FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حسین ریگی: آثار کودک و نوجوان و بومی در سینمای ایران جدی گرفته نمی‌شود


 

مهر | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 31 فروردین 1404 - 08:06
کارگردان فیلم سینمایی «میرو» معتقد است ساخت فیلم کودک و نوجوان در بستر بومی، نه‌تنها مخاطب محدودی دارد بلکه از سوی سینمای بدنه هم جدی گرفته نمی‌شود.
بومي،كودك،فيلم،نوجوان،آثار،ژانر،اكران،فضا،فضاي،ريگي،ميرو،سين ...

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم سینمایی «میرو» به تهیه کنندگی سعید الهی، نویسندگی پیمان شیرخانی و کارگردانی حسین ریگی از ۲۷ فروردین در گروه سینمایی «هنروتجربه» به اکران عمومی درآمده است.
حسین ریگی درباره مضمون و فضای داستانی کلی فیلم «میرو» به خبرنگار مهر گفت: این فیلم برگرفته از ضرب‌المثلی محلی در میان مردم بلوچ است که بر تقدس سرزمین مادری تأکید دارد.
داستان درباره پسری است که برای اثبات خود به مادرش، دل به دریا می‌زند و دست به کاری بزرگ می‌زند.
وی افزود: سال‌ها مستندسازی در سیستان و بلوچستان و همچنین بومی بودن خودم، به من این امکان را داد تا نگاهی نزدیک به واقعیت به این منطقه داشته باشم.
در سینمای ایران، کمتر به قصه‌های مربوط به این منطقه پرداخته شده و اغلب آثاری که به سیستان و بلوچستان می‌پردازند، محدود به موضوعاتی مانند قاچاق و مواد مخدر هستند.
اما تلاش من بر این بود که نگاه متفاوت‌تری به این اقلیم داشته باشم؛ دغدغه‌ای که از ابتدای فعالیت فیلمسازی‌ام با من همراه بوده است و در ۲ فیلم قبلی‌ام نیز به این موضوع وفادار بوده‌ام.
ریگی با اشاره به ساختار روایی و فرمی اثر توضیح داد: با توجه به ۲ تجربه پیشینم در فیلمسازی، در «میرو» سعی کردم از فرم رایج دهه ۶۰ استفاده کنم؛ چراکه داستان این فیلم نیز در همان دوره روایت می‌شود.
سعی شده است که این انتخاب در نورپردازی، تصویر، صدا و دیگر عناصر بصری و صوتی فیلم به وضوح قابل مشاهده باشد.
این فیلمساز همچنین به چالش‌های ساخت فیلم در ژانر کودک و نوجوان در بستر بومی اشاره کرد و گفت: فیلمسازی در ژانر کودک و نوجوان آن هم در فضای بومی، دامنه مخاطب را بسیار محدود می‌کند.
حتی اگر فیلمی صرفاً بومی باشد، باز هم مخاطبش محدود است.
در این اثر تلاش کردم این ۲ فضا را با هم ترکیب کنم؛ فیلمی بومی در ژانر کودک و نوجوان.
با این حال، متأسفانه نگاه رایج به این فضا، نگاهی ساده‌انگارانه و غیرحرفه‌ای است.
بسیاری گمان می‌کنند که این حوزه محل آزمون و خطا برای فیلمسازانی است که هنوز به مرحله حرفه‌ای نرسیده‌اند و تولید اثر سینمایی در این فضا، موضوعی ساده تلقی می‌شود.
وی ادامه داد: به همین دلیل، بسیاری از فیلمسازان ترجیح می‌دهند وارد فضای بومی یا کودک و نوجوان نشوند چراکه آگاهند که احتمال شکست فیلم در اکران عمومی بسیار زیاد است مگر که بازیگر چهره‌ای در اثر حضور داشته باشد که حتی وجود بازیگر چهره نیز در اکران عمومی این قبیل از آثار تضمین کننده نیست.
این در حالی است که به نظر من، باید ساختارهایی حمایتی از سوی دولت و نهادهای مرتبط در حوزه سینما برای این‌گونه آثار تعریف شود.
در شرایط اقتصادی امروز، خود من هم به فکر ساخت آثار اجتماعی یا کمدی افتاده‌ام تا بتوانم مسیر ساده‌تری را طی کنم.
چون واقعیت این است که نگاه جدی به سینمای کودک و نوجوان و بومی در کشور ما وجود ندارد.
این فیلمساز در ادامه تصریح کرد: در بسیاری از کشورها، ان‌جی‌اوها یا حتی دولت‌ها از آثار کودک و نوجوان حمایت می‌کنند اما در ایران چنین روندی دیده نمی‌شود.
هم در مرحله تولید و هم در زمان اکران، سازوکار مشخص و کارآمدی برای این ژانر وجود ندارد.
به‌نظر من، وزارت آموزش و پرورش باید به‌طور جدی وارد این عرصه شود؛ بسیاری از ما یادمان است که دوران تحصیل در مدرسه، ما را به سینما می‌بردند تا آثار کودک و نوجوانی را که در آن دوره زمانی، در حال اکران بود، ببینیم که البته مقطعی بود و هیچ وقت به صورت یک موضوع جا افتاده در برنامه درسی مدارس تلقی نشد اما همین آثار که توسط دانش آموزان به واسطه مدارس دیده می‌شد سبب بهره‌گیری از جمعیت ۱۱ میلیونی دانش‌آموزان کشور می‌شد.
این کارگردان در پایان از پروژه جدید خود خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر مشغول نگارش فیلمنامه‌ای جدید هستم که آن هم در فضای بومی و ژانر کودک و نوجوان تعریف شده است.
ما به این فضا وابسته‌ایم و تلاش می‌کنیم تا حد امکان فعالیت خود را در همین مسیر ادامه دهیم.


 
 

 

 

 

 

یکشنبه، 31 فروردین 1404 - 09:47 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0