FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آیه ۴ سوره صف؛ داشتن اراده پولادین در راه پیکار با دشمنان خدا


 

مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | شنبه، 09 فروردین 1404 - 11:30
شیراز-مدیر مرکز تخصصی امام حسین(ع) بابیان اینکه آیه ۴ سوره صف درباره داشتن اراده پولادین درراه پیکار با دشمنان خدا است،گفت:شأن نزول این آیه درباره رشادت های امام علی(ع) درمقابله با کفار است.
علي،السلام،اسلام،بن،امام،عبدود،كفار،آيه،جهاد،عمرو،شكست،مبارز ...

حجت الاسلام و المسلمین احمد چوگانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آیه ۴ سوره صف در وصف کسانی است که در راه خدا جهاد کرده و اراده پولادین و استوار دارند، گفت: خدای متعال در این آیه شریفه می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیَانٌ مَرْصُوصٌ» «خدا کسانی را دوست دارد که صف زده در راه او جهاد می‌کنند از ثابت قدمی گویی بنایی پولادین و استوارند» که کلمه مَرْصُوصٌ به معنای محکم کردن است که اصل این کلمه از رصاص به معنای سرب و قلع بوده منظور این هست که یک بنایی از سرب ساخته شده باشد.
وی با اشاره به اینکه این آیه شأن نزولی هم دارد، ادامه داد: ابن عباس یکی از مفسرین بزرگ صدر اسلام می‌فرماید که این آیه شریفه راجع به حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام و بعضی دیگر از اصحاب رسول خدا نازل شده و حتی از اهل سنت هم شأن نزول این آیه شریفه رو علی علیه السلام مطرح کردند.
مدیر مرکز تخصصی امام حسین (ع) افزود: حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام از جمله شخصیت‌هایی بود که در جنگ‌هایی که کفار بر علیه اسلام و مسلمین تحمیل می‌کردند یک حضور بسیار مفید مؤثر و کارآمدی داشت در واقع یک فرد کاملاً جهادی بود و در خط مقدم جبهه‌های جنگی که کفار تحمیل می‌کردند حضور پیدا می‌کرد به زیبایی مبارزه می‌کرد مردانه مجاهد می‌کرد و موجبات شکست دشمنان را فراهم می‌کرد.
حجت الاسلام چوگانی با بیان اینکه که اگر علی علیه السلام نبود اسلام نبود، گفت: در جنگ‌ها که نقش مولا علی علیه السلام نقش بسیار مهمی بود و مثلاً در احزاب اگر امام علی علیه السلام نبود قطعاً کفار اسلام رو شکست می‌دادند.
وی ادامه داد: در مقابل عمرو بن عبدود که پهلوان عرب و از کفار بود تنها کسی که جرأت کرد با عمرو بن عبدود مبارزه کند و او را شکست بدهد امام علی علیه السلام بود زیرا عمرو بن عبدود تنها کسی بود که تونست از خندقی که مسلمان‌ها کنده بودند عبور کند و وقتی به این طرف خندق به سمت مسلمان‌ها آمد، همه عقب نشستند هیچکس جرأت نمی‌کرد به جنگ عمرو بن عبدود برود و در این لحظه بود که علی علیه السلام از پیامبر گرامی اسلام (ص) رخصت گرفت به میدان عمرو بن آمد با او رو شکست داد
مدیر مرکز تخصصی امام حسین (ع) افزود: عمر بن عبدود شخصیتی است که شمشیر و سلاح او به قدری سنگین بود که چند عرب تنومند و قدرتمند نمی‌تونستند بلندش کنند و تنها کسی که در مقابل او ایستاد و با یک ضربه او رو به جهنم فرستاد امام علی علیه السلام بود و بعد کشته شدن این کفار در مسلمان‌ها روح امیدواری دمیده شد و آمدند مبارزه کردند و در این جنگ، کفار شکست خوردند.
حجت الاسلام چوگانی گفت: پیغمبر اکرم (ص) به از کشته شدن عمر بن عبدود به دستان حضرت علی (ع) فرمود: «ضَرْبَةُ عَلّیٍ یَوْمَ الْخَنْدَق افْضَلُ مِنْ عِبادَةِ الثقلین».
یعنی ضربت امام علی (ع) در روز خندق، از عبادت جن و انس پر فضیلت‌تر است؛ زیرا که جهاد در آئین مقدس اسلام خیلی مهم‌تر از عبادت است.
وی ادامه داد: بعضی از مسلمان‌ها فقط به بعد عبادی اسلام توجه دارند و فقط نماز می‌خونند فقط روزه می‌گیرند اما آنجایی که بحث جهاد مثلاً بحث خمس و زکات است مرد میدان نیستند و آنجایی که بحث دفاع از اسلام و ارزش‌های اسلامی است حضور ندارند، اینها از دیدگاه اسلام اصلاً مورد توجه نیستند.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: خداوند در این آیه شریف به همین نکته مهم اشاره دارد که خداوند آنهایی را که در راه او جهاد با جان انجام می‌دهند دوست دارد و آن فردی که فقط عبادت فردی خودش را به جا می‌آورد و اهل جهاد و مبارزه نیست اصلاً دوست ندارد.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 09 فروردین 1404 - 23:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0