FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نگاهی به نگاه نو مترجم و پژوهشگر قرآن کریم به سوره مبارکه یس


 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 02 فروردین 1404 - 16:41
ابوالفضل بهرام پور مترجم، مفسر، محقق و پژوهشگر و نویسنده حوزه معارف و قرآن کریم نگارنده کتاب، تفسیر دانشجو به عنوان «نگاهی نو به سوره مبارکه یاسین» همچنین نویسنده آثار برتری است.
نويسنده،انسان،آيه،قرآني،سوره،كتاب،عنوان،نگاهي،قرآن،شعر،ياسين ...

به گزارش خبرنگار مهر، سیده حلیمه موسوی مدرس پژوهشگر و نویسنده حوزه ادب و قرآن‌کریم در یادداشتی اختصاصی که در اختیار خبرنگار مهر قرار داده است به کتاب «نگاهی نو به سوره یاسین» ابوالفضل بهرام پور نگاهی انداخته و شرحی بر آن نوشته است که در ادامه می‌خوانیم:
ابوالفضل بهرام پور استاد دانشگاه مترجم، مفسر، محقق و پژوهشگر و نویسنده حوزه معارف و قرآن کریم نگارنده کتاب، تفسیر دانشجو به عنوان «نگاهی نو به سوره مبارکه یاسین» همچنین نویسنده آثار برتر قرآنی دیگر در زمان معاصر است.
نویسنده کتاب «نگاهی نو به سوره یاسین» ابوالفضل بهرام پور از منظر آگاهانه و دیگر به جستجوی حقایق پنهان و این منبع شگفت‌آور تفکر و اندیشه پرداخته است و علی‌رغم اینکه هر آیه دریایی از معرفت و دانش است.
در هر آیه حکمت‌ها، پرسش‌های قطعی و در آخر تفسیر مختصر و مفیدی را بیان می‌کند ولی آنچه نگارش این اثر را با ارزش‌تر نموده پرداختن به مفهوم لغات و درج آن در کنار یکدیگر است که برای رساندن مخاطب به اهداف سوره و مقصدهای نهانی دیگر است.
باب حکمت را می‌گشاید گاهی هم صراحتاً عنوان می‌کند که این آیه رمزگشاییِ چنین نکاتی است.
نویسنده معجزات بیان شده و زندگی برتر و بهتر را روبروی این بشر سرگردان قرار می‌دهد به طرزی که انسان را به سمت جهان‌بینی، نوع رفتارهای اجتماعی و مبارزه با هرگونه خشونت و کینه ورزی می‌کشاند تا جنگ‌های نابرابر و خارج از قاعده و اصول منطق، دفاع از مظلومیت انسان و آنچه باعث نابودیش می‌گردد و عاقبت فقط رحمانیت الهی او را به پایان عمر دنیوی می‌رساند که این چگونه حاصل شود؟!
و این بار نگاه این سوره انسان را به معادشناسی، برزخ آخرت، سعادت و بهشت دعوت می‌کند.
نویسنده به شیوایی همین موضوعات اشاره می‌کند.
آیاتی که به فرستاده شدن سه پیامبر در یک زمان می‌پردازد و حکمت نزول آن که کشتن یار دیگر دین خدا یعنی حبیب نجار در شهر انطاکیه ماجرا را پیش می‌برد؛ قرآن آن قدر زیبا به این شخص می‌گوید: «وارد بهشت شو» که گویی تمام بشر مخاطب خاص این آیه است که روح را به شگفتی می‌آورد.
و حبیب در حسرت اینکه قومش در هلاکت و غفلت بسر می‌برند تأسف فراوان می‌خورد و در برابر بندگی و اطاعت خداوند متعال چگونه به استقبال این نبرد رفته از بین این جامعه گمراه راه نجات و رستگاری را پیدا می‌کند البته مسببان مرگ وی چگونه دچار عقاب و عذاب الهی می‌گردند و....
قلم نگارنده به نکات مهم و اساسی در این آیات پندآموز می‌پردازد و داستان را هدفمند نقل می‌کند.
نویسنده با توجه به معارف بلند این آیه که «و ماعلمناه الشعر..
و ما به او شعر نیاموختیم» پاسخی در برابر این پرسش که قرآن کریم چرا بدگویی و مذمت شعر را بیان می‌کند … و آن این است که اشعار دوران جاهلیت موهوم و مبتذل بوده‌اند و این در خور شایستگی مقام یک انسان که همسوی مکتب انسانی قرآنی و آموزه‌های لطافت و شعری است نمی‌باشد.قرآن معیار دارد.
هرگز وحی را شعر نمی‌داند شعر از تخیل و وحی از حقیقت سرچشمه گرفته و دلیل ذوق شاعرانه برخی مطابق طبع لطافت نثری حقایق وحی در باطن پیامبر اکرم را نمی‌داند و هر گونه شعری که بر پایه این دو عامل ابتذال است را رد می‌کند.
آیه ۶۶و۶۷ انسان را مخاطب قرار داده که اعضای اصلی بدن مانند چشمان را اگر خداوند از او بگیرد چگونه خواهد دید و در بیراهه‌ها عبور خواهد کرد… بنابراین قدرت‌نمایی پروردگار در خلقت انسان و مسیر اهداف وی را امری صریح و ضروری می‌داند فقدان چشمان یا همان معنای باطنی یعنی بصیرت و عدم تعقل را به عنوان رمزهای مهمی در بازگشایی مسیر تعالی عنوان می‌کند و نویسنده در تشریح این موارد کاملاً واضح و شایسته مشهودات قرآنی را در آفرینش این جهان و انسان به تصویر می‌کشاند.
انسان با تمام پیچیدگی‌ها و عجایب خلقت وی چگونه می‌تواند نقش اصلی خود را ایفا کند و دنبال سعادت برود و از شقاوت دور گردد.
خواندن این کتاب از جمله رسیدن به چنین مقاصدی از منظر یک اندیشمند قرآنی و صاحب‌نظر است.
عنوان فرعی کتاب به نام تفسیر دانشجو در واقع برای تمام کسانی است که یک مرحله بالاتر از تحصیلات علمی و فکری موضوعات قرآنی را جستجو می‌کنند و برای فهماندن آن به جوامع آن را به کار می‌بندند.
البته هدف دیگر نویسنده بهره بردن از این مباحث زیبای قرآنی به صورت مختصر جامع و کوتاه است برای عموم کسانی که توانایی خواندن تفسیرهای طولانی را ندارند و مژده بسیار خوبی است.
این است که نویسنده کوشیده تا در این راستا قدم مؤثر بردارد و از منظر دیگر آیات و شرح آن را بازگو کند.


دوشنبه، 04 فروردین 1404 - 01:51 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0