FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


توجه به نظریه حضرت محمد سلام الله علیه در رابطه با بیان


تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 05 فروردین 1404 - 15:53

روایتی از پیامبر(ص) است که امام علی‏ (ع) فرمود: «یَا عَلِیُّ هَلَاکَ أُمَّتِی عَلَى یَدَیْ کُلِّ مُنَافِقٍ عَلِیمِ اللِّسَان» نابودی و هلاکت امت من به دست این هایی است که خوش ‏بیانند امّا از نظر عملی، مرزهای الهی را رعایت نمی کنند.

 
 
استاد،درس،نقش،تخريبي،علم،زبان،بحث،علمي،تربيت،معارف،روايت،حرف ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از اموری که آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی به آن اهتمام داشت، موضوع توجه به استاد راهنما و گوینده کلام است.
نکته‌ای که در زندگی روزمره خود نیز شاهد هستیم برخی افراد به خوبی از ائمه اطهار علیهم السلام و قرآن کریم روایت و آیه نقل می‌کنند اما در عمل چنان ضعیف و گاه برخلاف روایت عمل می‌کنند که گویا تنها برای نصیحت دیگران انتخاب شده‌اند.
شخصی که خوب درس می‌گوید و از نظر علمی قوی است، اما در عرصه تربیت اثر مخربی دارد، در حقیقت دانش او از سطح زبان فراتر نرفته و به جان و رفتار او نرسیده است.
چنین علمی، به‌جای آنکه راهنما و نور باشد، گاه می‌تواند عامل انحراف و گمراهی دیگران شود.
حاج آقا مجتبی تهرانی در این باره به یکی از سخنان امام خمینی (ره) اشاره می‌کند که: استاد ما، امام (رضوان‏ الله‏ تعالی‏ علیه) یک وقت این را نقل می‌کرد و می‌فرمود: «درس توحید از زبان شیطان»، ایشان خیلی زیبا می‌فرمود.
این جزء کلمات قصار ایشان بود.
درس توحید است، اما از زبان شیطان است.
خبرگزاری تسنیم به منظور آشنایی بیشتر با این نکته اخلاقی، به مرور بخشی از سخنان آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی پرداخته است.
تلازم بین تعلیم و تربیت
انسان، هر علمی که می‌خواهد بیاموزد این‏ طور نباشد که متمرکز شود روی «علیم اللسان» که در روایت از امام علی (ع) خوب تبیین شده؛ بلکه از این طرف، کنار «تعلیم»، «تربیت» است و این‏‌ها از هم جداشدنی نیستند.
بین تعلیم و تربیت یک نوع تلازم است.
در روابط گوناگون آنجایی که تعلیم هست، خواه ‏ناخواه همراهش تربیت نیز هست.
لذا انسان در هر علمی ـ ‏بحث علم دین نیست، یک وقت اشتباه نشود‏ـ نباید فقط سراغ این برود که این درس مشکل است، این استاد هم خوب تدریس می‌‏کند و خوش‏‌بیان است، پس بروم و از او بیاموزم.
چون ممکن است این استادی که خوب تدریس می‌‏کند، از طرفی مفید باشد ولی از ناحیه‌‏ای هم مضر باشد و نقش تخریبی داشته باشد.
در روایات ما هم روی همین معنا تأکید شده است.
روایتی از امام علی (ع) است که حضرت فرمود: «قَطَعَ ظَهْرِی رَجُلَانِ مِنَ الدُّنْیا رَجُلٌ عَلِیمُ اللِّسَانِ فَاسِق»؛ دو دسته کمر مرا در این دنیا شکستند؛ یکی همین دانشمندانِ خوش‏‌بیان امّا فاسق است.
بعد هم می‌فرماید: «فَاتَّقُوا الْفَاسِقَ مِنَ الْعُلَمَاء».(بحارالانوار، 2، 106) بپرهیزید و بر حذر باشید از این فاسقانِ دانشمند.
یک روایت هم از پیغمبر اکرم(ص) بود که حضرت به علی‏ فرمودند: «یا عَلِی هَلَاکَ أُمَّتِی عَلَى یدَی کُلِّ مُنَافِقٍ عَلِیمِ اللِّسَان».(بحارالانوار، 2، 106) نابودی و هلاکت امت من به دست این‌هایی است که خوش‌‏بیانند امّا از نظر عملی، مرزهای الهی را رعایت نمی‌کنند.
با ارزش‏‌ترین و بی‌‏ارزش‏‌ترین علم
شخصی خوب درس می‌‏گوید.
یعنی همین چیزی که مصب بحث ما است.
تعلیمِ او خوب است اما در مسائل تربیتی نقش تخریبی دارد؛ در معارف ما از نظر ارزشی به این علم بها نمی‌دهند.
در روایات اصلاً به این علمی که او می‌‏آموزد بها نمی‌دهند.
روایتی است در نهج ‏البلاغه، که علی(ع) فرمود «أَوْضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ»؛ بی‏ ارزش‏ترین دانش، دانشی است که فقط در زبان جا گرفته باشد.
دقت کنید که حضرت «علم» می‌گوید، علم خاصی را مطرح نمی‌کند.
«العلم» اسم جنس است.
جنس دانش مدّ نظر است.
فیزیک، شیمی، تاریخ، جغرافی، هر علمی را شامل می‌‏شود.
«أَوْضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ»؛ استاد، خوش‌‏بیان است.
این همان چیزی است که من جلسه گذشته گفتم در آن روایات بود.
بعد هم می‌فرماید: «وَ أَرْفَعُهُ مَا ظَهَرَ فِی الْجَوَارِحِ وَ الْأَرْکَانِ».(نهج البلاغه، کلمات قصار، 92) یعنی برترین علم، آن است که در همه اندام هویدا و آشکار باشد.
چرا؟
چون رفتار، روش می‌دهد.
رفتار آموزندگی دارد و آموزندگی رفتار قوی‌تر از آموزندگی زبان است.
دو معلم و دو استاد هستند؛ هر دو یک درس را می‌گویند، اما فهمیدنِ درسِ یکی برای من آسان‏‌تر است و دیگری نه، فهمیدنِ درسش برای من مشکل است.
آن استادی که خوش‌‏بیان است و درس را از او آسان‏‌تر می‌فهمم، از نظر عملی اثر سوء روی من دارد، اما استاد دیگر این اثر سوء را ندارد.
حالا کدام یکی را انتخاب کنم؟
این فشار دارد اما نقش تخریبی ندارد؛ دیگری فشار ندارد، اما نقش تخریبی دارد.
معارف ما می‌گوید آن استادی را انتخاب کن که نقش تخریبی ندارد.
روایات متعددی داشتیم و یکی دو مورد نبود.
دلیل آن هم معلوم است.
به این دلیل که این مفاهیم از نظر سیر وجودی من، به درد من نمی‌خورد.
آنچه که در سیر وجودی‏ به درد من می‌خورد، روش رفتاری و گفتاری است که بنده می‌گیرم.
آن است که به درد من می‌‏خورد.
آن است که سازنده شاکله روحی من است.
شکل روحی من را «تربیت» درست می‌کند نه «تعلیم».
تبلیغات به نفع علیم ‏اللسان‏‌ها
یکی از چیزهایی که واقعاً مورد تأسف ما است، همین است که جامعه اسلامی است اما تمام توجه ‏ها می‌‏رود به سمتِ «علیم اللسان»؛ متأسفانه الآن در جامعه ما حرف اول را همین دسته اول می‌زنند؛ یعنی کسانی که از نظر قدرت بیان در سطح بالا هستند، ولی از نظر تربیتی اثر منفی و نقش تخریبی دارند.
اگر هم کسی غیر از این باشد، او دیگر حرف اول را نمی‌زند؛ بلکه حرف دوم را می‌زند.
اگر استاد خوبی که از نظر تربیتی مناسب باشد پیدا شود، حرف او در جامعه حرف دوم است.
حرف اول را همان علیم اللسان‏‌ها می‌زنند.
ثقل و سنگینی به نفعِ آن طرف است.
در حالی که معارف ما برخلاف واقعیاتی است که امروز در جامعه به نام جامعه اسلامی می‌بینیم.
دیگر نمی‌خواهم توضیح بدهم؛ خودتان می‌بینید و می‌دانید هم که چگونه تبلیغات شیطانی ـ لعنت الله علیه ـ برای آن صورت می‌گیرد.
استاد دینی بی‌دین
در اینجا من یک تقسیم‏‌بندی می‌کنم.
یک‏ وقت هست به طور کلی از معلم و شاگرد و جنبه تعلیمی بحث می‌کنیم و علم هر چه می‌خواهد باشد، فرقی نمی‌کند؛ بحث ما هم تا اینجا کلی بود.
اما یک‏ وقت هست نه، مطلب از این بالاتر است؛ بحث درباره معلم دینی و استاد معارف است.
چنین معلمی اگر منحرف باشد، از دو حال خارج نیست؛ حالت اول این است که آنچه را از نظر علمی می‌‏آموزد صحیح است و انحرافی از نظر آموزش علمی‌اش ندارد، اما از نظر عملی مخرب است.
شک نیست که این از آنکه غیر علم دین را می‌‏آموزد أضر است و از نظر رفتاری‏ بیشتر تخریب می‌کند.
این ضررش بیشتر است.
این‏ها را من همین‏ طور گام به گام پیش می‌آیم؛ چون می‌خواهم محیط آموزشی را بحث کنم.
این محیط‏‌ها می‌خواهد جوان‏‌های ما را بسازد.
ما در این مورد روایت زیادی داریم.
امام علی (ع) فرمودند: «العِلمُ بِغَیرِ العَمَلِ وَبَالٌ».(غررالحکم، 45) در جای دیگر حضرت فرمود: «عِلمُ المُنَافِقِ فِی لِسَانِهِ».(غررالحکم، 459) و باز فرمودند: «عِلمُ المُؤمِنِ فِی عَمَلِهِ».
(غررالحکم، 152) بر اساس این روایات، معلمی که درس دین می‌دهد ولی از نظر تربیتی اثر تخریبی دارد، به تعبیری بسیار ساده، بذر نفاق را در درون آن شاگرد می‌‏افشاند.
چون این بچه می‌‏فهمد و تفاوت قول و عمل را در این استاد می‌بیند.
گفت‏ قسم حضرت عباست را ببینم یا دم خروس را؟!
کدام یکی از این‏ها را باور کنم؟!
این استاد بذر نفاق را از همان موقع که می‌خواهد فراگیری داشته باشد و از نظر روحی روانی‏، ساختار وجودی پیدا کند، در دل این شاگرد می‌افشاند.
وای به حال این‏ها!
«أشدُّ النّاسِ عَذاباً یومَ القیامَة»،(بحارالانوار، 2، 38) این‏ها هستند.
سخت‏‌ترین عذاب را روز قیامت دارند.
من روایت زیاد دیدم نمی‌‏خواهم وارد این بحث شوم، این خودش یک بحث مستقل دارد.
نمی‌خواهم وارد شوم که دیدگاه اسلام راجع به این افراد چیست.
چون نمی‌خواهم از بحثم منحرف شوم.
لذا به این‏ها کاری ندارم، چون بحثم، بحث تربیت است.
اما بدانید که وضع این‏ها خیلی خراب است.
درس توحید از زبان شیطان
چنین استادی نقش سازندگی ندارد و نقش تخریبی دارد.
با اینکه آنچه را که می‌‏آموزد صحیح است.
اصلاً فرض ما این است که معارف می‌گوید و معارف صحیح هم می‌گوید؛ معلم دینی است، درست هم می‌گوید؛ اما از نظر رفتاری می‌بینیم که مرز الهی و مرز انسانی را رعایت نمی‌کند.
نه تنها نقش سازندگی ندارد و نقش تخریبی دارد؛ بلکه بالاتر، نقش تخریبی این بیش از آن کسی است که آن علمی را که می‌آموزد غیر علم دین است.
استاد ما، امام (رضوان‏ الله‏ تعالی‏ علیه) یک وقت این را نقل می‌کرد و در صحبت‏‌ها می‌فرمود: «درس توحید از زبان شیطان»، ایشان خیلی زیبا می‌فرمود.
این جزء کلمات قصار ایشان بود.
درس توحید است، اما از زبان شیطان است.
انتهای پیام/


 
 

 

 

چهارشنبه، 06 فروردین 1404 - 00:26 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0