FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست در جامعه، باید از مدرسه آغاز شود


 

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 13 فروردین 1404 - 10:24
محیط زیست یکی از مهم‌ترین موضوعات روز جهان است که توجه به آن در جوامع مختلف به خصوص در جوامع اسلامی ضروری می‌باشد.
زيست،محيط،اسلام،حفظ،قرآن،منابع،زمين،مسلمانان،طبيعت،طبيعي،عنو ...

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: ۱۳ فروردین ماه یا به تعبیر رایج، سیزده به در که با نام روز طبیعت هم در بین ایرانی‌ها شناخته می‌شود، روز پایانی تعطیلات نوروزی است.
در این روز اکثر خانواده‌های ایرانی دور هم جمع شده و در طبیعت، آخرین روز تعطیلات را در کنار هم سپری می‌کنند.
بعد از انقلاب صنعتی بشر در سایه دست یافتن به پیشرفتهای فراوان در زمینه دانش و تکنولوژی این دستاوردها را در راه جاه طلبی‌ها و بلندپروازی‌های خود برای چیرگی بر نیروهای طبیعت و بهره برداری همراه با تخریب هرچه بیشتر از منابع زیست محیطی به کار گرفت او در این عرصه بر این باور بود که می‌تواند از ذخایر و منابعی که طبیعت به وی ارزانی داشته جاودانه استفاده کند.
محیط زیست یکی از مهم‌ترین موضوعات روز جهان است که توجه به آن در جوامع مختلف به خصوص در جوامع اسلامی ضروری می‌باشد.اسلام به عنوان دینی جامع و کامل، دیدگاه‌های خاصی درباره محیط زیست و نحوه رفتار با آن دارد.
در رویکرد مبتنی بر اخلاق زیست محیطی، قرآن انسان‌ها به اصولی باور دارند که بر ارتباط انسان با طبیعت حاکم است و تکالیف بشر برای اجتناب از آسیب رساندن و یا محافظت در برابر آسیب و با شرکت فعالانه در بهبود وضعیت محیط زیست بدون آنکه تحت تأثیر خواسته‌های قوه قاهره قرار بگیرند به نوعی احساس مسئولیت درونی در قبال محیط زیست و ارزشهای آن و ضرورت کنترل رفتار خویش باور دارند.
منابع طبیعی و زیست محیطی جزئی از جهان هستی | قرآن، مالکیت حقیقی جهان هستی از آن خداوند است.
قرآن می‌فرماید: آگاه باشید هر کس و هر چیز که در آسمان‌ها و زمین است تنها از آن خداوند است.
اینگونه نگرش به طبیعت و منابع زیست محیطی به انسان دید وسیعی می‌دهد که خود را مالک علی الاطلاق منابع طبیعی نداند تا هرگونه که خواست با آن رفتار یا از آن استفاده نماید.
اسلام به عنوان یک دین الهی، از ابتدا به اهمیت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی توجه داشته است.
در قرآن کریم و روایات اسلامی، به صراحت به مسائلی چون حفاظت از زمین، آب، هوا و موجودات زنده اشاره شده است.
در واقع، خداوند در قرآن کریم به انسان‌ها یادآوری می‌کند که زمین و آنچه در آن است، امانت الهی است و انسان‌ها موظف به حفظ و نگهداری از آن هستند.
زمین به عنوان امانت الهی
قرآن کریم در آیه ۱۵ زمین را به عنوان یک امانت الهی معرفی می‌کند که انسان‌ها باید از آن به درستی استفاده کنند.
خداوند در سوره البقره آیه ۳۰ می‌فرماید: “وَ إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً”.
این آیه نشان‌دهنده مسئولیت انسان در زمین است و به او می‌گوید که باید در حفظ و نگهداری از آن کوشا باشد.
اسلام به احترام به تمامی موجودات زنده تأکید می‌کند.
در روایات اسلامی آمده است که هر موجود زنده‌ای دارای حق و حقوق خاصی است و انسان‌ها موظف به رعایت این حقوق هستند.
پیامبر اسلام (ص) در سخنانی به مسلمانان توصیه می‌کند که در برخورد با موجودات زنده، حتی در زمان شکار، باید با احتیاط و احترام رفتار کنند.
حفظ محیط زیست در اسلام نه تنها یک وظیفه دینی بلکه یک الزام اخلاقی و اجتماعی نیز محسوب می‌شود.
در این بخش به برخی از الزامات حفظ محیط زیست از منظر اسلامی اشاره خواهیم کرد.
اسلام به مصرف بهینه و معقول منابع طبیعی تأکید دارد.
در قرآن کریم آمده است: “وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا” (اعراف: ۳۱) این آیه به مسلمانان توصیه می‌کند که در مصرف غذا و آب اسراف نکنند و به اندازه نیاز خود مصرف کنند.
آب به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی، در اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
در روایات اسلامی آمده است که آب را نباید هدر داد و باید به نحو احسن از آن استفاده کرد.
در روایت است که هر کسی که آب را هدر دهد، به خداوند خیانت کرده است.
اسلام بر اهمیت حفظ تنوع زیستی تأکید می‌کند.
در قرآن کریم آمده است: “وَ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ” (ذاریات: ۴۹) این آیه نشان‌دهنده تنوع موجودات و ضرورت حفظ آنهاست.
مسلمانان موظف‌اند تا در برابر نابودی هرگونه گونه‌ای از موجودات زنده، چه گیاهی و چه حیوانی، احساس مسئولیت کنند.
راهکارهای حفظ محیط زیست
برای حفظ محیط زیست، اسلام راهکارهایی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به عنوان الگوهای عملی در جوامع امروزی مورد استفاده قرار گیرد.
یکی از مهم‌ترین راهکارها، آموزش و آگاهی‌بخشی به جامعه درباره اهمیت محیط زیست و چالش‌های آن است.
اسلام به علم و دانش تأکید دارد و مسلمانان را به یادگیری و انتقال دانش به دیگران تشویق می‌کند.
برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف محیط زیست می‌تواند به افزایش آگاهی عمومی کمک کند.
ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست در جامعه یکی دیگر از راهکارهاست.
این فرهنگ باید از خانواده‌ها و مدارس آغاز شود و به تدریج به تمامی سطوح جامعه گسترش یابد.
استفاده از رسانه‌ها، هنر و ادبیات برای انتقال پیام‌های زیست‌محیطی می‌تواند تأثیرگذار باشد.
ایجاد قوانین و مقررات مؤثر در زمینه حفاظت از محیط زیست نیز یکی از الزامات مهم است.
دولت‌ها باید قوانینی را وضع کنند که از منابع طبیعی و محیط زیست محافظت کند و افرادی که به این قوانین تجاوز می‌کنند، مجازات شوند.
مشارکت مردم در فعالیت‌های زیست‌محیطی، مانند کاشت درخت، پاکسازی محیط زیست و حمایت از پروژه‌های حفاظت از محیط زیست، می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.
اسلام به همکاری و همیاری تأکید دارد و مسلمانان باید در این زمینه فعال باشند.
امید است که مسلمانان با پیروی از آموزه‌های دینی خود، در حفظ و نگهداری از محیط زیست کوشا باشند و به نسل‌های آینده زمین پاک و سالمی را به ارث بگذارند.


 
 

چهارشنبه، 13 فروردین 1404 - 19:23 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0