FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


چالش‌های کودکان تک‌فرزند


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 25 اردیبهشت 1404 - 23:48
روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به چالش های کودکان تک فرزند، از تأثیر کتاب ها برای مهارت افزایی این دسته از مخاطبان گفت.
كودك،داستان،كودكان،ادبيات،نوجوان،ظريفي،والي،نويسنده،كتاب،غير ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست «روان‌شناسی کودک در کتاب کودک» پنجشنبه 25 اردیبهشت‌ماه، در سرای اهل قلم کودک و نوجوان سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
در این مراسم، مرجان ظریفی، نویسنده کتاب‌های «والی»، «چیک‌چیکو» و «فقط یک‌بار می‌توانم زنگ بزنم» که در نشر مهرک منتشر شده‌اند و شقایق ملکوتی‌خواه، روان‌شناس کودک و نوجوان حضور داشتند و به بحث و بررسی این سه اثر پرداختند.
محمد میرکیانی و جعفر توزنده‌جانی، نویسندگان حوزه کودک و نوجوان نیز از دیگر حاضران این برنامه بودند.
ظریفی درباره انگیزه نگارش این کتاب‌ها و تأثیر تجربیات زیسته خود در خلق آن‌ها این‌طور توضیح داد: من و کودک درونم برای بچه‌ها داستان می‌نویسیم.
هر داستان قصه‌ای دارد.
ایده «فقط یک‌بار می‌توانم زنگ بزنم» از مشاهده یک دانشجوی سال آخر شکل گرفت که برای هر موضوعی با مادرش تماس می‌گرفت و حتی برای ناهار از او راهنمایی می‌خواست.
این وابستگی برایم سؤال‌برانگیز بود که چرا کودکی به این سن رسیده، اما هنوز استقلال ندارد.
او داستان این کتاب را این‌گونه شرح داد: کودک کلاس سومی داستان، به‌دلیل بیماری مادربزرگش و حضور مادرش در بیمارستان، در خانه تنهاست.
پدرش در کارخانه چوب‌بری مشغول است و تماس با او دشوار.
پدر به او گفته برای هر کاری که زیر 12 دقیقه می‌تواند خودش انجام دهد، نیازی به تماس نیست.
کودک با چالش‌هایی مثل ریختن شیر مواجه می‌شود و ابتدا فکر می‌کند نیازی به تمیز کردن نیست؛ اما تصمیم می‌گیرد خودش اقدام کند.
او حتی به فکر تماس با آتش‌نشانی می‌افتد.
این داستان نشان‌دهنده نیاز کودک به استقلال و کمک دیگران است.
ظریفی درباره داستان «چیک‌چیکو» گفت: این داستان به معلولیت‌های جسمی می‌پردازد و از آواهای طبیعت الهام گرفته شده است.
به صدای گنجشک‌ها گوش می‌دادم و فکر کردم اگر همه گنجشک‌ها جیک‌جیک کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟
این ایده به خلق داستانی درباره تفاوت و پذیرش منجر شد.
مرجان ظریفی درباره کتاب «والی» افزود: این داستان درباره نهنگ 52 هرتزی است که به‌دلیل فرکانس متفاوت صدایش، تنها می‌ماند.
داستان به تنهایی این نهنگ می‌پردازد.
والی در محیطی بدون ماهی‌های بزرگ زندگی می‌کند و ماهی‌های کوچک با او قایم‌باشک بازی می‌کنند.
او سفری برای یافتن دوستان بزرگ‌تر آغاز می‌کند.
پارسال شنیدم این نهنگ همدمی پیدا کرده و بسیار خوشحال شدم.
این داستان برای تصویرگری‌اش در بلونیا جایزه گرفته است.
شقایق ملکوتی‌خواه، روان‌شناس کودک و نوجوان نیز درباره تأثیر روان‌شناسی در ادبیات کودک گفت: من پسر شش‌ساله‌ام را با این کتاب‌ها آشنا کردم و او از طنز و لطافت آن‌ها لذت برد.
روان‌شناسی غیرمستقیم در قصه‌ها برای کودکان و والدین مؤثرتر است.
روان‌شناسی مستقیم برای اتاق درمان مناسب‌تر است.
در قصه‌درمانی و بازی‌درمانی، ما به‌صورت غیرمستقیم آموزش می‌دهیم و کودکان از داستان‌ها برداشت‌های خود را دارند.
او درباره مؤلفه‌های خودباوری در این کتاب‌ها افزود: این داستان‌ها به مدیریت بحران، ارتباط مؤثر و خودآگاهی می‌پردازند.
امروزه کودکان تک‌فرزند با چالش‌هایی مثل کمبود مهارت حل مسئله و ارتباط ضعیف مواجه‌اند.
این کتاب‌ها به کودکان می‌آموزند که خودشان مسائل را حل کنند و این موضوع به تقویت عزت نفس آن‌ها کمک می‌کند.
به گفته او؛ ارتباط یک‌طرفه با رسانه‌ها، مانند گوشی و تلویزیون، مانع رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان می‌شود.
داستان‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند تا با گفت‌وگو و تعامل، مشکلات را حل کنند.
محمد میرکیانی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: نویسندگان کودک باید به دنیای ذهنی مخاطب نزدیک شوند.
ابزار آن‌ها ماجراها، شخصیت‌ها و گفت‌وگوهاست.
وقتی نویسنده وارد دنیای کودک می‌شود، به‌صورت خودکار کار روان‌شناختی انجام می‌دهد.
اگر نویسندگان صرفاً کتاب‌های روان‌شناسی بخوانند، آثارشان دستوری و غیرهنری می‌شود.
هنر نویسنده در کشف لایه‌های پنهان ذهن کودک است و روان‌شناسان می‌توانند این آثار را تحلیل کنند.
او افزود: داستان‌ها جریان سیال ذهن را فعال می‌کنند.
ممکن است در بزرگ‌سالی، یک اتفاق ساده یادآور داستانی از کودکی شود و احساسات مثبتی را برانگیزد.
این هنر نویسندگان است که با قصه‌ها تداعی معانی را در ذهن کودکان شکل می‌دهند.
جعفر توزنده‌جانی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان نیز با اشاره به داستان «والی» و تأثیرات ناخودآگاه ادبیات بر کودکان گفت: خانم ظریفی را به یاد می‌آورم که مدت‌ها پیش این داستان را برای مجله رشد دانش‌آموزان فرستاده بودند.
وی ادامه داد: اگر دقت کنید، در آغاز داستان در دهان «والی» که خیلی بزرگ است، ماهی‌های کوچک وجود دارد که به‌طور غیرمستقیم می‌گوید تو هر چقدر بزرگ باشی باید پناهگاه باشی.
ما همیشه فکر می‌کنیم هدف ادبیات چیست.
اگر هدف ادبیات این باشد که ما را متوجه محیط پیرامون کند، امر زیبایی‌ است.
من فکر می‌کنم این تأثیرات ناخودآگاه، به‌ویژه در امروز که می‌گویند هرچه به کودک اهمیت بدهی، او بیشتر رشد می‌کند، مهم است.
ملکوتی‌خواه نیز در ادامه برنامه درباره لزوم تعامل دو حوزه ادبیات و روان‌شناسی کودک بیان کرد: من در ابتدای صحبت‌هایم اشاره کردم که چندان با کتاب مستقیم موافق نیستم.
البته کتاب‌هایی وجود دارند که ناشران منتشر کرده‌اند؛ اما من خودم پیشنهاد نمی‌کنم که والدین آن‌ها را برای فرزندان‌شان بخوانند.
به نظر من، بهتر است که موضوعات مختلف به‌طور غیرمستقیم و در بستر زندگی مطرح شوند؛ چراکه این روش به کودکان کمک می‌کند تا بهتر متوجه شوند.
وقتی من داستانی را تعریف می‌کنم، این داستان معمولاً عادی است و بر اساس تجربیات واقعی شکل می‌گیرد.
وقتی داستان از زبان سوم شخص بیان می‌شود و کودکان خود را در موقعیت‌های داستان نمی‌بینند، حال‌شان بهتر است.
به این ترتیب، کودکان متوجه می‌شوند که دیگران نیز در این موقعیت‌ها قرار دارند.
انتهای پیام/


 
 

 

كودك،داستان،كودكان،ادبيات،نوجوان،ظريفي،والي،نويسنده،كتاب،غير ...

 

 

جمعه، 26 اردیبهشت 1404 - 22:16 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0