FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نوآوری تربیتی در اندیشه رهبر انقلاب؛ فعال، نه گلخانه‌ای


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1404 - 07:53
اندیشه تربیتی مقام معظم رهبری، در سه سطح بنیادین، ساختاری و تکنیکی دارای نوآوری است و این نوآوری ها در پرتو تمایز میان سه پارادایم اسلامی، برجسته می شوند.
تربيتي،تربيت،اسلام،رهبري،انديشه،مقام،اجتماعي،تقوا،ناب،نوآوري ...

گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ درک نوآوری در اندیشه تربیتی مقام معظم رهبری نیازمند رویکردی جامع، تحلیلی و تطبیقی به مجموعه آثار و بیانات ایشان است.
با این حال، انتخاب کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» نه به‌معنای منحصر شدن نوآوری‌ها به این کتاب، بلکه به دلیل ظرفیت بالای آن در ارائه سرنخ‌های مفهومی، راهبردی و زیربنایی در حوزه تربیت است.
این کتاب، به‌گونه‌ای لایه‌مند، امکان تبیین یک دستگاه فکری تربیتی را فراهم می‌کند که در آن می‌توان خطوط کلی نظریه تربیتی مقام معظم رهبری را شناسایی و صورت‌بندی کرد.
کشف نوآوری از مسیر تطبیق
در هر پژوهش نظری، فهم نوآوری مستلزم مقایسه دقیق اندیشه مورد نظر با سایر دیدگاه‌های رایج است.
از این منظر، آنچه در طرح کلی ارائه شده، با سه خوانش از اسلام مواجه می‌شود: اسلام لیبرال یا آمریکایی که معرف نوعی اسلام فردگرا، منفعل و بریده از ساختار اجتماعی و سیاسی است؛ اسلام سنتی یا متحجر که به شعائر فردی و ظاهرگرایی دینی بسنده می‌کند؛ اسلام ناب که نماینده نگاه فعال، جامع‌نگر، مسئولیت‌محور و تمدن‌ساز به دین است.
از این رو، اگر در مقام کشف نوآوری تربیتی باشیم، باید این سه پارادایم را در نسبت با مفاهیم کلیدی تربیت مانند ایمان، تقوا، مسئولیت‌پذیری، عدالت‌خواهی و غیره بررسی کنیم تا تفاوت‌ مفهومی و ساختاری اسلام ناب روشن شود.
لایه‌بندی نظام تربیتی در اندیشه رهبری
یکی از ابتکارات نظری مقام معظم رهبری، تفکیک و تعامل لایه‌های مختلف تربیت است که می‌توان آن را به سه سطح تحلیل تقسیم کرد: سطح بنیادین شامل مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی تربیت؛ سطح سیاست‌گذاری و ساختاری شامل طراحی نظام‌ها، تدوین اسناد تحولی، تعریف الگوهای تربیتی و هدایت نظام تعلیم و تربیت رسمی؛ سطح تکنیکی و روشی ناظر به شیوه‌های اجرای تربیت، مدیریت کلاس، تولید محتوا، نقش معلم و مربی.
خوانش مقام معظم رهبری از اسلام و تربیت در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، عمدتاً در لایه بنیادین و سیاست‌گذاری قرار دارد و از این حیث می‌تواند به‌عنوان نقشه راه کلان برای مهندسی نظام تربیتی اسلامی تلقی شود.
نوآوری اول: بازتعریف «ایمان» در منظومه تربیتی اسلام ناب
در تفکر رایج سنتی، ایمان تنها به مفاهیمی نظیر باور قلبی، محبت یا یقین تقلیل پیدا می‌کند.
رهبر انقلاب با استناد به شواهد تاریخی و تحلیل‌های معرفتی، نشان می‌دهند که محبت به اولیای الهی می‌تواند با قرار گرفتن در جبهه دشمنان آنان هم‌زیستی داشته باشد.
همچنین یقین، لزوماً منجر به ایمان نمی‌شود، چنان‌که در مورد شیطان این اتفاق افتاد.
از سوی دیگر باور قلبی نیز کفایت نمی‌کند مگر آنکه با عمل فردی و عمل اجتماعی همراه باشد.
درواقع ایمان در دستگاه اسلام ناب، مفهومی ترکیبی است شامل باور قلبی به همراه عمل فردی (مناسک) و عمل اجتماعی (مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سیاسی).
این بازتعریف، پیامدهای عمیقی برای طراحی برنامه‌های تربیتی دارد، چراکه نظام آموزشی را از تربیت فردیِ ایزوله به سمت تربیت کنشگرِ اجتماعی سوق می‌دهد.
نوآوری دوم: بازتعریف «تقوا» به مثابه سازوکار حضور فعال در میدان
در ادبیات رایج دینی، تقوا غالباً به معنای پرهیز از گناه یا خروج از محیط‌های آلوده معرفی می‌شود.
اما مقام معظم رهبری با بهره‌گیری از استعاره «زره»، تقوا را امری دفاعی در میدان عمل اجتماعی می‌دانند، نه انزوا از آن.
نوجوان متقی کسی نیست که در گلخانه محفوظ بماند، بلکه کسی است که در میدان بایستد، بجنگد و آسیب نبیند.
این خوانش، تربیت گلخانه‌ای را نفی و الگوی تربیت میدانی، مقاومتی و مسئولیت‌پذیر را جایگزین می‌کند.
چنین نگاهی در تضاد با رویکردهایی است که تقوا را در دوری از خطر و حذف مخاطرات تعریف می‌کنند.
البته خوانش اسلام ناب برای اسناد بالادستی پیامدهای تربیتی هم دارد.
با توجه به سه‌گانه ایمان، تقوا و مسئولیت اجتماعی مشخص می‌شود که دستگاه معرفتی طرح کلی، می‌تواند چارچوبی برای تفسیر مجدد اسناد تربیتی موجود مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد.
اگر خوانش اسلام ناب مبنا قرار گیرد، آنگاه تربیت تنها به معنویت فردی و اخلاق شخصی محدود نمی‌ماند.
مفاهیمی چون عدالت‌خواهی، ولایت‌پذیری، استکبارستیزی و فعالیت اجتماعی در شمار مؤلفه‌های اصلی تربیت قرار می‌گیرند و شاخص‌های ارزشیابی تربیتی نیز دگرگون می‌شوند و تنها به عملکردهای صوری اکتفا نمی‌شود.
در نتیجه به ضرورت استخراج الگوی تربیتی از دل منظومه فکری رهبری می‌رسیم.
آنچه در این یادداشت ارائه شد، تنها گام نخست در کشف نوآوری‌های تربیتی اندیشه مقام معظم رهبری است.
این نوآوری‌ها به‌صورت صریح در برخی متون و به‌صورت ضمنی و فراتحلیلی در «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» وجود دارند و پژوهشگر تربیتی باید با رویکردی بین‌سطحی (از نظریه تا تکنیک)، این اندیشه‌ها را استخراج و صورت‌بندی کند.
درواقع اندیشه تربیتی مقام معظم رهبری، در سه سطح بنیادین، ساختاری و تکنیکی دارای نوآوری است و این نوآوری‌ها در پرتو تمایز میان سه پارادایم اسلامی، برجسته می‌شوند.
مفاهیمی مانند ایمان و تقوا، نیازمند بازتعریف در چارچوب اسلام ناب هستند تا بتوانند تربیت تمدنی و انقلابی را رقم بزنند.
انتهای پیام/


 
 

 

تربيتي،تربيت،اسلام،رهبري،انديشه،مقام،اجتماعي،تقوا،ناب،نوآوري ...

چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1404 - 22:22 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0