FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


راهبردها و راهکارهای تعلیم و تربیّتی و الگوی برنامه های فرهنگی بر اساس سوره نازعات کتاب قرآن:


 

1-  مسئولین و عوامل تهیه محتوای تحقیقاتی و مطالعاتی پژوهشکدههای علوم انسانی و اسلامی و حوزهها و دانشگاهها مجموعه ای از آموزه های رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را، که طبق موازین الهی و اسلامی، موجب رشد  شود را، در اختیار عوامل تعلیم و تربیّت ( از جمله انتشارات و وزارت آموزش و پرورش و حوزهها و دانشگاهها و مراکز و معاونتهای فرهنگی و پرورشی و وزارت ارشاد اسلامی و مبلغین و رسانه ها)، برای نشر و ترویج و آموزش فرهنگ الهی اسلام، قرار دهند.

  1. عوامل مؤثر در تهیه محتوای کتابهای درسی و غیر درسی، و تولید کنندگان محتوای ادبیّات و بسترهای تبلیغاتی و لوازم التحریر و بازیها و فیلم و نمایشها و برنامه ها و مطالب رسانه ها ( رسانه ها، مطبوعات، فضای مجازی تبلیغات و بسترهای تکنولوژیهای مختلف) و مبلغین برای ارتقاء فرهنگ تعلیم و تربیّت اسلامی جامعه به آموزههای رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را طبق موازین الهی و اسلامی محقق نماید و جامعه را در ابعاد مختلف ( اعتقادی، فضائل اخلاقی، بصیرت، معارف و دانش و مهارتها و توانمندیهای لازم زندگی)، به رشد رساند، باید متناسب با سن و به اندازه لازم هماهنگ با دیدگاههای قرآن و چهارده معصوم سلام الله علیهم، به تهیه مطالب تعلیم و تربیتی اهمیّت لازم را بدهند و به مطالب  به اندازه پرداخته شود و محصولات را به جامعۀ هدف به تعالی لازم عرضه نمایند.
  2. طرحها و برنامه های گفتمان و برنامه ریزی با زبانهای مختلف بین المللی و مردم دنیا بطور جهانی، با محصولات متناسب و بهره مندی از همه بسترها و سازوکارها و ساختارهای تعلیم و تربیتی برای بهره مندی از ولایت خداوند و پیامبران و حجتهای عالم و دانشمند و فاضل و معصوم سلام الله علیهم نهضتی نرم افزاری و عملیاتی برای تعالی نگرشی و نفسانی به تعالی توسط همه افراد توانمندی که در نهادها و سازمانهای دولتی و بخش خصوصی نقش آفرینی می نمایند، برای نشر و ترویج فرهنگ والای الهی نقش آفرینی های مفید و مؤثر و خداپسندانه صورت پذیرد تا رنگ استثمار استعمار شرک و کفر و نفاق و استکبار و جهلها و رزیلتها و احاطه طاغوتهای مختلف از جهانیان زدوده شود و تعالی و رشد و آگاهی و علم و دانش مفید و اعتقادات و نگرشها و تفکّر و گفتار و رفتار و تمایلات و روحیات و اخلاق خداپسندانه در جهان توسعه یابد.

الگوی سوره نازعات در راهبردها و راهکارهای سیاستگذاریها و قانونگذاریها و قضاوتها و برنامه ریزیها

    1. برایِ هماهنگی انسانها با انتظارات دینِ خداوند و حجتهای معصوم خداوند لازم است نسبت به دین خداوند آگاهی و شناخت لازم به تعالی متناسب رُشد سنی، آگاهی و شناخت لازم را کسب نمایند.

2- لازمۀ عمل به دین و پذیرشِ باورهای دینی برای انسانها، شناخت و آگاهی از توانمندیهای خداوند در برنامه های مدیریتی و اهداف عالی خداوند از آفرینش و حیات و زندگی انسانها و جامعۀ انسانی و حاکمیّتها و اصول و احکام دینِ خداوند می باشند که با بهره مندی از آشنائی و شناختِ نظریات و رهنمودهایِ خداوند در کتابهایِ آسمانی بخصوص کتابِ مُقَدسِ قرآن که کتابِ خاتم المرسلین و خاتم الانبیاء حضرت محمد (احمد) سلام الله علیه و نظریات و رهنمودهای و حجتهای معصومِ خداوند سلام الله علیهم ممکن می شود. 3- نظامهای تعلیم و تربیّتی و فرهنگ سازی انسانها می توانند با بهره مندی از نظریّاتِ خداوند و حجتهای معصومِ خداوند انتظارات و رهنمودهایِ خداوند و حجتهای معصومِ خداوند در تعالی زندگی خداپسندانه در دو دنیای انسانها نقش آفرینی شایسته و متعالی داشته باشند و محتوای کتابهای درسی و غیر درسی و برنامه های تعلیم و تربیّتی و فرهنگ سازی و تبلیغاتی در دورههای آموزش رسمی و غیر رسمی می تواند تعالی بخش جامعۀ انسانی و حاکمیّتی باشد.

4- دانش و تعالی توانمندیهای متناسب با اعتقادات الهی و تقسیم کار فرشتگان و ملائک و تدبیر نمودن فرشتگان و ملائک برای اموری که از طرف خداوند بر عهده آنها می باشد از جمله تعالی مدیریتی خداوند در مدیریت نظام فرشتگان و ملائک می باشد.

5- خداوند برای پیشگیری از گرفتار شدن به جهنم و ترغیب برای بهشت، با دعوت به آینده نگری و توجه اُفق نگاه به آینده دنیای بعد از جهان کنونی با ارائه راهبردها و راهکارهائی، انسانها و خلقتها را به تعالی رفتاری مطابق با رهنمودهای صراط مستقیم دین خداوند و حجتهای معصوم خداوند هدایت نموده است.

6- خداوند با دوست داشتن انسانها و خلایق، عالمانه و حکیمانه و مدبرانه و با مدیریت برنامه ای و متعالی جهان آفرینش و زندگی موجودات انسانها را با توجه به رویدادهای تاریخی و طبیعی در قیامت و معاد، دعوت به اطاعت از دستورات خداوند و حجتهای معصوم خداوند نموده است، انسانها را از جهالتها و ناآگاهی و گمراهی نسبت به اینکه در آینده چه اتفاقاتی می خواهد بیافتد، آگاه نموده است تا انسانها در دنیا و آخرت دچار غُبن و ضرر نشوند.

7- خداوند پیامبران در انجام وظائفشان به درستی و دقّت هدایت و پشتیبانی نموده است و برای اثبات پیامبریشان معجزاتی به آنها ارائه می نموده است.

8- برنامه های خداوند با اطلاع رسانی و روشنگری از طریق بزرگان جهان در هر دوره ای بواسطۀ حجتهای انبیاء و امامان معصومین سلام الله علیهم همراه می باشد و اطلاع رسانی در قالبهای مختلف خبری و داستانی و پیام و رهنمودهای علمی خداوند و حجتهای معصوم خداوند برای هدایت و انسانها در زندگی و حاکمیتها برای بهره مندی از حکمت الله و حجتهای معصوم خداوند می باشد.

9- جهل و نادانی در رابطه با دانش اعتقادی موجب گمراهی و شرک و کّفر و نفاق می شود.

10- خداوند کسانی که اطاعتش نمی نمایند در دنیا و آخرت دچار عذاب الهی می نماید و تنبیهات خود را برای عبرت گرفتن قرار داده است.

11- خداوند جهان را با توانمندیهای عالمانه و حکیمانه بسیار آفریده است که با توجّه به کوتاه بودن عمر انسانها لازم است در کتابها درسی و تبلیغاتی و فرهنگ سازی و هنری و بازیها باید متناسب سنین مختلف برای دعوت به یکتاپرستی و اطاعت از دستورات خداوند نسبت به مخاطبان شناخت لازم و کافی برای کسب معرفت ارائه شود.

12- از ارکان آفرینش جهان توسط خداوند، برنامه های دور کامل حیاتِ آفرینش خداوند برای مخلوقات بخصوص انسانها می باشد که با بهرهمندی مطالب علمی و تربیّت نفس و پرهیز از هواهای نفسانی و جهالتها و رذالتها و توجّه داشتن و عمل نمودن به رضایتمندی خداوند در نظام تعلیم و تربیّت و تبلیغات دین و فرهنگ سازی و هنر و اداره امور انسانها و تعلیم و تربیّت فرزندان باید مورد توجّه و استفاده متعالی بخش نظام تعلیم و تربیت و فرهنگی هنری و تبلیغاتی فرهنگ سازان قرار گیرد.

 

گل افشان گل محمدی


شنبه، 16 فروردین 1404 - 23:42 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0