FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ریشه هویتی مناسک در حیات اجتماعی مردم است


 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 09 فروردین 1404 - 13:12
کلهر با بیان اینکه نگاه کارکردگرایانه به مناسک دارد، اظهار کرد: کارکرد مناسک در ادوار تاریخ متفاوت است.ریشه هویتی مناسک در حیات اجتماعی مردم است.
مناسك،دولت،ايران،حاكميت،اربعين،ادامه،جامعه،كلهر،موارد،عضو،مر ...

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین نشست از سلسله‌نشست‌های تخصصی آئین‌های مذهبی در تاریخ ایران با عنوان «دولت، مناسک و مردم»، ۱۳ اسفند ۱۴۰۳ با حضور جبار رحمانی عضو هیئت‌علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و تمدنی وزارت علوم، سینا کلهر عضو هیئت‌علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دبیری علمی یعقوب پناهی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
کلهر با بیان اینکه نگاه کارکردگرایانه به مناسک دارد، اظهار کرد: کارکرد مناسک در ادوار تاریخ متفاوت است.
آئین‌های عزاداری مشابه مراسم شادی و عروسی از ابتدای انقلاب تا امروز تغییر کرده است، جامعه ایران از جامعه کشاورزی و روستایی به جامعه خدماتی و شهری تبدیل شده است و این سبب تغییر مناسبات مناسک می‌شود.
پایه شکل‌گیری و امتداد مناسک مردم هستند
عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز عروسی چند روزه دیگر معنا ندارد، بلکه عروسی در زمان کوتاه به دلایل اقتصادی در تالار برگزار می‌شود.
مناسک نیز مشابه مراسمات دیگر تفاوت فرمی و محتوایی پیدا کرده است.
مناسک آغاز ماه مبارک رمضان در ایران و بقیه کشورها متفاوت است، نهادهای متعددی مانند شهرداری‌ها در برخی سال‌ها تلاش کردند اما به موفقیت نرسیدند، اما چند روز دیگر در شب‌های قدر جمعیت زیادی در مراسمات شرکت می‌کنند، علت تفاوت کجاست؟
مناسک شب قدر در مردم و مناسبات اجتماعی ایران ریشه دارد.
وی گفت: در مناسک ملی، چهارشنبه پایان سال یا همان چهارشنبه‌سوری را داریم، در چند دهه اخیر برخی این رویداد را ناهنجار و ناپسند توصیف کردند و حتی دولت در برخی سال‌ها به دنبال کنترل کردن رفت و میادینی را معرفی کرد، اما موفق نبود، چون جامعه فرم محبوب خودش را اجرا می‌کند.
اربعین یک مراسم کوتاه‌مدت برای آشنایی نسل جوان با مفاهیم دینی است
کلهر با بیان اینکه رویدادهای بزرگ مذهبی امروز با تغییرات کلان‌شهرها مطابق شده است، افزود: در شهر چندمیلیونی نیاز به مراسم بزرگ است و به همین دلیل هیئت‌های پرجمعیت شکل پیدا کرده است.
شهر میلیونی تهران نیاز به مناسک میلیونی هم دارد.
این پژوهشگر در ادامه گفت: رویدادهای جدید محصول خلاقیت است، نسل جدید با تحولات جدید چگونه با مفاهیم دینی آشنا می‌شد؟
شاید فقط اربعین و اعتکاف و مناسک کوتاه‌مدت ظرفیت ارتباط‌گیری با نسل جدید را دارا باشد.
برخی نگاه شر مطلق به دولت دارند
وی تأکید کرد: راهپیمایی غدیر یا رویدادهای دینی سال‌های اخیر محصول طراحی یک تیم مشخص نیست، بلکه محصول وحدت هیئت‌ها و گروه‌های مذهبی کوچک است.
دولت در وضعیت فعلی، از انجام وظیفه خود در عرصه روزمره ناتوان است، چگونه تنها عنصر مؤثر در برگزاری مناسک یا مدیریت دین مردم باشد؟
استاد دانشگاه با اشاره افراط و تفریط در نگاه به دولت، گفت: مثال معروفی است که کویر را هم به دولت بدهید، بعد از مدتی شن کم می‌آید.
برخی ابتدای انقلاب با افراط به دنبال دولتی‌کردن همه عرصه‌ها بودند و امروز مشکل تفریط در نگاه به دولت ایجاد شده است، به این معنا که حضور دولت در همه عرصه‌ها شر مطلق است!
اما حقیقتاً دولت مهم‌ترین ابزار مدیریت جامعه است.
سیاست حاکمیت بسترسازی برای مناسک است
استاد دانشگاه با سیاست رسمی جمهوری اسلامی کمک در زیرساخت است، گفت: دولت و حاکمیت در سال‌های اخیر به دنبال ایجاد زیرساخت و بسترسازی بوده است و از حضور افراطی پرهیز کرده است.
در اربعین حدود ۶ میلیون زائر از ایران حضور پیدا می‌کنند، دولت سکولار هم باشد طبعاً در جاده یا مسیر رفت و آمد سهولت ایجاد می‌کند!
رهبری فرمودند مساجد را دولتی نکنید
کلهر با نقل خاطره‌ای از یک طرح تقینی در مجلس گفت: در سال‌های اخیر در مجلس پیشنهادی مطرح شد که دولت مدیریت کل مساجد را بر عهده بگیرد، یکی از افراد ثقه برای من نقل کرد که رهبر انقلاب فرمودند: «مساجد را دولتی نکنید.»
مناسک نقش مهمی در انسجام جامعه ایران دارد
عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه گفت: هیچ وقت در تاریخ ایران به اندازه دو دهه اخیر به دلایل تحریم تحت فشار نبوده است، اما مناسک نقش مهمی در تاب‌آوری و انسجام داشته است.
در بحران کرونا، هیئت‌ها و گروه‌های مذهبی و اجتماعی با همکاری توانستند بهتر از بسیاری از کشورها، بحران را مدیریت کنند.
بودجه فرهنگ و دین کمتر از ۱ درصد است
کلهر در انتها گفت: هر سال جدول بودجه‌ها منتشر می‌شود و برخی طوری منعکس می‌کنند که بودجه زیادی به امر فرهنگی تزریق می‌شود، در صورتی که به عنوان مثال در بودجه سال ۱۴۰۴ کمتر از ۱ درصد بودجه برای مسائل فرهنگی تدارک دیده شده است.
در ادامه این نشست جبار رحمانی طی سخنانی اظهار کرد: پیرامون مداخله دولت در امر مناسک تفاوت نظر وجود دارد.
یک نکته مهم وجود دارد که آئین‌های بزرگ نیاز به حمایت قدرت دارد و بدون مداخله نظام قدرت، شکل نمی‌گیرد.
حاکمیت سیاست‌گذار اصلی آئین‌ها در ایران است
استادیار انسان شناسی فرهنگی با اشاره به تمایل مرکزگرایی دولت مدرن در ایران، گفت: تصور می‌کنند قوه تشخیص برتر در مرکز وجود دارد و برای همین اهل شنیدن نیست.
حاکمیت تعیین‌کننده سیاست‌های اصلی آئین‌ها در ایران است و دولت‌های موقت باید با هسته اصلی حاکمیت هماهنگ باشند.
وی افزود: حاکمیت سیاست‌های متفاوتی مانند محدودسازی پیرامون عروسی اعمال کرد، در برخی موارد مانند آئین‌های تدفین بدون توجه عبور کرد، اما در برخی موارد مانند آئین‌ها مانند دهه فجر تأسیس شده است یا در برخی موارد مانند نماز جماعت در ادارات یا جشن تکلیف توسعه پیدا کرده است.
اربعین و اجتماعات دو نقطه مهم آئین‌های اخیر است
پژوهشگر حوزه انسان‌شناسی فرهنگی در ادامه گفت: پیاده‌روی اربعین و اجتماعات آئینی از ابداعات مهم حاکمیت بوده است و تغییر مهمی در نظام شیعی ایران ایجاد کرده است که مزایا و تهدیداتی دارد.
البته باید گفت ضرورت کلان‌شهر، مراسمات بزرگ است.
وی در ادامه گفت: یکی از اتفاقات فعلی، یکسان‌سازی و حذف فرم‌های متنوع و متکثر سنت‌های آئینی است.
البته در برخی موارد مانند حسینه معلی به برخی از سنت‌های بومی توجه شده است.
به صورت کلی آئین‌های تهران – مرکز توسعه پیدا کرده است و آئین‌های بومی – محلی تضعیف شده است.
اربعین فضای ارتباطی مردم ایران و عراق را تلطیف کرد
رحمانی در انتها گفت: روایت اینکه حاکمیت همیشه اشتباه عمل می‌کند، دقیق نیست.
به عنوان مثال در اربعین، حضور مردم ایران در عراق و سفر مردم عراق به ایران، باعث تلطیف فضای بعد از جنگ شد، اما در برخی موارد مانند حج دانش‌آموزی نیز زیاده‌روی شد.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 09 فروردین 1404 - 23:48 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0