FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پیامها و نظریات و راهبردها و راهکارهای شرحی بر انشراح سوره نوح کتاب قرآن


 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  به نام خداوند رحمتگر مهربان

  1. نظریات و رهنمودهای آیه اول تا چهارم سوره نوح کتاب قرآن در عبارتهای" إِنَّا أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ أَنْ أَنْذِرْ قَوْمَكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿۱﴾ ما نوح را به سوي قومش فرستاديم، و گفتيم: قوم خود را انذار كن پيش از آنكه عذاب دردناك به سراغشان آيد. (۱ ) قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُبِينٌ ﴿۲﴾ گفت: اي قوم! من براي شما بيم دهنده آشكاري هستم. (۲ ) أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ وَأَطِيعُونِ ﴿۳﴾ كه خدا را پرستش كنيد، و از مخالفت او بپرهيزيد، و مرا اطاعت نمائيد. (۳)  يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرْكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذَا جَاءَ لَا يُؤَخَّرُ لَوْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۴﴾ اگر چنين كنيد خدا گناهانتان را مي‏آمرزد، و تا زمان معيني شما را عمر مي‏دهد، اما هنگامي كه اجل الهي فرا رسد تاخيري نخواهد داشت اگر مي‏دانستيد. (۴ ) دلالت دارد بر اینکه: 1- خداوند پیامبر خود حضرت نوح سلام الله علیه را بسوی قومش می فرستد تا آنها را بسوی خداوند و یکتاپرستی خداوند یگانه دعوت نماید و آنها را انذار نماید تا پیش از نزول عذاب خداوند از کفر ورزیدن خود نسبت به خداوند یگانه و بی همتا دست بکشند و فقط خداوند یگانه خالق مخلوقات را پرستش نمایند و از خداوند و پیامبر خدا حضرت نوح سلام الله علیه اطاعت کامل نمایند. 2- حضرت نوح خواستِ خداوند یگانه و بی همتا را اطاعت نمود و به قوم خود گفت: اي قوم! من براي شما بيم دهنده آشكاري هستم. كه خدا را پرستش كنيد، و از مخالفت او بپرهيزيد، و مرا اطاعت نمائيد. اگر چنين كنيد خدا گناهانتان را مي‏آمرزد، و تا زمان معيني شما را عمر مي‏دهد، اما هنگامي كه اجل الهي فرا رسد تاخيري نخواهد داشت اگر مي‏دانستيد.3- پیامبران و حجتهای معصوم خداوند آنطور که خداوند یکتای بی همتا می خواهند عمل می نمایند. 4- حضرت نوح سلام الله علیه چون پیامبر خداوند و بندۀ خوب خدا بودند خواست خداوند را با خلوص نیّت و عمل انجام دادند. 5- اگر اجل حتمی انسان فرا رسد، انسان از این دنیا می رود و به رحمت خداوند می پیوندد. 6- شایسته است انسانها برای زندگی ایمان به خداوند و رهنمودهای خداوند بیاورند و از گناهانشان توبه نمایند و از خداوند آمرزش خواهند و امید داشته باشند که خداوند گناهانشان را بیامرزد، قبل از اینکه مرگشان فرا رسد. 7- انسانها وقت مرگ متوجّه خداوند می شوند و در رابطه با خالق خود به یقین می رسند و برای کافران عذاب خداوند فقط به دنیای دیگر مربوط نمی شود بلکه عذاب خداوند ممکن است که در این دنیا هم پیش بیاید. 8- موضوع آیات اول تا چهارم در رابطه با خواست خداوند از حضرت نوح سلام الله علیه برای هدایت انسانهاست و همچنین در رابطه با چگونگی عمل حضرت نوح سلام الله علیه در انجام وظیفه برای خداوند می باشد و در رابطه با عذاب الهی برای کافران است و از نظر اصول و مبانی اعتقادی دین و احکام دین اسلام مربوط به اصول توحید و نبوت و احکام امر به معروف و نهی از منکر می باشد.
  2. نظریات و رهنمودهای آیه پنجم تا بیستم سوره نوح کتاب قرآن در عبارتهای" قَالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلًا وَنَهَارًا ﴿۵﴾ (نوح) گفت پروردگارا! من قوم خود را شب و روز (به سوي تو) دعوت كردم. (۵ ) فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلَّا فِرَارًا ﴿۶﴾ اما دعوت من چيزي جز فرار از حق بر آنها نيفزود! (۶ )وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارًا ﴿۷﴾ و من هر زمان آنها را دعوت كردم كه ايمان بياورند و تو آنها را بيامرزي انگشتان خويش را در گوشها قرار داده، و لباسهايشان را بر خود (پيچيدند، و در مخالفت اصرار ورزيدند، و شديدا استكبار كردند. (۷)ثُمَّ إِنِّي دَعَوْتُهُمْ جِهَارًا ﴿۸﴾ سپس من آنها را آشكارا (به توحيد و بندگي تو) دعوت كردم. (۸) ثُمَّ إِنِّي أَعْلَنْتُ لَهُمْ وَأَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْرَارًا ﴿۹﴾ و پنهان آنها را به سوي تو خواندم. (۹ ) فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ﴿۱۰﴾ به آنها گفتم از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد كه او بسيار آمرزنده است. (۱۰ ) يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا ﴿۱۱﴾ تا بارانهاي پر بركت آسمان را پي درپي بر شما فرستد، (۱۱ ) وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا ﴿۱۲﴾ و شما را با اموال و فرزندان فراوان امداد كند، و باغهاي سر سبز و نهرهاي جاري در اختيارتان قرار دهد. (۱۲ ) مَا لَكُمْ لَا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَارًا ﴿۱۳﴾ چرا شما براي خدا عظمت قائل نيستيد؟ (۱۳ ) وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا ﴿۱۴﴾ در حالي كه شما را در مراحل مختلف آفريده است. (۱۴ )أَلَمْ تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا ﴿۱۵﴾ آيا نمي‏دانيد چگونه خداوند هفت آسمان را يكي بالاي ديگري آفريده ؟ (۱۵ ) وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا ﴿۱۶﴾ و ماه را در ميان آسمانها مايه روشنائي، و خورشيد را چراغ فروزاني قرار داده است. (۱۶) وَاللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا ﴿۱۷﴾ و خداوند شما را همچون گياهي از زمين رويانيد! (۱۷) ثُمَّ يُعِيدُكُمْ فِيهَا وَيُخْرِجُكُمْ إِخْرَاجًا ﴿۱۸﴾ سپس شما را به همان زمين باز مي‏گرداند، و بار ديگر شما را خارج مي‏سازد. (۱۸ ) وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ بِسَاطًا ﴿۱۹﴾ و خداوند زمين را براي شما فرش گسترده‏ اي قرار داد. (۱۹ ) لِتَسْلُكُوا مِنْهَا سُبُلًا فِجَاجًا ﴿۲۰﴾ تا از راههاي وسيع و دره‏ هاي آن بگذريد (و به هر نقطه مي‏خواهيد برويد). (۲۰) دلالت دارد بر اینکه: 1-  آیات پنجم تا دهم سورۀ نوح در عبارتهای " قَالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلًا وَنَهَارًا ﴿۵﴾ (نوح) گفت پروردگارا! من قوم خود را شب و روز (به سوي تو) دعوت كردم. (۵ ) فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلَّا فِرَارًا ﴿۶﴾ اما دعوت من چيزي جز فرار از حق بر آنها نيفزود! (۶ )وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارًا ﴿۷﴾ و من هر زمان آنها را دعوت كردم كه ايمان بياورند و تو آنها را بيامرزي انگشتان خويش را در گوشها قرار داده، و لباسهايشان را بر خود (پيچيدند)، و در مخالفت اصرار ورزيدند، و شديدا استكبار كردند. (۷)ثُمَّ إِنِّي دَعَوْتُهُمْ جِهَارًا ﴿۸﴾ سپس من آنها را آشكارا (به توحيد و بندگي تو) دعوت كردم. (۸) ثُمَّ إِنِّي أَعْلَنْتُ لَهُمْ وَأَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْرَارًا ﴿۹﴾ و پنهان آنها را به سوي تو خواندم. (۹ ) فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ﴿۱۰﴾ به آنها گفتم از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد كه او بسيار آمرزنده است. (۱۰ )"، گواه نظریات فوق است:  1- حضرت نوح گزارش چگونگی دعوت قومش را به خداوند ارائه می دهد. 2- حضرت نوح به خداوند می فرماید: الف- پروردگارا! من قوم خود را شب و روز (به سوي تو) دعوت كردم. ب- اما دعوت من چيزي جز فرار از حق بر آنها نيفزود! ت- و من هر زمان آنها را دعوت كردم كه ايمان بياورند و تو آنها را بيامرزي انگشتان خويش را در گوشها قرار داده، و لباسهايشان را بر خود (پيچيدند)، و در مخالفت اصرار ورزيدند، و شديدا استكبار كردند. ث- سپس من آنها را آشكارا (به توحيد و بندگي تو) دعوت كردم.ج- و پنهان آنها را به سوي تو خواندم.ح- به آنها گفتم از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد كه او بسيار آمرزنده است.3- حضرت نوح در چند نوبت به شیوههای مختلف قوم خودش را برای پذیرفتن دین خداوند آنها را به دین خدا دعوت نموده است ولی قومش از روی جهل اصرار داشتند که از گمراهی خود دست نکشند و همچنان در گمراهی خود باقی بمانند. 4- خداوند برای بیرون آوردن از جهل و ناآگاهی پیامبران خود را مأمور به هدایت انسانها می نموده است. 5- اگر انسانها از باورهای اشتباه و غلط خود دست بردارند و از خداوند معذرت بخواهند و آمرزش طلب نمایند، خداوند آنها را می بخشد و حضرت نوح سلام الله علیه تلاش می نموده تا با دعوت قومش خواست خداوند و فرمان خدا را با بیانی متعالی و دلنشین، را محقق نماید و امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند و قومش را از کفر باز دارد و به رحمت و بخشش خداوند بشارت دهد. 2- در آیات یازدهم و دوازدهم  سوره نوح کتاب قرآن در عبارتهایِ" يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا ﴿۱۱﴾ تا بارانهاي پر بركت آسمان را پي درپي بر شما فرستد، (۱۱ ) وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا ﴿۱۲﴾ و شما را با اموال و فرزندان فراوان امداد كند، و باغهاي سر سبز و نهرهاي جاري در اختيارتان قرار دهد. (۱۲ )، گواه نظریات فوق است: 1- حضرت نوح سلام الله علیه به قوم خود می فرمایند: تا ( خداوند ) بارانهاي پر بركت آسمان را پي درپي بر شما فرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان امداد كند، و باغهاي سر سبز و نهرهاي جاري در اختيارتان قرار دهد. 2- خداوندی که نعمتهای فراوان به انسانها عطا نموده است، انتظار دارد که انسانها فقط بندگی خداوند نمایند و از کفر پرهیز نمایند و تقوای الهی پیش گیرند و از پیامبر و حجت معصوم خداوند سلام الله علیهم اطاعت نمایند.
  3. در آیات سیزدهم تا بیستم سوره نوح کتاب قرآن در عبارتهایِ" مَا لَكُمْ لَا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَارًا ﴿۱۳﴾ چرا شما براي خدا عظمت قائل نيستيد؟ (۱۳ ) وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا ﴿۱۴﴾ در حالي كه شما را در مراحل مختلف آفريده است. (۱۴ )أَلَمْ تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا ﴿۱۵﴾ آيا نمي‏دانيد چگونه خداوند هفت آسمان را يكي بالاي ديگري آفريده ؟ (۱۵ ) وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا ﴿۱۶﴾ و ماه را در ميان آسمانها مايه روشنائي، و خورشيد را چراغ فروزاني قرار داده است. (۱۶) وَاللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا ﴿۱۷﴾ و خداوند شما را همچون گياهي از زمين رويانيد! (۱۷) ثُمَّ يُعِيدُكُمْ فِيهَا وَيُخْرِجُكُمْ إِخْرَاجًا ﴿۱۸﴾ سپس شما را به همان زمين باز مي‏گرداند، و بار ديگر شما را خارج مي‏سازد. (۱۸ ) وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ بِسَاطًا ﴿۱۹﴾ و خداوند زمين را براي شما فرش گسترده‏ اي قرار داد. (۱۹ ) لِتَسْلُكُوا مِنْهَا سُبُلًا فِجَاجًا ﴿۲۰﴾ تا از راههاي وسيع و دره‏ هاي آن بگذريد (و به هر نقطه مي‏خواهيد برويد). (۲۰)

گواه نظریات فوق است: 1- همچنان حضرت نوح سلام الله علیه به قومش می فرماید: الف- چرا شما براي خدا عظمت قائل نيستيد؟ ب- در حالي كه شما را در مراحل مختلف آفريده است. ت- آيا نمي‏دانيد چگونه خداوند هفت آسمان را يكي بالاي ديگري آفريده ؟ ث- و ماه را در ميان آسمانها مايه روشنائي، و خورشيد را چراغ فروزاني قرار داده است. ج- و خداوند شما را همچون گياهي از زمين رويانيد! ح- سپس شما را به همان زمين باز مي‏گرداند، و بار ديگر شما را خارج مي‏سازد. خ- و خداوند زمين را براي شما فرش گسترده‏ اي قرار داد. د- تا از راههاي وسيع و دره‏ هاي آن بگذريد (و به هر نقطه مي‏خواهيد برويد). 2- حضرت نوح برای دعوت به خداشناسی و خداپرستی قومش را به تفکر در خلقت انسانها و کارهای خداوند و آفرینش، نموده است. 3- بیان حضرت نوح سلام الله علیه بسیار شیوا و رسا و خداپسندانه و دلنشین است. 4- ضرورت دارد امر به معروف و نهی از منکر و تعلیم و تربیّت با بیانی شیوا و رسا صورت پذیرد. 5- انسانها نیاز دارند با تفکر در آفریدههای خداوند با خالق هستی بخش خود بیشتر آشنا شوند . 6- همۀ انسانها اگر از جهل و نادانی خود بیرون نیایند و به تعالی در آفریدههای خداوند خالق خود تفکّر ننمایند نمی توانند با حقایق الهی به درستی آشنا شوند  و کتاب قرآن انسانها را به تعالی و کمالات لازم انسانها را دعوت به تفکّرآگاهانه در حقایق الهی نموده است. 7- موضوع آیات پنجم تا بیستم سوره نوح در رابطه با چگونگی دعوت حضرت نوح سلام الله علیه پیامبر خداوند در رابطه با نعمتهای خداوند و دعوت به تفکّر در آفریدههای خداوند می باشد و از نظر اصول اعتقادی و احکام دین مربوط به اصول توحید و نبوّت می باشد و از نظر احکام دین مربوط به امربه معروف و نهی از منکر می باشد.

3-نظریات و رهنمودهای آیات بیست و یکم تا بیست و هشتم سوره نوح کتاب قرآن در عبارتهای "قَالَ نُوحٌ رَبِّ إِنَّهُمْ عَصَوْنِي وَاتَّبَعُوا مَنْ لَمْ يَزِدْهُ مَالُهُ وَوَلَدُهُ إِلَّا خَسَارًا ﴿۲۱﴾ نوح (بعد از ياءس از هدايت آنها) عرض كرد پروردگارا! آنها نافرماني من كردند، و از كساني پيروي نمودند كه اموال و فرزندانشان چيزي جز زيانكاري بر آنها نيفزوده. (۲۱ ) وَمَكَرُوا مَكْرًا كُبَّارًا ﴿۲۲﴾ و (اين رهبران گمراه) مكر عظيمي به كار بردند. (۲۲ ) وَقَالُوا لَا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَلَا تَذَرُنَّ وَدًّا وَلَا سُوَاعًا وَلَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْرًا ﴿۲۳﴾ و گفتند: دست از خدايان و بتهاي خود بر نداريد، مخصوصا بتهاي «ود» و «سواع» و «يغوث» و «يعوق» و «نسر» را رها نكنيد! (۲۳ ) وَقَدْ أَضَلُّوا كَثِيرًا وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا ضَلَالًا ﴿۲۴﴾ و آنها گروه بسياري را گمراه كردند خداوندا! ظالمان را جز ضلالت ميفزا! (۲۴ ) مِمَّا خَطِيئَاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا نَارًا فَلَمْ يَجِدُوا لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْصَارًا ﴿۲۵﴾ (آري سر انجام) همگي به خاطر گناهانشان غرق شدند، و در آتش ‍ دوزخ وارد گشتند، و جز خدا ياوراني براي خود نيافتند! (۲۵ ) وَقَالَ نُوحٌ رَبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا ﴿۲۶﴾ نوح» گفت: پروردگارا! روي زمين احدي از كافران را زنده مگذار. (۲۶ )إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَلَا يَلِدُوا إِلَّا فَاجِرًا كَفَّارًا ﴿۲۷﴾ چرا كه اگر آنها را بگذاري بندگانت را گمراه مي‏كنند، و جز نسلي فاجر و كافر به وجود نمي‏آورند. (۲۷ ) رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَبَارًا ﴿۲۸﴾ پروردگارا! مرا بيامرز، و همچنين پدر و مادرم، و تمام كساني را كه با ايمان وارد خانه من شدند، و جميع مردان و زنان باايمان را، و ظالمان را جز هلاكت ميفزا! (۲۸ )"، دلالت دارد بر اینکه 1- حضرت نوح سلام الله علیه بعد از اینکه به شیوههای مختلف قوم را در پنهانی و آشکار دعوت به خداپرستی خالق یکتای بی همتا می کنند و با بیانی رسا و به تعالی امر به معروف و نهی از منکر می نمایند، به خداوند می فرمایند: پروردگارا! آنها نافرماني من كردند، و از كساني پيروي نمودند كه اموال و فرزندانشان چيزي جز زيانكاري بر آنها نيفزوده. و (اين رهبران گمراه) مكر عظيمي به كار بردند.  2- پرستش جز خداوند یگانه بی همتا خالق مخلوقات، کاری زیان آور است. 3- بزرگان و صاحبان بُتها مکر عظیمی می نمایند و به آنها (قوم نوح که بت پرست بودند)،  می گویند دست از خدايان و بتهاي خود بر نداريد، مخصوصا بتهاي «ود» و «سواع» و «يغوث» و «يعوق» و «نسر» را رها نكنيد! 4- در زمان حضرت نوح مردم بُت می پرستیدند و بتهائی به نامهای «ود» و «سواع» و «يغوث» و «يعوق» و «نسر» داشتند که آنها را از روی جهل و ناآگاهی می پرستیدند. 5- هرگاه انسانها کافر و بت پرست باشند، از اموال و نعمتهای خدا جز ضرر برایشان نفعی ندارد، هر چند که مُتَمکِن باشند.

5- در آیات بیشت و ششم تا بیست و هشتم سوره نوح کتاب قرآن در عبارتهایِ "وَقَالَ نُوحٌ رَبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا ﴿۲۶﴾ نوح» گفت: پروردگارا! روي زمين احدي از كافران را زنده مگذار. (۲۶ )إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَلَا يَلِدُوا إِلَّا فَاجِرًا كَفَّارًا ﴿۲۷﴾ چرا كه اگر آنها را ( زنده )، بگذاري بندگانت را گمراه مي‏كنند، و جز نسلي فاجر و كافر به وجود نمي‏آورند. (۲۷ ) رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَبَارًا ﴿۲۸﴾ پروردگارا! مرا بيامرز، و همچنين پدر و مادرم، و تمام كساني را كه با ايمان وارد خانه من شدند، و جميع مردان و زنان باايمان را، و ظالمان را جز هلاكت ميفزا! (۲۸ ) گواه نظریات فوق است: 1- حضرت نوح سلام الله علیه بعد از تلاشی شایسته برای دعوت به پرستش خالق یکتای بی همتا بعد از تلاشهای صاحبان بتها و نومید شدن از کُفر انسانها، از خداوند می خواهد روي زمين احدي از كافران را زنده نگذارد. 2- و دلیل حضرت نوح برای خداوند این بوده است كه اگر آنها (کافران) زنده، بگذاري بندگانت را گمراه مي‏كنند، و جز نسلي فاجر و كافر به وجود نمي‏آورند. 3- حضرت نوح سلام الله علیه دعای آمرزش برای خود و پدر و مادر خود و تمام مؤمنین می نماید. 3-  حضرت نوح سلام الله علیه برای ظالمانی که کُفر ورزدند و به فرمان و رهنمودهای خداوند و پیامبر خداوند حضرت نوح سلام الله علیه، ایمان نیاوردند از خداوند می خواهد که ظالمان را جز هلاکت و مرگ چیزی دیگر برایشان ندهد. 4- حضرت نوح سلام الله علیه و پیامبران سلام الله علیهم همه مأموران خداوند برای هدایت انسانها هستند و چون حجت معصوم خداوند هستند، اگر از خداوند درخواستی نمایند خداوند آنرا اجابت می نماید جز اینکه خدا صلاح نداند و ساعت آن مانند قیامت زمانش فرا نرسیده باشد، که خداوند عالم به غیب است و هر وقت خدا صلاح بداند آن زمان آنرا محقق می نماید. 5-  آیات بیست و یکم تا بیست و هشتم سوره نوح کتاب قرآن در رابطه با ضرر منکران خدا و بت پرستان و همچنین در رابطه با دعاهای حضرت نوح سلام الله علیه می باشد و از نظر اصول اعتقادی دین به اصول توحید و نبوت و معاد مربوط می باشد.

گل افشان گل محمدی


دوشنبه، 11 فروردین 1404 - 23:43 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0