FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عیب جویی تاثیرات هولناکی بر روابط اجتماعی می گذارد


 

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 11 فروردین 1404 - 10:23
امام علی (ع) با تأکید بر عواقب سنگین عیب‌جویی، به ما یادآوری می‌کند که باید در روابط اجتماعی خود حرمت و احترام قائل شویم و از هرگونه غیبت و عیب‌جویی پرهیز کنیم.
غيبت،علي،اجتماعي،آيه،پرهيز،روابط،همزه،سوره،تأثير،تأكيد،كمك،ا ...

به گزارش خبرنگار مهر، توجه دوباره به نهج‌البلاغه همزمان با آغاز نهضت اسلامی در اوایل دهه چهل شمسی است و متفکران انقلاب اسلامی به این کتاب شریف و مفاهیم آن توجه ویژه ای داشتند.
اهتمام به این کتاب شریف را می‌توان در سخنرانی‌های حضرت آیت الله خامنه‌ای در کنگره نهج‌البلاغه که نخستین بار در بهار ۱۳۶۰ ایراد شد، مشاهده کرد: ما امروز در دنیای اسلام - که درک و دریافت و بینش اسلامی در آن گاهی با فاصله‌هایی به اندازه‌ی فاصله‌ی ایمان و کفر از هم دور هستند - با واقعیتی مواجه هستیم.
امروز آشکارترین و روشن‌ترین حقایق اسلامی به وسیله‌ی بعضی از مدعیان اسلام در کشورهای اسلامی نادیده گرفته می‌شود.
امروز همان روزی است که شعارها یکسان است اما جهت‌گیری‌ها به شدت مغایر یکدیگر است، امروز شرایطی مشابه شرایط دوران حکومت امیرالمؤمنین است، پس روزگار نهج‌البلاغه است.
در روزهای ماه مبارک رمضان که در مهمانی خدا شرکت می‌کنیم و در طرح قرآنی «زندگی با آیه ها» هر روز با یک آیه از قرآن کریم مأنوس هستیم، پسندیده است که آیه روز را از منظر امیرالمومنین علی علیه السلام و کتاب شریف نهج‌البلاغه نیز بررسی کنیم.
آنچه در ادامه می‌خواند دریافت‌هایی از مضامین عالی نهج‌البلاغه پیرامون آیه ۱ سوره همزه است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ
وای بر هر عیب جوی بدگوی!
آیه ۱ سوره همزه به‌طور واضح به مذمت کسانی می‌پردازد که به عیب‌جویی و غیبت دیگران مشغول‌اند.
اصطلاح همزه به معنای عیب‌جویی و لمزه به معنای طعنه‌زدن و تحقیر دیگران است.
این آیه به ما یادآوری می‌کند که غیبت و عیب‌جویی نه‌تنها عملی ناپسند است بلکه عواقب سنگینی در پی دارد.
در این راستا، بررسی سخنان امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (ع) در نهج البلاغه می‌تواند نکات و درس‌های عمیقی را در زمینه عیب‌جویی، غیبت و رعایت حرمت دیگران به ما ارائه دهد.
مذمت عیب‌جویی و غیبت
امام علی (ع) در خطبه ۸۰ نهج البلاغه می‌فرماید: إِنَّ أَبْغَضَ الْعِبَادِ إِلَی اللَّهِ الْمُهَاتِرُونَ.
بدترین بندگان نزد خداوند، عیب‌جویان هستند.
در این خطبه، علی (ع) به وضوح بر مذمت عیب‌جویی و غیبت تأکید می‌کند.
او با بیان این جمله، به ما یادآوری می‌کند که عیب‌جویی نه‌تنها عملی ناپسند است بلکه موجب ناراحتی و بی‌احترامی به دیگران می‌شود.
در آیه ۱ سوره همزه نیز به همین نکته اشاره شده است که عیب‌جویان در معرض عذاب الهی قرار دارند.
این سخن به ما نشان می‌دهد که غیبت و عیب‌جویی نه‌تنها به روابط اجتماعی آسیب می‌زند بلکه موجب دوری انسان از خداوند نیز می‌شود.
علی (ع) با بیان این مطلب، به مؤمنان توصیه می‌کند که از عیب‌جویی و غیبت دیگران پرهیز کنند و به جای آن، به اصلاح خود و دیگران بپردازند.
این نکته به‌ویژه در جوامع امروزی که غیبت و عیب‌جویی به‌طور فزاینده‌ای شایع است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
با رعایت حرمت دیگران و پرهیز از عیب‌جویی، می‌توانیم جامعه‌ای سالم و متعهد به ارزش‌های انسانی بسازیم.
عواقب عیب‌جویی
امام علی (ع) در خطبه ۱۳۸ نهج البلاغه می‌فرماید: مَا أَحْسَنَ مَا یَرْتَجَی فِی الصَّحِیحِ مِنَ الْعَمَلِ، وَ مَا أَشْنَعَ مَا یُحْتَمَلُ فِی الْغِیَبَةِ.چقدر خوب است آنچه در عمل صحیح انتظار می‌رود و چقدر زشت است آنچه در غیبت تحمل می‌شود.
این خطبه به عواقب عیب‌جویی و غیبت اشاره می‌کند.
علی (ع) با تأکید بر خوبی‌های عمل صالح و زشتی‌های غیبت، به ما یادآوری می‌کند که غیبت نه‌تنها به روح و روان انسان آسیب می‌زند بلکه بر روی جامعه نیز تأثیر منفی می‌گذارد.
در آیه ۱ سوره همزه، به عذاب الهی برای عیب‌جویان اشاره شده است و این نشان می‌دهد که عواقب عیب‌جویی در دنیا و آخرت بسیار سنگین است.
علی (ع) با بیان این مطلب، به مؤمنان توصیه می‌کند که به‌جای غیبت و عیب‌جویی، به اصلاح و بهبود خود بپردازند.
این تأکید بر پرهیز از غیبت و عیب‌جویی می‌تواند به ایجاد یک فرهنگ سالم و محترمانه در جامعه کمک کند.
در جوامع امروزی، که ارتباطات اجتماعی به‌ویژه از طریق شبکه‌های اجتماعی به‌راحتی امکان‌پذیر است، این نکته اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
با رعایت حرمت دیگران و پرهیز از عیب‌جویی، می‌توانیم به ایجاد یک جامعه‌ای سالم و اخلاقی کمک کنیم.
عیب‌جویی و تأثیر آن بر روابط اجتماعی
امام علی (ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه به مالک اشتر می‌نویسد: فَإِنَّ فِی الْمَشَاهِدَةِ إِذَا قَالَ أَحَدُهُمْ شَیْئًا فِی أَخِیهِ لَمْ یُعَذَّبُوا.
زیرا اگر کسی در مورد برادرش چیزی بگوید، در روز قیامت عذاب نمی‌شود.
این نامه به تأثیر عیب‌جویی بر روابط اجتماعی اشاره دارد.
علی (ع) با بیان این نکته، به ما یادآوری می‌کند که عیب‌جویی می‌تواند روابط بین افراد را تضعیف کند و باعث ایجاد سوءتفاهم‌ها و مشکلات اجتماعی شود.
در آیه ۱ سوره همزه نیز به همین نکته اشاره شده است که عیب‌جویان نه‌تنها خود را در معرض عذاب قرار می‌دهند بلکه به روابط اجتماعی نیز آسیب می‌زنند.
این تأکید بر تأثیر منفی عیب‌جویی بر روابط اجتماعی می‌تواند به ما کمک کند تا در تعاملات خود با دیگران، بیشتر به حرمت و احترام قائل شویم.
در دنیای امروز، که ارتباطات اجتماعی به‌ویژه در فضای مجازی به‌راحتی امکان‌پذیر است، این نکته اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
با پرهیز از عیب‌جویی و غیبت، می‌توانیم به ایجاد روابط مثبت و محترمانه در جامعه کمک کنیم.
تأثیر منفی عیب‌جویی بر خود فرد
امام علی (ع) در خطبه ۱۲۹ نهج البلاغه می‌فرماید: مَنْ أَعَانَ عَلَی غَیْبَةٍ قَادَتْهُ إِلَی مَذَلَّةٍ.
کسی که به غیبت کمک کند، به ذلت کشیده می‌شود.
این خطبه به تأثیر منفی عیب‌جویی بر خود فرد اشاره دارد.
علی (ع) تأکید می‌کند که عیب‌جویی نه‌تنها به دیگران آسیب می‌زند بلکه خود فرد را نیز در معرض ذلت و عذاب قرار می‌دهد.
در آیه ۱ سوره همزه نیز به عواقب سنگین عیب‌جویی اشاره شده است و این نشان می‌دهد که غیبت و عیب‌جویی به نوعی خود فرد را نیز از رحمت الهی دور می‌کند.
این تأکید بر تأثیر منفی عیب‌جویی می‌تواند به ما یادآوری کند که باید در زندگی‌امان از عیب‌جویی و غیبت پرهیز کنیم و به جای آن، به اصلاح خود و دیگران بپردازیم.
با پرهیز از عیب‌جویی، می‌توانیم به تقویت روحیه و شخصیت خود بپردازیم و در نهایت به رشد و تعالی اجتماعی کمک کنیم.
آیه ۱ سوره همزه و مضامین مرتبط با آن در نهج البلاغه نشان‌دهنده‌ی اهمیت پرهیز از عیب‌جویی و غیبت در زندگی مؤمنان است.
امام علی (ع) با تأکید بر عواقب سنگین عیب‌جویی، به ما یادآوری می‌کند که باید در روابط اجتماعی خود حرمت و احترام قائل شویم و از هرگونه غیبت و عیب‌جویی پرهیز کنیم.
این آموزه‌ها نه‌تنها در زمان ایشان، بلکه در دنیای امروز نیز می‌تواند راهنمای ما در ایجاد روابط مثبت و محترمانه باشد.
با رعایت حرمت دیگران و پرهیز از عیب‌جویی، می‌توانیم به ایجاد جامعه‌ای سالم و اخلاقی کمک کنیم و در نهایت به رشد و تعالی فردی و اجتماعی نائل شویم.
در نهایت، باید به یاد داشته باشیم که عیب‌جویی و غیبت نه‌تنها به دیگران آسیب می‌زند بلکه خود فرد را نیز در معرض عذاب الهی قرار می‌دهد.
بنابراین، با توجه به آموزه‌های علی (ع)، باید همواره در زندگی خود به دنبال پرهیز از عیب‌جویی و غیبت باشیم و به جای آن، به اصلاح خود و دیگران بپردازیم.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 11 فروردین 1404 - 23:34 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0