FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


سقوط یک امت؛ ریشه‌های شهادت امام علی (ع)


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 02 فروردین 1404 - 12:13
شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام نتیجۀ یک فرایند طولانی بود که از سقیفه آغاز شده و با استحاله امت، بازگشت نظام طبقاتی، عدم پذیرش امامت ایشان و تاب نیاوردن عدالت علوی محقق شد.
اميرالمؤمنين،شهادت،اسلام،فراهم،اسلامي،عدالت،زمينه،عنوان،سقيف ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام یک فاجعۀ بزرگ در تاریخ اسلام بود که ریشه در تحولات عمیق‌تری داشت.
با شناخت این عوامل زمینه ساز، می‌توانیم از تکرار آن اشتباهات جلوگیری کرده و جامعه‌ای سالم و عادلانه بسازیم.
این رویداد تلخ ریشه از زمان سقیفه بنی‌ساعده آغاز شد و با استحالۀ تدریجی امت اسلامی، زمینه‌های شکل‌گیری شهادت آن حضرت را فراهم آورد.
واقعه سقیفه بنی‌ساعده را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ اسلام دانست.
در این رویداد، پس از رحلت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، جمعی از صحابه با نادیده گرفتن نص صریح پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد جانشینی امیرالمؤمنین علیه‌السلام، به انتخاب خلیفه پرداختند.
این اقدام، پایه‌های انحراف از مسیر اصلی اسلام را بنا نهاد.
با گذشت زمان و دوری از آموزه‌های اصیل اسلام، امت دچار استحاله شد.
ارزش‌های معنوی و اخلاقی کمرنگ شده، جای خود را به دنیاطلبی، قدرت‌طلبی و تبعیض دادند.
این استحاله، زمینه را برای حاکمیت افرادی فراهم کرد که هیچ سنخیتی با ارزش‌های اسلامی نداشتند.
بازگشت نظام طبقاتی، احیای تبعیض
با حاکمیت آن زمامداران، نظام طبقاتی که اسلام با آن مبارزه کرده بود، دوباره احیا شد.
تبعیض بین افراد جامعه، به ویژه بین عرب و غیر عرب، گسترش یافت.
این تبعیض‌ها، نارضایتی عمومی را افزایش داده و زمینه را برای شکل‌گیری گروه‌های مخالف فراهم کرد.
حتی عالمان سنی‌مذهب در آثار خود لب به اعتراض گشودند و شروع به شمارش اموالی از بیت المال شدند که توسط صحابه به یغما رفته بود.
این رفتارهای سراسر تبعیض‌آمیز زمامداران و نیز امتیازدهی آنان به اطرافیان، جامعۀ اسلامی را به ستوه در آورد تا جایی که توطئۀ قتل عثمان را در سر پروراندند و آن را عملی کردند و پس از این ماجرا بود که به درب خانۀ امیرالمؤمنین علیه‌السلام برای بیعت با ایشان یورش بردند تا جایی که به تعبیر آن حضرت، حسنین علیهما السلام نزدیک بود زیر دست و پا گرفتار شوند.
در نهایت ایشان به حکم اخلاق، این سمت را با اکراه پذیرفت.
اما نکتۀ مهم این است که بسیاری از مردم، امیرالمؤمنین (علیه‌السلام را نه به عنوان امام و جانشین بر حق پیامبر صلی الله علیه و آله بلکه به عنوان یک حاکم اسلامی قبول کردند که بعدها نیز بدعهدی آنان به اثبات رسید.
بنابراین انتخاب ایشان به عنوان خلیفه، بیشتر ناشی از نارضایتی از حاکمان قبلی و امویان بود تا اعتقاد به امامت ایشان.
عدالت بی‌نظیر امیرالمؤمنین علیه‌السلام برای بسیاری از افراد جامعه قابل تحمل نبود؛ با اینکه ایشان از همان ابتدا سیاست‌های عادلانۀ خویش را به صورت رسمی اعلام کردند و مردم نیز پذیرفتند.
ایشان در اجرای عدالت، هیچ تفاوتی بین افراد قائل نمی‌شد و این موضوع، خشم و نارضایتی بسیاری از افراد صاحب نفوذ و صف‌اولی‌های اسلام را برانگیخت.
از این رو، دشمنان امیرالمؤمنین علیه‌السلام با به راه انداختن جنگ‌های متعدد، تلاش کردند تا حکومت ایشان را تضعیف کنند.
جنگ‌هایی مانند جمل، صفین و نهروان، علاوه بر خسارات جانی و مالی فراوان، باعث ایجاد تفرقه و اختلاف در بین مسلمانان شد.
مجموعه این عوامل، زمینه‌های شکل‌گیری توطئه‌ای را فراهم کرد که هدف آن، حذف امام علی علیه‌السلام از صحنۀ سیاسی بود.
ابن ملجم، به عنوان عامل این توطئه، مأموریت یافت تا ایشان را به شهادت برساند.
شهادت امام علی (ع) نتیجۀ فرآیندی طولانی بود
نتیجه آنکه، شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را نمی‌توان یک حادثه تصادفی دانست، بلکه نتیجۀ یک فرایند طولانی بود که از سقیفه آغاز شده و با استحاله امت، بازگشت نظام طبقاتی، عدم پذیرش امامت حضرت علی علیه‌السلام، تاب نیاوردن عدالت و جنگ‌های تحمیلی، زمینه‌های آن فراهم شده بود.
این واقعۀ تلخ به ما می‌آموزد که انحراف از مسیر حق، می‌تواند چه پیامدهای ناگواری داشته باشد.
همچنین، به ما یادآوری می‌کند که عدالت، مهم‌ترین رکن یک جامعه سالم است و باید برای تحقق آن تلاش کرد.
امروز، وظیفه ما این است که با شناخت عوامل زمینه ساز شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، از تکرار آن اشتباهات جلوگیری کنیم.
باید تلاش کنیم تا جامعه‌ای عادلانه، اخلاقی و معنوی بسازیم که در آن، ارزش‌های اسلامی حاکم باشد.
انتهای‌پیام/


 
 

 

 

دوشنبه، 04 فروردین 1404 - 02:01 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0