FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


باور به نحسی عددی که درست نیست


 

مهر | فرهنگی و هنری، استان‌ها | چهارشنبه، 13 فروردین 1404 - 10:41
اصفهان- باور به نحسی عدد ۱۳ هنوز در میان مردم رایج است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این عدد در ایران باستان مقدس بوده و سیزده‌بدر جشنی برای پیوند با طبیعت است.
عدد،باور،نحسي،روز،نحس،فرهنگ،عنوان،مهر،خرافه،فرهنگي،ايران،سيز ...

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – کوروش دیباج: باور به نحسی عدد ۱۳ از گذشته‌های دور تاکنون در فرهنگ‌های مختلف رواج داشته است.
برخی آن را نشانه‌ای از بدشانسی می‌دانند و از آن پرهیز می‌کنند، در حالی که در ایران باستان، این عدد نه‌تنها نحس نبوده، بلکه با مفاهیمی چون تحول و نو شدن پیوند داشته است.
اما این تغییر نگاه چگونه رخ داد؟
چه عواملی باعث شد که عدد ۱۳ در برخی فرهنگ‌ها به‌عنوان نمادی از بدشانسی شناخته شود؟
از طرفی سیزدهم فروردین، که در فرهنگ ایرانی به نام «سیزده‌بدر» شناخته می‌شود، در واقع یکی از کهن‌ترین آئین‌های پیوند با طبیعت است.
اما در طول زمان، برخی این روز را با خرافه نحسی ۱۳ گره زده‌اند.
خبرگزاری مهر در این گزارش، با بررسی ریشه‌های تاریخی، فرهنگی و روان‌شناختی این باور، نظر کارشناسان و مردم را جویا شده‌ایم تا دریابیم که آیا عدد ۱۳ واقعاً نحس است یا تنها یک خرافه ماندگار در ذهن ما؟
۱۳؛ عددی نحس یا مقدس؟
رضا توکلی، پژوهشگر تاریخ ایران باستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر توضیح می‌دهد: در تقویم کهن ایرانی، روز سیزدهم هر ماه با نام «تیر» شناخته می‌شد که مرتبط با ایزد باران و باروری بود.
به همین دلیل، این روز را خوش‌یمن و نشانه برکت می‌دانستند.
همچنین، در آئین زرتشتی عدد ۱۳ مفهومی از گذر و ورود به مرحله جدید داشته است.
او ادامه می‌دهد: سیزده‌بدر، که امروزه به عنوان روز نحسی تلقی می‌شود، در واقع روزی برای جشن گرفتن و بیرون رفتن از خانه به‌منظور احترام به طبیعت بود.
اما متأسفانه در دوره‌های بعدی، تحت تأثیر برخی فرهنگ‌های بیگانه، عدد ۱۳ به عنوان عددی نحس معرفی شد.
چرا ۱۳ در برخی فرهنگ‌ها نحس شد؟
در بسیاری از کشورهای غربی، به‌ویژه در اروپا و آمریکا، باور به نحسی عدد ۱۳ بسیار قوی است.
در برخی از ساختمان‌ها، طبقه سیزدهم حذف شده و پروازهای هوایی کد ۱۳ ندارند.
اما منشأ این باور چیست؟
نادر کیانی، دکترای جامعه‌شناس فرهنگی در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: باور به نحسی عدد ۱۳ تا حد زیادی ریشه در وقایع تاریخی و اسطوره‌ای دارد.
برخی معتقدند که این باور از شام آخر مسیح نشأت گرفته، جایی که ۱۳ نفر حضور داشتند و پس از آن، مسیح به صلیب کشیده شد.
در اساطیر اسکاندیناوی نیز، خدای شر «لوکی» به عنوان سیزدهمین مهمان در ضیافتی ظاهر شد و باعث مرگ یکی از خدایان محبوب شد.
این روایات در طول تاریخ به ترس از عدد ۱۳ دامن زده‌اند.
او اضافه می‌کند: اما این موضوع هیچ مبنای علمی ندارد و بیشتر یک پدیده فرهنگی است که نسل‌به‌نسل منتقل شده است.
دیدگاه روان‌شناسان؛ چرا برخی به خرافات درباره ۱۳ باور دارند؟
خرافات و باورهای عامیانه همیشه بخشی از زندگی بشر بوده‌اند، اما چرا برخی افراد به چنین باورهایی پایبند می‌مانند؟
مریم صالحی، روان‌شناس اجتماعی در این باره به خبرنگار مهر می‌گوید: مغز انسان تمایل دارد بین رویدادها ارتباط ایجاد کند.
اگر کسی در روز ۱۳ یک اتفاق ناخوشایند را تجربه کند، ممکن است این عدد را عامل آن بداند، در حالی که واقعیت این است که چنین رویدادهایی در هر روزی ممکن است رخ دهد.
او ادامه می‌دهد: همچنین، ترس از ۱۳ در بسیاری از فیلم‌ها، داستان‌ها و حتی رسانه‌ها تقویت شده است.
افراد با دیدن این پیام‌ها، به‌طور ناخودآگاه تحت تأثیر قرار می‌گیرند و این باور را در ذهن خود تثبیت می‌کنند.
مردم چه می‌گویند؟
برای بررسی این موضوع از نگاه عمومی، با چند نفر از شهروندان در خیابان گفت‌وگو کردیم.
محمدرضا، ۴۲ ساله، کارمند: راستش را بخواهید من هیچ‌وقت عدد ۱۳ را دوست نداشتم!
همیشه سعی می‌کنم روز سیزدهم ماه کارهای مهم انجام ندهم.
شاید خرافه باشد، ولی به هر حال حس خوبی ندارم.
زهرا، ۲۸ ساله، دانشجوی دکتری تاریخ: من اعتقادی به نحسی ۱۳ ندارم.
اتفاقاً از نظر علمی هم هیچ مدرکی برای این موضوع وجود ندارد.
این فقط یک باور عامیانه است که از نسل‌های قبل به ما رسیده است.
کریم، ۵۵ ساله، راننده تاکسی: ما قدیم این چیزها را از پدربزرگ و مادربزرگ‌ها شنیده‌ایم، ولی واقعاً الان که فکر می‌کنم، هیچ دلیل منطقی برای آن وجود ندارد.
به نظر من، ۱۳ مثل هر عدد دیگری است.
سیزده‌بدر؛ فرصتی برای تغییر نگاه‌ها
روز سیزده‌بدر در فرهنگ ایرانی به عنوان «روز طبیعت» شناخته می‌شود.
اما هنوز هم برخی افراد، حتی در این روز، به نحسی عدد ۱۳ باور دارند.
فرزاد نیکنام، پژوهشگر فرهنگ ایران به خبرنگار مهر می‌گوید: می‌گوید: در فرهنگ ایران باستان، عدد ۱۳ هیچ‌گاه نحس تلقی نمی‌شد، بلکه نشانه‌ای از تحول و نو شدن بود.
جشن سیزده‌بدر که امروز با خرافه نحسی ۱۳ گره خورده، در واقع جشنی برای هماهنگی با طبیعت و گذار به سالی نو بوده است.
در بسیاری از کتیبه‌ها و متون قدیمی، اشاره شده که ایرانیان باستان به عدد ۱۳ به عنوان نمادی از قدرت و تغییر نگاه می‌کردند.
اما با گذر زمان و تأثیرپذیری از برخی فرهنگ‌های دیگر، این عدد معنا و مفهوم اصلی خود را از دست داد و به غلط، نمادی از بدشانسی معرفی شد.
او ادامه می‌دهد: برای تغییر این باور، مهم‌ترین ابزار آموزش است.
مدارس، رسانه‌ها و حتی برنامه‌های فرهنگی می‌توانند نقش مهمی در اصلاح این نگرش داشته باشند.
به‌جای ترس از ۱۳، باید درباره تاریخچه واقعی آن صحبت کنیم و مردم را با پیشینه اصیل این عدد در فرهنگ ایرانی آشنا کنیم.
این کار نه‌تنها به رفع یک خرافه کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود نسل‌های آینده ارتباط عمیق‌تری با میراث فرهنگی خود داشته باشند.
۱۳ نحس نیست، یک عدد معمولی است
با بررسی‌های انجام‌شده، مشخص شد که باور به نحسی عدد ۱۳ نه‌تنها ریشه‌ای در فرهنگ کهن ایران ندارد، بلکه حاصل تأثیرات تاریخی، اجتماعی و رسانه‌ای است.
متخصصان تأکید دارند که شناخت ریشه‌های این باور و ارائه اطلاعات درست می‌تواند به تغییر نگرش‌های غلط کمک کند.
شاید زمان آن رسیده باشد که با نگاهی آگاهانه، ۱۳ را نه به عنوان عددی نحس، بلکه به عنوان بخشی از تاریخ و فرهنگ خود ببینیم.


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 13 فروردین 1404 - 19:02 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0