FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آیا مردم فلسطین «ناصبی» هستند؟


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 16 فروردین 1404 - 12:12
اکنون با سخنرانانی مواجهیم که مرز بین ناصبی گری با مستضعفانِ از مسلمانان را هنوز پس از سال ها منبر رفتن و مطالعه کردن نتوانستند از بین احادیث معارض تشخیص دهند و با ادعای ناصبی بودن مردم مظلوم فلسطین، هرگونه کمک به آنان را جایز نمی دانند.
اهل،وَ،بيت،سنت،خدا،فِي،مسلمانان،امام،ناصبي،دشمني،ائمه،آتش،الله ...

خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،سعید شیری: در فقه شیعه، «ناصبی» به فردی گفته می‌شود که با امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام یا دیگر ائمه معصومین علیهم‌السلام دشمنی آشکار داشته باشد.
این دشمنی می‌تواند به صورت انکار فضایل اهل بیت، سبّ و لعن آنان، یا عداوت با شیعیان به دلیل محبتشان به خاندان رسالت ظهور کند.
روایات متعددی از اهل بیت وحی ناصبیان را از بدترین افراد دانسته و وعده عذاب شدید اخروی به آنان داده‌اند.
قرآن کریم نیز در آیاتی مانند سوره احزاب، آیه 57، به شدت با دشمنان خدا و رسول صلی الله علیه و آله برخورد کرده، می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِینًا»؛ قطعاً آنان که خدا و پیامبرش را می‌آزارند، خدا در دنیا و آخرت لعنتشان می‌کند و برای آنان عذابی خوارکننده آماده کرده است.
با این تعریف، اکثر اهل سنت امروز «ناصبی» محسوب نمی‌شوند، بلکه بسیاری از آنان به دلایل تاریخی، فرهنگی یا تبلیغات نادرست، از شناخت عمیق اهل بیت محروم مانده‌اند.
در روایات شیعه، چنین افرادی «مستضعف فکری» نامیده شده‌اند؛ کسانی که تقصیری در جهلشان ندارند و باید با حکمت و برخورد نیک آنان را به حقایق آشنا کرد.
ائمه علیهم‌السلام نیز در طول تاریخ با همین رویکرد، بسیاری از اهل سنت را به محبت اهل بیت هدایت کردند.
متأسفانه برخی با جهل یا سوءنیت، تمام اهل سنت را ناصبی می‌پندارند و حتی کمک به مظلومانی مانند مردم فلسطین را به اتهام ناصبی‌بودن حرام می‌دانند!
این در حالی است که عمده‌ی فلسطینیان، به ویژه شافعی‌مذهبان، ارادت ویژه‌ای به اهل بیت علیهم‌السلام دارند.
وجود مکان‌هایی مانند «خیابان علی بن ابی‌طالب(ع)» در بیت‌المقدس، «مسجد امام حسین(ع)» در الخلیل و مؤسسات فرهنگی مانند «واحة آل‌البیت» نشان‌دهنده این محبت است.
در نبرد اخیر غزه و تصاویری هم که در فضای مجازی منتشر شد، مشاهده کردیم هم مردم غزه و هم فرماندهان آنان از جمله یحیی سنوار از مکتب حسینی سخن گفتند.
بنابراین تسری دادن ناصبی‌گری به تمام مردم مظلوم فلسطین تهمتی آشکار و در این شرایط حساس منطقه غیر قابل بخشش است.
سوگوارانه اکنون این سخنان را از برخی سخنرانان کم‌سواد می‌شنویم.
عالمانی که مرز بین ناصبی‌گری با مستضعفانِ از مسلمانان را هنوز پس از سال‌ها منبر رفتن و مطالعه کردن نتوانستند از بین احادیث معارض تشخیص دهند.
در ادامه، در بین روایت‌های متعددی که وجود دارد، تنها به روایتی از امام محمد باقر علیه‌السلام اکتفا می‌کنیم تا حجت تمام شود:
ضریس کنانی (یا کناسی که او را ثقه دانسته‌اند) می‌گوید به امام باقر علیه السلام گفتم، جانم فدایت، حال موحدانی که به نبوت محمد (صلی الله علیه و آله) اقرار دارند، از مسلمانان گناهکاری که می‌میرند و امامی ندارند و ولایت شما را نمی شناسند، چگونه است؟
جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا حَالُ اَلْمُوَحِّدِینَ اَلْمُقِرِّینَ بِنُبُوَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مِنَ اَلْمُسْلِمِینَ اَلْمُذْنِبِینَ اَلَّذِینَ یَمُوتُونَ وَ لَیْسَ لَهُمْ إِمَامٌ وَ لاَ یَعْرِفُونَ وَلاَیَتَكُمْ.
فرمود: اما این‌ها، در قبرهای خود هستند و از آن بیرون نمی‌آیند، پس هر کس که عمل صالحی داشته باشد و دشمنی از او ظاهر نشده باشد، برای او شکافی به سوی بهشتی که خدا در مغرب آفریده است باز می‌شود، پس روح در قبرش تا روز قیامت بر او وارد می‌شود تا اینکه خدا را ملاقات کند، پس او را به نیکویی‌ها و بدی‌هایش محاسبه می‌کند، پس یا به بهشت می‌رود یا به آتش، اینها کسانی هستند که کارشان به امر خدا موکول شده است.
فرمود: و همچنین با مستضعفان، سفیهان، کودکان و فرزندان مسلمانان که به سن بلوغ نرسیده‌اند، رفتار می‌شود؛ أَمَّا هَؤُلاَءِ فَإِنَّهُمْ فِی حُفَرِهِمْ لاَ یَخْرُجُونَ مِنْهَا فَمَنْ كَانَ لَهُ عَمَلٌ صَالِحٌ وَ لَمْ یَظْهَرْ مِنْهُ عَدَاوَةٌ فَإِنَّهُ یُخَدُّ لَهُ خَدّاً إِلَى اَلْجَنَّةِ اَلَّتِی خَلَقَهَا اَللَّهُ بِالْمَغْرِبِ فَیَدْخُلُ عَلَیْهِ اَلرَّوْحُ فِی حُفْرَتِهِ إِلَى یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ حَتَّى یَلْقَى اَللَّهَ فَیُحَاسِبَهُ بِحَسَنَاتِهِ وَ سَیِّئَاتِهِ فَإِمَّا إِلَى اَلْجَنَّةِ وَ إِمَّا إِلَى اَلنَّارِ فَهَؤُلاَءِ اَلْمَوْقُوفُونَ لِأَمْرِ اَللَّهِ؛ قَالَ: وَ كَذَلِكَ یَفْعَلُ بِالْمُسْتَضْعَفِینَ وَ اَلْبُلْهِ وَ اَلْأَطْفَالِ وَ أَوْلاَدِ اَلْمُسْلِمِینَ اَلَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا اَلْحُلُمَ.
اما نصاب [دشمنان اهل بیت] از اهل قبله، برای آنها شکافی به سوی آتشی که خداوند در مشرق آفریده است باز می‌شود.
پس شعله، جرقه، دود و جوشش حمیم تا روز قیامت بر آنها وارد می‌شود، سپس بعد از آن سرنوشتشان به «دوزخ است و در آتش افروخته می‌شوند» (غافر 72) سپس به آنها گفته می‌شود، «کجاست آنچه که به جای خدا شریک می‌پنداشتید؟» (اعراف 37) یعنی کجاست امامی که به جای امامی که خداوند برای مردم قرار داده است، به امامت گرفته بودید؟
وَ أَمَّا اَلنُّصَّابُ مِنْ أَهْلِ اَلْقِبْلَةِ فَإِنَّهُمْ یُخَدُّ لَهُمْ خَدّاً إِلَى اَلنَّارِ اَلَّتِی خَلَقَهَا اَللَّهُ فِی اَلْمَشْرِقِ فَیَدْخُلُ عَلَیْهِمُ اَللَّهَبُ وَ اَلشَّرَرُ وَ اَلدُّخَانُ وَ فَوْرَةُ اَلْحَمِیمِ إِلَى یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ ثُمَّ بَعْدَ ذَلِكَ مَصِیرُهُمْ إِلَى «اَلْجَحِیمِ وَ فِی اَلنّٰارِ یُسْجَرُونَ» (غافر72) ثُمَّ قِیلَ لَهُمْ «أَیْنَ مٰا كُنْتُمْ تُشْرِكُونَ مِنْ دُونِ اَللّٰهِ» (اعراف 37) أَیْ أَیْنَ إِمَامُكُمُ اَلَّذِی اِتَّخَذْتُمُوهُ دُونَ اَلْإِمَامِ اَلَّذِی جَعَلَهُ اَللَّهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً.
این روایت به روشنی مرز بین ناصبان با مستضعفان از اهل سنت را روشن می‌کند.
وقتی سیره‌ی اهل بیت علیهم‌السلام را مشاهده می‌کنیم، همین حقیقت را در می‌یابیم.
ایشان همواره در پی ایجاد وحدت میان مسلمانان بودند.
امام صادق علیه‌السلام با تربیت شاگردان فراوان از مذاهب مختلف، زمینه‌ساز گسترش محبت به اهل بیت علیهم‌السلام در میان اهل سنت شد.
حتی برخی از علمای بزرگ اهل سنت مانند شافعی، با سرودن اشعاری در مدح اهل بیت، تحت فشار حکومت‌های وقت قرار گرفتند و حتی در این مسیر کشته شدند.
این رویکرد نشان می‌دهد که دشمنی با اهل بیت یک عقیده عمومی میان اهل سنت نبوده، بلکه بیشتر یک جریان سیاسی حاکم بوده است که عَلم آن را ابوسفیان لعنةالله علیه و فرزند منحوس او معاویه بر افراشت و حتی خط جریان ناصبی‌گری را پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و‌ آله آشکارا می‌توان متوجه شد؛ همان عده که آتش درب خانه‌ی امیر مؤمنان و دخت نبی مکرم اسلام بردند و آن را به آتش کشیدند و به حضرت زهرا سلام الله علیها بدترین جسارت‌ها را روا داشتند.
بر این اساس، تکفیر عمومی اهل سنت یا محروم‌کردن مظلومانی مانند فلسطینیان از کمک‌های انسانی، خلاف سیره اهل بیت علیهم‌السلام و تفرقه‌افکنی در امت اسلام است.
وظیفه شیعیان، تبیین حقایق با منطق و اخلاق اسلامی و تقریب مذاهب است، نه گسترش عداوت‌های کور.
اکنون اگر نتوان مرز روشنی بین ناصبی‌های افراطیِ امثال جریان‌های تکفیری در سوریه - که با انگیزه‌های اموی به کشتار شیعیان و علویان می‌پردازند - با توده‌ی عامه‌ی اهل سنت که ارادتمند اهل بیت هستند و حتی به زیارت قبور ائمه علیهم‌السلام در عراق و سوریه مشرف می‌شوند، قائل شد، چگونه می‌توان در تحلیل‌های فقهی و اجتماعی به داوری عادلانه دست یافت؟
این در حالی است که بسیاری از علمای اهل سنت در لبنان، عراق و حتی مصر، با حضور در حرم‌های اهل بیت و نشر معارف شیعی، عملاً فاصله‌ی خود را با جریان‌های ناصبی نشان داده‌اند.
این تمایزگذاری دقیق، هم در تشخیص دوست از دشمن ضروری است و هم در تعیین تکلیف شرعی نسبت به گروه‌های مختلف؛ چرا که نمی‌توان یکسان با کسی که به حرم سیدالشهدا علیه‌السلام حمله می‌کند و کسی که در همان حرم به زیارت و دعا می‌پردازد، رفتار کرد.
سیره‌ی ائمه علیهم‌السلام نیز نشان می‌دهد که آنان میان دشمنان متعصب و عامه‌ی مردم که تحت تأثیر حکومت‌های جور قرار داشتند، تفاوت قائل می‌شدند.
همان‌گونه که امامان شیعه همواره بر وحدت مسلمانان تأکید کرده‌اند، باید با رفتار نیک، چهره واقعی تشیع را به آنان و جهانیان نشان داد و با تبیین‌های صحیح و شایسته، آنها را به‌سوی حق متمایل کردند؛ چه بسا در تاریخ نبردهای امیر مؤمنان مشاهده کرده‌ایم که قبل از اینکه نبرد را آغاز کنند، با خطبه‌هایی آسمانی، عده‌ی فراوانی از مخالفان را جذب لشکر خود کرده‌اند و یا در ماجرای عاشورا، امام حسین علیه‌السلام با خطبه‌های روشنگرانه‌ی خویش سبب جذب مخالفان شده‌اند و زمینه‌ی سعادت‌شان را فراهم کرده‌اند.
نباید حقد و کینه‌ی درونی که برآمده از تربیت‌های متعصبانه‌ی برخی محافل مذهبی و خالی از بصیرت است، به سیره‌ی اهل بیت وحی ارتباط داد «و سلام بر کسی که از هدایت تبعیت می‌کند.»
انتهای‌پیام/


 
 

شنبه، 16 فروردین 1404 - 23:18 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0