FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نویسندگانی که مرزهای ادبیات کودک را در دنیا تغییر دادند


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 13 فروردین 1404 - 08:54
برخی نویسندگان با خلق داستان هایی که مرزهای رایج را شکستند، استانداردهای جدیدی برای ادبیات کودک تعریف کردند.
كودك،كودكان،ادبيات،آثار،ناشران،محتواي،نويسندگان،فاخر،تأثيرگذ ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ محمدمهدی سیدناصری؛ پژوهشگر حقوق بین‌الملل کودکان در یادداشتی که در اختیار تسنیم گذاشته نوشت: «ادبیات کودک نه‌تنها ابزاری برای سرگرمی، بلکه یکی از مهم‌ترین عناصر در شکل‌گیری تفکر، هویت و خلاقیت در کودکان است.
این مقاله با نگاهی جدید به این موضوع، بر این اصل تأکید دارد که کودکان نباید صرفاً مصرف‌کنندگان کتاب‌های تجاری و سطحی باشند، بلکه حق دارند به داستان‌هایی غنی، عمیق و تأثیرگذار دسترسی داشته باشند.
نویسندگان و ناشران در این زمینه نقش کلیدی ایفا می‌‌کنند و می‌توانند با تولید و عرضه‌ آثار فاخر، زمینه‌ رشد فکری نسل آینده را فراهم کنند.
در دنیایی که رسانه‌ها و محتوای دیجیتال بر ذهن کودکان سلطه یافته‌اند، کتاب و کتاب‌خوانی همچنان می‌تواند یکی از قدرتمندترین ابزارهای شکل‌دهی به دنیای درونی آن‌ها باشد.اما همه‌ کتاب‌ها ارزش خواندن ندارند.
برخی داستان‌ها، بدون هیچ محتوای فکری یا عاطفی عمیق، تنها برای سرگرمی لحظه‌ای طراحی شده‌اند.
در مقابل، داستان‌های غنی می‌توانند در کودکان قدرت تحلیل، همدلی، تخیل و تفکر انتقادی ایجاد کنند.
چرا کودکان باید داستان‌های غنی بخوانند؟
ادبیات کودک نباید تنها برای سرگرم‌سازی باشد، بلکه باید به سه نیاز اساسی کودکان پاسخ دهد:
1- پرورش تفکر و تخیل؛ داستان‌های بزرگ، ذهن کودک را درگیر کرده و او را به کشف، پرسش و تفکر تشویق می‌کنند.
2- تقویت هوش هیجانی؛ قصه‌های عمیق به کودکان کمک می‌کنند تا احساسات خود و دیگران را بهتر درک نمایند.
3- رشد هویت فرهنگی و اجتماعی؛ ادبیات فاخر کودک می‌تواند به انتقال ارزش‌های انسانی، ملی و فرهنگی کمک کند.
نویسندگانی که مرزهای ادبیات کودک را در دنیا تغییر دادند!
برخی نویسندگان با خلق داستان‌هایی که مرزهای رایج را شکستند، استانداردهای جدیدی برای ادبیات کودک تعریف کردند.
به‌عنوان نمونه،هانس کریستین اندرسن، با داستان‌هایی چون دخترک کبریت‌فروش و لباس جدید امپراتور، پیچیدگی‌های احساسی را به ادبیات کودک وارد کرد.
رولد دال؛ نویسنده‌ای که با چارلی و کارخانه شکلات‌سازی توانست به کودکان مفاهیم قدرت ذهنی و استقلال را بیاموزد.
موریس سنداک؛ با کتاب‌هایی مانند جایی که وحشی‌ها هستند، ادبیات کودک را از دنیای صرفاً شاد و بی‌دغدغه خارج کرد.
هوشنگ مرادی کرمانی؛ با آثاری چون قصه‌های مجید، تجربه‌ زندگی واقعی و چالش‌های کودکان ایرانی را به تصویر کشید.
ناشران و مسئولیت آن‌ها در تولید آثار فاخر چیست؟
ناشران، در مقام دروازه‌بانان اصلی صنعت نشر، می‌توانند نقش مهمی در ارتقای کیفیت کتاب‌های کودک ایفا کنند.
برخی ناشران بین‌المللی و ایرانی که در این مسیر موفق بوده‌اند عبارت‌اند از:
1 ـ پافین بوکز (Puffin Books):ناشر بسیاری از آثار کلاسیک ادبیات کودک مانند ماتیلدا و پیتر خرگوشه.
2 ـ کندل‌ویک پرس (Candlewick Press): با تمرکز بر انتشار کتاب‌هایی که کیفیت هنری و محتوایی بالایی دارند.
3 ـ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان: یکی از مهم‌ترین ناشران ایرانی که کتاب‌های تأثیرگذار و ماندگاری منتشر کرده است.
چالش‌های موجود در ادبیات کودک و راهکارهای پیشنهادی، علی‌رغم اهمیت این موضوع، چالش‌های متعددی در حوزه‌ ادبیات کودک وجود دارد:
الف ـ گسترش کتاب‌های سطحی و تجاری که تنها بر جذابیت بصری تمرکز دارند.
ب ـ کمبود نویسندگان متخصص که توانایی خلق داستان‌های تأثیرگذار داشته باشند.
پ ـ عدم نظارت بر کیفیت محتوای کتاب‌های کودک که موجب انتشار آثار کم‌ارزش شده است.
حال راهکارهای پیشنهادی چیست؟
1 ـ ایجاد معیارهای سخت‌گیرانه‌تر در صنعت نشر کودک برای جلوگیری از انتشار آثار سطحی.
2 ـ حمایت از نویسندگان و تصویرگران خلاق که به‌دنبال تولید محتوای ارزشمند هستند.
3 ـ آموزش والدین و مربیان درباره‌ی انتخاب کتاب‌های مناسب برای کودکان.
4 ـ ترویج مطالعه‌ آثار فاخر در مدارس و مراکز فرهنگی.
حق کودکان جهت خواندن داستان‌های غنی و تأثیرگذار، یک حق فرهنگی و تربیتی است که نباید نادیده گرفته شود.
در دنیایی که محتوای سطحی و تجاری به‌سرعت گسترش می‌یابد، می‌بایست بر اهمیت تولید و انتشار ادبیات کودک باکیفیت تأکید کرد.
نویسندگان و ناشران مسئولیت بسیار بزرگی در این زمینه دارند و باید به‌جای تمرکز صرف بر فروش، به تأثیر بلندمدت آثار خود بر ذهن و شخصیت کودکان بیندیشند.
اگر جامعه‌ امروز به‌دنبال پرورش نسلی آگاه، خلاق و متفکر است، باید از کودکی با ارائه‌ داستان‌های بزرگ و ارزشمند، مسیر رشد فکری آن‌ها را هموار کند.
آینده‌ کودکان در گرو داستان‌هایی است که امروز برایشان می‌نویسیم!»
انتهای پیام/


 
 

 

 

چهارشنبه، 13 فروردین 1404 - 19:13 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0