FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اقامه دین فراتر از تولید نظریه است


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 14 اردیبهشت 1404 - 10:30
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم با تأکید بر رسالت حوزه های علمیه در پیوند با انقلاب اسلامی گفت: اگر کنکاش های علمی نتواند در میدان عمل آزموده شده و پاسخ گو باشد، فاقد ارزش واقعی خواهد بود.
حوزه،قم،نجف،رسالت،علميه،تبليغ،جهانگيري،تحقيق،ميدان،اقامه،پيو ...

به گزارش گروه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، نشست گفتمانی حوزه آینده؛ فرصت‌ها و چالش‌ها با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم برگزار شد.
وی در این نشست به تبیین تفاوت‌های بنیادین میان حوزه علمیه قم و نجف پرداخت و بر ضرورت هم‌افزایی رسالت‌های تحقیق، تبلیغ و تحقق در حوزه‌های علمیه تأکید کرد.
تفاوت رویکردهای حوزه قم و نجف
حجت‌الاسلام جهانگیری با اشاره به ترندهای کلان و متمایز دو حوزه قم و نجف اظهار داشت: حوزه علمیه قم رسالت تبلیغی و تحقیقی را توأمان پیگیری کرده و تلاش دارد تا یافته‌های علمی را در میدان عمل به کار گیرد.
وی افزود: امام خمینی (ره) برای نخستین‌بار آنچه را در فقه آموخته بود، به میدان آورد تا قابلیت پاسخگویی فقه را بیازماید و نظریات حوزوی را بازآفرینی کند.
جهانگیری در ادامه، با اشاره به گذشت یک قرن از تأسیس حوزه علمیه قم، یادآور شد: حوزه نجف با سابقه بیش از هزار سال، زمینه‌ساز تحولات حوزه قم در سده اخیر بوده است.
حوزه نجف همواره حوزه‌ای پژوهشی و نظریه‌پرداز بوده و عمق نظری آن چنان بوده است که تاکنون، حوزه قم نیز از آثار و نظریات آن بهره‌مند است.
میراث نظری نجف؛ دستمایه قم امروز
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم ادامه داد: کتاب‌های متعددی که در نجف تولید شده‌اند، به دلیل برخورداری از مبانی نظری قوی، همچنان در زمره منابع معرفتی حوزه‌های علمیه محسوب می‌شوند و برای امروز نیز حرف برای گفتن دارند.
وی افزود: در حالی که حوزه نجف از تراز پژوهشی و نظریه‌پردازی بالایی برخوردار است، حوزه قم در کنار تلاش برای حفظ این جایگاه، رسالت تبلیغی را نیز بر دوش گرفته و مأموریت نشر، ارائه و توسعه یافته‌های دینی را در سطح ملی و بین‌المللی دنبال کرده است.
جهانگیری تأکید کرد: امروز می‌توان گفت حوزه علمیه قم بر سر سفره‌ای نشسته که حوزه نجف در طول قرون فراهم کرده است.
آنچه در قم رخ داد، تقویت بُعد تبلیغی حوزه بود.
در حالی که حوزه نجف بر عمق‌بخشی به معارف دینی تمرکز داشت، حوزه قم هدف خود را گسترش افقی این معارف و به اشتراک‌گذاری آنها با عموم مردم قرار داد.
غلبه تبلیغ بر تحقیق در حوزه قم
وی با اشاره به عملکرد حوزه علمیه قم در عرصه‌های بین‌المللی گفت: حوزه قم به‌عنوان ناشر فراحوزوی معارف اسلامی در سطح جهانی موفق عمل کرده و کنشگری طلاب را متناسب با نیازهای روز بازتعریف نموده است.
به گونه‌ای که فعالیت‌های تبلیغی در کنار تحقیق، برجستگی بیشتری یافته‌اند و تبلیغ بر تحقیق غلبه یافته است.
جهانگیری ادامه داد: تبلیغ به‌عنوان رسالت اصلی طلاب، در ساختار حوزه مورد توجه ویژه قرار گرفته و کارآمدی حوزه در این زمینه تقویت شده است.
رسالت اقامه دین؛ فراتر از تولید نظریه
وی با تأکید بر رسالت حوزه‌های علمیه در پیوند با انقلاب اسلامی اظهار داشت: حوزه امروز باید از سطح مفاهیم صرفاً دانشی فراتر رفته و آموزه‌های دینی را در میدان زندگی مردم اقامه کند.
اگر کنکاش‌های علمی نتواند در میدان عمل آزموده شده و پاسخ‌گو باشد، فاقد ارزش واقعی خواهد بود.
جهانگیری در عین حال هشدار داد: رسالت اقامه دین نباید جایگزین تولید نظریه و تبلیغ شود، بلکه این سه مأموریت باید در پیوند با یکدیگر به‌صورت توأمان دنبال شوند.
امامین انقلاب نیز همواره بر عمق نظریه‌پردازی و بهره‌گیری از ابزار تبلیغ برای به اشتراک‌گذاری آموزه‌های دینی تأکید داشته‌اند.
تحقق دین از طریق پیوند سه‌گانه تحقیق، تبلیغ و اقامه
جهانگیری افزود: در حوزه قم امروز، نظریه‌پردازی با میدان تحقق گره خورده است، تصریح کرد: نظریه‌ای که با میدان عمل پیوند نداشته باشد، نمی‌تواند نسخه دقیق و مؤثری برای تحقق دین ارائه دهد.
امام خمینی(ره) با پیوند دادن سه رسالت تحقیق، تبلیغ و اقامه، مسیر جدیدی برای حوزه ترسیم کرد که در آن، هر سه مأموریت باید در کنار یکدیگر و به‌صورت هم‌افزا دنبال شوند.
وی تأکید کرد: امروز با حوزه‌ای مواجه هستیم که این سه رسالت را همزمان بر عهده دارد تا مردم بتوانند آثار اجتهادات دینی را در زندگی روزمره خود لمس کنند.
اگر حوزه‌ای تنها به یکی از این وظایف محدود شود، در ایفای رسالت خود ناکام خواهد ماند.
انتهای‌پیام/


 
 

 

حوزه،قم،نجف،رسالت،علميه،تبليغ،جهانگيري،تحقيق،ميدان،اقامه،پيو ...

یکشنبه، 14 اردیبهشت 1404 - 22:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0