FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کفاره روزه: شرایط، انواع و روش‌های جبران


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 10 فروردین 1404 - 14:53
کفاره روزه جریمه ای است که بر عهده فرد مکلف قرار می گیرد در صورتی که روزه خود را در ماه رمضان، روزه نذری در زمان مشخص، یا قضای روزه ماه رمضان پس از اذان ظهر، عمداً باطل کند.
كفاره،روزه،پرداخت،فقير،ماه،واجب،رمضان،خداوند،باطل،شصت،مقدار، ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کفاره از نظر لغوی به معنای پوشاندن و پنهان کردن است و در مفهوم دینی، وسیله‌ای برای پوشاندن گناه محسوب می‌شود.
خداوند با قرار دادن کفاره، فرصتی برای بخشش فراهم کرده تا فرد در دنیا بخشیده شده و از عقوبت آخرتی معاف شود.
به جای عذاب، خداوند فرد را به کمک به فقرا وادار می‌کند تا گناه خود را جبران کند.
کفاره هیچ‌کس بر عهده دیگری نیست و هر کس مسئول پرداخت کفاره خود است.
ممکن است زنی که باردار است یا فرزند شیر می‌دهد، بگوید که چون این فرزند متعلق به همسرش نیز هست، پس او باید کفاره را بپردازد.
اما در اسلام هیچ‌کس مسئول گناه دیگری نیست و خداوند تکلیف را بر فرد آسان گرفته است.
اگر فرد توانایی مالی دارد، کفاره را می‌پردازد و اگر ندارد، هر مقدار که در توانش است می‌پردازد، و اگر هیچ ندارد، استغفار کرده و دیگر تکلیفی بر او نیست.
حتی استغفار نیز در صورتی لازم است که گناهی صورت گرفته باشد؛ در غیر این صورت، نیازی به آن نیست.
بنابراین، کفاره واجبی نیست که در هر شرایطی الزام به پرداخت آن باشد، و بر عهده همسر هم نیست.
البته، همسر می‌تواند با اختیار خود به همسرش کمک کند، اما این یک عمل مستحب است نه یک وظیفه شرعی.
کفاره روزه
کفاره روزه جریمه‌ای است که بر عهده فرد مکلف قرار می‌گیرد در صورتی که روزه خود را در ماه رمضان، روزه نذری در زمان مشخص، یا قضای روزه ماه رمضان پس از اذان ظهر، عمداً باطل کند.
برای جبران این امر، فرد موظف است یا دو ماه روزه بگیرد که یک ماه آن پیوسته باشد، یا به شصت فقیر غذا دهد.
کفاره روزه زمانی واجب می‌شود که شخص بداند عملی که انجام می‌دهد، از مبطلات روزه است.
برخی از فقها معتقدند که انجام عمدی هر یک از این مبطلات باعث وجوب کفاره می‌شود، در حالی که برخی دیگر چنین شرطی را کافی نمی‌دانند و صرفاً بر اساس شرایط خاصی کفاره را واجب می‌دانند.
بر اساس فقه شیعه، اگر فرد روزه خود را با گناهی همچون زنا یا نوشیدن شراب باطل کند، کفاره جمع بر او واجب می‌شود، یعنی هم باید دو ماه روزه بگیرد و هم به شصت فقیر غذا بدهد.
البته برخی فقها این حکم را به‌عنوان احتیاط واجب و برخی به‌عنوان احتیاط مستحب مطرح کرده‌اند.
انواع کفاره روزه
کفاره به دو دسته تقسیم می‌شود:
کفاره عمدی: برای کسی که عمداً و بدون عذر موجه روزه خود را باطل کرده است.
کفاره عذری: برای کسانی که به دلایلی مانند بیماری، کهولت سن یا سفر نتوانسته‌اند روزه بگیرند و پس از ماه رمضان هم موفق به قضای آن نشده‌اند.
در این حالت، فرد موظف است برای هر روز، یک مد طعام (حدود 750 گرم گندم، برنج یا غذای دیگر) به فقیر بدهد که این امر گاهی فدیه نیز نامیده می‌شود.
محدودیت زمانی پرداخت کفاره
پرداخت کفاره محدودیت زمانی دارد.
مانند برخی عبادات که وقت مشخصی دارند، کفاره هم از زمانی که فرد معذور می‌شود، قابل پرداخت است.
برای کهنسالان و بیمارانی که امیدی به بهبود ندارند، می‌توانند کفاره هر روز را همان روز بپردازند یا پس از پایان ماه رمضان پرداخت کنند.
اما افرادی که به دلیل سفر یا بیماری موقت روزه نگرفته‌اند، ابتدا باید قضای روزه را انجام دهند و تنها در صورتی که تا ماه رمضان سال بعد موفق به قضا نشوند، کفاره بر آن‌ها واجب می‌شود.
نکته مهم این است که پرداخت کفاره باید به قصد قربت باشد، مانند سایر عبادات مانند نماز، حج و زکات.
همچنین تأخیر در پرداخت کفاره نباید به حدی برسد که نشانه سهل‌انگاری و مسامحه تلقی شود.
فقها توصیه می‌کنند که کفاره در اولین فرصت ممکن پرداخت شود.
آیا تأخیر در پرداخت کفاره موجب افزایش مبلغ آن می‌شود؟
تأخیر در پرداخت کفاره موجب افزایش مبلغ آن نمی‌شود.
اگر کفاره برای هر روز یک مد طعام بوده، همان مقدار باقی می‌ماند.
در مورد کفاره‌های دیگر هم مقدار آن تغییر نمی‌کند و فرد موظف است همان میزان را که در ابتدا تعیین شده، بپردازد.
آیا می‌توان کفاره را به یک فقیر شصت بار پرداخت؟
در مورد کفاره روزه عمدی، نمی‌توان همه مقدار آن را به یک فقیر داد.
فردی که روزه خود را عمداً باطل کرده است، باید کفاره را به شصت فقیر بدهد و هرکدام باید یک مد طعام (حدود 750 گرم از مواد غذایی مانند گندم، برنج یا نان) دریافت کنند.
این کفاره نوعی جریمه برای تخلف از دستور خداوند است و خداوند خواسته است که این کمک به شکل گسترده‌تر توزیع شود.
برخی ممکن است این حکم را سخت بدانند، اما در واقع، افرادی که روزه گرفته‌اند نیز سختی کشیده‌اند، در حالی که فرد متخلف، بدون عذر روزه نگرفته است.
با این حال، برای تسهیل این کار، می‌توان کفاره را به دفاتر مورد اطمینان، مانند دفاتر مراجع تقلید یا مؤسسات خیریه معتبر، سپرد.
این مراکز از فقرا لیست دارند و می‌توانند کفاره را به درستی بین آن‌ها توزیع کنند.
فقیر کیست؟
گاهی تصور می‌شود که فقیر کسی است که گدایی می‌کند، اما در فقه اسلامی فقیر کسی است که هزینه‌های زندگی‌اش بیش از درآمدش باشد.
بسیاری از افراد، علی‌رغم داشتن عزت نفس، در تأمین نیازهای زندگی دچار مشکل‌اند و به دلیل بدهی، اجاره عقب‌افتاده یا مشکلات مالی دیگر مستحق دریافت کمک هستند.
هنگام پرداخت کفاره، لازم نیست که آن را به صورت آشکار اعلام کنید.
همان‌طور که در نماز نیت می‌کنیم بدون اینکه به زبان بیاوریم، در پرداخت کفاره هم مهم این است که نیت قربت داشته باشیم، حتی اگر در قالب هدیه آن را به نیازمند بدهیم.
انتهای پیام/


 
 

 

كفاره،روزه،پرداخت،فقير،ماه،واجب،رمضان،خداوند،باطل،شصت،مقدار، ...

یکشنبه، 10 فروردین 1404 - 22:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0