FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ترفندهای مادرانه برای گذراندن زمان باکیفیت با کودکان


 

مادران به‌عنوان اولین معلم و الگوی فرزند، نقش بسزایی در ایجاد پیوند عاطفی ایمن، تقویت اعتماد به نفس و توسعه مهارت‌های اجتماعی فرزندان دارند.

مهسا زحمتکش
دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۴

ترفندهای مادرانه برای گذراندن زمان باکیفیت با کودکان

در دنیای امروز که زندگی شلوغ و پرتنش است، زمان باکیفیت بین مادر و کودک یکی از عوامل اساسی در رشد همه‌جانبه کودک محسوب می‌شود. این تعاملات نه تنها پیوند عاطفی بین مادر و کودک را تقویت می‌کنند، بلکه بر جنبه‌های شناختی، زبانی، اجتماعی و عاطفی کودک نیز تأثیر مثبت دارند.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که کیفیت تعاملات والدین، به‌ویژه مادران، با کودکان در سال‌های ابتدایی زندگی، تأثیرات بلندمدتی بر رشد آن‌ها دارد. بر اساس مطالعات کودکانی که در معرض تعاملات زبانی غنی و مثبت قرار می‌گیرند، در مهارت‌های زبانی و شناختی خود عملکرد بهتری دارند. همچنین، نظریه دلبستگی جان بالبی تأکید می‌کند که تعاملات گرم، پاسخ‌گو و پایدار مادر با کودک، زمینه‌ساز دلبستگی ایمن است که به سلامت روانی و اجتماعی کودک در آینده کمک می‌کند. این شواهد ضرورت توجه به کیفیت زمان سپری‌شده با کودک را برجسته می‌سازند.

چرا گذراندن زمان باکیفیت توسط مادران با کودکان در رشد کودک اهمیت دارد؟

  • تأثیر بر رشد شناختی و عاطفی:
    زمان باکیفیت و تعامل مثبت با مادر، به کودک کمک می‌کند تا از طریق بازی و گفتگو، مهارت‌های شناختی، زبان و تفکر انتقادی خود را توسعه دهد. همچنین، این ارتباط عمیق زمینه‌ای برای شکل‌گیری دلبستگی ایمن و احساس ارزشمندی در کودک فراهم می‌کند.
  • تقویت روابط اجتماعی:
    ارتباطات گرم و صمیمانه بین مادر و کودک، مهارت‌های اجتماعی کودک را تقویت کرده و او را برای تعامل موفق در محیط‌های مختلف مانند مدرسه و اجتماع آماده می‌کند.

     

چالش‌های مادرانه

مادران به دلیل مسئولیت‌های شغلی و خانوادگی ممکن است زمان کافی برای گذراندن وقت با کودکان نداشته باشند. استفاده از برنامه‌ریزی دقیق، تفویض وظایف و به‌کارگیری تکنولوژی (مثلاً تماس تصویری در مواقع اضطراری) از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به مدیریت زمان کمک کند.
والدین باید با تعیین اولویت‌ها و استفاده از روش‌های مدیریت استرس، از افت کیفیت زمان‌های با کودکان جلوگیری کنند.
پیشنهاد می‌شود مادران برنامه‌هایی مانند «شب بازی خانوادگی» یا «فعالیت‌های بیرونی» را در نظر بگیرند تا ارتباط به‌صورت مستمر و معنی‌داری برقرار شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که حتی مدت زمان کوتاه (۱۵-۳۰ دقیقه) از تعامل متمرکز و باکیفیت، می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد. همچنین، استفاده از فناوری (مانند گوشی‌های هوشمند) در زمان تعامل با کودک باید به حداقل برسد، زیرا حواس‌پرتی ناشی از آن می‌تواند کیفیت ارتباط را کاهش دهد.

 

چطور با تکنیک‌های ساده، وقت ارزشمند با کودکان بسازیم؟

تخصیص زمان یک به یک: مادران می‌توانند با اختصاص دادن زمان مجزا برای هر کودک (حتی به مدت کوتاه مثل ۳۰ دقیقه روزانه)، احساس منحصر به فرد بودن را در کودک تقویت کنند.

تنظیم برنامه روزانه: برنامه‌ریزی منظم جهت گذراندن زمان با فرزند (مانند وعده‌های غذایی مشترک، بازی‌های عصرگاهی و فعالیت‌های خانوادگی) به ایجاد یک روال مثبت کمک می‌کند. گذراندن زمان باکیفیت نیازمند تداوم و ایجاد روال‌های منظم است. این ثبات به کودک کمک می‌کند تا به ارتباط والدین با او عادت کند و از آن بهره‌مند شود.

بازی‌های گروهی و انفرادی: فعالیت‌هایی مانند بازی‌های تخیلی، کاردستی، بازی‌های ورزشی و حتی فعالیت‌های بیرون از منزل (مانند گردش در پارک) می‌توانند علاوه بر سرگرمی، مهارت‌های حرکتی و خلاقیت کودک را بهبود بخشند.

بازی‌های خلاقانه مانند نقاشی، ساخت کاردستی و بازی‌های فکری، به توسعه مهارت‌های حرکتی، خلاقیت و حل مسئله کمک می‌کنند.

خواندن کتاب‌های مناسب سن کودک، مهارت‌های زبانی، تخیل و تمرکز او را تقویت می‌کند. بحث درباره محتوای داستان، درک مطلب و تفکر انتقادی کودک را بهبود می‌بخشد. پیشنهاد می‌شود هر شب ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای خواندن داستان با صدای بلند و پرسیدن سؤالاتی مانند "به نظرت بعدش چی میشه؟ " اختصاص داده شود.

فعالیت‌های بدنی مانند بازی در فضای باز، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری، به سلامت جسمی و رشد اجتماعی کودک کمک می‌کند. این فعالیت‌ها تعامل با طبیعت و یادگیری از طریق تجربه را تسهیل می‌کنند.

بازی‌های خانوادگی و گروهی باعث ایجاد رقابت سالم، یادگیری قواعد اجتماعی و ارتقای همدلی در کودکان می‌شود.

لازم به تاکید است که تحقیقات نشان می‌دهد که بازی با کودک نه تنها به رشد مهارت‌های شناختی کمک می‌کند بلکه رابطه عاطفی بین مادر و کودک را مستحکم می‌سازد.

گوش دادن به کودک: استفاده از تکنیک‌های گوش دادن فعال و پاسخگویی حساس به احساسات کودک، او را تشویق می‌کند تا تجربیات و افکار خود را به اشتراک بگذارد. مادران باید فضایی ایجاد کنند که در آن کودک احساس امنیت، پذیرش و ارزشمندی داشته باشد. این فضا می‌تواند از طریق رفتارهای محبت‌آمیز و به کارگیری زبان مثبت تحقق یابد.

پیشنهاد می‌شود در زمان شام یا قبل از خواب، از کودک درباره روزش بپرسید و با دقت به پاسخ‌هایش گوش دهید، بدون قطع کردن صحبت او.

تبادل نظر و گفت‌وگو: گفتگوهای روزمره درباره‌ی اتفاقات و احساسات، پایه‌ای برای شکل‌گیری تفکر انتقادی و احساس مسئولیت در کودک فراهم می‌آورد. تشویق و تأیید رفتارهای مثبت، به جای تمرکز بر اشتباهات، می‌تواند انگیزه و خودباوری کودک را افزایش دهد.

مشارکت در فعالیت‌های روزمره: مشارکت دادن کودک در کارهای ساده خانگی مانند آشپزی یا مرتب کردن اتاق، حس مسئولیت‌پذیری و همکاری را در او پرورش می‌دهد. این فعالیت‌ها مهارت‌های زندگی را آموزش داده و زمان مشترکی برای تعامل فراهم می‌کنند.

مثلا پیشنهاد می‌کنیم با هم یک غذای ساده مانند پیتزای خانگی درست کنید و به کودک وظایف کوچکی مانند پخش کردن مواد روی نان بدهید.

 

در نهایت باید بدانید که گذراندن زمان باکیفیت با کودکان، به‌ویژه توسط مادران، یکی از اصول اساسی در تربیت و رشد سالم فرزندان است. این زمان نه تنها زمینه‌ای برای توسعه مهارت‌های شناختی و اجتماعی فراهم می‌کند، بلکه به ایجاد پیوندهای عاطفی قوی و دلبستگی ایمن کمک می‌کند. با برنامه‌ریزی دقیق، به‌کارگیری فعالیت‌های مشترک و استفاده از رویکردهای مثبت‌گرایانه، مادران می‌توانند فضای رشد بهتری را برای فرزندان خود فراهم کنند.

توصیه می‌شود که مادران با درک اهمیت این موضوع، زمان‌های اختصاصی و فعالیت‌های معناداری را در برنامه روزانه خود جای دهند تا همواره بتوانند از لحظات با ارزش و تاثیرگذار با فرزندانشان بهره‌مند شوند.

 

 

برچسب‌ها

  • تربیت مادرانه
  • تربیت کودک
  • مادران شاغل
  • وقت گذراندن با کودک
  • [placeholder]

اخبار مرتبط

  • چگونه به کودک خردسال احساس امنیت و اعتماد بدهیم؟

  • بازی‌های مناسب کودکان در طبیعت

  • چطور کودکان را برای تجربه‌های جدید و ماجراجویانه آماده کنیم؟

  • سفر و نقش آن در تربیت کودکانی مسئول و مستقل

  • نقش طلایی پدر در سال‌های نخست زندگی کودک 

  • چرا ارتباط میان پدر و کودک خردسال حیاتی است؟

    https://www.tebyan.net/news/12490224/%D8%AA%D8%B1%D9%81%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B0%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86


چهارشنبه، 13 فروردین 1404 - 19:40 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0