تعلیمات غلط و غفلت و غرور، خصوصاً در وقت سلامت و وفور نعمت، پردههایی بر آن میافکند، اما طوفانهای حوادث این پردهها را میدرد و خاکسترها را کنار میزند و آن نقطه نورانی آشکار میشود و لذا پیشوایان بزرگ اسلام کسانی را که در مسئله خداشناسی سخت در تردید فرو میرفتند از همین طریق ارشاد مینمودند.
خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری| بر آن شدیم تا در ماه مبارک و پرخیر و رحمت رمضان روزانه صفحاتی از کلام الهی را بر زبان جاری کنیم و بیش از پیش رهنمودهای قرآنی را در زندگی استفاده کنیم. سراسر آیات الهی پُر است از حکمت و اندرزهایی که برای زندگی انسانها ضروری است لذا در نظر داریم هر روز چند آیهای از جزء مورد نظر را تفسیر و برخی نکات را در کنار یکدیگر مرور کنیم. جزء بیست و یکم از آیه ۴۶ سوره عنکبوت تا پایان آن، سوره روم، سوره لقمان، سوره سجده و ۳۰ آیه ابتدایی سوره احزاب را شامل میشود. روم نام کشوری است. در آغاز سوره کلمه روم به کار رفته و از پیروزی روم پس از شکست از ایران خبر میدهد. پیامبر(ص) فرمود: هر کس سوره روم را بخواند، پاداشی معادل ده حسنه به تعداد هر فرشتهای که در میان آسمان و زمین تسبیح خدا میگوید، خواهد داشت و آنچه را در روز و شب از دست داده جبران خواهد کرد. لقمان اشاره به مردی صالح و حکیم دارد. در آیه ۱۲ تا ۱۹ نصایح حکیمانه لقمان به پسرش بیان شده است. پیامبر(ص) فرمود: کسی که سوره لقمان را بخواند لقمان در قیامت دوست و رفیق اوست و به عدد کسانی که کار نیک یا بد انجام دادهاند ده حسنه به او داده میشود. آیه ۱۴ سوره سجده را هرکس بخواند یا از دیگری مستقیماً بشنود سجده بر او واجب است. امام صادق(ع) فرمود: کسی که سوره سجده را در هر شب بخواند خدای متعال نامه عملش را به دست راست او میدهد و از نظر حسابرسی آسان میگذرد از دوستان پیامبر و اهلبیت ایشان خواهد بود.
احزاب به معنی حزبها و گروهها است این کلمه سه بار در آیات ۹ تا ۲۷ آمده. در این سوره جریان اتحاد دشمنان علیه اسلام و مقاومت مسلمین بیان شده است. پیامبر(ص) فرمود: کسی که سوره احزاب را بخواند در حالی که به مفاهیم آن آگاه باشد از عذاب قبر مصون میشود. سختیها پیشنیاز رشد و شکوفایی است فَإِذَا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ یُشْرِکُونَ (۶۵_ عنکبوت) تعلیمات غلط و غفلت و غرور، خصوصاً در وقت سلامت و وفور نعمت، پردههایی بر آن میافکند، اما طوفانهای حوادث این پردهها را میدرد و خاکسترها را کنار میزند و آن نقطه نورانی آشکار میشود و لذا پیشوایان بزرگ اسلام کسانی را که در مسئله خداشناسی سخت در تردید فرو میرفتند از همین طریق ارشاد مینمودند. شرک، ریشه سایر انحرافات است وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ کَذِبًا أَوْ کَذَّبَ بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُ ۚ أَلَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْکَافِرِینَ (۶۸_ عنکبوت) شرک، ریشه و خمیرمایه همه مفاسد اجتماعی است و ستمهای دیگر در واقع از آن سرچشمه میگیرد. هواپرستی، مقامپرستی و دنیاپرستی هر کدام نوعی از شرک است. آرامش در ازدواج و نعمت همسر وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (۲۱_ روم) این آیه نیز بخش دیگری از آیات انفسی را که در مرحله بعد از آفرینش انسان قرار دارد مطرح کرده است. قرآن در این آیه هدف از ازدواج را سکونت و آرامش قرار داده و با تعبیر پر معنی لتسکنوا مسائل بسیاری را بیان کرده است.
فرق میان مودت و رحمت ممکن است از جهات مختلفی باشد از جمله مودت انگیزه ارتباط در آغاز کار است، اما در پایان که یکی از دو همسر ممکن است ضعیف یا ناتوان گردد و قادر بر خدمتی نباشد رحمت جای آن را میگیرد بسیاری از مشکلات نتیجه رفتار خود ماست وَإِذَا مَسَّ النَّاسَ ضُرٌّ دَعَوْا رَبَّهُمْ مُنِیبِینَ إِلَیْهِ ثُمَّ إِذَا أَذَاقَهُمْ مِنْهُ رَحْمَةً إِذَا فَرِیقٌ مِنْهُمْ بِرَبِّهِمْ یُشْرِکُونَ- لِیَکْفُرُوا بِمَا آتَیْنَاهُمْ فَتَمَتَّعُوا فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ (۳۳، ۳۴_ روم) جالب اینکه رحمت در آیه فوق از ناحیه خدا شمرده شده اما ناراحتی به او نسبت داده نشده است، زیرا بسیاری از گرفتاریها و مشکلات ما نتیجه اعمال غفلت و گناهان خود ماست، اما رحمتها همه به خدا باز میگردد، خواه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم. گسترش گناه و فساد، ریشه همه مشکلات است ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ (۴۱_ روم) در حدیثی از امام صادق(ص) میخوانیم: زندگی موجودات دریا به وسیله باران است، هنگامی که باران نبارد، هم خشکیها به فساد کشیده میشود و هم دریا، و این هنگامی است که گناهان فزونی گیرد. نظیر این معنی به تعبیر دیگری در قرآن آمده آنجا که میفرماید: اگر آنها که در شهرها و آبادیها زندگی میکنند ایمان بیاورند و تقوا پیشه کنند برکات آسمانها و زمین را به روی آنها میگشایم ولی آیات ما را تکذیب کردند (کفران نعمت کردند) ما نیز آنها را به مجازات اعمالشان گرفتیم.
(۹۶_ اعراف) بیتوجهی به دادگاه آخرت، ریشه طغیان انسان است فَذُوقُوا بِمَا نَسِیتُمْ لِقَاءَ یَوْمِکُمْ هَٰذَا إِنَّا نَسِینَاکُمْ وَذُوقُوا عَذَابَ الْخُلْدِ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (۱۴_ سجده) بار دیگر از این نوع استفاده میشود که فراموش کردن دادگاه عدل قیامت سرچشمه اصلی بدبختیهای آدمی است و در این صورت است که خود را در برابر قانونشکنیها و مظالم آزاد میبیند و نیز از این آیه به خوبی روشن میشود که مجازات ابدی در برابر اعمالی است که انسان انجام میدهد و نه چیز دیگر تقبیح سازشکاری با دشمن یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا (۱_ احزاب) از خطرناکترین پرتگاههایی که بر سر راه رهبران بزرگ قرار دارد مسئله پیشنهادهای سازشکارانه است که از ناحیه مخالفان مطرح میگردد و در اینجاست که خطوط انحرافی بر سر راه رهبران ایجاد میشود و سعی دارد آنها را از مسیر اصلی بیرون برد و این آزمون بزرگی برای آنهاست. ** برگرفته از قرآن بشیر (تفسیر یک جلدی جوان؛ برگرفته از تفاسیر نمونه و المیزان) تحدیر(تندخوانی) جزء بیست و یکم قرآن کریم با صدای استاد معتز آقایی پایان پیام/ ۶۸۰۳۵.
https://farsnews.ir/Provinces/1681296889000139258/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AC%D8%B2%D8%A1-%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DB%8C%DA%A9%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85%2F-%D8%B3%D8%AE%D8%AA%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%E2%80%8C%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%88-%D8%B4%DA%A9%D9%88%D9%81%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA?lang=fa