FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


برداشتها و پیامهای سوره ناس کتاب قران


 

  1.   به لحاظ اصول دین سوره ناس سوره ای توحیدیست و به لحاظ مخاطبین سوره ناس سوره ای اجتماعیست و به لحاظ ارتباطات از یک طرف ارتباط مخلوقات است ( وسوسه های شیطانی جن و انسان ) و از یک طرف ارتباط با خالق هستی بخش خداوند یکتا ( پروردگار و مالک و محبوب به حق ) انسان هست و از نظر فلسفی وحدت به کثرت ( خداوند خطاب به مردم ) و کثرت به وحدت ( پناه مردم مردم به خداوند ) است و از نظر سیاسی ولایت خداوند بر بندگان است و از نظر تعلیم و تربیت برای استفاده محتوای کتابهای درسی و غیر درسی و تبلیغ دین متناسب سن مورد نیاز است.
  2. از جمله ضرورتهای ارتباط قوی مردم را با خدای خود (پروردگار و پادشاه مردم ) لازم می دارد، مواردی هست که شر به حساب می آید و منجر به وسوسه می شود و انحراف انسانها و انجام گناه و معصیت می شود.
  3.  از موارد  وسوسه در صدور انسانها ( در ذهن و در دل و در سینه های انسانها) می نماید .
  4. وسوسه ها هم می تواند به واسطه جنیّان ممکن شود و هم وسوسه می تواند به واسطه انسان یا عاملهای درونی انسان ممکن شود.
  5.   ارتباط دائمی با خداوند و یادآوری یاد خدا و خود را در محضر خدا دیدن و پناه بردن به خداوند در نجات از وسوسه ها مؤثر است.
  6.  غفلت از یاد خدا می تواند منجر به هجوم و تسلط وسوسه های انحرافی و فساد آور در افراد و جوامع گردد.
  7.  یکی از موارد مهم در امان ماندن از وسوسه های شیطانی پناه بردن به خداوند ( خالق هستی یگانه و بی همتا ) هست که هم پروردگار مردم است و هم پادشاه و محبوب مردم است.
  8.  انسان برای در امان ماندن بسیار وابسته است که با خالق خود در ارتباط باشد و او را تکیه گاه و ناجی خود قرار دهد.
  9.  نباید گذاشت که وسوسه ها انسانها را آلوده و گرفتار نماید و قبل از آلوده و گرفتار شدن باید به خداوند پناه برد.
  10.  خداوند خطاب به همه  جامعه و مردم سخن می گوید و خواسته اش سلامتی همه جامعه و مردم می باشد و برایش بسلامت ماندن مردم مهم است.
  11.  انسانها باید به دانائی و هوشیاری و توانائی و رشد پناه بردن به خداوند  از آنچه وسوسه های شیطانیست برسند.
  12.  سوره ناس شامل همه عمر است و برای یک زمان خاص نیست.
  13. با یاد خداوند و حضور خداوند در ذهن و دل قدرت وسوسه های شیطانی انسان و جن باطل و مردود و محو می گردد.
  14.  سوره ناس بیمه و تضمین کننده سلامت شخصیت انسان از رذائل و کجرویها و فسادهائی است که غفلت و نادانی نسبت به احکام و دستورات الهی است  به شرطی که به آنها آگاه باشد و به موقع از وسوسه های آنها به خداوند پناه ببرد و کارهائی که در معرض انجام آن وسوسه ها قرار نگیرد انجام ندهد و اگر باز در خطر به وسوسه قرار گرفت به خداوند پناه ببرد.

 

 

  • برداشت درباره موضوعیت آیات و معانی سوره ناس:

در ابتدا باید گفت جمله شروع آیه و به طبع آن ادامه آیات امری هست برای درخواست حاجت معینی از خداوند و خداوند مطلبی را برای انسان مهم دانسته است که انجام دهد و به همین سبب چون خالق و پرورش دهنده اوست به انسان توصیه می نماید که به خالق خود توجّه لازم را داشته باشد و در مسائلی که عواملی موجب می شود که از راه درستی که مورد رضایتمندی خداوند است منحرف شود، انسان بجای منحرف شود برای طی طریق بر صراط مستقیمی که مورد رضایت خداوند است، انسان به خداوند پناه ببرد و از خداوند کمک بخواهد و در واقع کاری که مورد رضایت خداوند هست انجام دهد تا دچار انحراف نگردد.  محتوای آیات معلوماتیست که خداوند خالق یکتای موجودات از آن آگاه هست و برای محفوظ ماندن انسانها آیات را به انسانها تذکر می دهد تا به موقع انسانها از این محتوا آگاه شوند و علم غیب این مسائل به دست خداوند است و ارتباط گرفتن انسانها بواسطه خواندن این آیات موجب می شود خداوند بندگانش را که از او یاری می خواهند آنها را کمک نماید و کمک خواستن انسان از خداوند موجب می گردد تا انسان توانائی بیابد تا از دست شیاطین جن و انسان در پناه خداوند حفظ شود.

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (1)  بگو : پناه مى برم به پروردگار مردم ،"1"

گفتن و بیان یک ضرورت هست و پناه آوردن به پروردگار یک نیاز و وظیفه جامعه انسانی هست و خداوند پروردگار همۀ مردم است و در واقع همۀ مردم ( ( و مخلوقات) یک خالق و پروردگار دارند و پرورش دهنده مردم همان خالق مردم است و در واقع پناه بردن به خداوند برای پرورش یافتن به ارادۀ پروردگار صورت می پذیرد. و خداوند(رب، پروردگار، الله، خالق مخلوقات ) مربوط به جامعه انسانی و مردم است و اساسا همه مردم نیازند متوجه بودن به خداوند و پناه بردن به خالق و پروردگار خود هستند.

مَلِكِ النَّاسِ (2) پادشاه مردم ،"2"

خداوند مَلِک مردم یا به عبارتی پادشاه مردم است، پس افراد نمی توانند بر بندگان خداوند مالکیت داشته باشند و یا پادشاه آنان باشند و در واقع هر کس خداوند را مَلِک" پادشاه" خود نداند و دیگری را مَلِک" پادشاه" خود بداند و یا هم قائل باشد که خداوند مَلِک" پادشاه"  است و هم دیگری مَلِک" پادشاه اش" هست به شرک گرفتار شده است. بر اساس فهم این آیه تمام ایجاد حکومتهای شاهنشاهی و پادشاهی ظلم و طاغوت است و حکومت از آن خداوند یگانه خالق هستی بخش است. البتّ بحث فقط به پادشاهان و حاکمان و حکمفرمایان که ظالم هستند و خود را مالک آدمها می دانند فقط تمام نمی گردد بعضی اوقات تا خانواده پیش می رود و افراد در خانواده هم دارای مالکانی هستند که آنطور که نفسشان بخواهند با افراد تابع خود رفتار می نمایند، نه آنطور که رضایت خداوند است.


إِلَهِ النَّاسِ (3) معبود به حق مردم ،"3"

خداوند اِلهِ " معبود" مردم است، پس افراد نمی توانند برای بندگان اِلهِ " معبود" باشند و در واقع هر کس خداوند را اِلهِ " معبود"خود نداند و دیگری را اِلهِ " معبود"خود بداند و یا هم قائل باشد که خداوند اِلهِ " معبود"  است و هم دیگری اِلهِ " معبود"هست به شرک گرفتار شده است. در واقع به عبارتی  این آیه ترجمه و تفسیر کلمه توحیدی لااله الاالله هست. به جز خداوند یگانه، اله ای خداوند من نیست. متاسفانه وجود اله های زیادی در کودکی ذهن فرد را به خود مشغول می نماید و برای انسانها دارای محبوبیّت است که بحث تحقیق در مورد اله های دنیوی که شرک پنهان را ایجاد می نماید، در فرصت مناسبی انجام می شود و تا انسانها و عوامل مؤثر درتعلیم و تربیِت ائم از پدر و مادر و نظامهای تعلیم و تربّیت و فرهنگ اجتماعی منزّه از نگرشهای نادرست آن نگردند همواره نسلها لااقل تا مدّتی دچار شرک هستند تا اینکه به آگاهیهای لازم برسند و با مراقبات تلاش نمایند دل و نگرش و ذهنشان را از اله های ساختگی پاک گردانند و خداوند را به درستی آنطور که راضی هست بندگی خالصانه نمایند.

مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (4) از شرِّ آن وسوسه گرى كه چون خدا از ياد رود بازآيد و وسوسه كند ، و چون خدا ياد شود باز رود و نهان گردد .«4»

خداوندا من خودم را به تو می سپارم از شرّ وسوسه هائی که بواسطۀ جهل و نا آگاهی و غفلت و نادانی و ضعف نفسانی بر من حکمرانی نماید و نفس و ذهن و فکر و نیّات و گفتار و و احساس و رفتار مرا مشغول و راغب و مطیع امر و فرمان خود نماید.


الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ (5( همان كه در سينه هاى مردم وسوسه مى كند ،"5"

همان که بر صدور "ذهنها و نگرشها و تفکّر و قلبها و دلها و سینهای " مردم وسوسه نماید.

مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ (6( چه از جنّيان و چه از آدميان ."6"

 چه از جنس جن باشد و چه از جنس انسان" از وسوسه های آنان به تو ای رب"پروردگار" و مَلِک"پادشاه و مالک" و اله" معبود" عزیز من،  به شما  پناه می آورم.

گل افشان گل محمدی


یکشنبه، 14 اردیبهشت 1404 - 12:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0