FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


برای تحقق تلاوت تدبری، باید گامی فراتر از آموزش تجوید و لحن برداریم


 

مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 14 فروردین 1404 - 09:12
سید عباس انجام گفت: صدا و سیما با فرهنگ‌سازی، ذائقه‌سازی و ایجاد انگیزه، می‌تواند نقش مهمی در ترویج تلاوت تدبری ایفا کند.
تلاوت،تدبري،قرآن،قرآني،ايجاد،القا،فنون،آيات،فراتر،كريم،الهي، ...

خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه-سمانه نوری زاده قصری: قرآن کریم، کلام الهی و منبع هدایت برای بشریت است.
تلاوت این کتاب آسمانی، عبادتی ارزشمند و موجب آرامش قلبی است.
اما فراتر از تلاوت صرف، رویکردی وجود دارد که می‌تواند فهم ما از قرآن را به سطحی عمیق‌تر ارتقا دهد که همان تلاوت تدبری است.
تلاوت تدبری، فرآیندی است که در آن، تلاوت با تفکر، تعمق و تلاش برای درک معنا و مفهوم آیات همراه می‌شود.
این رویکرد، ما را از شنیدن سطحی آیات فراتر می‌برد و به ژرفای معانی و پیام‌های الهی رهنمون می‌سازد.
در تلاوت تدبری، هر آیه به عنوان یک دریچه به سوی معارف الهی نگریسته می‌شود.
تلاوت تدبری، راهی است برای نزدیک شدن به قرآن و بهره‌مندی از هدایت‌های آن.
با این رویکرد، می‌توانیم از خواندن سطحی آیات فراتر رویم و به ژرفای معانی و پیام‌های الهی دست یابیم.
تلاوت تدبری، ما را به تفکر، تعمق و عمل فرا می‌خواند و می‌تواند زندگی ما را دگرگون سازد.
در سلسله گفتگوهایی با فعالان قرآنی، بویژه قاریان قرآن کریم، قصد داریم بیشتر با حال و هوای مؤانست با کلام وحی آشنا شویم.
سید عباس انجام، عضو هیئت مدیره بنیاد قرآنیان اُسوه، فردی با سوابق درخشان در حوزه‌های قرآنی، رسانه‌ای و آموزشی است.
وی دارای تحصیلات متنوعی از جمله کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب، کارشناسی کامپیوتر (گرایش سخت‌افزار) و تحصیلات حوزوی است.
سید عباس انجام بیش از ۲۵ سال سابقه تدریس و آموزش قرآن کریم را در کارنامه خود دارند و به عنوان داور در مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن نیز فعالیت داشته‌اند.
ایشان در حوزه رسانه نیز تجربیات ارزشمندی دارند و مدیریت بخش‌های مختلف شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی را بر عهده داشته‌اند.
همچنین، مدیریت و تولید بیش از دو میلیون دقیقه برنامه تلویزیونی و رادیویی از دیگر دستاوردهای ایشان در این زمینه است.
از جمله توفیقات این پیشکسوت قرآنی می‌توان به دریافت نشان خادم قرآن کریم در بخش مدیریت فعالیت‌های قرآنی از شهید رئیسی، کسب رتبه برتر برنامه‌سازی در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی و دریافت مجوز درجه یک داوری از ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.
همچنین، وی تألیفاتی در حوزه‌های دعا، تجوید، هندسه تلاوت و … دارند که نشان‌دهنده عمق دانش و تجربه ایشان در این زمینه‌ها است.
سید عباس انجام در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تلاوت تدبری صورت گرفته از سوی قاریان گفت: با توجه به تأکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب و طرح مباحث پیرامون تلاوت تدبری، بررسی ابعاد مختلف این موضوع اهمیت دارد.
سوالات کلیدی که باید در این مورد پاسخ گفت میزان امکان‌پذیری تلاوت تدبری، سطح دانش و آموزش‌های موجود، و میزان تحقق آن در جامعه است.
با رجوع به فرمایشات ائمه اطهار (ع) و پیامبر اکرم (ص)، درمی‌یابیم که هدف اصلی از تلاوت قرآن، تدبر در آن است.
تأکیدات مقام معظم رهبری نیز منطبق بر همین اصل و برگرفته از آیات و روایات است.
برای تحقق تلاوت تدبری، باید گامی فراتر از آموزش تجوید و لحن برداریم
این پیشکسوت قرآنی اضافه کرد: تلاوت تدبری امری امکان‌پذیر است، زیرا می‌توان با استفاده از فنون القا، صداپیشگی و دوبله، مفاهیم آیات را به مخاطب منتقل کرد.
بهره‌گیری از متغیرهای هنری و آشنایی با انواع جملات (پرسشی، انشایی، خبری و…)، امکان ارائه تلاوتی اثرگذار و مبتنی بر معنا را فراهم می‌کند.
برای تحقق تلاوت تدبری، باید گامی فراتر از آموزش تجوید و لحن برداشته و فنون القا به آن افزوده شود.
این امر نیازمند تدریس و راهنمایی است و نمی‌توان آن را فی‌البداهه انجام داد.
یک ساختار آوایی-معنایی مورد نیاز است که بر اساس آن سیستمی طراحی و در جلسات آموزشی به درستی منتقل و تدریس شود.
انجام با تاکید بر اینکه ایجاد زیرساخت‌های مناسب، برای ترویج تلاوت تدبری ضروری است، افزود: این زیرساخت‌ها شامل تدوین کتاب درسی است.
تجارب موجود در سخنرانی و فن بیان باید به کتابی مدون تبدیل شود که برای سطوح مختلف نوجوان، جوان، دانش‌آموز و… قابل استفاده باشد.
برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور اساتید برجسته و آشنایی با اهداف و چشم‌اندازها نیز در ایجاد انگیزه و جهت‌دهی به فعالیت‌ها مؤثر است.
صدا و سیما با فرهنگ‌سازی، ذائقه‌سازی و ایجاد انگیزه، می‌تواند نقش مهمی در ترویج تلاوت تدبری ایفا کند.
فنون خطابه، بیان، القا و خوانندگی را باید در خدمت معنای قرآن قرار داد
وی افزود: تلاوت تدبری، امری ممکن و ضروری است که نیازمند توجه به مبانی دینی، بهره‌گیری از فنون القا و ایجاد زیرساخت‌های مناسب است.
نهادهای مربوطه باید با همکاری، در راستای ترویج این نوع تلاوت گام بردارند.
در این راستا، طراحی یک سیستم آموزشی مدون بر اساس فنون خطابه، بیان، القا و خوانندگی ضروری است تا بتوان این مهارت‌ها را در خدمت معنای قرآن قرار داد.
بسیاری از افراد شاید در هنگام تلاوت به معنا توجه نداشته باشند، اما حسی که از نغمه و تکرار کلمات به آن‌ها منتقل می‌شود، می‌تواند تأثیرگذار باشد.
کلامی که از دل برآید، بر دل نشیند و این تأثیرگذاری می‌تواند به خوبی منتقل شود.
انجام در پایان گفت: همچنین، ایجاد زیرساخت‌ها نیازمند زمان و برنامه‌ریزی است.
برگزاری نشست‌های تخصصی، جمع‌آوری اساتید معتبر و تدوین طرح درس، از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.
صدا و سیما نیز با فرهنگ‌سازی و ایجاد انگیزه، می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.
هدف این است که ذائقه‌سازی و فرهنگ‌سازی به گونه‌ای انجام شود که تلاوت تدبری به یک امر فراگیر در کشور تبدیل شود و تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌ها در این راستا بسیج شوند.


 
 

 

 

 

 

جمعه، 15 فروردین 1404 - 02:07 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0