باشید»، منظور از حریم گرفتن و نگهداری حرمت، فاصله زمانی یا مکانی نیست، زیرا هر جایی که هستیم، او با ماست.
بنابراین، احترام به خدا، احترام و حریم‌گیری اعتقادی است؛ یعنی انسان باید در پیشگاه حق آنقدر کُرنش کند که غیر او را نبیند، به غیر او تکیه نکند و به غیر او دل نبندد و بگوید: «لبیک»، یعنی من به حضور تو آمده‌ام.
«ایای فارهبون» یعنی این.
انسان در بسیاری از مناسک و مراسم می‌گوید: «لبیک».
اصلِ بستن حج و عمره به صورت احرام با لبیک شروع شده و بعد هم تکرار می‌شود.
اینجاست که وجود مبارک پیغمبر (ص) فرمودند: «لبیک بحجة حقاً تعبداً و رقاً».
بعضی‌ها به دعوت انبیا «لبیک» می‌گویند، نه به دعوت پروردگار
البته کسانی که مکه مشرف می‌شوند و حج یا عمره انجام می‌دهند و لبیک می‌گویند، چند گروه هستند.
چون ایمان درجاتی دارد، مؤمنان نیز دارای درجاتی هستند، تلبیه هم مراتبی دارد.
همه می‌گویند: لبیک، اما بعضی دعوت و اعلان انبیا را لبیک می‌گویند.
بعضی دیگر دعوتِ الله را.
بعضی‌ها می‌گویند: «لبیک داعی الله، لبیک داعِی الله»، یعنی ای کسی که ما را به الله دعوت کرده‌ای، ما لبیک می‌گوییم، یعنی اجابت کرده‌ایم و آمده‌ایم.
اینها متوسطین از مؤمنان و زائران بیت خدا هستند.
اینها کسانی هستند که دعوت ابراهیم خلیل (ع) را اجابت می‌کنند.
ابراهیم خلیل (ع) هم مردم را به زیارت بیت الله دعوت کرده است نه به غیر آن.
انسان اگر درست لبیک بگوید، مشکلاتش برطرف می‌شود
وقتی زائر به بارگاه الله بار می‌یابد، اگر درست لبیک بگوید، هر مشکلی که دارد، مشکلش حل می‌شود و برمی‌گردد.
اینها را به عنوان سِر گفته‌اند.
گفته‌اند که صاحبدل و اهل معرفتی با لباس ژنده و چرکین به حضور صاحب مقامی بار یافت.
به او گفتند: با این لباس چرکین به پیشگاه صاحب مقام رفتن عیب است.
در جواب گفت: با لباس چرکین به پیشِ صاحب مقام رفتن عیب نیست.
با همان لباس چرکین از حضور صاحب مقام برگشتن ننگ است؛ یعنی یک انسان وقتی به حضور صاحب مقام می‌رسد، اگر صاحب مقام او را لایق ندانست و رد کرد و چیزی به او نداد برای او ننگ و عیب است.
ولی اگر او یک انسان شایسته‌ای بود، صاحب مقام او را می‌پذیرد به او هدیه و انعام می‌بخشد، عطیه می‌دهد و مانند آن.
این صاحبدل، با این داستان گفت: با دست گناه به سوی خدا رفتن و دست پر از گناه را به طرف خدا دراز کردن، تنگ نیست، با دست گناه از پیش خدا برگشتن ننگ است.
اگر خدا نپذیرد و گناهان را نبخشد، انسان آلوده می‌رود و آلوده برمی‌گردد.
اینجا به هیچ‌کس نمی‌گویند چه آوردی؟
می‌گویند چه می‌خواهی؟
و باز گفته‌اند از صاحبدل و صاحب معرفتی که به حضور صاحب مقامی رسید، پرسیدند: وقتی به حضور صاحب مقام می‌روی چه می‌بری؟
یا وقتی به حضور صاحب مقام آمدی، چه آوردی؟
او در جواب گفت: وقتی کسی به حضور صاحب مقام می‌رود، از او سؤال نمی‌کنند چه آوردی؟
از او می‌پرسند چه می‌خواهی؟
من اگر می‌داشتم که اینجا نمی‌آمدم.
اینها داستان است ولی حقیقتی را به همراه دارد.
یعنی انسان وقتی به بارگاه اله می‌رود، نمی‌تواند بگوید: من عمری زحمت کشیدم، عالم شدم، کتاب نوشتم، مبلغ شدم، معلم شدم، یا مالی در راه خدمت به جامعه مصرف کردم و...
چون همه اینها عطیه اوست.
«وَ مَا بِکُم مِن نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ».
پس هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که من با کوله‌باری از فضیلت و هنر به پیشگاه خدا رفتم چرا که همه اینها مال اوست.
خود انسان که چیزی ندارد.
با دست تهی می‌رود.
هیچکس به درگاه حق با دست پر نمی‌رود.
لذا به هیچکس نمی‌گویند چه آوردی؟
به همه می‌گویند چه می‌خواهی؟
خدایا!
فقر و تهیدستی ما را به اینجا آورده است
مسئله زیارت خانه خدا، به عنوان ضیافت و مهمانداری است.
ما باید متوجه باشیم که مبادا خدای ناکرده، کاری را که خیر بود و از ما صادر شد، آن را به حساب خودمان بیاوریم و بگوییم: خدایا ما این مقدار کار خیر کردیم!
اینها مال اوست.
وقتی به خانه او می‌رسیم، می‌گوییم: «الحرمُ حرمک، البلد بلدک، البیتُ بیتک و أنا عبدک ببابک»، این همان بیانی است که امام سجاد (ع) در دعای ابوحمزه ثمالی در سحرهای ماه مبارک رمضان عرض کرد: «سیدى عبدک ببابک اقامته الخصاصة بین یدیک».
عرض کنیم خدایا!
فقر و تهیدستی ما را به اینجا آورده است.
ما چیزی نیاوردیم، آمدیم که چیزی ببریم.
اگر کسی به اعتماد اعمال خود به زیارت خانه خدا برود، ضرر کرده است.
چون مال خدا را مال خود پنداشته است؛ همه آن خیراتی که از توفیقات و نعمت‌های الهی بود و باید به خاطر آنها خدا را ستایش کرد.
انتهای پیام/


 
 

 

لبيك،خدا،صاحب،حج،انسان،مقام،حضور،دعوت،الله،مناسك،دست،چركين،آ ...

 

 

شنبه، 03 خرداد 1404 - 11:00 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0