FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


متحد شوید زیر سایه «خانه خدا»


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 19 اردیبهشت 1404 - 12:53
کعبه یک نماد است؛ نمادی هویتی برای اسلام و مسلمانان؛ نمادی که مردم را گرد هم می آورد، متحد می کند و از پراکندگی و آسیب پذیری در برابر دشمنان نجات می دهد. نمادی که خدای متعال در قرآن کریم، از آن به عنوان نشانه ای روشن برای هدایت جهانیان یاد کرده است.
كعبه،ابراهيم،مسلمانان،هدايت،قبله،بنا،قرآن،خانه،آيه،نماد،اسما ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در تمام ادیان و آیین‌ها، نمادها نقش اساسی و محوری ایفا می‌کنند، چراکه زبان نمادها از قدرت بالایی در انتقال مفاهیم و ایجاد هویت برخوردار است.
دین اسلام نیز از این قاعده مستثنا نیست و کعبه را به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین و اصلی‌ترین نمادهای خود معرفی کرده است؛ نمادی که نه‌تنها قبله مسلمانان در عبادت روزانه بلکه عامل تمایز هویتی آنان از سایر ادیان است.
گزارش‌های قرآنی از جمله آیه 144 سوره بقره نشان می‌دهد که پیامبر اکرم (ص) مدت‌ها در انتظار فرمان الهی برای تغییر قبله از بیت‌المقدس به سوی کعبه بود؛ تغییری که علاوه بر اثبات یکی از نشانه‌های پیامبر آخرالزمان، استقلال شریعت اسلام را از شرایع پیشین مانند یهودیت و مسیحیت تثبیت کرد.
در اسلام، نمادهایی مانند اذان، مسجد، حج، و به ویژه کعبه، نقش مهمی در شکل‌گیری هویت اسلامی ایفا می‌کنند.
مسلمانان در جوامعی که با پیروان سایر ادیان زندگی می‌کنند، از طریق پوشش، محاسن و علائم ظاهری نیز تلاش می‌کنند تا تمایز هویتی خود را حفظ کنند.
برخی تلاش کرده‌اند هلال ماه را به عنوان نماد جایگزین معرفی کنند، اما در حقیقت، کعبه همچنان مهم‌ترین نماد توحید و وحدت در اسلام باقی مانده است.
در دوره‌ای که مسلمانان در مکه زندگی می‌کردند، به دلیل آکنده بودن خانه خدا از بت‌ها، به سوی بیت‌المقدس نماز می‌گزاردند.
اما با هجرت به مدینه و تقابل با یهودیان، نیاز به نماد مستقل قبله‌ای احساس شد.
انتظار پیامبر برای تغییر قبله، بیانگر اهمیت قبله به عنوان یک نماد وحدت‌ساز و هویت‌بخش بود.
علامه طباطبایی در تفسیر آیه 144 سوره بقره تاکید می‌کند که قبله بودن کعبه یا بیت‌المقدس، صرفاً به خواست الهی و با هدف هدایت مردم است، نه به ویژگی ذاتی اشیاء یا مکان‌ها.
در کنار این جایگاه هویتی، کعبه از منظر قرآن و سنت، نخستین معبد یکتاپرستی برای بشر معرفی شده است.
آیات مختلفی مانند آیه 96 آل‌عمران، به سابقه تاریخی این مکان اشاره دارند و آن را معبدی توحیدی می‌دانند که پیش از حضرت ابراهیم (ع) وجود داشته و توسط او و فرزندش اسماعیل (ع) بازسازی شده است.
روایاتی نیز وجود دارد که این خانه در عصر نوح (ع) نیز پابرجا بوده است.
دراین باره مردی از امیرمومنان (ع) پرسید که آیا کعبه اولین خانه است؟
و حضرت (ع) فرمود: نه، پیش از آن خانه‌هائی بوده‌، لیکن کعبه اولین بیت است که برای مردم وضع شده، مبارک است و در وجودش هدایت، رحمت و برکت است.
اول کسی که آن را بنا کرده ابراهیم (ع) است، سپس گروهی از قبیله جرهم از عرب آن را بنا کرده‌اند، آن گاه منهدم شد و عرب‌های عمالقه آن را ساختند، بار دیگر خراب شد، قریش آن را بنا کرد.
در روایت بالا، مراد از «اولین کسی که آن را بنا کرد، ابراهیم بود»، تجدید بناست، همان‌طور که در قرآن کریم آمده است: «و عهدنا الی ابراهیم و اسماعیل اَن طهّرا بیتی» به ابراهیم و اسماعیل گفتیم که خانه من را تطهیر کنید، یعنی بیت قبلاً بوده و آن دو بزرگوار، به تطهیر و تعمیر آن مامور می‌شوند.
در حدیثی به نقل از امام صادق (ع) به این موضوع اینگونه تصریح شده است: خداوند به ابراهیم اذن داد که به حج برود و کعبه را بنا کند، عرب‌ها به زیارت کعبه می‌رفتند، در‌حالی که منهدم بود، ولی جای پایه‌های آن شناخته می‌شد، وقتی که مردم (زائران) رفتند، اسماعیل (ع) سنگ‌ها را جمع کرد و در داخل کعبه گذاشت.
در چند حدیث آمده که وجه تسمیه مکه به «ام القری» علاوه بر این که اولین محل پیدایش قریه است و اولین خانه مردمی (بیت‌الناس) در آن ساخته شده، اولین نقطه از کره زمین است که به خشکی گرائیده است؛ زمین یک کرۀ مذاب و مایع مواج بود که دوران دوم عمر زمین شروع شد و خشکی در روی آن پدید آمد و اولین خشکی در جایگاه مکه پدیدار شد.
کعبه؛ نشانه‌ای روشن برای هدایت جهانیان
خداوند در قرآن، از کعبه به عنوان نشانه‌ای روشن برای هدایت جهانیان یاد کرده است (آل عمران، آیات 96 و 97) و احترام به آن را راهی برای کسب رضایت الهی دانسته است (مائده، آیه 2).
این مکان مقدس، تنها محل عبادت نیست، بلکه عاملی برای اجتماع، آموزش، و تقویت ایمان در میان مسلمانان است.
در ادامه، نقش کعبه در هدایت بشریت از طریق آیات متعدد قرآن مورد تأکید قرار گرفته است.
کعبه مکانی است که مردم را گرد هم می‌آورد و آنان را از پراکندگی و آسیب‌پذیری در برابر دشمنان دین نجات می‌دهد.
قرآن از این ویژگی با تعبیر «مثابةً للناس» یاد کرده است، جایی برای بازگشت مکرر و پناه معنوی مردم.
همچنین، بر اساس روایات، حضور در کعبه و انجام اعمال عبادی مانند طواف، رکوع و سجود، آموزش عملی عبادت و زندگی اجتماعی را در پی دارد.
مسلمانان در این مکان با فرهنگ‌های گوناگون آشنا شده، تجربه می‌آموزند و از همدیگر در مسیر کمال و تعالی یاری می‌گیرند.
در نهایت، کعبه فقط یک مکان فیزیکی نیست، بلکه نمادی بزرگ از توحید، هویت اسلامی و وحدت جهانی مسلمانان است؛ نمادی که حضور در کنار آن، راه هدایت را برای انسان هموار می‌سازد.
انتهای پیام/


 
 

 

كعبه،ابراهيم،مسلمانان،هدايت،قبله،بنا،قرآن،خانه،آيه،نماد،اسما ...

 

 

جمعه، 19 اردیبهشت 1404 - 18:03 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0