FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مناسک حج و تطهیر روح؛ از غسل احرام تا یاد مرگ و قیامت


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 13 اردیبهشت 1404 - 17:53
غسل احرام فقط شست وشوی جسم نیست. این عمل آغاز مسیری است که انسان را از دنیا به سمت آخرت می برد؛ از خودخواهی به سمت بندگی؛ از ظاهر به سوی باطن. برداشتن لباس دوخته، اعلام خروج از رنگ و ریا و تظاهر است، و پوشیدن لباس احرام، پوشیدن جامه صدق و توبه است.
احرام،غسل،لباس،تطهير،انسان،توبه،مناسك،پوشيدن،الهي،مرگ،ظاهري، ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در متون اسلامی، مناسک حج فقط مجموعه‌ای از اعمال عبادی نیست، بلکه هر یک از این مناسک حامل رمز و رازی از معرفت، اخلاق، و عرفان دینی است که در جان انسان تحول می‌آفریند.
یکی از نخستین اعمال در آغاز احرام، غسل احرام است که از جمله مستحبات مؤکد پیش از پوشیدن لباس احرام به شمار می‌آید.
غسل احرام؛ تطهیر جسم برای حضور در ساحت قدسی
غسل احرام، بر خلاف طهارت‌های معمولی، نه از باب نظافت ظاهری، بلکه تطهیری نمادین است برای آمادگی ورود به «حالت احرام»؛ حالتی قدسی که در آن انسان از بسیاری از کارهای مباح نیز پرهیز می‌کند.
فقیهان شیعه این غسل را مستحب دانسته‌اند و بر انجام آن تأکید کرده‌اند، گرچه ترک آن موجب بطلان احرام نمی‌شود.
اما وجه معنوی این غسل در ادبیات روایی و عرفانی، بسی فراتر از یک توصیه فقهی است.
زمانی که انسان لباس دوخته دنیایی را از تن بیرون می‌آورد و در کنار آن غسل می‌کند، گویی هم جسم و هم جان را برای حضور در پیشگاه الهی تطهیر می‌کند.
این تطهیر تنها با آب فیزیکی انجام نمی‌گیرد، بلکه حقیقت آن با آب توبه تحقق می‌یابد؛ آبی که دل را از زنگار گناه می‌زداید.
پیوند توبه با غسل؛ آغاز سلوک با پاک‌سازی درون
همان‌گونه که در متن مورد اشاره آمده است، غسل احرام نوعی اعلام آمادگی برای گسستن از گذشته‌ای آلوده و آغاز زندگی جدید است.
درواقع، این غسل اعلان نمادین توبه است.
توبه نه صرفاً به معنای پشیمانی بلکه به معنای بازگشت است، بازگشتی به فطرت پاک انسانی که با گناه آلوده گشته بود.
غسل احرام از این منظر، یک حرکت درونی است: «خدایا!
من گناهان گذشته را با آب توبه شست‌وشو می‌دهم و با جامه پاک، قدم در راه اطاعت می‌گذارم.»
این تعبیر دقیق از مناسک، آن را از سطح ظاهری به سطحی عرفانی می‌برد که با تفسیرهای اهل بیت (ع) نیز هم‌خوانی دارد.
امام سجاد (علیه‌السلام) می‌فرماید که تنظیف در میقات، در واقع تطهیر از ریا و نفاق است؛ یعنی، تطهیر ظاهر مقدمه‌ای برای تطهیر باطن است.
لباس احرام؛ نماد نفی دنیا و یادآور مرگ
یکی دیگر از نکات لطیف و معنوی در مناسک حج، کنار نهادن لباس‌های دوخته و پوشیدن لباس احرام است.
این تغییر لباس، که از ضروریات احرام به‌ویژه برای مردان است، بیش از آنکه حکمی فقهی باشد، حامل پیامی تربیتی و وجودی است.
لباس احرام همچون کفن است؛ لباسی ساده، بدون دوخت، و بی‌نشانه از تمایزات اجتماعی و ظاهری.
انسان با پوشیدن این لباس، خود را در آستانه مرگ می‌بیند؛ انگار برای حضور در قیامت آماده می‌شود.
از این رو در روایات آمده است که فلسفه ممنوعیت لباس مخیط در احرام، یادآوری حالت کفن‌پوشی در مرگ است؛ روزی که انسان با جامه‌ای ساده و بی‌زرق‌وبرق وارد عرصه محشر می‌شود.
بدین ترتیب، احرام تمرینی برای یاد مرگ و قیامت است؛ عنصری که در تربیت دینی نقش بنیادینی دارد.
ترک محرمات احرام؛ التزام به مرزهای شریعت
پس از غسل و پوشیدن لباس احرام، محرماتی بر حاجی واجب‌الاجتناب می‌شود که برخی از آن‌ها در شرایط عادی مباح هستند؛ مانند شکار، زینت، و حتی جدال و خودآرایی.
این احکام، نماد تسلیم و عبودیت کامل انسان در برابر فرمان الهی است.
وقتى احرام مى‌بندید، هر آنچه را که خداوند متعال بر شما حرام کرده است، شما هم بر خود حرام مى‌کنید.
در این تعبیر، نوعی پیمان میان بنده و پروردگار نهفته است.
بنده با ورود به احرام، گویا وارد منطقه امن الهی شده و التزام خود را به رعایت حدود الهی اعلام می‌دارد.
انتهای پیام/


 
 

 

 

یکشنبه، 14 اردیبهشت 1404 - 22:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0