FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عدالت اجتماعی در زندگی حضرت زهرا (س)


 

 

حضرت زهرا (س) در دو فراز نورانی از خطبۀ فدکیه، از عدالت سخن به میان آورده‌اند. یک جا در مقام تبیین فلسفۀ تشریع احکام اسلام، می‌فرمایند: «خداوند عدالت را پیونددهندۀ دلها قرار داد» و در جایی دیگر می‌فرمایند: «خداوند دادگری در احکام را موجب انس و همدلی مردم قرار داد». فراز نخست به کارکرد عدالت در رابطۀ مردم با مردم اشاره دارد و فراز دوم به کارکرد عدالت در رابطۀ حاکم با مردم.

گروه ایرنا زندگی - مفهوم عدالت به ویژه عدالت اجتماعی یکی از کلیدی‌ترین اصول ارزشی اسلام است. اگر غربی‌ها بعد از جنبش رنسانس با مفهوم عدالت اجتماعی آشنا شدند هزار سال قبل از آن، آورندۀ دین اسلام، محور مأموریت خویش را اجرای عدالت معرفی می‌کند و می‌فرماید:«اُمِرتُ لِاَعدِلَ بَینَکُم»؛ فرمان یافته‌ام تا میان شما به عدالت رفتار کنم. (شوری:۱۵)

نه تنها پیامبر اسلام بلکه فلسفۀ بعثت تمام پیامبران الهی، برپایی عدالت اجتماعی در جامعه بوده است: «لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّنتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکـِتبَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط»؛ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند. (حدید:۲۵)

ابتدا بگذارید تعریفی کوتاه از مفهوم عدالت به دست دهیم تا ذهنمان یکسو شود، بعد به تبیین سخنان بانوی بزرگ اسلام در این رابطه خواهیم پرداخت.

عدالت اجتماعی در زندگی حضرت زهرا (س)

عدالت یعنی...

استاد مطهری در باب مفهوم عدالت می‌گوید: «[عدالت] رعایت حقوق افراد و عطا کردن به هر ذی حق، حق او را؛ ظلم، عبارتست از: پامال کردن حقوق و تجاوز به حقوق افراد دیگر و تصرف در حقوق دیگران. معنای حقیقی عدالت بشری؛ یعنی عدالتی که در قانون بشری باید رعایت شود و افراد بشر باید آن را محترم بشمارند، همین معنا است. این عدالت، متکی بر دو چیز است: یکی حقوق و اولویتها؛ یعنی افراد بشر نسبت به یکدیگر و در مقایسه با یکدیگر نوعی حقوق و اولویت پیدا می‌کنند» (عدل الهی، ص۶۲)

با این پیش‌فرض ذهنی از مفهوم عدالت، اکنون به سراغ یکی از میراث‌های معنوی به یادگار ماندۀ از حضرت صدیقۀ اطهر (س) یعنی خطبۀ فدکیه می‌رویم و این فضیلت انسانی را در آئینه این خطبۀ نورانی به تماشا می‌نشینیم.

مفهوم عدالت در خطبۀ فدکیه

حضرت زهرا (س) در دو جای خطبۀ فدکیه، سخن از عدالت به میان آورده‌اند. یک جا در ابتدای سخنرانی خود هنگامی که فلسفۀ تشریع احکام را بیان می‌کنند، می‌فرمایند: جَعَلَ اللّهُ الْعَدْلَ تَنْسیقا لِلْقُلُوبِ؛ «خداوند عدالت را پیوند دهندۀ دلها قرار داد» و یک بار دیگر در میانۀ خطبه می‌فرمایند: والعَدْلُ فِی الاحْکامِ ایناسَاً لِلرَّعِیَّةِ؛ «خداوند دادگری در احکام را موجب انس و همدلی مردم قرار داد».

فراز نخست به کارکرد عدالت در رابطۀ مردم با مردم اشاره دارد و فراز دوم به کارکرد عدالت در رابطۀ حاکم با مردم.

عدالت اجتماعی در زندگی حضرت زهرا (س)

یک. عدالت در رابطۀ مردم با مردم (تَنْسیقا لِلْقُلُوبِ)

آیت الله مصباح یزدی در شرح فراز نخست می‌نویسد: «آنچه در ابتدا برای تشکیلِ اجتماعِ انسانی و برقراری وحدت ـ که آن را وحدت جامعه نام می‌نهیم ـ ضروری است، وجود همدلی و نبود دشمنی و کینه‌توزی است. اگر یکی از دو برادری که در یک خانه زندگی می‌کنند، احساس کند که دیگری دائماً در اندیشۀ غصب حق اوست، هیچ‌گاه احساس امنیت نکرده، از عمق دل به او بدبین خواهد شد و این بدبینی، اجازه نمی‌دهد که چندان به او نزدیک شود، بلکه همیشه مراقب است که ضرری به او نزند. نفرت، بدبینی، ترس و دوریِ افراد یک جامعه نسبت به همدیگر، عوامل روانیِ فراوانی دارد، اما یک عاملِ عامِ این صفات، این است که افراد جامعه احساس کنند دیگران در صدد ضرر زدن و پایمال کردنِ حق آنها هستند. پس اولین شرط برای برقراری ارتباط سالم و صمیمی در میان افراد یک جامعه، شایع نبودن روحیۀ ظلم و تجاوز به حق دیگران در جامعه است. باید افراد جامعه احساس کنند که هر کسی به حق خود راضی است. البته وضعیت ایده‌آل این است که افراد احساس کنند که دیگران در صدد کمک به آنها و ایثار در حق آنها هستند.اگر در جامعه‌ای عدالت حاکم شود، حق هر کسی تأمین می‌شود و کسی به دیگری تجاوز نخواهد کرد و این امر باعث هماهنگی دل‌ها خواهد شد.  (رساترین دادخواهی و روشنفکری، ص ۴۳۲)

دو. عدالت در رابطۀ حاکم با مردم (ایناسَاً لِلرَّعِیَّةِ)

حضرت می‌فرمایند: «عدالت اجتماعی باعث انس گرفتن رعیت با زمامدار حکومت اسلامی می‌شود.»

عدالت اجتماعی در زندگی حضرت زهرا (س)

 ابتدا بگذارید واژه رعیت را معنا کنیم تا ببینیم مراد از این فراز نورانی چیست؟

به گزارش وب گاه تبیان، رعیت در اصطلاح عرفی یعنی کسانی که به کِشت و زرع برای یک مالک می‌پردازند. اما در اصطلاح اسلامی رعیت از مادۀ «رعایت» به معنای کسی است که حاکم باید مراعاتش کند. هر چیزی رعایت مخصوص به خودش را دارد. مثلا رعایت خانه به این است که سقف را بر ستون‌های محکمی بنا کنند تا در برابر وقوع زلزله فرو نریزد. رعایت چهارپا به این است که بر او بیش از حد توان، باری حمل نکنند. رعایت حال انسان هم باید متناسب با استعدادها، توانمندی‌ها و ساختار وجودی او باشد. یکی از ویژگی‌های انسان، اختیار اوست. حاکم اسلامی در تصمیم‌های ملی که به سرنوشت عموم ملت وابسته است، نباید قوه انتخاب را از آنها بگیرد. کرامت انسانی، عقلانیت و... از ویژگی‌های دیگر انسان است و هیچکدام از آنها نباید در رابطۀ حاکم با مردم تضعیف یا نادیده گرفته شود.

طبق فرمایش حضرت صدیقۀ کبری (س)، چنانچه حکمران اسلامی، عدالت اجتماعی را متناسب با شخصیت و ابعاد وجودی مردم، رعایت نماید، میوۀ شیرین اتحاد ملی به بار خواهد نشست. چون در چنین جامعه‌ای، در سایۀ نظام عادلانه، حق به حق‌دار می‌رسد و جایی برای سرخوردگی و خصوصت باقی نمی‌ماند. آری، در سایۀ عدالت‌محوری، تفرقه به اتحاد ملی می‌انجامد و تنفر از حکومت جای خودش را به محبت به نظام سیاسی می‌دهد. آنگاه این همبستگی ملی، تبدیل به سرمایه‌ای بزرگ در برابر تهدیدهای داخلی و خارجی خواهد بود.

  •  
  •  
  •  

اخبار مرتبط

  • مروری بر همدلی و کمک به نیازمندان در زندگی حضرت زهرا (س)

    مروری بر همدلی و کمک به نیازمندان در زندگی حضرت زهرا (س)

    حضرت زهرا (س) الگوی برجسته‌ای از همدلی و کمک به نیازمندان بودند. ایشان در زندگی خود بارها از…

  • فعالیت‌های اجتماعی- علمی حضرت فاطمه‌ (س) چگونه بود؟

    فعالیت‌های اجتماعی- علمی حضرت فاطمه‌ (س) چگونه بود؟

    حضرت فاطمه‌ (س) با فعالیت‌های فرهنگی و بیان احکام و معارف اسلام، جامعه به ویژه زنان را به وظایفشان…

  • چطور اخلاق حسینی را در خود پرورش دهیم؟

    چطور اخلاق حسینی را در خود پرورش دهیم؟

    به گفته یک کارشناس مذهبی و پژوهشگر، نهضت حسینی یک نهضت فرهنگی و پرچم‌دار انسانیت است؛ لذا هرکسی…

بیشتر بخوانید

  • مروری بر همدلی و کمک به نیازمندان در زندگی حضرت زهرا (س)

  • فعالیت‌های اجتماعی- علمی حضرت فاطمه‌ (س) چگونه بود؟

  • چطور اخلاق حسینی را در خود پرورش دهیم؟

  • چرا حضرت زهرا (س) روی آموزش علم تاکید داشتند؟

 

https://life.irna.ir/news/85313810/%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7-%D8%B3


سه شنبه، 23 اردیبهشت 1404 - 08:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0