FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پیامها و راهبردهای رهنمودهای سوره انشقاق کتاب قرآن


اعوذبالله من اشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  به نام خداوند رحمتگر مهربان

 

نظریات و رهنمودهای آیات  اول تا پنجم سوره انشقاق در عبارتهایِ"( إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّتْ ﴿۱﴾ در آن هنگام كه آسمان (كرات آسماني) شكافته شود. )۱( وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ ﴿۲﴾ و تسليم فرمان پروردگارش شود، و سزاوار است چنين باشد. )۲( وَإِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ ﴿۳﴾ و در آن هنگام كه زمين گسترده شود. (۳( وَأَلْقَتْ مَا فِيهَا وَتَخَلَّتْ ﴿۴﴾ و آنچه در درون دارد بيرون افكنده و خالي شود. (۴) وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ ﴿۵﴾ و تسليم فرمان پروردگارش گردد، و شايسته است كه چنين باشد. (۵))"، دلالت دارد بر اینکه 1- در آیه اول و دوم سوره انشقاق در عبارتهایِ" إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّتْ ﴿۱﴾ در آن هنگام كه آسمان (كرات آسماني) شكافته شود. )۱( وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ ﴿۲﴾ و تسليم فرمان پروردگارش شود، و سزاوار است چنين باشد. )۲("، گواهی این نظریه هست که 1-سیارهها و ستارهها و آنچه به آسمان مربوط است به تکّه های مختلف در زمان حیات خود و یا در زمان قیامت دچار تقسیم شده و این پدیده یکی از خواص علوم آسمانی به اذن خداوند می باشد. 2- آسمان دارای علومی در نزد خداوند متعال هست و مسائلی در رابطه با حوادث آسمان است که به اذن خداوند انجام می شود و آسمان و مخلوقات خداوند هم به حق، امر خداوند را اطاعت می نمایند.  3- خداوند برای بیان حقایق، به عظمت توانمندیها و حوادث تاریخی آسمان و اقتدار خود سوگند یاد نموده است. 4-  شایسته است که حق خداوند در رابطه با خواست و اذنِ  خداوند، به آنچه که خالق و صاحب و مالک و مدیر و مسئول و طراح و سازنده خلقت است، اجابت شود. 4- آیات سوم و چهارم و پنجم سوره انشقاق در عبارتهایِ"( وَإِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ ﴿۳﴾ و در آن هنگام كه زمين گسترده شود. (۳( وَأَلْقَتْ مَا فِيهَا وَتَخَلَّتْ ﴿۴﴾ و آنچه در درون دارد بيرون افكنده و خالي شود. (۴) وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ ﴿۵﴾ و تسليم فرمان پروردگارش گردد، و شايسته است كه چنين باشد. (۵))"، گواه این نظریه هست که 1- زمین دارای خواص مستتر و همچنین مدت زمانی برای بقاء و فنا می باشد و همینطور که در زمانهائی حیات زمین و یا تولد عرض و طول زمین تمدید می شود و اصطلاحاً زمین خواص پهن شدن به امر و اذن خداوند دارد و یا به  تعبیری زمین دارای خاصیّت ارتقاء قطر و مد آن می باشد، تعیین مدت زمان عمر زمین هم، از طرف خالق و مالک و صاحب زمین خداوند یکتا می باشد. 2- زمانی می رسد که زمین آنچه به آن القا شده است و آنچه در آن قرار گرفته است ائم از آنچه را خداوند آفریده و آنچه انسانها بر آن بنا نموده اند و آن تصویر و صداهائی که از زندگی انسانها در آن ضبط شده است با القاء و اذن خداوند، به بیرون افکنده می شود و زمین آنچه را حاوی خود دارد، تخلیه می نماید. 3-  همه قضایای توانائیها و حوادث زمین به اذن خداوند انجام می شود و این حقِّ خداوند است که صاحب و مالک و سازنده زمین است که در رابطه با آنچه مربوط به توانمندیها و یا حوادث زمین است برایش برنامه و طرح داشته باشد و تصمیم بگیرد و فرمان دهد و مخلوقاتش هم باید آنطور که خداوند می خواهد رفتار نمایند.4- خداوند در آیات اول و دوم و سوم و چهارم و پنجم آیات سوره انشقاق به توانمندیهای علوم آسمان و زمین و نشانه های قیامت و معاد و ضرورت اجابت مخلوقات در ادای حقِ فرمان و اذن خداوند پرداخته است.

2- نظریات و رهنمودهای آیات ششم تا پانزدهم سوره انشقاق در عبارتهایِ"يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ ﴿۶﴾ اي انسان! تو با تلاش و رنج به سوي پروردگارت مي‏روي و او را ملاقات خواهي كرد. (۶( فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ ﴿۷﴾ اما كسي كه نامه اعمالش به دست راستش داده شده. (۷(  فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا ﴿۸﴾ به زودي حساب آساني براي او مي‏شود. (۸( وَيَنْقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا ﴿۹﴾ و خوشحال به اهل و خانواده‏ اش باز مي‏گردد. (۹)  وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ (۱۰) و اما كسي كه نامه اعمالش پشت سرش داده شده. (۱۰( فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا ﴿۱۱﴾ به زودي فريادش بلند مي‏شود كه اي واي بر من كه هلاك شدم! (۱۱( وَيَصْلَى سَعِيرًا ﴿۱۲﴾ و در شعله‏ هاي سوزان آتش دوزخ مي‏سوزد. (۱۲( إِنَّهُ كَانَ فِي أَهْلِهِ مَسْرُورًا ﴿۱۳﴾ او در ميان خانواده‏ اش پيوسته (از كفر و گناه خود) مسرور بود! (۱۳( إِنَّهُ ظَنَّ أَنْ لَنْ يَحُورَ ﴿۱۴﴾ او گمان مي‏كرد هرگز بازگشت نمي‏كند. (۱۴( بَلَى إِنَّ رَبَّهُ كَانَ بِهِ بَصِيرًا ﴿۱۵﴾ آري پروردگارش نسبت به او بينا بود (و اعمالش را براي حساب ثبت كرد). (۱۵()"، دلالت دارد بر اینکه 1- آیه ششم سوره انشقاق در عبارت" يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ ﴿۶﴾ اي انسان! تو با تلاش و رنج به سوي پروردگارت مي‏روي و او را ملاقات خواهي كرد." گواه این نظریه هست که مخاطب خداوند انسان می باشد و خداوند به انسان با انذار و بشارت او را در مورد زندگی آینده بعد از دنیای کنونی آگاه نموده و در رابطه با معاد زندگی انسانها، به آنها گفته است، ای انسان، تو با تلاش و رنج به سوی پروردگارت  خواهی آمد و او را ملاقات خواهی نمود،( در حالی که مقام فرمانروایی مطلق و حکومت بر همه چیز ویژه خداوند هست) در واقع خداوند می خواسته به انسانها بگوید کنون که در دنیا مختاری که نیّات و اندیشه و گفتار و رفتارت را میزان نمائی، باید آنطور اعمالت را، انجام دهی که مورد رضایت خداوند باشد و خداوند صلاح و سعادت و رستگاری انسانها را بهتر می داند و خداوند و حجتهای معصوم خداوند به تعالی راهنما و هادی انسانها هستند و برای انسانها باید مطرح باشند که تلاش و خوشیها و رنج و مشقتی که برای زندگی دارند برای رضایتمندی خداوند باشد، زیرا خداوند است که برای انها رهنمودهای دین زندگی آورده است و اگر در زندگی به درستی به رضایتمندی خداوند عمل نمایند در قیامت و معاد که خداوند کتابِ اعمال انسانها را بررسی می نماید و بر اساس عمل به رهنمودهایِ دین خودش انسانها را قضاوت می نماید و انسانها بعد از مرگ و زندگی دنیای کنونی حتما به نزد پروردگار خود باز می گردد و انسانها حتما خداوند خود را ملاقات خواهند نمود. 2- آیاتِ هفتم و هشتم و نهم سوره انشقاق در عبارتهایِ" فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ ﴿۷﴾ اما كسي كه نامه اعمالش به دست راستش داده شده. (۷(  فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا ﴿۸﴾ به زودي حساب آساني براي او مي‏شود. (۸( وَيَنْقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا ﴿۹﴾ و خوشحال به اهل و خانواده‏ اش باز مي‏گردد. (۹)"، گواهی این نظریه هست همه اعمال هر انسانی در کتابی توسط فرشتگان مامور خداوند نوشته می شود و آنانکه نامه اعمالشان را به دست راستشان در قیامت داده می شود واعمال آنها به آسانی زود محاسبه می شود و از مثبت بودن نتیجه اعمالشان نزد خداوند و رضایت خداوند منقلب می شوند و خوشحال به اهل و خانواده‏ اش باز مي‏گردند، پس همه خوشبختی و سعادتمندی انسانها  در زندگی دنیای بعد از این دنیا به هماهنگی اعمالشان با دستورات و رهنمودهای خداوند و حجتهای معصوم خداوند و به رضایتمندی خداوند بستگی دارد و لازم است نظامهای تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی و تبلیغات و رسانه ها و مطبوعات و اداره امور و قانون و سیاستگذاریها و نظارتها و تصحیح کارهای زندگی مردم و حاکمیّتها و پدران و مادران و فرزندان و جوامع، را در زندگی خداپسندانه در جهان چنان هماهنگ با رهنمودهای دین خداوند به سلامت و کمالات یاری دهند که منتج و حاصل آن سعادتمندی و رستگاری انسانها در زندگی دو دنیا باشد. 3- آیات دهم تا پانزدهم سوره انشقاق در عبارتهای" وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ (۱۰) و اما كسي كه نامه اعمالش پشت سرش داده شده. (۱۰( فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا ﴿۱۱﴾ به زودي فريادش بلند مي‏شود كه اي واي بر من كه هلاك شدم! (۱۱( وَيَصْلَى سَعِيرًا ﴿۱۲﴾ و در شعله‏ هاي سوزان آتش دوزخ مي‏سوزد. (۱۲( إِنَّهُ كَانَ فِي أَهْلِهِ مَسْرُورًا ﴿۱۳﴾ او در ميان خانواده‏ اش پيوسته (از كفر و گناه خود) مسرور بود! (۱۳( إِنَّهُ ظَنَّ أَنْ لَنْ يَحُورَ ﴿۱۴﴾ او گمان مي‏كرد هرگز بازگشت نمي‏كند. (۱۴( بَلَى إِنَّ رَبَّهُ كَانَ بِهِ بَصِيرًا ﴿۱۵﴾ آري پروردگارش نسبت به او بينا بود (و اعمالش را براي حساب ثبت كرد). (۱۵("، گواهی این نظریه هست که انسانهائی که زندگیشان با رهنمودهای دین خداوند و حجتهای معصوم خداوند متفاوت هست و فاصله دارد به میزانی که به دین خداوند عمل نمی نمایند، محاسبه اعمالشان در قیامت موجب می شود که از نظر خداوند مردود شناخته شوند و وضعیت زندگیشان جواز برای زندگی مردود را بگیرد و به همین سبب طغیانگران و غافلان از رهنمودهای دین خداوند و حجتهای معصوم خداوند نامه اعمالشان را از پشت سرشان داده می شود و آنگاه هست که فریادشان بلند می شود که هلاک شدیم  و برایش شعله های آتش برپا می شود و این در حالی هست که چنین انسانهای طغیانگر و غافل از دین خداوند در دنیای کنونی همواره در نزد خانواده اش با وجود طغیان از دین خداوند و غافل بودن از دین خداوند از زندگی خود مسرور و خوشحال و راضی هستند و توجهی به وضعیت دینای آینده خود و توجه به بندگی خداوند نمودن و اطاعت از فرامین و رهنمودهای خداوند و حجتهای معصوم خداوند ندارند و گمان نمی کنند که بسوی خداوند باز می گردند و از طرف خداوند اعمالش با معیار اطاعت دین خداوند نمودن سنجش می شود و این در حالی هست که خداوند بر اعمال انسانها در زندگی بیناست و خداوند همواره بر زندگی کنونی انسانها نظارت دارد و انسانها اعمالشان را در محضر خداوند انجام می دهند، به همین سبب باید به رضایتمندی خداوند و حجتهای معصوم خداوند کارهایشان را به تعالی دین خداوند انجام دهند و انسانها باید بدانند که خداوند بر اعمالشان بصیر و بینا می باشد و همه اعمالشان در کتابی توسط ماموران خداوند ثبت می شود، پس انسانها در زندگی دنیای کنونی همواره باید از طغیانشان و اشتباهاتشان توبه نمایند و دیگر اشتباهاتشان را تکرار ننمایند و همه اعمال زندگی خود را مطابق با دستورات و رهنمودهای دین خداوند و به رضایتمندی انجام دهند. 4- خداوند در آیات ششم تا پانزدهم سوره انشقاق با آیات رحمتِ انذار و بشارتش، به احکام امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است و اراده نموده است تا با روشنگری رهنمودها و نظریات و آیات نورش پیشگیری از جهنمی شدن انسانها نماید و خداوند به اصول دین معاد و توحید اشاره دارد.

3- نظریات و رهنمودهای آیات شانزدهم و هفدهم و هیجدهم سوره انشقاق در عبارتهایِ"( فَلَا أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ ﴿۱۶﴾ سوگند به شفق! (۱۶( وَاللَّيْلِ وَمَا وَسَقَ ﴿۱۷﴾ و سوگند به شب و آنچه را جمع آوري مي‏كند. (۱۷( وَالْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ ﴿۱۸﴾ و سوگند به ماه آنگاه كه بدر كامل مي‏شود. (۱۸()"، دلالت دارد بر اینکه 1- آیه شانزدهم سوره انشقاق در عبارت" فَلَا أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ ﴿۱۶﴾ سوگند به شفق!"، گواه این نظریه هست که شفق از توانمندیهای طبیعت خلقت می باشد که خداوند به عظمت علم آن و اقتدار توانمندیهای خداوندیش برای بیان حقایق سوگند یاد نموده است.( سرخی افق پس از غروب آفتاب). 2- آیه هفدهم سوره انشقاق در عبارت" وَاللَّيْلِ وَمَا وَسَقَ ﴿۱۷﴾ و سوگند به شب و آنچه را جمع آوري مي‏كند."، گواه این نظریه هست که خداوند به عظمت علم و توانمندی خلقت پدیده شب و سوابق شبها و آنچه شب در آن ممکن می شود و شامل می شود و به ظهور می رسد و در خود جمع دارد و اقتدار توانمندیهای طبیعت خلقت شب و اقتدار توانمندی و علم خداوند و اداره خُردُ و کلان و ترکیبی امور برای بیان حقایق سوگند یاد نموده است. 3- آیه هیجدهم سوره انشقاق در عبارت " وَالْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ ﴿۱۸﴾ و سوگند به ماه آنگاه كه بدر كامل مي‏شود. (۱۸("، گواه این نظریه هست که خداوند برای بیان حقایق به توانمندی علمی و خلقت پدیده روال و مرور و سوابق به ظهور رسیدن و نشان داده شدن شکل کامل ماه در آسمان سوگند یاد نموده است. ( آیه هیجدهم سوره انشقاق، می تواند استعاره ای به ظهور تدریجی از نظر مدت زمان و از نظر ظهور جسمانی و روحانی و معنوی حضرت حجت بن الحسن قائم آل محمد حضرت مهدی موعود سلام الله علیه نیز باشد.)  4- خداوند در آیات شانزدهم و هفدهم و هیجدهم سوره انشقاق به حاصل و پدیدههای علوم آسمان از جمله شفق و شب و  نشان داده شدن کامل شکل ماه اشاره نموده است.

 

4- نظریات و رهنمودهایِ آیات نوزدهم  تا بیست و پنجم در عبارتهایِ"( لَتَرْكَبُنَّ طَبَقًا عَنْ طَبَقٍ ﴿۱۹﴾ كه همه شما دائما از حالي به حال ديگر منتقل مي‏شويد. (۱۹( فَمَا لَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿۲۰﴾ پس چرا آنها ايمان نمي‏آورند؟ (۲۰( وَإِذَا قُرِئَ عَلَيْهِمُ الْقُرْآنُ لَا يَسْجُدُونَ ﴿۲۱﴾ و هنگامي كه قرآن بر آنها خوانده شود سجده نمي‏كنند؟ (۲۱( بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ ﴿۲۲﴾ بلكه كافران پيوسته آيات الهي را تكذيب مي‏كنند. (۲۲(

وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُوعُونَ ﴿۲۳﴾ و خداوند آنچه را در دل پنهان مي‏دارند به خوبي مي‏داند. (۲۳(  فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿۲۴﴾ پس آنها را به عذاب دردناك بشارت ده. (۲۴( إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ ﴿۲۵﴾ مگر آنها كه ايمان آورده‏ اند و اعمال صالح انجام داده‏ اند كه براي آنها پاداشي است قطع نشدني. (۲۵()، دلالت دارد بر اینکه 1- آیات نوزدهم و بیستم و بیست و یکم سوره انشقاق در عبارتهایِ" لَتَرْكَبُنَّ طَبَقًا عَنْ طَبَقٍ ﴿۱۹﴾ كه همه شما دائما از حالي به حال ديگر منتقل مي‏شويد. (۱۹( فَمَا لَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿۲۰﴾ پس چرا آنها ايمان نمي‏آورند؟ (۲۰( وَإِذَا قُرِئَ عَلَيْهِمُ الْقُرْآنُ لَا يَسْجُدُونَ ﴿۲۱﴾ و هنگامي كه قرآن بر آنها خوانده شود سجده نمي‏كنند؟ "، گواهی این نظریه هست که انسانها همواره در رُشد و تعالی و بیشتر شدن دانائی و تحول احوالات آنها از طبقه به طبقه دیگر با گذشت زمان و سن می باشند و به میزان برخورداری از آیات نور خداوند با خواندن آن و یا تفکر در آفرینش خلقت و طبیعت و کار عالمانه و حکیمانه و مدبرانه بزرگِ آفرینش خداوند به تعالی، وضعیت و مرتبه و طبقه قبلی را ترک می نمایند و اگر بر اساس رهنمودهای خداوند و حجتهای معصوم خداوند مراقبت نمایند به رضایتمندی خداوند عمل نمایند در وضعیت و طبقه بالاتری ارتقاء می یابند ( البته انسانها اگر به دین خداوند و رهنمودها و خواسته های خداوند و حجتهای معصوم خداوند عمل ننمایند به میزانی فاصله گرفتن از دین خداوند پست می شوند)، پس چرا انسانها به انتظارات خداوند پاسخ مناسب نمی دهند و به توانمندیها و اطاعت از فرامین و رحمت خداوند و بندگی نمودن خداوند ایمان نمی آورند و انسانها باید همواره بدانند خداوند در برابر هدایتهایش و رحمتهایش و نعمتهایش انتظارِ ایمان آوردن و تواضع و خشوع و اطاعت و سجده نمودن در برابر فرامین و رهنمودهای خودش را، دارد و انسانها باید بگونه ای در آفریدههای خداوند با تأمّل و حواس جمعی و حضور ذهن و دل و توجّه به معنای آیات قرآن توجّه داشته باشند که خاضعانه و خاشعانه و عالمانه خداوند را اطاعت نمایند و و باید وقتی انسانها قرآن قرائت می نمایند سجدۀ شُکر به جا آورند و نسبت به آیات و رهنمودهای خداوند ایمان بیاورند.  2- آیات بیست و دوم تا بیست و پنجم سوره انشقاق در عبارتهایِ" بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ ﴿۲۲﴾ بلكه كافران پيوسته آيات الهي را تكذيب مي‏كنند. (۲۲( وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُوعُونَ ﴿۲۳﴾ و خداوند آنچه را در دل پنهان مي‏دارند به خوبي مي‏داند. (۲۳(  فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿۲۴﴾ پس آنها را به عذاب دردناك بشارت ده. (۲۴( إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ ﴿۲۵﴾ مگر آنها كه ايمان آورده‏ اند و اعمال صالح انجام داده‏ اند كه براي آنها پاداشي است قطع نشدني. (۲۵("، گواه این نظریه هست که عدم ایمان آوردن به خداوند و عدم اطاعت خداوند نمودن، بر اثر رُشد نیافتگی و کُفر و تکذیب و بی توجّهی نسبت به آیات خداوند و عظمت توانمندیهای علم خداوند و فرامین و رهنمودهای خداوند است و خداوند به آنچه انسانها در دِل پنهان می دارد و فکر می کنند و ادعا دارند، عالم و آگاه هست و خداوند خداوند کافران و طغیانگران از دستورات و رهنمودهایش را به عذابی دردناک بشارت می دهد تا آنها از کارهای زشت و نادرست خود پرهیز نمایند و به اطاعت خداوند بپردازند و خداوند در مقابل به انسانهائی که اعمالشان به رضایتمندی خداوند می باشد و اعمال صالح و نیکو انجام می دهند برای آنها بشارت عطایا و پاداشی قطع نشدنی در داده است. 3- آیات نوزدهم تا بیست و پنجم سوره انشقاق ور رابطه با احوالات و تحولات انسانها و انتظارات خداوند از انسانها و از آیات انذار و بشارت و احکامِ امر به معروف و نهی از منکر و اصول دینِ معاد و توحید می باشد و در رابطه با صفات قادر و غدیر و مدّبر و حکیم و عالم و ودود بودن خداوند می باشد.

گل افشان گل محمدی


یکشنبه، 07 اردیبهشت 1404 - 12:18 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0