1- مسئولین و عوامل تهیه محتوای تحقیقاتی و مطالعاتی پژوهشکدههای علوم انسانی و اسلامی و حوزهها و دانشگاهها مجموعه ای از آموزه های رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را، که طبق موازین الهی و اسلامی، موجب رشد شود را، در اختیار عوامل تعلیم و تربیّت ( از جمله نشرها و وزارت آموزش و پرورش و حوزهها و دانشگاهها و مراکز و معاونتهای فرهنگی و پرورشی و وزارت ارشاد اسلامی و مبلغین و رسانه ها)، برای نشر و ترویج و آموزش فرهنگ الهی اسلام، قرار دهند.
- عوامل مؤثر در تهیه محتوای کتابهای درسی و غیر درسی، و تولید کنندگان محتوای ادبیّات و بسترهای تبلیغاتی و لوازم التحریر و بازیها و فیلم و نمایشها و برنامه ها و مطالب رسانه ها ( رسانه ها، مطبوعات، فضای مجازی تبلیغات و بسترهای تکنولوژیهای مختلف) و مبلغین برای ارتقاء فرهنگ تعلیم و تربیّت اسلامی جامعه به آموزههای رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را طبق موازین الهی و اسلامی محقق نماید و جامعه را در ابعاد مختلف ( اعتقادی، فضائل اخلاقی، بصیرت، معارف لازم و دانش لازم زندگی)، به رشد رساند، متناسب با سن و به اندازه لازم هماهنگ با دیدگاههای قرآن و چهارده معصوم سلام الله علیهم مطالب تعلیم و تربیتی بهای لازم را بدهند و به مطالب به اندازه پرداخته شود و آن را به جامعۀ هدف به تعالی لازم عرضه نمایند.
- طرحها و برنامه های گفتمان و برنامه ریزی با زبانهای مختلف بین المللی و مردم دنیا بطور جهانی، با محصولات متناسب و بهره مندی از همه بسترها و سازوکارها و ساختارهای تعلیم و تربیتی برای بهره مندی از ولایت خداوند و پیامبران و حجتهای عالم و دانشمند و فاضل و معصوم سلام الله علیهم نهضتی نرم افزاری و عملیاتی برای تعالی نگرشی و نفسانی به تعالی توسط همه افراد توانمندی که در نهادها و سازمانها و بخش خصوصی نقش آفرینی می نمایند به تعالی برای نشر و ترویج فرهنگ والای الهی نقش آفرینی های مفید و مؤثر و خداپسندانه صورت پذیرد تا رنگ استثمار استعمار شرک و کفر و نفاق و استکبار و جهل و رزیلتها از جهانیان زدوده شود و تعالی و رشد و آگاهی و علم و دانش مفید و خداپسندانه در جهان توسعه یابد.
4- الگوی سوره علق کتاب قرآن،در راهبردها و راهکارهای سیاستگزاریها و قانونگذاریها و قضاوتها و برنامه ریزیها
الف- خداوند عالم بر مسائل بندگان و علوم تعلیم و تربیت و هدایت انسانها می باشد و خداوند علم و دانش الهی را که لازم بوده بندگان بدانند با اطلاع رسانیهای لازم، به تدریج با مبعوث مامور نمودن پیامبران و حجتهایش امامان معصوم سلام الله علیهم به مردم ابلاغ نموده است.
ب- خداوند ابتدا ولایتش بر بندگانش، رسولان و پیامبرانی را تعلیم و تربیت و مبعوث کرده است ( همه مستلزمات عالم شدن برای رسالت پیامبری و امر تعلیم و تربیت انسانها را خداوند رعایت نموده است و خواندن و نوشتن و انتقال علم اعتقادات حکیمانه و امر به معروف نمودن و نهی از منکر نمودن و تذکر دادن را برای امر تعلیم و تربیت انسانها به پیامبر اکرم حضرت محمد و در نتیجه انسانها عطا نموده است.)
ت- خداوند پرورش دهنده انسانهاست و انسانها را امر به رفتارهای متعالی نموده است و خداوند با هشدارهائی که در کتاب قرآن داده است و نهی و انذار از رفتارهای نادرست نموده است، انسانها را از کارهائی که عاقبتش آتش دوزخ است و انجام آن کارها با حکمت و اهداف بندگی خداوند در تضاد است بازداشته است.
ث- خداوند انسانها را از کارهائی که برای تعالی انسانها انجام داده است، آگاه نموده است و راههای تقرب و نزدیکی انسانها با خداوند (هماهنگ با اهداف آفرینش انسانها را)، به پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه در نتیجه انسانها متذکر شده است.
- خداوند در کتاب رهنمودها و نظریاتش سبک زندگی درستِ خداپسندانه را به بندگانش اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نموده است و آنها را در هدایت در صراط مستقیم یاری داده است.
چ- در مواجه با تهاجم فرهنگی و تکذیب و انکار دین و مانع تراشیهای از فرائض و اطاعت از رهنمودها و دستورات دین، باید ضمن ارتقاء سطح معارف اسلامی و روشنگری متعالی جوامع بخصوص جامعۀ اسلامی، ( به تناسب و به قدر لازم و به موقع در سنین مختلف رشد ) صورت گیرد و با عمل به دستورات دینی باید با همّت بلند و تاثیرگذار و با برنامه ها و طرحهای حساب شده، در هدایت متعالی جهانیان در بهره مندی از اعتقادات دینی و فضائل اخلاقی و معارف اسلامی، نقش آفرینی خداپسندانه ای صورت پذیرد.
گل افشان گل محمدی