FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بررسی مفهوم «قیام و حکومت مشروع» و اختلاف نظر زیدیه با شیعه اثنی‌عشری


 

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 07 اردیبهشت 1404 - 12:40
زیدیه بیش از آن که یک نظام اعتقادی، باشد یک اندیشه سیاسی است که حول محور امامت مجتهدین عادل از اهل بیت نبوی می چرخد.
زيديه،زيد،قيام،علي،بن،اسلامي،امام،حاكم،نظام،امويان،مذاهب،جما ...

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب زیدیه، درس نامه تاریخ و عقاید زیدیه نوشته حجت الاسلام مهدی فرمانیان و سید علی موسوی از سوی انتشارات ادیان و مذاهب به چاپ چهارم رسید.
مهدی فرمانیان مدرس حوزه و دانشگاه، رئیس دانشکده مذاهب اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، معاونت پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، مسئول دانشنامه ویکی شیعه است.
این‌کتاب به تاریخ زیدیه پرداخته است و در ابتدا، به معرفی زید بن‌علی و افکار و عقاید و آثار او پرداخته و سپس مهم‌ترین قیام‌های زیدیه بعد از قیام زید در قرن دوم و سوم را بیان می‌کند.
همچنین به مهم‌ترین فرقه‌های زیدیه یعنی جارودیه، بتریه، سلیمانیه و اعتقادات آنها، مخصوصاً درباره امامت و حضرت علی (ع) و ابوبکر و عمر اشاره می‌نماید.
در بخش دوم این‌کتاب، عالمان و فقیهانی همچون قاسم رسی، یحیی‌بن حسین، ناصر اطروش، حاکم جشمی، ابن مرتضی و یحیی بن حمزه معرفی می‌گردند.در بخش سوم، عقاید زیدیه بررسی‌شده که اکثر اعتقادات آنها همانند امامیه است.
در بخش آخر این کتاب، نویسندگان خلاصه‌ای از کتاب مصباح‌العلوم فی معرفة الحی‌القیوم را که شامل دلایلی برای اثبات معرفت اصول دین می‌باشد، ضمیمه نموده‌اند.
تفاوت دیدگاه زیدیه با شیعه دوازده امامی در چیست؟
در این کتاب آمده است:
«زیدیه بیش از آن که یک نظام اعتقادی، باشد یک اندیشه سیاسی است که حول محور امامت مجتهدین عادل از اهل بیت نبوی می چرخد.
این اندیشه از نقد اندیشه نظام حاکم اموی به وسیله زید بن علی تبلور یافت.
در نگاه اکثر مردم به حاکمیت - با توجه به تبلیغات بنی‌امیه - نگاهی بر حفظ جماعت بود.
یعنی مهمترین وظیفه خلیفه حفظ جماعت، گسترش آن و جهاد با کفار بود؛ اعم از این که رفتار حاکم منطبق با دستورات اسلامی باشد یا نباشد امویان معتقد بودند حکومت اسلامی مادامی که اقتدار اسلام در صحنه کند حکومت اسلامی است و مهمترین وظیفه آن گسترش این اقتدار به بیرون مرزها است.
زید بن علی گفتمان سیاسی امویان را باطل دانسته و مشروعیت نظام را نه بر اقتدار حکومت اسلامی و حفظ جماعت بلکه بر تطبیق اعمال شریعت اسلامی می‌دانست.
اهل سنت دیدگاه امویان را پذیرفته و قیام علیه حاکم را - اگرچه ظالم و فاسق باشد - جایز ندانستند ولی زید بن علی با تأکید بر امر به معروف و نهی از منکر حکومت امویان را زیر سوال برده و قیام علیه آنها را نه تنها جایز بلکه واجب می‌دانست.
وی معتقد بود که باید رفتار حاکم زیر ذره بین چشمان مردم باشد و هر جا لازم است نقد گردد.
زید بن علی مشروعیت نظام اسلامی را انطباق آن با سنت دانسته و حکومتِ غیر منطبق با شرع را مشروع نمی‌دانست.
شاید بتوان گفت که زید بن علی، راه و روش امام حسین (ع) را تئوری پردازی کرده و مشروعیت را بر انطباق با سنت نه حفظ جماعت تعریف کرد.
اختلاف زید بن علی با امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در این بود که امام صادق (ع) می‌فرمود: این دیدگاه صحیح است ولی تا سنت تبیین نشود و همه جوانبش مشخص نگردد انطباق معنا ندارد.
دیگر این که امر به معروف و قیام مسلحانه شرایطی دارد و تا شرایطش فراهم نگردد، قیام ابتر می‌ماند.
شاید به همین دلیل ائمه اطهار قیام را به زمان قائم (عج) موکول کرده و فراهم شدن شرایط را فقط در آن زمان می‌دیدند.
امام صادق (ع) می‌فرمود نمی‌توان با جامعه‌ای که اکثریت آن تفکر ما را نمی‌پذیرند، جنگید و اگر قیامی صورت گیرد، سریع به شکست می‌انجامد.
پیش بینی و تحلیل امام صادق صحیح بود و اکثر قریب به اتفاق قیام‌های علویان زیدی مذهب، به شکست انجامید.
برای ائمه اطهار کار فرهنگی مهمتر از کار سیاسی بود و آن را مقدمه فراهم شدن شرایط سیاسی می‌دانستند و به همین خاطر شروع به تبیین دیدگاه‌های خود کرده و شاگرد پروری نمودند.
اما زیدیان پی در پی قیام کرده و نتوانستند دیدگاه‌های خود را صورت بندی خاصی بخشیده و براساس آن حرکت کنند.
تا این که قاسم رسی (م ۲۴۶ ه.
ق) و ناصر اطروش (م ۳۰۴ ه.
ق) به این فکر افتاده و با کناره گیری از قیام به نظام بندی تفکرات خود همت گماشتند.»


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 08 اردیبهشت 1404 - 00:37 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0