FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


راهبردها و برداشتها و پیامهای سوره فلق کتاب قران


 

  1. کلیه سورههای قرآن جنبۀ توحیدی دارد و نأکید ولایت خداوند بر انسانهاست دارند که اسماء خداوند در سوره آورده شود، ولی بعضی سورهها از نظر اصول دین جنبه توحیدی آنها بیشتر است و سوره فلق از جمله این سوره هاست، که دارای روح توان توحیدی  بیشتری می باشد، زیرا از آیه اول تا آخرین آیه سوره فلق امر به پناه بردن به خداوند پروردگار فلق می باشد، و این بدین معناست که مرجع انسانها در پناه آوردن همه موارد فقط خداوند است.
  2. یک مبحث فلسفی هم در سورههای قرآن دیده می شود که خطابه از وحدت به کثرت است، به این معنی که خداوند به پیامبر وحضرت قرآن را برای همه انسانها و حتی خلایق عرضه می دارد ( بطور مثال جن ها هم از دین حضرت محمد سلام الله علیه بهره مند می شوند.) اگر به سر منشاء هستی نگاه کنیم خداوند با انسانها در این آیات صحبت نموده است و اگر به پیامبر که رسول سلام الله علیه دقت نمائیم ، حضرت رسول از طرف خداوند آیات وحی را به مردم ابلاغ نموده است، هر دو مورد از وحدت به کثرت از نظر فلسفی ارتباط برقرار می شود.
  3. مسئله مهمی دیگری که در دو سوره ناس و فلق تکرار شده است امر خداوند به بندگانش این است که از شرها به خدا پناه ببرند و حرکتی دو طرف اتفاق می افتد به این معنی که از نظر فلسفی کثرت بندگان به وحدت یعنی خدای متعال پناه می آورند. که فلسفه کثرت به وحدت را ممکن می نماید. ( در بعضی از آیات قرآن ارتباط دوطرفِ وحدت به کثرت و کثرت به وحدت بسیار مشهود و تذکر مستقیم نسبت به آن صورت پذیرفته است. )
  4. از نظر تعلیم و تربیّت ضرورت دارد آموزش و پرورش و آموزش عالی و حوزهها و وزارت ارشاد اسلامی و مبلغین دینی به تناسب سن و درک و فهم افراد کارهای تعلیم و تربیتی لازم را در رابطه سورههای قرآنی از جمله سوره فلق انجام شود و از نظر ارتباطات  جنبه اجتماعی دارد، ولی فقط در ارتباط با انسانها نیست، شامل ارتباط با موجودات دیگر هم می شود.
  5. شر وجود واقعی دارد، در موجودات عامل شر وجود دارد، به همین دلیل باید به دستورات و رهنمودهای خداوند  عمل نمود و در این سوره امر شده به اینکه از شر خلایق به خالق موجودات پناه آورده شود، تا بندگان خداوند در امان عنایات خداوند محافظت شوند.
  6. آیه های سوره فلق تاکید به نیازمندی انسان و خلایق در امور، مختلف به خداوند دارد، از جمله نیاز انسان پناه بردن به خداوند از شر های مختلفی که در خلقت وجود دارد.
  7. شرارتها می تواند در زمانها یا وضعیت خاصی ( مانند ظلمت و جهل ) بیشتر اتفاق بیافتد.
  8. از اساس ترین علت شرارتها می تواند گرفتاری به خصلت بد رذائل اخلاقی مانند حسد باشد، که در این رابطه با انجان رفتارهای تعلیم و تربیّتی و تزکیه نفس باید نفس از متخلص بود به حسد منزه شود.
  9. شرها می تواند از سازوکار خاصی برای تسلط بر انسان برخوردار باشد و به شکلهای مختلف اتفاق بیافتد. ( یا نفوذ جن و هر موجود دیگر بر انسان باشد و یا از سحر و جادو و یا از رفتار ناشی از حسد و یا به شکل دیگر باشد. )
  10. لازم است با تدبّر و مطالعه بیشتر در تفسیر و تحقیقات مربوطه به عمق مطلب و مسائل مربوط بیشتر پرداخته شود.
  11. انسانها چون آگاهی لازم از موضوع شر بدرستی ندارند معمولا دچار مشکل می شوند و در این مسائل یا متحیّر می شوند و یا بی تفاوت و یا دچار ترس و یا از مواجه درست با قضیه ( مغلوب نشدن به شر ) ناامید می شوند.
  12. این مسئله مهم است که بدانیم یکی از راههای خیلی مهم در رابطه با شر پناه بردن به خداوند است و البته در کنارش باید به اندازه و متناسب سن باید بتدریج در رابطه با مسائل آن و چگونگی مواجه شر دانش و آگاهی دینی لازم وجود داشته باشد.
  13. موضوع سوره پناه بردن به خداوند از شر هست و آیات یک تا پنج به هم مربوط می باشند. در ضمن سورهها و آیات دیگری هم هست که پناه بردن به خداوند را یادآوری می نماید و در محفوظ ماندن انسان موثر است که باید در مورد آن تحقیق نمود.
  14.   شخصیّت فرد حسود از نظر خداوند و دین و در جامعه سالم قابل قبول نیست و دچار بیماری اخلاقی حسد است و معمولا در جامعه با خصلتهای بد خود را رسوا می نماید و موجب ضربه زدن به خود و دیگران بطور خواسته و ناخواسته می شود و معمولا فرد حسود درونی ناآرام دارد و دارای انژی منفی هست و خصلت حسادت بر سلامت نفس و روح و روان  و نگرش خودش و دیگران تاثیر گذار هست  و سلامت ارتبطاتش با دیگران را خدشه دار می نماید، به همین دلیل باید نه تنها انسانها از خصلت حسادتی که در درونشان خفته یا بیدار است منزه نمایند بلکه کمک نمایند جامعه از خصلت حسد منزه شود و البته از جمله آسانترین و مطمئن ترین کار ( که خداوند هم به دلیل مؤثر بودنش به آن فرمان داده است ) پناه بردن به خداوند از شر حسادت حسودان است.

 

  1. پناه بردن به خداوند به این معنی نیست که برای منزه شدن از شرها چه شری که در انسان است و چه شری که در موجودات است نباید تلاش نمود، برخورداری از دانش و اعتقادات اصول و احکام دین و بهره مندی از رهنمودهای فضائل اخلاقی  که برای حفظ انسانها و تزکیه نفس و قوی شدن نگرش و اعتقادات در برابر ضعف نفس خود و دیگران، کاری ضروریست و بهره مندی از نفس زکیه و نفس مطمئنه با رضایتمندی خداوند میزان و هماهنگ است و انسانها دارای تقوا ( قوی به رضایتمندی رهنمودهای خداوند و معصومین سلام الله علیه عمل نمودن ) و وراع ( اجتناب از گناه و معصیت ) شوند و دارای خلوص نیّت و نگرش و رفتار باشند ولی در کنار آن ( در کنار تلاشی که برای منزهی موجودات از شر باید صورت پذیرد، ) پناه بردن به خداوند از شرهای موجود ضروری است.
  2. گل افشان گل محمدی

یکشنبه، 14 اردیبهشت 1404 - 12:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0