FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پیامها و راهبردهایِ رهنمودهایِ سوره غاشیه کتاب قرآن


 

بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان

 

  1. نظریه و رهنمود آیه اول سوره غاشیه" (هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ ﴿۱﴾ آيا داستان «غاشيه» (روز قيامت كه حوادث وحشتناكش همه را مي‏پوشاند) به تو رسيده است؟! (۱))"، دلالت دارد بر اینکه در قیامت غاشیه اتفاقات و طبیعت و وضعیت حوادثی هست که شامل انسانها می گردد و انسانها جبراً وضعیت غاشیه شامل حالشان می شود و در برابر تعیین کنندگی وضعیتی که برایشان بوجود می آید بی اختیار هستند و وقوع قیامت و معاد واقعیتهای وعده داده شده خداوند به انسانها هست که تحقق و عینیت می یابد و خوب و بد بودن اوضاع و سرنوشت حاصل و نتیجه اعمال انسانها در دنیا می باشد و سرنوشت انسانهائی که اطاعت از رهنمودها و دستورات خداوند و حجتهای معصوم خداوند نموده اند از انسانهائی که 

طغیان از دستورات خداوند و حجتهای معصوم خداوند نموده اند از هم جدا می شود و وضعیت زندگیشان با هم متفاوت است و آیات غاشیه رهنمودهای خداوند است که با بشارتها و انذار و امر به معروف و نهی از منکر انسانها را به اطاعت از خود ترغیب می نماید و از طغیان از رهنمودها و هدایتِ خود باز می دارد.

  1.  
  2. نظریه و رهنمود آیات دوم تا هفتم سوره غاشیه در عبارتهای ِ" ( وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ ﴿۲﴾ چهره‏ هائي در آن روز خاشع و ذلت بار است. (۲) عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ ﴿۳﴾ آنها كه پيوسته عمل كرده و خسته شده‏ اند (و نتيجه‏ اي عائدشان نشده). (۳) تَصْلَى نَارًا حَامِيَةً ﴿۴﴾ و در آتش سوزان وارد مي‏گردند. (۴) تُسْقَى مِنْ عَيْنٍ آنِيَةٍ ﴿۵﴾ از چشمهاي فوق العاده داغ به آنها مي‏نوشانند. (۵) لَيْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلَّا مِنْ ضَرِيعٍ ﴿۶﴾ طعامي جز از ضريع (خار خشك تلخ و بد بو) ندارند. (۶)لَا يُسْمِنُ وَلَا يُغْنِي مِنْ جُوعٍ ﴿۷﴾ غذايي كه نه آنها را فربه مي‏كند و نه گرسنگي را فرو مي‏نشاند! (۷))"، دلالت دارد بر اینکه 1- آیه دوم سوره غاشیه در عبارت" وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ ﴿۲﴾ چهره‏ هائي در آن روز خاشع و ذلت بار است. (۲)" گواه این نظریه هست که یکی از وضعیتهای قیامت در غاشیه وضعیت حالی هست که بر نفوس انسانها احاطه دارد و وجوه انسانی ( کل وجوه انسان ) از جمله چهرها در حوادث غاشیه و اتفاقات قیامت خاشع می شوند، به این معنی که دیگر ادعاهای نفسانی حرفی برای گفتن ندارد و ساکت و خاموش می شوند و با دیدن حوادث قیامت که همه را در بر می گیرد و حق وعده داده شده خداوند به اندازه و بگونه ای آشکار می شود که حرفی برای ادعاها و انکارات ذهنیات و نفسانیات باقی نمی ماند و البته آنها که آنطور که خداوند انتظار داشته بندگی خداوند ننموده اند اوضاع و حالشان وضعیت حال و احوالات کسی دارد که از سرکشی خود از دستورات خداوند نادم و پشیمان هستند، اما آن زمان دیگر برای جبران نمودن دیر شده است و خداوند تذکرات در رابطه با زمان آینده قیامت و بعد از آن را برای این امر در زندگی دنیا روشنگری نموده است که انسانها در این زمان به اصلاح خود بپردازند و به رضایتمندی خداوند عمل نمایند و آیات معاد را خداوند برای پیشگیری انسانها از جهنمی شدن و ترغیب آنها به بهشتی شدن و اطاعت همیشگی دستورات خداوند توسط پیامبرانش نازل نموده است. 2- آیه سوم سوره غاشیه در عبارت" عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ ﴿۳﴾ آنها كه پيوسته عمل كرده و خسته شده‏ اند (و نتيجه‏ اي عائدشان نشده). (۳)"، گواه این نظریه هست  که در قیامت مسائلِ مهم حوادث غاشیه حاصلِ چگونگی اعمال انسانها می باشد و اعمال انسانها باید برای رضایت خداوند و حجتهای معصوم خداوند باشد و کسانی که با توجه به خواست و رهنمودهای خداوند و حجتهای معصوم خداوند کارشان را بگونه ای انجام دهند که ثواب و پاداشی برای کارشان به آسمان بفرستند و کارشان را به تعالی رضایتمندی خداوند ماندگار نمایند تا توشۀ آخرتشان باشد و در کارنامۀ اعمالشان برایشان به ثواب و پاداش تبدیل شود، ناصبی نیستند ولی آنانکه هدفشان رضایتمندی خداوند و حجتهای معصوم خداوند نبوده و یا با توجه به خواست و رضایتمندی خداوند و رهنمودهای خداوند حجتهای معصوم خداوند عمل ننمایند، آنها ناصبی هستند، به این معنی که تلاش و اعمالشان را از روی خِرد و خداشناسی و برای رضایت خداوند انجام نداده اند و برای آخرت خود اعمالی خداپسندانه ذخیره ننموده اند و به دلیل اطاعت و بندگی ننمودن خداوند مُهر باطل بر کارهای خود زده اند و با وجود تلاشهای زیاد غیرخداپسندانه، زحماتشان ضایع می گردد. 3- آیه چهارم سوره غاشیه در عبارت" تَصْلَى نَارًا حَامِيَةً ﴿۴﴾ و در آتش سوزان وارد مي‏گردند. (۴)"، گواه این نظریه می باشد که انسانهائی که بندگی و اطاعت خداوند ننموده اند در قیامت وارد آتش جهنم می شوند و قسمتی از مسائل قیامت و غاشیه وضعیت زندگی انسانها در قیامت است و  انسانهائی که ناصبی شدند  و به رهنمودها و رضایتمندی خداوند و حجتهای معصوم خداوند عمل ننمودند، تصلای آنها آتش سوزان جهنم است که حمایتشان می نماید و در قیامت وارد آتش سوزان می شوند، پس برای اینکه چنین وضعیت نامناسب و فاجعه آمیزی انسانها نداشته باشند و ناصبی نباشند، باید به رهنمودها و خواست رضایتمندی خداوند و حجتهای معصوم خداوند همواره در زندگی دنیا به تقوای الهی به قدری به تعالی عمل نمایند که سزاوار آتش سوزان جهنم نشوند. 4- آیه پنجم سوره غاشیه در عبارت" تُسْقَى مِنْ عَيْنٍ آنِيَةٍ ﴿۵﴾ از چشمهاي فوق العاده داغ به آنها مي‏نوشانند. (۵)"، گواه این نظریه هست که یکی از وضعیتهای زندگی غاشیه چشمه های فوق العاده داغی هست که ناصبیها از آن آب می نوشند. ( پس اگر انسانها می خواهند در قیامت دچار چنین وضعیتی نشوند، باید به رضایتمندی خواست خداوند و حجتهای معصوم خداوند به تعالی و تقوا عمل نمایند.) 5- آیات ششم و هفتم در عبارتهای " لَيْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلَّا مِنْ ضَرِيعٍ ﴿۶﴾ طعامي جز از ضريع (خار خشك تلخ و بد بو) ندارند. (۶)لَا يُسْمِنُ وَلَا يُغْنِي مِنْ جُوعٍ ﴿۷﴾ غذايي كه نه آنها را فربه مي‏كند و نه گرسنگي را فرو مي‏نشاند! (۷))"، گواه این نظریه هست که یکی از وضعیتهای قیامت غاشیه وضعیت زندگی ناصبیان است که طعامي جز از ضريع (خار خشك تلخ و بد بو) ندارند. غذايي كه نه آنها را فربه مي‏كند و نه گرسنگي را فرو مي‏نشاند! بنابراین انسانها باید برای اینکه ناصبه نباشند و در قیامت دارای زندگی مناسب و شایسته باشند و از الطاف و رحمت خداوند بهره مند شوند باید خِردمندانه و با معرفت از فرامین و رهنمودها ی خداوند و حجتهای معصوم خداوند اطاعت نمایند و در دنیا دست نیازشان را به تضرع به درگاه خدا ببرند و از خداوند کمک بخواهند و خداوند را اطاعت نمایند تا در قیامت به جبر مجبور نشوند که غذائی را بخورند که در آنان وضعیت تضرع در برابر خداوند را ایجاد نماید تا بفهمند باید بندگی خداوند می نمودند. وضعیت چاق و لاغر شدن از وضعیتهای جسمانی می باشد و با توجه به آیه هفتم سوره غاشیه و آیات جمع شدن جسم خاکی از قبرها امکان اینکه در دنیای آخرت زندگی با جسم خاکی باشد، وجود دارد. ( حجت خداوند در این زمان که باید از ایشان اطاعت شود، حضرت ولیعصر صاحب الزمان سلام الله علیه می باشند و انسانها باید در زمان غیبت حضرت به مراجع دینی مراجعه شود و از دیدگاههای قرآن و رهنمودهای چهارده معصوم سلام الله علیهم استفاده نمایند و در زمان ظهور حضرت حجت بن الحسن قائم آل محمد سلام الله علیه از رهنمودها و امامت حضرت حجت امام مهدی سلام الله علیه را اطاعت نمایند. )
  3. نظریه و رهنمود آیات هشتم تا شانزدهم سوره غاشیه در عبارتهای "( وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاعِمَةٌ ﴿۸﴾ چهره‏ هايي در آن روز شاداب با طراوت است. (۸) لِسَعْيِهَا رَاضِيَةٌ ﴿۹﴾ چرا كه از سعي و تلاش خود خشنود است. (۹) فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿۱۰﴾ در بهشتي است عالي! (۱۰) لَا تَسْمَعُ فِيهَا لَاغِيَةً ﴿۱۱﴾ كه در آن هيچ سخن لغو و بيهوده‏ اي نمي‏شنوي. (۱۱) فِيهَا عَيْنٌ جَارِيَةٌ ﴿۱۲﴾ در آن چشمه‏ هاي جاري است. (۱۲) فِيهَا سُرُرٌ مَرْفُوعَةٌ ﴿۱۳﴾ در آن تختهاي زيباي بلند است. (۱۳) وَأَكْوَابٌ مَوْضُوعَةٌ ﴿۱۴﴾ و قدحهائي كه در كنار اين چشمه‏ ها نهاده. (۱۴) وَنَمَارِقُ مَصْفُوفَةٌ ﴿۱۵﴾ و بالشها و پشتيهاي صف داده شده. (۱۵) وَزَرَابِيُّ مَبْثُوثَةٌ ﴿۱۶﴾ و فرشهاي فاخر گسترده! (۱۶))، دلالت دارد بر اینکه 1- آیه هشت سوره غاشیه در عبارت" وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاعِمَةٌ ﴿۸﴾ چهره‏ هايي در آن روز شاداب با طراوت است. (۸)"، گواه این است که در قیامت "غاشیه" انسانهائی در آن روز وجوه شان (تمام وجه انسان) از جمله چهرهایشان، شاداب و نیکو و متنعم از رحمت و نعمتهای خداوند می باشد.

2- آیه نهم سوره غاشیه در عبارت" لِسَعْيِهَا رَاضِيَةٌ ﴿۹﴾ چرا كه از سعي و تلاش خود خشنود است. (۹)"، گواه این است که دلیل متنعم بودن و خوشحالی و رضایت وجوه انسانها در قیامت و حوادث خاشعه، به دلیل سعی و تلاش نیکوئی هست که انسانها به رضایتمندی خداوند و حجتهای معصوم خداوند به تعالی انجام داده اند.  3- آیات دهم تا شانزدهم سوره غاشیه در عبارتهای" فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿۱۰)در بهشتي است عالي! (۱۰) لَا تَسْمَعُ فِيهَا لَاغِيَةً ﴿۱۱﴾ كه در آن هيچ سخن لغو و بيهوده‏ اي نمي‏شنوي. (۱۱) فِيهَا عَيْنٌ جَارِيَةٌ ﴿۱۲﴾ در آن چشمه‏ هاي جاري است. (۱۲) فِيهَا سُرُرٌ مَرْفُوعَةٌ ﴿۱۳﴾ در آن تختهاي زيباي بلند است. (۱۳) وَأَكْوَابٌ مَوْضُوعَةٌ ﴿۱۴﴾ و قدحهائي كه در كنار اين چشمه‏ ها نهاده. (۱۴) وَنَمَارِقُ مَصْفُوفَةٌ ﴿۱۵﴾ و بالشها و پشتيهاي صف داده شده. (۱۵)"، گواه این نظریه هست که انسانهائی که اعمالشان به رضایتمندی خداوند و چهارده معصوم سلام الله علیهم باشد، خداوند در زندگی دنیای دیگر در غاشیه قیامت برایشان پاداش عظیمی مهیا می نماید، که از جمله بهشتی عالی با چنین مشخصاتی می باشد:  الف- در بهشت، هيچ سخن لغو و بيهوده‏ اي نمي‏شنوي. ب- در بهشت، چشمه‏ هاي جاري است. ت- در بهشت، تختهاي زيباي بلند است. . ث-  در بهشت، و قدحهائي كه در كنار اين چشمه‏ ها نهاده. ج-  در بهشت، بالشها و پشتيهاي صف داده شده. بنابراین انسانها برای اینکه مکانی که در دنیای پس از مرگ و قیامت باید در آن زندگی نمایند بهشت باشد و از نعمتهای عالی و خوشایند خداوند برخوردار باشند، باید با آگاهی از رهنمودها و فرامین خداوند و حجتهای معصوم سلام الله علیهم در این دنیائی که زندگی می نمایند چنان بندگی خداوند نمایند و از رهنمودهای خداوند و حجتهای معصوم خداوند، بهره مند شوند و عمل صالح و خداپسندانه انجام دهند تا شامل رحمت بزرگ خداوند شوند و از سعادتمندی دنیا و آخرت و مقام بندگی خداوند و بهشت عالی برخوردار شوند.

 

َ4- نظریه و رهنمود آیات هفدهم تا بیستم سوره غاشیه در عبارتهای "( فَلَا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ ﴿۱۷﴾ آيا آنها به شتر نمي‏نگرند چگونه آفريده شده ؟ (۱۷) وَإِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ ﴿۱۸﴾ و به آسمان نگاه نمي‏كنند كه چگونه بر پا شده ؟ (۱۸) وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ ﴿۱۹﴾ و به كوهها كه چگونه در جاي خود نصب گرديده ؟ (۱۹) وَإِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ ﴿۲۰﴾ و به زمين كه چگونه مسطح گشته ؟ (۲۰))"، دلالت دارد بر اینکه 1- آیه هفدهم سوره غاشیه در عبارت" فَلَا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ ﴿۱۷﴾ آيا آنها به شتر نمي‏نگرند چگونه آفريده شده ؟" گواه این نظریه هست که خداوند با انسانها در گفتمانی که در کتاب قرآن دارد، تذکر می دهد که  آیا انسانها به خلقت شتر نظر نمی کنند و نمی بینند و تفکر نمی کنند که چگونه آفریده شده است؟ 2- آیه هیجدهم سوره غاشیه در عبارت " وَإِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ ﴿۱۸﴾ و به آسمان نگاه نمي‏كنند كه چگونه بر پا شده ؟ (۱۸) " گواه این نظریه هست که خداوند بندگانش را دعوت به نگاه کردن و نظر کردن و تفکر نمودن به چگونگی آفریدههایش نموده است و در گفتمانی که با انسانها دارد می فرماید: آیا انسانها و به آسمان نگاه نمي‏كنند كه چگونه بر پا شده ؟ انسانها باید در رابطه با رفیع بودن آسمانها و چگونگی آن و توانمندی خداوند در آفرینش عالی و رفیع آسمان نظر متفکرانه داشته باشند و به عظمت توانائیهای خداوند علیم و حکیم و مقتدر دانا و آگاه باشند و این موضوع با مشاهده و تأمل در آفریدههای خداوند بدست می آید. 3- آیه نوزدهم سوره غاشیه در عبارت " وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ ﴿۱۹﴾ و به كوهها كه چگونه در جاي خود نصب گرديده (۱۹)؟" گواه این نظریه هست که خداوند انسانها را به نظر نمودن و مشاهدات متفکرانه و با تأّمل در آفریدههای خود دعوت نموده است، از جمله در مورد چگونگی نصب کوهها تأمّل نمایند که خداوند چگونه کوهها را ( با عظمت و حجم و سنگینیشان )،  در زمین نصب نموده است. تأمّل و تفکّر در رابطه با آفریدههای خداوند، موجب می شود که انسانها به تعالی عظمت توانمندیها خداوند علیم و حکیم آگاه شوند. 4- آیه بیستم سوره غاشیه در عبارت"  وَإِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ ﴿۲۰﴾ و به زمين كه چگونه مسطح گشته ؟ (۲۰)" گواه این نظریه هست که خداوند از انسانها دعوت نموده که در رابطه با مسطحی گستره زمین  تأمّل و تفکّر نظر نمایند و به تعالی قدرتهای بی انتهای توانمندیهای خالق مخلوقات و آفریدهها آگاه باشند ( و بندۀ مطیع و سپاسگزار خداوند باشند و از رهنمودها و خواست خداوند و حجتهای معصوم خداوند، خاتم الانبیاء پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیهم و بانوی بزرگ دوجهان حضرت فاطمه سلام الله علیها و دوازده امام معصوم سلام الله علیهم که راهنما و هادی دین حضرت محمد سلام الله علیه می باشند، اطاعت و پیروی نمایند و به تعالی رضایتمندی خداوند بندگی خداوند نمایند. ) 5- خداوند انسانها را در آیات هفدهم تا بیستم سوره غاشیه به تأمل و تفکّر در آفریدههای خداوند دعوت نموده است. 6- یکی از برنامه های تعلیم و تربیت انسانها برای رشد و تربیت و تنزیه نفس و خداشناسی و مُجاب نمودن ذهن و نفس به اطاعت و بندگی خداوند تآمل و تفکّر در آیات طبیعت و آفریدههای خداوند است.

  1. نظریه و رهنمود آیات بیست و یکم تا بیست و دوششم در عبارتهایِ " ( فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ ﴿۲۱﴾ پس تذكر ده تو فقط تذكر دهنده‏ اي. (۲۱) لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ ﴿۲۲﴾ تو مسلط بر آنها نيستي كه مجبورشان (بر ايمان) كني. (۲۲) ) إِلَّا مَنْ تَوَلَّى وَكَفَرَ ﴿۲۳﴾ مگر كسي كه پشت كند و كافر شود. (۲۳) فَيُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَكْبَرَ ﴿۲۴﴾ كه خداوند او را به عذاب بزرگ مجازات مي‏كند. (۲۴) إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ ﴿۲۵﴾ مسلما بازگشت آنها به سوي ما است. (۲۵)  ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُمْ ﴿۲۶﴾ و مسلما حساب آنها با ما است. (۲۶) )"، دلالت دارد بر اینکه 1- آیه بیست و یکم سوره غاشیه در عبارت" فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ ﴿۲۱﴾ پس تذكر ده تو فقط تذكر دهنده‏ اي."، گواه این نظریه هست که خداوند یکی از عوامل مؤثر در پذیرش رهنمودهای خداوند را تذکر دادن به انسانها اعلام نموده است و از حضرت می خواهد که به انسانها  در دعوت به دین خداوند تذکر دهند. ( خداوند خوبیها را قبلا به انسانها الهام نموده است و با توجه به فطرت پاک انسانها اگر انسانها با تذکرات و یادآوری خوبیها آگاه شوند و توجه لازم را به تعلیم و تربیت خداوند داشته باشند، می توانند تحت ولایت خداوند و حجتهای معصوم خداوند در صراط مستقیم محافظت شوند. ) 2- آیات بیست و دوم و بیست و سوم و بیست و چهارم سوره غاشیه در عبارتهای" لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ ﴿۲۲﴾ تو مسلط بر آنها نيستي كه مجبورشان (بر ايمان) كني. إِلَّا مَنْ تَوَلَّى وَكَفَرَ ﴿۲۳﴾ مگر كسي كه پشت كند و كافر شود. (۲۳) فَيُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَكْبَرَ ﴿۲۴﴾ كه خداوند او را به عذاب بزرگ مجازات مي‏كند. (۲۴)"، گواه این نظریه هست که خداوند پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه را روشن به این موضوع می نمایند که پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه، با ارائه طریق رهنمودهای استوار و محکم دین به نیکوئی برخطوط فکری و دعوت شوندهها مسلط و سیطره می یابد، مگر انسانهائی كه ولایت خداوند و پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه را نپذیرند و نسبت به رهنمودهایِ خداوند ایمان نیاورد و كافر شود كه خداوند آنها را در قیامت به عذاب بزرگ مجازات مي‏كند. 3- آیات بیست و پنجم و بیست و ششم سوره غاشیه در عبارتهایِ  إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ ﴿۲۵﴾ مسلما بازگشت آنها به سوي ما است. (۲۵)  ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُمْ ﴿۲۶﴾ و مسلما حساب آنها با ما است. (۲۶)"، گواه این نظریه می باشد که انسانها بخصوص انسانهائی که از رهنمودهای خداوند اطاعت نمی کنند باید بدانند که بازگشت انسانها بسوی خداوند خواهد بود و خداوند حتماً به حساب اعمال انسانها رسیدگی می نماید و اگر آنها به رضایتمندی خداوند و حجتهای معصوم خداوند اعمالشان مطابقت داشته باشند پاداش بهشت عالی به آنها عطا می شود و اگر از ولایت و رهنمودهای خداوند و حجتهای خداوند سرپیچی نمایند و اطاعت از آنها ننماید، عذاب بزرگ جهنم در انتظار آنها خواهد بود. 4- خداوند با آیات بشارت و انذار و امر به معروف و نهی از منکر و دعوت انسانها به تأمّل و نظر کردن در مورد آفریدهها و مطالعه و تحقیق و تفکّر در مورد چگونگی آفرینش آفریدهها و روشنگری و هدایتها، اراده نموده است که انسانها را به انجام کارهای نیکوی خداپسندانه و کسب معا رف الهی آنها را به اطاعت از رهنمودهای خود و حجتهای معصومش (که تحت تعلیم و تربیّت الهی و دانش الهی هستند)، ترغیب نماید و از جهالت و نادانی و طغیان از رهنمودها و هدایت خداوند و حجتهای معصوم خداوند باز دارد.5- خداوند پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه را روشنگری و هدایت انسانها به بهره مند شدن از روش تذکر به انسانها و متذکر بودن آنها به روش نیکو برای هدایت آنها و تسلط بر خطوط فکریشان امر نموده است و منکران و روی برگردانندگان از ولایت خودش را وعده عذابی بزرگ در دنیای دیگر داده است.

 

گل افشان گل محمدی


جمعه، 29 فروردین 1404 - 07:23 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0