FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پیام ها و رهنمودها وراهبردها و راهکارهای سوره نصر کتاب قرآن


1. سوره نصر قرآن از نظر اصول دینی بیانگر و دلالت بر اصل توحید می باشد.
2. شروع سوره قرآن با نام (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان)، بیانگر و دلالت بر تعالی رفتار خداوند در هدایت و رشد و یاری و حمایت خلقت و بندگان در ایمان آوردن به دین اسلام می باشد.
3. شروع سوره قرآن با نام (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان) ، بیانگر و دلالت بر اهمیّت شروع کارها با آیه مبارکه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ می باشد و بیانگر و دلالت بر تاثیر گذاری صفات کامل خداوند و اسماء الحسنای خداوند می باشد.
4. آیه إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿۱﴾ چون يارى خدا و پيروزى فرا رسد (۱( ، بیانگر و دلالت بر فتح و پیروزی اسلام در عاقبت تحولات جامعۀ انسانی با گرایشات جامعه و حاکمیتهای جهانی به دین اسلام می باشد. این سوره به عاقبت اسلام و جامعه جهانی اشاره شده است، چون سال آخر زندگی پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه نازل شده است و بعید است که به پیروزی جنگهائی که با پیامبر اکرم سلام الله علیه شده باشد، اشاره شده باشد و نوع پذیرش اعتقادی از شفع دل و خلوص نیِت و قلب سلیم می باشد، چون وقتی فردی به منزهی پروردگار و حمد پروردگار و توبه و طلب مغفرت از خداوند رو می اورد که به رشد رسیده باشد..
5. سوره نصر قرآن از نظر محتوائی، بیانگر و دلالت بر مژده یاری و کمک خداوند به خلقت و بندگان و حاکمیتها و مردم جهان است.
6. آیه وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿۲﴾ و ببينى كه مردم دسته‏ دسته در دين خدا درآيند (۲( بیانگر و دلالت بر وارد شدن جمعی ( فوج فوج ) و پشت سرهم مردم دنیا به ایمان و اعتقاد آوردن جامعۀ جهانی به دین اسلام می باشد.
7. سوره نصر قرآن از نظر محتوائی یک پیش بینی بی نظیر است و در رابطه با عاقبت و کیفیت حرکت و تحولات اعتقادی جامعۀ انسانی به سوی اسلام است و اینکه در عاقبت جامعه انسانی به دین اسلام یقینا ایمان می آورند.
8. سوره نصر قرآن بیانگر و دلالت بر استمرار و توسعه و تعالی علم و دانائی به اسلام در جامعۀ انسانی است.( خداوند آگاه بر آینده وضعیت ایمانی و اعتقادی است.)
9. آ یه فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا ﴿۳﴾ پس به ستايش پروردگارت نيايشگرباش و از او آمرزش خواه كه وى همواره توبه‏ پذير است (۳(بیانگر و دلالت بر تسبیح و گواهی به منزهی خداوند و حمد و سپاسگزاری پروردگار و همچنین طلب مغفرت و توبه پذیری جامعه جهانی می باشد که در سیر تحولات جامعه جهانی بالاخره تسلیم حقانیّت خداوند می گردند.
10. سوره نصر قرآن بیانگر و دلالت بر نظریه فلسفی کثرت به وحدت دارد، بدین معنی که انسانها ذاتا در انتهای سیر رشد و تعالی و کمالات از نظر عقیده و نگرش و اعتقادی هم به کسی که از قدرت و توانمندی عظمت توانمندیش آفریده شده اند (خداوند، الله) گرایش پیدا می نمایند و به دین خداوند ( اسلام دین خاتم پیغمبران حضرت محمد سلام الله علیه ) همه مایل می شوند و تسلیم بندگی خداوند می شوند و به عظمت، در رسای منزهی خداوند سخن می گویند و از خداوند سپاسگزار می شوند و همچنین از اشتباهات خود و دیر متوجه شدن خواست خداوند، طلب مغفرت و توبه می نمایند.
11. سوره نصر قرآن بیانگر و دلالت بر نظریه تحول جامعۀ انسانی و رشد عقلانی و بصیرتی و علمی و اعتقادی در تسلیم حقایق قرآن و رهنمودها و آیات الهی دارد و همچنین دلالت بر ظهور باطن حقیقت پذیر انسانها و تسلط فطرت پاک خداپذیر انسانها بر عیبها و نقصهای خود ( جهالتها، رذائل، کفر و شرک و نفاق که بر اثر رشد نیافتگی و در ظلمت بودن و گمراهی می باشد)، می باشد.
12. با توجه به دلاتهای برهانی آیات سوره نصر قرآن و با توجه به توصیه های بزرگان دین لازم است، برای آگاهی جهانیان به آیات روحبخش و روشنگر و هدایتگر قرآن به تعالی در ایران و سرتاسر جهان ( بخصوص دین چهارده معصوم سلام الله علیهم ) تلاشهای پیوسته و به تعالی داشته باشند و اسباب رسانه ای و تعلیم و تربیتی و نشر و مطبوعاتی را به توان لازم متناسب با تکنولوژیها و میزان رشد جوامع و رشد سنی و متناسب با فرهنگ و زبان و ادبیات روز دنیا به عهده بگیرند و در جهت تحقق سوره نصر تلاش مجاهدانه شایسته ای داشته باشند. ( البته قابل ذکر است قسمتی این فتح و پیروزیها همراه کار تبلیغاتی با برنامه های مختلفی چون بر طرف نمودن استضعاف ها، امداد رسانی، ساختن زیربناها و روبناها، تعاملات فرهنگی و هنری و اقتصادی و پزشکی و تعلیم و تربیتی متناسب با رهنمودها و مفاهیم دینی، برطرف نمودن تبعیض نژادی ، عدالتگستر، آبادانی و عمران و همچنین پرداختن به بهداشت و درمان و بالا بردن سطح تعلیم و تربیت و دانائی و آموزشها و اطلاع رسانی ها و فرهنگ سازیها و به کار گرفتن هنر متناسب با نظریات جامع دینی متناسب با مقتضیات روز؛ بدست می آید، و مقدار قابل توجهی از آن هم عنایات و اعجاز های مختلف خداوند در به تعالی رساندن جامعه جهانی و یاری جامعه و حاکمیتهای مهدوی بدست می آید. انشاء الله به همت و یاری بزرگواران و نخبگان و فرهیختگان و انسانهای بزرگی که به تعالی چهارده معصوم سلام الله علیهم را در نشر اسلام یاری می دهند. )
13. برخی از نظریه های معصومین سلام الله علیهم در رابطه با فضیلتهای سوره نصر: حضرت رسول اکرم(ص) مروی است که فرمود: کسی که این سوره را بخواند اجر و ثواب او همانند کسی است که در فتح مکّه در معیّت من بوده است. مجمع البیان، مصباح ص ٤٥٣. و همچنین حضرت محمد می فرمایند: هر کس آن را در نماز بخواند نماز او به بهترین وجهی قبول می شود. تفسیر اطیب البیان، تفسیر برهان.و در خواص آن امام صادق(ع) در مضمون روایتی می فرماید: کسی که سوره ی «‏إِذَا جَاءَ نَصرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ» را در نماز نافله یا واجب بخواند خداوند او را بر تمام دشمنانش پیروز می گرداند و آنچه درهای خیر که به ذهنش خطور نمی کرده در دنیا بر وی باز می نماید و در روز قیامت از لغزش بر روی صراط و از آتش دوزخ در امان خواهد بود.بحار ج ٩٢ ص ٣٤٣، ثواب الاعمال ص ٢٨٦، تفسیر مقتنیات.همچنین امام صادق می فرماید: جهتِ دفع دشمن این سوره ی مبارکه را بیست و یکبار و جهتِ دفع بلاها هر روز هفت بار قرائت نمایند. خواص الآیات ص ١٦٦. و نیز از رسول اکرم(ص) نقل است: اگر کسی در وقت هر نمازی آن را هفت مرتبه بخواند سبب قبولی نماز او به نحو احسن می گردد. مصباح ص ٤٦١، تفسیر برهان.

گل افشان گل محمدی


شنبه، 03 خرداد 1404 - 10:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0