FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تولید محتوای کودک موفق از دل تجربه؛ چگونه الگو بسازیم؟


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 27 اردیبهشت 1404 - 10:12
هانی چیت چیان در جشنواره تلویزیونی «عروسک خونه»، از رمزهای تولید محتوای مؤثر کودکانه گفت؛ از درک مراحل رشد تا انتقال مفاهیم تربیتی با قصه گویی.
كودك،محتواي،تأكيد،تربيتي،محتوا،درك،حوزه،توليد،سمينار،سند،پيا ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، سومین دوره جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» در حالی برگزار شد که سمینار «تبدیل محتوای تربیتی به مضمون قصه» با سخنرانی هانی چیت‌چیان، نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک، یکی از نقاط اوج این رویداد به شمار می‌رفت.
چیت‌چیان در این سمینار، با بهره‌گیری از سال‌ها تجربه میدانی و پژوهش‌های روان‌شناختی، به بررسی عمیق و دقیق فرایند خلق محتوای تربیتی و هنری برای کودکان پرداخت؛ محتوایی که به گفته او، تنها در صورتی می‌تواند تأثیرگذار باشد که با درک صحیحی از ذهنیت و مراحل رشد کودک همراه باشد.
از مدل رشد تا درک ذهن کودک
چیت‌چیان در آغاز سخنان خود، با ارائه مدل رشد انسان از خردسالی تا بلوغ، تأکید کرد که شناخت ویژگی‌های روانی و شناختی هر مرحله سنی، گامی کلیدی در طراحی محتوای مؤثر برای کودک است.
او با نمایش نمودارهای رشد، تفاوت درک کودکان در سنین مختلف را توضیح داد و گفت: «محتوای مناسب برای یک کودک چهار ساله با محتوای مناسب برای کودک ده ساله، تفاوتی بنیادین دارد.
نادیده گرفتن این تفاوت‌ها، باعث از دست رفتن اثربخشی پیام تربیتی خواهد شد.»
قصه‌گویی؛ پلی میان تجربه و آموزش
این پژوهشگر با استفاده از مثال‌هایی ملموس از زندگی روزمره، نشان داد که چگونه می‌توان مفاهیمی مانند نظم، مسئولیت‌پذیری، صرفه‌جویی و شناخت قوانین اجتماعی را در قالب قصه و نمایش به کودک انتقال داد.
او بر ضرورت تجربه‌محور بودن آموزش تأکید کرد و افزود: «کودک باید پیام را در عمل ببیند و حس کند؛ نه اینکه صرفاً آن را از بزرگ‌ترها بشنود.»
«نسخه 24.5»؛ سندی برای تحول در تولید محتوای کودکانه
یکی از مهم‌ترین بخش‌های این نشست، معرفی سندی با عنوان «نسخه 24.5» بود.
این سند، حاصل سال‌ها تجربه و تحقیق میدانی چیت‌چیان در حوزه تولید محتوا برای کودکان 6 تا 12 سال است.
وی در توضیح این سند گفت: «این چارچوب بدون حق کپی‌رایت، به‌صورت آزاد در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار می‌گیرد تا با تکیه بر آن، نمایش‌های عروسکی موثر و هدفمندی بسازند که نه‌تنها پیام تربیتی را منتقل می‌کند، بلکه با ساختار ذهنی کودک نیز همخوانی دارد.»
در این سند، اهداف کلیدی تربیتی همچون درک زمان، توانایی انتخابگری، شناخت هویت و تشخیص تفاوت‌ها تعریف و شیوه تبدیل آن‌ها به پیام‌های قابل درک برای کودک تشریح شده است.
نمونه‌های موفق و تأکید بر اثرگذاری واقعی
چیت‌چیان در ادامه با معرفی برنامه‌هایی همچون «سر سفره خدا» و تولید 30 اپیزود تئاتر طنز با موضوع «حریم و قوانین»، به تشریح روش‌های انتقال غیرمستقیم پیام‌های تربیتی از طریق قالب‌های نمایشی پرداخت.
او تأکید کرد که برای موفقیت در این حوزه باید از فرم‌های جذاب و متنوع بهره گرفت و تولیدکنندگان محتوا باید خلاقیت، فرم بصری و زبان کودکانه را جدی بگیرند.
چیت‌چیان در بخشی از سخنان خود گفت: «مفهوم حجاب برای کودک، صرفاً پوشش نیست، بلکه باید به‌عنوان تمرین کنترل امیال و برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف بهتر تعریف شود.
این نگاه است که پیام را از یک دستور صرف به یک اصل درونی تبدیل می‌کند.»
تأکید بر پژوهش، ارزیابی و مشارکت خانواده‌ها
یکی از نکات کلیدی این سمینار، تأکید بر ارزیابی تأثیر محتوا بر رفتار کودک بود.
چیت‌چیان با اشاره به نتایج یک نظرسنجی از 400 خانواده، از تأثیر مثبت برنامه‌های نمایشی در تغییر نگرش و رفتار کودکان خبر داد.
وی افزود: «ما نیازمند تحقیقات علمی و روش‌مند در حوزه رسانه کودک هستیم.
محتوا باید مورد آزمون قرار گیرد و اثرگذاری آن سنجیده شود، تا چرخه تولید، به‌جای تکرار، به بهبود منجر شود.»
آینده روشن با نگاهی تخصصی
در پایان این سمینار، چیت‌چیان بر لزوم تخصص‌گرایی در تولید محتوای کودک تأکید کرد و گفت که ترکیب دانش روان‌شناسی رشد، زبان هنر و فرم‌های نمایشی می‌تواند تحولی در حوزه کودک و رسانه ایجاد کند.
او از تمامی تولیدکنندگان و علاقه‌مندان دعوت کرد تا از سند «نسخه 24.5» استفاده کرده و تجربیات خود را با آن گره بزنند؛ چرا که به گفته او، محتوای کودکانه، اگر درست طراحی شود، می‌تواند نسلی متفاوت، آگاه و مسئول‌پذیر را تربیت کند.
انتهای پیام/


 
 

 

كودك،محتواي،تأكيد،تربيتي،محتوا،درك،حوزه،توليد،سمينار،سند،پيا ...

 

 

شنبه، 27 اردیبهشت 1404 - 23:24 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0