FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تشریح اعمال زائران در سرزمین منا


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 27 اردیبهشت 1404 - 04:12
منا سرزمینی است که در دوران حج واجب اهمیت بسیاری دارد چرا که اعمال زیادی وجود دارد که حاجیان در این سرزمین باید به جا آورند.
جمره،رمي،روز،حضرت،منا،آفتاب،مشعر،طلوع،اعمال،عيد،مثال،سنگريزه ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، زائران خانه خدا پس از طلوع آفتاب روز دهم ذى‌الحجه (عید قربان) براى انجام بقیه اعمال حج از مشعر الحرام بیرون می‌آیند و وارد سرزمین منا مى‌شوند و اولین عمل از اعمال منا را که رَمى جمره عقبه است باید انجام دهند.
اما این اعمال چگونه باید انجام شود و کیفیت آن چطور باشد را در ادامه مطلب می‌خوانیم
1.ورود به سرزمین منا و وادی محسر:
زائران پس از وقوف در عرفات (از ظهر روز نهم تا غروب) و وقوف در مشعر (از اذان صبح روز دهم تا طلوع آفتاب)، وارد سرزمین منا می شوند.
قبل از طلوع آفتاب در مشعر، حق حرکت و خروج از آنجا را ندارند.
باید صبر کنند تا آفتاب طلوع کند و سپس حرکت کنند.
آخرین نقطه مشعر با تابلو "نهایةمزدلفه" مشخص شده است.
پس از این تابلو، محلی وجود دارد که به آن "وادی محسر" گفته می‌شود.
این وادی مرز بین مشعر و منا است.
وادی محسر تابلویی ندارد.
علت نامگذاری وادی محسر به این نام دو وجه دارد:
وجه اول: به این دلیل که ابرهه و سپاهش در این مکان زمین‌گیر شدند و به حسرت و اندوه افتادند.
وجه دوم (در روایات): هنگامی که حضرت ابراهیم(ع) برای انجام امر الهی در قربانی کردن حضرت اسماعیل(ع) حرکت می‌کرد، در این مکان به قد و بالای اسماعیل نگاه کرد و آه کشید.
2.اعمال روز عید قربان در منا:
در روز عید قربان، از طلوع آفتاب تا قبل از غروب آفتاب، سه عمل اصلی باید در سرزمین منا انجام شود.
این اعمال به ترتیب عبارتند از:
1.
رمی جمره عقبه.
2.
قربانی.
3.
تراشیدن سر (حلق) یا تقصیر (کوتاه کردن مو/ناخن).
این سه عمل، پس از احرام، وقوف در عرفات، و وقوف در مشعر، اعمال چهارم، پنجم و ششم حج هستند.
3.جزئیات رمی جمره عقبه:
رمی جمره عقبه اولین عملی است که در روز عید پس از طلوع آفتاب باید انجام شود.
قبل از طلوع آفتاب حق خروج از مشعر و در نتیجه رمی جمره وجود ندارد.
موقعیت جمره عقبه: این جمره نزدیکترین جمره به مکه و در حقیقت آخرین نقطه منا است (اولین نقطه منا، وادی محسر است).
شرایط سنگریزه‌ها:
تعداد: باید هفت سنگریزه به جمره اصابت کند.
نوع و اندازه: باید سنگریزه (ریگ)باشد، نه سنگ بزرگ و نه شن (شنریزه).
اندازه آن باید در حد پسته یا فندق باشد.
محل جمع‌آوری: سنگریزه را می‌توان از هر جایی در محدوده حرم مکه جمع کرد.
جمع‌آوری از عرفات جایز نیست.
جمع‌آوری از مشعرالحرام مستحب است، اما سخت است.
بهترین جا کوه‌ها و جاهای بکر و دست نخورده در مکه است.
عدم غصبی‌بودن:سنگریزه‌ها نباید غصبی باشند.
نمی‌توان از ملک شخصی افراد (مثل زمین‌های حصارکشی شده یا جاهایی که برای فروش هستند) بدون اجازه مالک برداشت.
بکر بودن:سنگریزه باید بکر و دست نخورده باشد.
نمی‌توان از سنگریزه‌هایی که قبلا پرتاب شده‌اند و در پای جمره افتاده‌اند، استفاده کرد.
طهارت:الزام نیست سنگریزه‌ها پاک (تمیز) باشند.
آب کشیدن آنها لازم نیست.
خرد کردن سنگ بزرگ: برداشتن یک سنگ بزرگ و خرد کردن آن به سنگریزه مکروه است (ثواب رمی را کم می‌کند).
نحوه رمی:
هدفگیری: باید به‌وسط جمره‌ اصابت کند.
جمره اکنون بسیار بزرگ شده (بیش از20متر طول) و طبقات دارد.
وسط جمره تقریبا زیر پروژکتورهای وسط است.
این قسمت تقریبا بلوک 18 از 35بلوک مربعی افقی است.
وسط عرفی مدنظر است، نه میلیمتری.
ارتفاع و طبقات: برخی علما (مثل حضرت آیةالله‌ مکارم) انداختن در حوضچه اطراف را کافی می‌دانند، اما بسیاری از علما (مثل حضرت آیةالله سیستانی و حضرت آیةالله جوادی) معتقدند باید به خود جمره بخورد.
در مورد ارتفاع، برخی علما اجازه رمی از طبقات بالا را می‌دهند، اما برخی دیگر (حضرت آیةالله سیستانی) اجازه نمی‌دهند و می‌گویند باید به اندازه قد انسان (حدود1.5تا1.6 متر) زده شود و بالا نروید.
علما معمولا محل قدیم جمره را برای زدن تأیید می‌کنند.
وضو: وضو داشتن برای رمی مستحب است (ثواب را چند برابر می کند)، اما واجب نیست.
یقین به اصابت: باید یقین حاصل شود که هفت سنگریزه به وسط جمره (مطابق فتوای مرجع تقلید) اصابت کرده است.
برای حصول یقین می‌توان بیش از هفت عدد (مثال20 یا بیشتر) پرتاب کرد.
اگر مقلد عالمی هستید که اصابت به وسط را شرط می‌داند، سنگهایی که به وسط نخورده‌اند را حساب نکنید.
زمان رمی: از طلوع آفتاب تا قبل از غروب شرعی روز عید است.
این مسیر طولانی است (6-7کیلومتر رفت و برگشت از محل اسکان، به علاوه حدود 3-4کیلومتر از مشعر).
باید زمان را طوری مدیریت کرد که در شلوغی شدید قرار نگیرید.
نیابت (نائب گرفتن): برای رمی جمره می‌توان نائب گرفت.
موارد جواز نیابت عبارتند از:
کسی که اصلا توانایی رسیدن به جمره را ندارد (مثال به‌دلیل بیماری، ناتوانی جسمی شدید، وزن بالا).
کسی که می‌تواند به جمره برسد، اما توانایی پرتاب کردن سنگ را ندارد (مثال دستش مشکل دارد).
کسی که می‌تواند به جمره برسد و پرتاب کند، اما انجام آن برایش مشقت شدید دارد یا موجب عسر و حرج می‌شود یا احتمال ضرر قابل توجه وجود دارد (مثال خطر سکته، فشار خون بالا).
قضای رمی (جبران رمی فوت شده): اگر کسی در طول روز عید نتوانست رمی را انجام دهد (مثال به‌دلیل بیماری که راه رفتن برایش ضرر دارد یا پلیس سعودی مانع شده) و وقت غروب تمام شد، بایدروز بعد (روز یازدهم) آن را قضا کند.
قضای رمی روز قبل باید قبل از رمی جمرات روز جاری (روز یازدهم) انجام شود.
اگر کسی بدون معذوریت (مثال به‌خاطر سپردن کاری و نرسیدن به موقع) وقت رمی را از دست بدهد نیز باید روز بعد قضا کند.
نکته فتوایی: برخی علما (حضرت آیةالله سیستانی) معتقدند اگر کسی در روز نتوانست رمی کند (مخصوصاً در شبهای بعد که در مثال آورده می‌شود)، باید همان روز نائب بگیرد و نمی‌تواند آن را شب انجام دهد.
در حالی که بقیه علما می‌گویند اگر روز معذور بود، می‌تواند شب انجام دهد.
نماد رمی جمرات: این عمل نمادمبارزه با شیطان است.
در محلی که جمرات قرار دارند، شیطان در زمان حضرت ابراهیم(ع) هنگام بردن حضرت اسماعیل برای قربانی، به آن حضرت وسوسه می‌کرد تا از فرمان الهی سرپیچی کند.
رمی جمرات به یاد این مبارزه و ایستادگی در برابر وسوسه شیطان انجام می‌شود.
4.اعمال دیگر روز عید:
پس از رمی جمره عقبه، اعمال قربانی و تراشیدن سر یا تقصیر انجام می‌شود.
انتهای پیام/


 
 

 

جمره،رمي،روز،حضرت،منا،آفتاب،مشعر،طلوع،اعمال،عيد،مثال،سنگريزه ...

 

 

شنبه، 27 اردیبهشت 1404 - 23:51 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0