FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پیامها و نظریات و راهبردها و راهکارهای سوره معارج کتاب قرآن


 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان

نظریات و رهنمودهای آیات اول تا بیست و یکم سوره معارج کتاب قرآن در عبارتهایِ"( سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ ﴿۱﴾ تقاضا كننده‏ اي تقاضاي عذابي كرد كه واقع شد! (۱) لِلْكَافِرِينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ ﴿۲﴾ اين عذاب مخصوص كافران است، و هيچكس نمي‏تواند آن را دفع كند. (۲) مِنَ اللَّهِ ذِي الْمَعَارِجِ ﴿۳﴾ از سوي خداوند ذي المعارج است (خداوندي كه فرشتگانش بر آسمانها صعود مي‏كند). (۳ ) تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ ﴿۴﴾ فرشتگان و روح (فرشته مخصوص) به سوي او عروج مي‏كنند در آن روزي كه مقدارش پنجاه هزار سال است. (۴) فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا ﴿۵﴾ بنابراين صبر جميل پيشه كن. (۵) إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا ﴿۶﴾ زيرا آنها آن روز را دور مي‏بينند. (۶ )وَنَرَاهُ قَرِيبًا ﴿۷﴾ و ما آن را نزديك مي‏بينيم! (۷ ) يَوْمَ تَكُونُ السَّمَاءُ كَالْمُهْلِ ﴿۸﴾ همان روز كه آسمان همچون فلز گداخته مي‏شود. (۸) وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ ﴿۹﴾ و كوهها مانند پشم رنگين متلاشي خواهد بود. (۹ )وَلَا يَسْأَلُ حَمِيمٌ حَمِيمًا ﴿۱۰﴾ و هيچ دوست صميمي سراغ دوستش را نمي‏گيرد! (۱۰) يُبَصَّرُونَهُمْ يَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ يَفْتَدِي مِنْ عَذَابِ يَوْمِئِذٍ بِبَنِيهِ ﴿۱۱﴾ آنان را به آنها نشان مي‏دهند (ولي هر كس گرفتار كار خويشتن است) چنان است كه گنهكار دوست مي‏دارد فرزندان خود را در برابر عذاب آن روز فدا كند.(۱۱) وَصَاحِبَتِهِ وَأَخِيهِ ﴿۱۲﴾ و همسر و برادرش را. (۱۲ ) وَفَصِيلَتِهِ الَّتِي تُؤْوِيهِ ﴿۱۳﴾ و قبيله‏ اش كه هميشه از او حمايت مي‏كردند. (۱۳) وَمَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ يُنْجِيهِ ﴿۱۴﴾ و تمام مردم روي زمين را تا مايه نجاتش شود. (۱۴ )كَلَّا إِنَّهَا لَظَى ﴿۱۵﴾ اما هرگز چنين نيست شعله‏ هاي سوزان آتش است. (۱۵ )نَزَّاعَةً لِلشَّوَى ﴿۱۶﴾ دست و پا و پوست سر را مي‏كند و مي‏برد. (۱۶ ) تَدْعُو مَنْ أَدْبَرَ وَتَوَلَّى ﴿۱۷﴾ و كساني را كه به فرمان خدا پشت كردند صدا مي‏زند. (۱۷) وَجَمَعَ فَأَوْعَى ﴿۱۸﴾ و آنها كه اموال را جمع و ذخيره كردند. (۱۸ ) إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا ﴿۱۹﴾ انسان حريص و كم طاقت آفريده شده. (۱۹ )إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا ﴿۲۰﴾ هنگامي كه بدي به او رسد بيتابي مي‏كند. (۲۰ ) وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا ﴿۲۱﴾ و هنگامي كه خوبي به او رسد مانع ديگران مي‏شود. (۲۱ )"، دلالت دارد بر اینکه: 1- در آیات اول تا آیات هفتم سوره معارج کتاب قرآن در عبارتهای"( سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ ﴿۱﴾ تقاضا كننده‏ اي تقاضاي عذابي كرد كه واقع شد! (۱) لِلْكَافِرِينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ ﴿۲﴾ اين عذاب مخصوص كافران است، و هيچكس نمي‏تواند آن را دفع كند. (۲) مِنَ اللَّهِ ذِي الْمَعَارِجِ ﴿۳﴾ از سوي خداوند ذي المعارج است (خداوندي كه فرشتگانش بر آسمانها صعود مي‏كند). (۳ ) تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ ﴿۴﴾ فرشتگان و روح (فرشته مخصوص) به سوي او عروج مي‏كنند در آن روزي كه مقدارش پنجاه هزار سال است. (۴) فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا ﴿۵﴾ بنابراين صبر جميل پيشه كن. (۵) إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا ﴿۶﴾ زيرا آنها آن روز را دور مي‏بينند. (۶ )وَنَرَاهُ قَرِيبًا ﴿۷﴾ و ما آن را نزديك مي‏بينيم! (۷ )"، گواه نظریات فوق است: 1- تقاضا کننده ای تقاضای عذاب از پیامبر خدا نموده است که واقع شده است و این عذاب مخصوص کافران است و کسی نمی تواند آن را دفع نماید. 2- عذاب برای کافران از سوی خداوند ذِالمعارج نازل می شود، (خداوندي كه فرشتگانش در آسمانها صعود مي‏كند). 3- در روز قیامت فرشتگان و روح (فرشته مخصوص) به سوي خداوند عروج مي‏كنند. 4-  روز قیامت مقدارش پنجاه هزار سال است. 5- خداوند از پیامبرو انسانها می خواهد صبر جميل پيشه نماید، زیرا قیامت حتما بوقوع می پیوندد.6- گر چه بعضی از انسانها از روی کم طاقتی و اطلاع نداشتن روز قیامت را دور می دانند ولی خداوند بخاطری اینکه بر همه مسائل آگاه است و احاطه بر همۀ مسائل دارد، روز قیامت را نزدیک می بیند. 7- نباید انسانها با کم طاقتی و نادانی عذاب از خداوند طلب نمایند و باید در عوض تلاش نمایند با رهنمودهای خداوند و حجتهای معصوم خداوند سلام الله علیهم آشنا شوند و از صراط مستقیمِ دینِ خداوند و حجتهای معصوم اطاعت نمایند. 8- لجبازی و رویگردانی با خدا و حجتهای معصوم خداوند سلام الله علیهم درست نمی باشد و باید با مطابقت دادنِ خود به صراط مستقیم دین خداوند تلاش نمود که همیشه آنطور که مورد رضایتِ خداوند است عمل نمود و از خداوند خواست تا در این راه صراط مستقیم دینش انسانها و آنها که باید اطاعتش نمایند را هدایت و یاری نماید. 2- در آیات هشتم تا هیجدهم سوره معارج کتاب قرآن در عبارتهای"( يَوْمَ تَكُونُ السَّمَاءُ كَالْمُهْلِ ﴿۸﴾ همان روز كه آسمان همچون فلز گداخته مي‏شود. (۸) وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ ﴿۹﴾ و كوهها مانند پشم رنگين متلاشي خواهد بود. (۹ )وَلَا يَسْأَلُ حَمِيمٌ حَمِيمًا ﴿۱۰﴾ و هيچ دوست صميمي سراغ دوستش را نمي‏گيرد! (۱۰) يُبَصَّرُونَهُمْ يَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ يَفْتَدِي مِنْ عَذَابِ يَوْمِئِذٍ بِبَنِيهِ ﴿۱۱﴾ آنان را به آنها نشان مي‏دهند (ولي هر كس گرفتار كار خويشتن است) چنان است كه گنهكار دوست مي‏دارد فرزندان خود را در برابر عذاب آن روز فدا كند.(۱۱) وَصَاحِبَتِهِ وَأَخِيهِ ﴿۱۲﴾ و همسر و برادرش را. (۱۲ ) وَفَصِيلَتِهِ الَّتِي تُؤْوِيهِ ﴿۱۳﴾ و قبيله‏ اش كه هميشه از او حمايت مي‏كردند. (۱۳) وَمَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ يُنْجِيهِ ﴿۱۴﴾ و تمام مردم روي زمين را تا مايه نجاتش شود. (۱۴ )كَلَّا إِنَّهَا لَظَى ﴿۱۵﴾ اما هرگز چنين نيست شعله‏ هاي سوزان آتش است. (۱۵ )نَزَّاعَةً لِلشَّوَى ﴿۱۶﴾ دست و پا و پوست سر را مي‏كند و مي‏برد. (۱۶ ) تَدْعُو مَنْ أَدْبَرَ وَتَوَلَّى ﴿۱۷﴾ و كساني را كه به فرمان خدا پشت كردند صدا مي‏زند. (۱۷) وَجَمَعَ فَأَوْعَى ﴿۱۸﴾ و آنها كه اموال را جمع و ذخيره كردند. (۱۸)"، گواه نظریات فوق است: 1- از جمله نشانه های قیامت عبارت است از الف - در روز قیامت آسمان همچون فلز گداخته می شود. ب-  كوهها مانند پشم رنگين متلاشي خواهد بود. ت- هيچ دوست صميمي سراغ دوستش را نمي‏گيرد! ث- دوستان همدیگر را نشان می دهند ولی هر کس گرفتار کار خویشتن است. ج- چنان وضعی در روز قیامت بر انسانها حاکم است که گنهکار مایل است که دوستانش و فرزندانش و همسر و برادرش و قبیله اش که همیشه او را یاری می دادند و تمام مردم زمین فدائی او شوند تا او از عذاب جهنم نجات یابد، اما در آن زمان این چنین اتفاقی ممکن نیست. ح- شعله‏ هاي سوزان آتش منتظر گناهکارنیست که توبه نکرده اند و جبران کار اشتباه خود ننموده اند و شعله‏ هاي سوزان آتش دست و پا و پوست سر را مي‏كند و مي‏برد و شعله‏ هاي سوزان آتش  كساني را كه به فرمان خدا پشت كردند و آنها كه اموال را جمع و ذخيره كردند و انفاق نکردند، را صدا مي‏زند. 3- آیات نوزدهم تا بیست و یکم سوره معارج کتاب قرآن در عبارتهایِ"( إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا ﴿۱۹﴾ انسان حريص و كم طاقت آفريده شده. (۱۹ )إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا ﴿۲۰﴾ هنگامي كه بدي به او رسد بيتابي مي‏كند. (۲۰ )وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا ﴿۲۱﴾ و هنگامي كه خوبي به او رسد مانع ديگران مي‏شود. (۲۱ )"، گواه نظریات فوق است: 1- انسان دارای سه ویژگی است: الف- انسان حريص و كم طاقت آفريده شده. ب- هنگامي كه بدي به او رسد بيتابي مي‏كند. ت- هنگامي كه خوبي به او رسد مانع ديگران مي‏شود. 2- انسان باید به رُشدی برسد که بیتابی ننماید و حریص و کم طاقت نباشد و وقتی در ناز و نعمت و سلامت و برخورداری است، در راه خداوند انفاق نماید و به فکر دیگران هم باشد، ( در انفاق اصراف ننماید و حریص هم نباشد و انسانها را در زمانی که در مشقّت هستند به اندازۀ توان خود یاری دهد. ) 3- آیات اول تا بیست و یکم در رابطه با ویژگیهای روز قیامت و عذاب الهی برای کافران و در مورد ویژگیهای انسان است و از نظر اصول اعتقادی و احکام دین به اصول توحید و نبوت و معاد مربوط می شود و از نظر احکام در مورد حکم امربه معروف و نهی از منکر است. 

2- نظریات و رهنمودهای آیات بیست و دوم تا سی و پنجم سوره معارج کتاب قرآن در عبارتهایِ"( إِلَّا الْمُصَلِّينَ ﴿۲۲﴾ مگر نمازگزاران. (۲۲) الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ ﴿۲۳﴾ آنها كه نمازها را مرتبا بجا مي‏آورند. (۲۳) وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ ﴿۲۴﴾ و آنها كه در اموالشان حق معلومي است.(۲۴)لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ﴿۲۵﴾ براي تقاضا كنندگان و محرومان. (۲۵ )وَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ ﴿۲۶﴾ و آنها كه به روز جزا ايمان دارند. (۲۶ )وَالَّذِينَ هُمْ مِنْ عَذَابِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ ﴿۲۷﴾ و آنها كه از عذاب پروردگارشان بيمناكند. (۲۷) إِنَّ عَذَابَ رَبِّهِمْ غَيْرُ مَأْمُونٍ ﴿۲۸﴾ چرا كه هيچگاه خود را از عذاب پروردگار در امان نمي‏بينند. (۲۸ )وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ ﴿۲۹﴾ و آنها كه دامان خويش را از بيعفتي حفظ مي‏كنند. (۲۹ )إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ ﴿۳۰﴾ و آميزش جنسي جز با همسران و كنيزان (كه در حكم همسرند) ندارند ولي در بهره گيري از اينها مورد سرزنش نخواهند بود. (۳۰ )فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ ﴿۳۱﴾ و هر كس ماوراء اين را طلب كند متجاوز است. (۳۱ )وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ ﴿۳۲﴾ و آنها كه امانتها و عهد خود را رعايت مي‏كنند. (۳۲) وَالَّذِينَ هُمْ بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ ﴿۳۳﴾ و آنها كه قيام به اداي شهادت حق مي‏نمايند. (۳۳ )وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ ﴿۳۴﴾ و آنها كه بر نماز مواظبت دارند. (۳۴ )أُولَئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُكْرَمُونَ ﴿۳۵﴾ اين افراد در باغهاي بهشتي گراميند. (۳۵ ) دلالت دارد بر اینکه: 1- انسانهائی در روز قیامت نجات می یابند و در باغهای بهشت گرامیند که دارای خصوصیّات فوق باشند: الف- نمازگزاران (آنها كه نمازها را مرتبا بجا مي‏آورند.). ب- و آنها كه در اموالشان حق معلومي (براي تقاضا كنندگان و محرومان ) است. ج- و آنها كه به روز جزا ايمان دارند. ح- و آنها كه از عذاب پروردگارشان بيمناكند. (چرا كه هيچگاه خود را از عذاب پروردگار در امان نمي‏بينند.) خ- و آنها كه دامان خويش را از بيعفتي حفظ مي‏كنند. (آميزش جنسي جز با همسران و كنيزان (كه در حكم همسرند) ندارند ولي در بهره گيري از اينها مورد سرزنش نخواهند بود. و هر كس ماوراء اين را طلب كند متجاوز است.) خ- و آنها كه امانتها و عهد خود را رعايت مي‏كنند. د- و آنها كه قيام به اداي شهادت حق مي‏نمايند. ذ- و آنها كه بر نماز مواظبت دارند. 2- خداوند با آیات نورش نسبت به چگونگی بهشتی شدن و جهنمی نشدن انسانها روشنگری نموده است و آیات حق بسیار روشن و اضح هست. 3- نمازگزار بودن و مرتب نمازخواندن و مواظبت در مورد نماز نمودن در کنار به روز جزا و به خدا ایمان داشتن و از نافرمانی خدا ترسیدن و از مال خود در راه خدا انفاق نمودن و عفیف بودن و به دستور و رهنمود خداوند عمل نمودن و متجاوز نبودن از جمله دستورات خداوند است که در بهشتی شدن انسانها مؤثر است. 3- موضوع آیات بیست و دوم تا سی و پنجم سوره معارج در رابطه با ویژگیهای مأمنان و بهشتیان است و از نظر اصول دین و احکام دین به اصول توحید و معاد مربوط می باشد و از نظر احکام دین به احکام امربه معروف و نهی از منکر و احکام نماز خمس و زکات و احکام زندگی مربوط می شود.

3- نظریات و رهنمودهای آیات سی و ششم  تا چهل و چهارم سوره معارج کتاب قرآن در عبارتهایِ"( فَمَالِ الَّذِينَ كَفَرُوا قِبَلَكَ مُهْطِعِينَ ﴿۳۶﴾ اين كافران را چه مي‏شود كه با سرعت نزد تو مي‏آيند. (۳۶ ) عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ عِزِينَ ﴿۳۷﴾ از راست و چپ، گروه گروه (طمع بهشت دارند)! (۳۷ )أَيَطْمَعُ كُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ أَنْ يُدْخَلَ جَنَّةَ نَعِيمٍ ﴿۳۸﴾ آيا هر يك از آنها طمع دارد كه در بهشت پر نعمت الهي وارد شود؟ (۳۸ )كَلَّا إِنَّا خَلَقْنَاهُمْ مِمَّا يَعْلَمُونَ ﴿۳۹﴾ هرگز چنين نيست، ما آنها را از آنچه خودشان مي‏دانند آفريده‏ ايم! (۳۹ ) فَلَا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشَارِقِ وَالْمَغَارِبِ إِنَّا لَقَادِرُونَ ﴿۴۰﴾ سوگند به پروردگار مشرقها و مغربها كه ما قادريم. (۴۰ ) عَلَى أَنْ نُبَدِّلَ خَيْرًا مِنْهُمْ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ ﴿۴۱﴾ بر اينكه جاي آنها را به كساني بدهيم كه از آنها بهترند، و ما هرگز مغلوب نخواهيم شد. (۴۱) فَذَرْهُمْ يَخُوضُوا وَيَلْعَبُوا حَتَّى يُلَاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي يُوعَدُونَ ﴿۴۲﴾ آنها را به حال خود واگذار تا در باطل خود فرو روند، و بازي كنند، تا زماني كه روز موعود خود را ملاقات نمايند. (۴۲ ) يَوْمَ يَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْدَاثِ سِرَاعًا كَأَنَّهُمْ إِلَى نُصُبٍ يُوفِضُونَ ﴿۴۳﴾ همان روز كه از قبرها به سرعت خارج مي‏شوند، گوئي به سوي بتهايشان مي‏دوند! (۴۳ )خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ذَلِكَ الْيَوْمُ الَّذِي كَانُوا يُوعَدُونَ ﴿۴۴﴾ در حالي كه چشمهاي آنها از شدت وحشت به زير افتاده، و پرده‏ اي از ذلت و خواري آنها را پوشانده است (و به آنها گفته مي‏شود) اين همان روزي است كه به شما وعده داده مي‏شد. (۴۴ )"، دلالت دارد براینکه: 1- بعضی انسانهای طمعکار کافر راغب بودند که با وجود اینکه به رهنمودهای خداوند عمل نمی کنند و کافر بودند باز بهشتی شوند و فکر می کردند هر طور که می خواهند رفتار نمایند و در قیامت هم خداوند آنها را بهشتی نماید و اصرار داشتند که پیامبر خدا سلام الله علیه هم خواسته نامشروع و نادرست آنها را تائید نماید و طمع داشتند تا در بهشت پر نعمت وارد شوند و در دنیای دیگر بدون اینکه به رهنمودهای خدا عمل نموده باشند از نعمتهائی که مؤمنان واقعی برخوردارند، برخوردار شوند، با اینکه طمعکاران کافر می دانستند که خداوند آنها را از خاک آفریده است. 2- خداوند که پروردگار مشرقها و مغربها می باشد قادر است به جای انسانهای کافر انسانهائی که از آنها بهترند و به آیات خداوند مؤمن هستند، خلق نماید و جانشین آنها نماید و خداوند هرگز مغلوب نمی شود و خداوند پیروز است. 3- لازم است کافران از کُفر خود دست بردارند و طمع بیهوده نداشته باشند وگرنه خداوند آنها را به خود واگذار می نماید تا سزای اعمال خود را در قیامت مشاهده نمایند. 4- خداوند به پیامبر خود می فرماید: آنها را به حال خود واگذار تا در باطل خود فرو روند، و بازي كنند، تا زماني كه خود روز موعود را ملاقات نمايند. 5- در قیامت از قبرها به سرعت خارج مي‏شوند، گوئي به سوي بتهايشان مي‏دوند! در حالي كه چشمهاي آنها از شدت وحشت به زير افتاده، و پرده‏ اي از ذلت و خواري آنها را پوشانده است (و به آنها گفته مي‏شود) اين همان روزي است كه به شما وعده داده مي‏شد. 6- انسانها نباید به رهنمودهای خداوند کافر باشند، خداوند برای نجات انسانها آیات و رهنمودهای خود را توسط پیامبرش حضرت محمد سلام الله علیه برای انسانها فرستاده است و قرآن کتاب دوست داشتنی بزرگیست که خدا رهنمودها و فرامینش را برای نجات انسانها از کُفر و نفاق و شِرک و جهنمی شدن نازل نموده است. 7- نباید انسانها و آنها که باید از رهنمودهای دین خدا اطاعت نمایند از رهنمودهای قرآن بی اطلاع باشند و باید به موقع انسانها از رهنمودهای قرآن متناسب سن اطلاع داشته باشند. 8- موضوع آیات سی و ششم و چهل و چهارم در مورد اعمال انسانهای کافر و عاقبت آنان است و از نظر اصول دین و احکام دین به اصل توحید و نبوت و معاد مربوط می شود و از نظر احکام به حکم امربه معروف و نهی از منکر مربوط می شود و سوره معارج جزء سورههای انذار و بشارت کتاب قرآن است.

گل افشان گل محمدی


پنجشنبه، 04 اردیبهشت 1404 - 23:49 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0