قرآن کریم می فرماید: ثُمَّ كُلي مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُكي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلاً يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ في ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ نحل:69
سپس از تمام ثمرات (و شيره گلها) بخور و راههايى را كه پروردگارت براى تو تعيين كرده است، براحتى بپيما! «از درون شكم آنها، نوشيدنى با رنگهاى مختلف خارج مىشود كه در آن، شفا براى مردم است؛ به يقين در اين امر، نشانه روشنى است براى جمعيّتى كه مىانديشند.
پیامهایی از آیه
1- تغذيه زنبور عسل از شكوفهها و گلها، به الهام و راهنمايى خداوند است.
وَ أَوْحى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ ... ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ
2- توانايى زنبور عسل براى بهرهگيرى تغذيه از همه نوع شكوفهها و گلها به الهام الهى
ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ
3- شكم زنبور عسل، محل تبديل ميوهها و شهد گياهان به عسل
ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ ... يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ
4- عسلهاى طبيعى و خالص، به رنگهاى گوناگون است.
يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ
5- گوناگونى رنگ عسل، نتيجه استفاده زنبورهاى عسل از گياهان گوناگون است.
ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ ... يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ
6- عسل، دارويى شفابخش براى تمامى انسانها
فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ
7- استفاده از عسل طبيعى، مورد تشويق خداوند است.
فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ
يادآورى شفابخش بودن عسل، تشويق مردم به استفاده از آن است.
8- انسان در مقايسه با ديگر موجودات طبيعت، از مقام و منزلت ويژهاى برخوردار است.
إِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعامِ لَعِبْرَةً نُسْقِيكُمْ ... شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ
خداوند، بسيارى از موجودات طبيعت، چون شتر، گاو و گوسفند و نيز زنبور عسل را براى بهرهورى انسانها آفريده است. اين موضوع حاكى از منزلت و شرافت ويژه انسان در جهان طبيعت است.
9- در زندگى زنبور عسل، نشانهاى مهم بر خداشناسى براى اهل تفكر و انديشه وجود دارد.
وَ أَوْحى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ ... إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
10- تفكر و انديشيدن، راه درك صحيح حقايق و بهرهگيرى از آيات الهى است.
إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ نقل از تفسير راهنما ج9 ص 325
عسل
روايات:
بخارى و مسلم و نسائى و ترمذى از أبىسعيد خدرى از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل كردهاند كه مردى حضور پيغمبر خدا آمد و عرض كرد شكم برادرم آزاد است، آن حضرت فرمود: برو به وى عسل بده؛ او داد ولى بند نيامد، باز هم آمد به آن حضرت عرض كرد؛ حضرت فرمود: باز هم عسل بده تا به مرتبه پنجم تكرار شد و اسهالش رفع شد.[1]
امام باقر عليه السلام در يك روايتى معجونى از عسل، زعفران، خاك قبر حسين و آب باران را شفا فرموده است.[2]
حضرت عالم (موسى بن جعفر عليه السلام): بر شما باد عسل و دانه سياه و فرمود: عسل در ظاهر قرآن نيز شفاست و فرمود: عسل از هر درد شفاست، هر كس يك لقمه عسل ناشتابخورد بلغم را قطع مىكند و صفرا را مىشكند و مره سودا را قطع مىنمايد و ذهن را صفا مىدهد و خوب مىكند.
اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: عسل بر هر درد شفاست و در خودش مرض نيست، بلغم را كم مىكند و دل را روشن مىنمايد.[3]
امام رضا عليه السلام از حضرت رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل مىكند كه فرمود: خدا در عسل بركت قرار داده و در آن شفا هست از دردها و هفتاد پيغمبر عليهمالسلامآن را مبارك گردانيدهاند.[4]
موسى بن جعفر عليه السلام از پدرانش از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل مىكند كه فرمود: عسل شفاست و تب را دور مىكند.[5]
امام صادق عليه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله عليه و آله از عسل خوشش مىآمد و مىفرمود: بر شما باد عسل و قرآن.[6]
امام أبىالحسن عليه السلام فرمود: هر كس آب چشمش تغيير كند، عسل برايش نافع است.[7]
امام صادق عليه السلام فرمود: مردم مانند لقمههاى عسل چيزى پيدا نمىكنند.[8]
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هر كس در هر ماه يك مرتبه عسل بخورد، به خواست خدا از هفتاد مرض نجات مىيابد. باز فرمود: هر كس قوه حافظه مىخواهد عسل بخورد.
و فرمود: چه خوب است نوشابه عسل، دل را حفظ مىكند و مرض سينه را مىبرد.[9]
حضرت على عليه السلام از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل مىكند كه آن حضرت فرمود: پنج چيز فراموشى را مىبرند و حافظه را زياد مىنمايند و بلغم را معدوم مىسازند: مسواك كردن، روزه گرفتن، قرائت قرآن، عسل و لبان (كندر).[10]
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: اگر شفا هست در شرطه حجامت و شربت عسل است.[11]
امام عليه السلام فرمود: در عطر، عسل، سوارى و نگاه به سبزى انبساط و شادى است.[12]
ابى بصير و محمد بن مسلم از امام صادق عليه السلام از پدرانش از حضرت على عليه السلامنقل كردهاند كه آن حضرت فرمود: لقمههاى عسل شفاست از هر درد، زيرا خداوند فرموده:«يخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فيه شفاء للناس».
بيرون مىآيد از شكمهاى زنبوران عسل نوشابه مختلف رنگ كه شفا در آن هست.[13]
امام رضا عليه السلام فرمود: عسل شفا است از هر درد اگر از شهدش بگيرى.[14]
اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: كسى از چيزى مانند عسل شفا نمىگيرد.[15]
امام صادق عليه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله عليه و آله عسل مىخورد و مىفرمود: آياتى در قرآن هست و نيز جويدن كندر بلغم را مىگدازد.[16]
ابوالحسن ثالث عليه السلام فرمود: خوردن عسل حكمت آور است.[17]
در اين آيه شريفه اضافه بر حلال بودن عسل و موم و جواز استشفاء از آنها و جواز ياد گرفتن علم طب و تفكر در وجود حيوانات. عسل به شفاى مرضها معرفى شده است.
عسل عبارت از ترشحات قندى ذخيره شده در كندو بهوسيله زنبورهاى عسل است.
مشخصات:
عسل مايعى است غليظ به رنگ زرد روشن تا قرمز مايل به قهوهاى در صورت تازه بودن نور را از خود عبور مىدهد ولى به علت متبلور شدن دكستروز موجود در آن، كدر به نظر مىرسد. عسل داراى بوى مشخص و طعم شيرين و كمى اسيد مىباشد. باملاحظه ميكروسكپى عسل از روى شكل دانههاى گرده مىتوان نوع گلهاى مورد استفاده زنبورها را تعيين نمود.
عسل غذايى است كه تمام آنچه بدن انسان بدان نياز دارد در آن موجود است. و غذايى است كامل، مقوّى، مغذّى و معالج بيماريهاى ريه، برونشيت و غيره است زيرا دانشمندان ثابت كردهاند كه بيشتر ميكروبها در عسل نمىتوانند رشد كنند.
در عسل مواد ازت دار و اسيدهاى مختلف آلى و مواد معطّر و مواد معدنى از قبيل:
پتاسيم، سديم، كلسيم، مس، كوبالت، منگنز، آهن و فسفر به قدر كافى موجود است.
تركيبات:
عسل تركيبى از ملكولهاى مساوى دكستروز و فروكتوز (قند تغيير يافته) و به مقدار 50 تا 90 درصد آب مىباشد. عسل همچنين داراى 1/ 0 تا 10 درصد ساكارز و مقدار كمى از ساير قندها و اسانسهاى فرّار، پيگمانهاى رنگى، اندامهاى گياهى و بخصوص دانه گرده مىباشد.[18]
خواص- كاربرد:
عسل كمى و زيادى فشارخون را علاج مىكند، مقوّى قلب هم مىباشد.[19]
در مورد زخم معده و زخم اثناعشر بايد صبح ناشتا يك قاشق سوپ خورى عسل بخورند و يك ساعت هيچ نخورند اگر در مدت يك ماه اثر نيكو ظاهر نشد، بايد 50 تا 100 گرم خورد منتها تا ظهر چيز ديگر نخورد.[20]
عسل براى كبد نافع است و كبد را معالجه و اغتشاشات كبدى را اصلاح مىنمايد.[21]
براى درمان سوختگى مرهمى از عسل و روغن زيتون به مقدار مساوى مىتواندرست كرد.[22]
براى رفع لكههاى پوست سه قسمت آب شاهى را با يك قسمت عسل مخلوط كنيد و آن را به هم زنيد تا اين دو بهصورت مايعى كامل درآيد به كمك يك تكه پنبه هيدروفيله صورت را با آن صبح و شب بشوييد و بگذاريد خودش خشك شود و بعد آن را با آب صاف بشوييد.[23]
يك قاشق سوپخورى عسل را در يك چهارم ليتر آب ريخته و بجوشانيد يك دارو براى غرغره كردن به دست مىآيد كه بهترين درمان انواع گلو درد است.[24]
اگر قسمتى از بدن دچار خونريزى و جراحات شود، قدرى عسل روى آن بگذارند، خونريزى قطع شود و بعد التيام مىيابد.
عسل با آب زيره جهت دفع ضرر و خطر و گزيدن سگ ديوانه و اكتحال او با آب پياز جهت بياض، دمعه، حكه، جرب و نزول آب، و با انزروت و نمك سنگ جهت رياح و رطوبت گوش و تنقيه چرك او نافع، و با عذبه جهت تنقيه زخمها و بردن گوشت زياد و التيام او مجرب، و با آرد گندم جهت گشودن دمل و به خلاف ساير شيرينىها جهت قروح لثه و لهاة و تقويت دندان مفيد است.[25]
عسل معده و عروق را باز مىكند، ليزابههاى بلغمى را جذب و از عمق بدن بيرون مىآورد. براى سستى اندام و عضلات، استسقا، يرقان و ورم طحال نيز مفيد است. براى معالجه قولنج روده هم تجويز شده، پادزهر سموم مخصوصا مسموميت غذايى است.
شكننده سنگهاى كليه و مثانه مىباشد. عسل داراى تمام ويتامينها و تمام عناصر معدنى مورد نياز بدن انسان است و كمبودهاى غذايى را جبران مىنمايد، ترشحات غدد داخلىو بزاق را تعديل مىكند و براى معالجه سختى عمل بلع و خشكى گلو و درمان سرفه زياد توصيه شده است. براى رفع دل درد، يبوست، كم اشتهايى، زخم معده، امعاء، ترشى و التيام زخمها هم مفيد است. از نوع وحشى آن در بعضى از كوههاى ايران پيدا مىشود.[26][27]
بنقل از کتاب دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى (نورانى) ؛ ج4 ؛ ص351
[1] ( 2)- سنن ابن ماجه، كتاب طب، باب 7؛ مجمع الزوائد، ج 5، ص 91؛ درالمنثور، ج 4، ص 123؛ حياة الحيوان، ج 2، ص 300؛ صحيح بخارى، كتاب طب، باب 24؛ صحيح مسلم، كتاب السلام، باب 91؛ سنن ترمذى، كتاب طب، باب 31؛ مسند ابن حنبل، ج 3، ص 19.
[2] ( 3)- محاسن برقى، ص 500؛ مكارم الاخلاق، ص 179.
[3] ( 1)- بحار، ج 66، ص 294.
[4] ( 2)- مكارم الاخلاق، ص 189.
[5] ( 3)- بحار، ج 66، ص 294.
[6] ( 4)- بحار، ج 66، ص 290.
[7] ( 5)- همان.
[8] ( 6)- همان.
[9] ( 7)- همان.
[10] ( 8)- مكارم الاخلاق، ص 190- 180.
[11] ( 1)- عيون الاخبار، ج 2، ص 35 و 36، رقم 83 و 84؛ بحار، ج 66، ص 290.
[12] ( 2)- بحار، ج 66، ص 291.
[13] ( 3)- محاسن، ص 499.
[14] ( 4)- بحار، ج 66، ص 293؛ كافى، ج 6، ص 332.
[15] ( 5)- همان.
[16] ( 6)- همان.
[17] ( 7)- بحار، ج 66، ص 293.
[18] ( 1)- مفردات پزشكى جديد فارما كوگنوزى، ص 79- 78.
[19] ( 2)- اسرار خوراكيها، ص 205.
[20] ( 3)- همان.
[21] ( 4)- همان، ص 105.
[22] ( 1)- همان، ص 206.
[23] ( 2)- ميوهها و سبزيهاى شفابخش، ص 46.
[24] ( 3)- اسرار خوراكيها، ص 205.
[25] ( 4)- تحفه حكيم، ص 182.
[26] ( 1)- زبان خوراكيها، ص 54- 50.
[27] نورانى، مصطفى، دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى (نورانى)، 5جلد، ارمغان يوسف - قم، چاپ: اول، 1384.
https://momeni88.blogfa.com/post/45/%d8%b9%d8%b3%d9%84-%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%b3%d9%81%d8%a7%d8%b1%d8%b4-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86