FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


سوره فجر واهل بیت علیهم السلام


 

منبع : تفسير قرآن مهر    ج‏22ص 191    

آیه

وَ الْفَجْرِ، وَ لَیالٍ عَشْرٍ، وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ، وَ اللَّیلِ إِذا یسْرِ، هَلْ فِی ذلِک قَسَمٌ لِذِی حِجْرٍ[1]

ترجمه

بنام خداوند بخشنده مهربان به سپیده دم سوگند. و به شبهای دهگانه. و به زوج و فرد. و به شب هنگامی که (به سوی روشنایی روز) حرکت می کند سوگند (که پروردگارت در کمین ظالمان است). آیا در آنچه گفته شد سوگند مهمی برای صاحبان خرد نیست؟!

در بعضی از روایاتی که اشاره به بطون قرآن می کند فجر به وجود حضرت مهدی ع و لیال عشر به ده امام قبل از او، و" شفع" که در آیه بعد می آید به حضرت" علی" و" فاطمه زهرا" ع تفسیر شده است.[2]

نكته ‏ها و اشاره ‏ها:

  1. 1. سخنان خداى متعال راست و درست است و نياز به سوگند ندارد، اما گاهى خدا به خاطر تأكيد بر مطالب يا نشان دادن اهميت چيزهايى، به آنها قسم مى‏خورد. مواردى كه اهميت آنها را خردمندان درك مى‏كنند و بدان معترف‏اند.
  2. واژه‏ى «فَجر» در اصل به معناى شكافتن وسيع است و از آن جا كه در هنگام سپيده دم، نور صبح، دل تاريكى شب را مى‏شكافد، بدان فجر مى‏گويند.

فجر بر دو گونه است: فجر كاذب و فجر صادق.

فجر كاذب، همان سپيدىِ طولانىِ قبل از طلوع واقعى فجر است كه هم‏چون مخروطى بر صحنه‏ى آسمان ظاهر مى‏شود و سر مخروط به طرف افق و قاعده‏ى آن به طرف آسمان است.

اما فجر صادق، همان طلوع واقعى سپيده دم است كه سفيدى آن در افق گسترش مى‏يابد و نورانيتى شفاف دارد و بعد تمام آسمان را فرا مى‏گيرد.

  1. سپيده‏ى صبح اعلام پايان ظلمت شب و آغاز حاكميت نور و نقطه‏ى‏ عطفى در زندگى انسان‏ها و شروع جنبش موجودات زمينى و يكى از نشانه‏هاى عظمت خداست.
  2. برخى مفسران برآن‏اند كه مقصود از «فجر» در اين آيات، فجر آغاز محرم يا فجر روز عيد قربان يا صبحگاه ماه رمضان يا فجر صبح جمعه است، ولى آيه‏ى فوق معناى وسيعى دارد كه همه‏ى اين موارد را شامل مى‏شود، به طورى كه برخى مفسران گفته‏اند: هر نورى كه در دل تاريكى مى‏درخشد مقصودِ اين آيه است.

بنابراين، درخشش اسلام و نور محمدى صلى الله عليه و آله در تاريكى جاهليت، يكى از مصاديق آن است، همان‏طور كه سپيده‏دم قيام مهدى (عج) در تاريكى ظلم و ستمِ جهان يكى ديگر از مصاديق آن است. در احاديث نيز به اين موارد اشاره شده است.

  1. مقصود از شب‏هاى دهگانه در اين آيات چيست؟

از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت شده كه‏ منظور شب‏هاى آغازين ذي الحجة است كه بزرگ‏ترين اجتماع عبادى- سياسى مسلمانان جهان برگزار مى‏شود.

و برخى مفسران برآن‏اند كه ده شب آخر ماه رمضان است كه شب قدر در آن است و يا شب‏هاى آغازين محرم؛ البته مانعى ندارد كه همه‏ى اين موارد از مصاديق آيه باشد.

  1. منظور از «زوج و فرد»، در اين آيات چيست؟

در اين مورد تفسيرهاى گوناگونى شده است؛ از جمله اين كه:

الف) مقصود اعداد زوج و فرد است كه نظم و حساب وعدد را در زندگى انسان شكل مى‏دهد؛

ب) مقصود همه‏ى مخلوقات هستند كه برخى به صورت فرد و برخى به صورت زوج‏اند؛

ج) منظور از «فرد» خداست كه يگانه است و منظور از «زوج» مخلوقات هستند كه معمولًا داراى زوج و قرين‏اند؛

د) مقصود نمازهاست، كه ركعات آنها زوج يا فرد است و يا نماز شفع و وتر است كه سه ركعت آخر نماز شب است؛

ه) زوج، روز هشتم يا دهم ماه ذى الحجة و فرد همان روز نهم يعنى روز عرفه است.

البته اگر معناى زوج و فرد عام باشد، همه‏ى موارد فوق را شامل مى‏شود و اگر خاص باشد، سه تفسير اخير مناسب‏تر است كه در احاديث نيز به آنها اشاره شده است.

  1. در اين آيات، به شب، هنگامى كه به سوى روشنايى صبح حركت مى‏كند سوگند ياد شده است. مقصود از اين شب يا همه‏ى شب‏هاست كه نشانه‏اى از قدرت خداست؛ يا شب عيد قربان است كه حاجيان از عرفات به سوى مشعر و مِنى‏ مى‏روند كه گويا همه‏ى شب با مردم حركت مى‏كند.
  2. واژه‏ى «حِجْر» در اصل به معناى منع است و از آن جا كه عقل، انسان را از كارهاى ناپسند منع مى‏كند حِجْر ناميده مى‏شود.

آرى؛ در اين موارد سوگند مهمى است براى خرمندان، چرا كه خردورزان، اهميت اين امور را به خوبى درك مى‏كنند.

  1. جواب اين سوگندها آيه‏ى چهاردهم اين سوره است؛ يعنى: سوگند به‏

اين امور كه پروردگار در كمين (ستمكاران سركش) است.

و اين احتمال نيز وجود دارد كه جواب سوگند محذوف باشد؛ يعنى:

سوگند به اين امور كه ما كافران سركش را عذاب مى‏كنيم.

آموزه‏ ها و پيام ‏ها:

  1. با مطالعه درمورد سپيده دم، شب و زوج و فرد، به اهميت آنها (و نشانه‏هاى خدا) پى ببريد.
  2. خردورزى زمينه‏ساز درك حقايق عالى است.[3]

پی نوشت ها:

[1] سوره الفجر آیات 1 تا 5

[2] تفسیر نمونه، ج 26، ص: 443

[3] رضايى اصفهانى، محمدعلى، تفسير قرآن مهر، 24جلد، پژوهشهاى تفسير و علوم قرآن - ايران - قم، چاپ: 1، 1387 ه.ش.

کلمات کلیدی
آیه‏  | 
لینک کوتاه :  
 
https://hawzah.net/fa/Article/View/102761/%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%81%D8%AC%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85

شنبه، 30 فروردین 1404 - 12:42 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0