FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


راهبردها و راهکارهای تعلیم و تربیّتی و الگوی برنامه های فرهنگی سوره اعلی کتاب قرآن:


 

1-  مسئولین و عوامل تهیه محتوای تحقیقاتی و مطالعاتی پژوهشکدههای علوم انسانی و اسلامی و حوزهها و دانشگاهها مجموعه ای از آموزه های رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را، که طبق موازین الهی و اسلامی، موجب رشد  شود را، در اختیار عوامل تعلیم و تربیّت ( از جمله انتشارات و وزارت آموزش و پرورش و حوزهها و دانشگاهها و مراکز و معاونتهای فرهنگی و پرورشی و وزارت ارشاد اسلامی و مبلغین و رسانه ها)، برای نشر و ترویج و آموزش فرهنگ الهی اسلام، قرار دهند.

  1. عوامل مؤثر در تهیه محتوای کتابهای درسی و غیر درسی، و تولید کنندگان محتوای ادبیّات و بسترهای تبلیغاتی و لوازم التحریر و بازیها و فیلم و نمایشها و برنامه ها و مطالب رسانه ها ( رسانه ها، مطبوعات، فضای مجازی تبلیغات و بسترهای تکنولوژیهای مختلف) و مبلغین برای ارتقاء فرهنگ تعلیم و تربیّت اسلامی جامعه به آموزههای رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را طبق موازین الهی و اسلامی محقق نماید و جامعه را در ابعاد مختلف ( اعتقادی، فضائل اخلاقی، بصیرت، معارف و دانش و مهارتها و توانمندیهای لازم زندگی)، به رشد رساند، باید متناسب با سن و به اندازه لازم هماهنگ با دیدگاههای قرآن و چهارده معصوم سلام الله علیهم، به تهیه مطالب تعلیم و تربیتی اهمیّت لازم را بدهند و به مطالب  به اندازه پرداخته شود و محصولات را به جامعۀ هدف به تعالی لازم عرضه نمایند.
  2. طرحها و برنامه های گفتمان و برنامه ریزی با زبانهای مختلف بین المللی و مردم دنیا بطور جهانی، با محصولات متناسب و بهره مندی از همه بسترها و سازوکارها و ساختارهای تعلیم و تربیتی برای بهره مندی از ولایت خداوند و پیامبران و حجتهای عالم و دانشمند و فاضل و معصوم سلام الله علیهم نهضتی نرم افزاری و عملیاتی برای تعالی نگرشی و نفسانی به تعالی توسط همه افراد توانمندی که در نهادها و سازمانهای دولتی و بخش خصوصی نقش آفرینی می نمایند، برای نشر و ترویج فرهنگ والای الهی نقش آفرینی های مفید و مؤثر و خداپسندانه صورت پذیرد تا رنگ استثمار استعمار شرک و کفر و نفاق و استکبار و جهلها و رزیلتها و احاطه طاغوتهای مختلف از جهانیان زدوده شود و تعالی و رشد و آگاهی و علم و دانش مفید و اعتقادات و نگرشها و تفکّر و گفتار و رفتار و تمایلات و روحیات و اخلاق خداپسندانه در جهان توسعه یابد.

الگوی سوره اعلی در راهبردها و راهکارهای سیاستگذاریها و قانونگذاریها و قضاوتها و برنامه ریزیها

 

    1. خداوند نسبت به صفات خود از جمله منزهی خود از عیوب و نقصها و چگونگی آفرینش و مسائل نبوت و مسائل مخاطبین نبوت و مسائل علل عدم پذیرش رهنمودهای خداوند و حجتهای معصوم خداوند و علل شقی شدن و شقی ماندن و عوامل پیشگیری و درمان شقی شدن و تاریخ دعوت هدایت انسانها، حضرت محمد سلام الله علیه و انسانها را آگاه نموده است.
    2. به دلیل اینکه دین اسلام بر اساس فطرت پاک انسانها می باشد و به انسانها الهامات خوب هم داشته است، تذکرات بر فطرتهای پاک از نظر خداوند مؤثر واقع می شود و در اینجا در واقع حضرت محمد سلام الله علیه یادآوری ذکر خوبیهائی به بندگانش می نماید که قبلا به انسانها الهام شده است. البته قابل ذکر است که به انسانها الهامات بد هم شده است، و آگاهی از دین خداوند انسانها را نسبت به الهامات بد و خوب اگاه و روشن می نماید، بدین سبب انسانها باید با نظریات خداوند و حجتهای معصوم خداوند حتما آشنا شوند و نسبت به آیات خداوند و رهنمودهای چهارده معصوم سلام الله علیه آگاهیهای لازم را داشته باشند.
    3. شقی بودن انسانها  علل مختلف دارد از جمله رشد نیافتگی و آثار گناه و وضعیتهای مختلف نفسانی و مقدم دانستن زندگی دنیوی بر زندگی آخرت می باشد که انسانها را از درک حقایق و به یقین رسیدن عاجز می نماید و باید هر آنچه را که موجب وضعیتهائی می شود که انسانها گمراه شوند، باید از آن پرهیز نمود و به تعالی به گونه ای رفتار نمود که انسانها سرنوشتان به وضعیت بد و تبدیل آنها به اشقیاء نگردد و باید برای اینکه انسانها دچار وضعیت اشقیاء نشوند و اینکه چگونه نظامهای تعلیم و تربیت و تبلیغات و فرهنگ سازی و اداره امور مختلف می توانند تاثیرگذار باشند و نقش آفرینی نمایند تحقیق جامعی صورت پذیرد و از نتایج آن که بیشتر در علوم اسلامی یافت می شود نظامها و خانوادهها عالمانه به مسائل انسانها بگونه ای هدایت شوند و بپردازند که افراد و جامعه انسانی نه تنها در دو دنیا جزء اشقیاء نباشند بلکه جامعۀ انسانی در دو دنیا سعادتمند و رستگار شوند.

 

    1. حقائق بسیار بزرگی در دنیای امروز می باشد که نظامهای تعلیم و تربیت و مدارس و دانشگاههای جهان و رسانه ها و مراکز آموزشی و ورزشی و مطبوعات و خانوادهها و حاکمیّتها، همه متاثر  از نگرش مُقدم دانستن زندگی دنیوی بر مسائل اطاعت از رهنمودهای خداوند می باشد و به میزان تأثر از چنین نگرشی خانوادهها و نظامها و حاکمیّتها و جوامع دچار مشکلات جدی غفلت و کجرویهای از دین و رهنمودهای خداوند هستند و نیاز است نسبت به تصحیح و اصلاح نگرش به مسائل دین و مسائل تزکیه نفس و توجّه به رهنمودهای خداوند و چهارده معصوم سلام الله علیهم توجّه ویژه صورت پذیرد، تا آثار تعالی هدایتهای خداوند و حجتهای معصوم خداوند و سبک زندگی خداپسندانه و موفق و حیات طیبه حاکمیتها و ملتها در زندگی انسانها پدیدار شود. 

 

    1. خداوند همواره با مأمور نمودن پیامبران و معصومین سلام الله علیهم، انسانها را به زندگی سعادتمندانه دعوت نموده است و انسانها را به توجه به تزکیه خود و پذیرش رهنمودهای خداوند و توجه به بقای زندگی آخرت هدایت نموده است و از انسانها خواسته است که به تصحیح سبک زندگی خود به سبک زندگی خداپسندانه بپردازند و برای پیروزی خود در زندگی دنیای کنونی و زندگی دنیای آخرت تحت ولایت خداوند و حجتهای معصوم خداوند اهتمام لازم را داشته باشند.

 

    1. لازم است به محتوای درسی و غیر درسی و ادبیاتی و هنری خداشناسی و نبوت شناسی و امام شناسی و معاد و عدل را در کنار مسائل اعتقادی و احکام دین و فضائل و رذائل و همچنین تزکیه نفس و مطالعه و تفکر در چگونگی آفرینش مخلوقات و تصحیح نگرشهای غلط از نظر دین همراه با رهنمودهای قرآنی و معصومین سلام الله علیهم در برنامه های نظام تعلیم و تربیِت و تبلیغات مبلغین و تبلیغات آزاد و برنامه های رسانه ها و مطبوعات به اندازه و متناسب سنین مختلف پرداخته شود.

 

    1. خداوند خود منزه از هر عیب و نقصی است و تسبیح و حمد شایسته خداوند منزه هست و خداوندی که به تساوی و عدل به اندازه و نیکو مخلوقات و نعمتها را آفرید و خداوندی که با درایت و آینده نگری و با علم و توانمندی خود و از روی محبت و رحمتش مقِدرات را برای مخلوقات وضع نمود و سپس هدایت نمود و نعمتهای پنهان را آشکار نمود و قسمت هر مخلوق را معین نمود و تقسم بندی نعمتها را شامل همه مخلوقات نمود.

 

    1. علت مشکلات و اشکالاتی که در شقی شدن انسانها و یا پدیده فقر و استضعاف و بیماریها می شود، نگرشهای اشتباه و مادیگری انسانها و تقدم زندگی در دنیا بر زندگی اخرت و تزکیه ننمودن و عیوب دیگریست که انسانها با عالم شدم بر نظرات و رهنمودهای خداوند و حجتهای معصوم خداوند سلام الله علیهم می توانند به آن دست یابند.  

                 گل افشان گل محمدی


یکشنبه، 17 فروردین 1404 - 23:56 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0