FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


سبک رفتار با مؤمنان از منظر قرآن/ ۱۰ توصیه به پرداخت بدهی و مهلت به بدهکار در اسلام


 
 
سبک رفتار با مؤمنان از منظر قرآن/ ۱۰
توصیه به پرداخت بدهی و مهلت به بدهکار در اسلام

رعایت حق همکیش و برادر ایمانی طلبکار نقش مهمی در اعتمادسازی، انگیزه و رغبت افراد متمکن در قرض دادن به دیگران دارد و در حاکمیت بخشی فضای آرامش و امنیت در حوزه اقتصادی مؤثر است، از همین‌رو در آموزه‌های دینی تأکید شده است که باید بدهکار مواردی را در حق طلبکار رعایت کند که یکی از این موارد تلاش برای پرداخت بدهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم طی یادداشتی نوشت: از وظایفی که در آموزه‌های دینی، همکیشان و برادران دینی در حق همدیگر دارند پرداخت بدهی و دیون همدیگر است؛ از امام باقر(ع) نقل شده است که از حقوق برادران مؤمن و همکیش آن است که بدهکاریش را بپردازد. (محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج ۲، ص ۱۶۹)

رسول خدا(ص) در ارزش پرداخت بدهی بدهکار فرمودند: محبوب‌ترین کارها نزد خدا سه چیز است:‌ «پرداخت بدهی بدهکار و...» (محمد بن جعفر برقی، المحاسن، جلد ۲، صفحه ۳۸۸) و در سخنی دیگر نیز فرمودند: «هر کس می‌خواهد دعایش مستجاب شود یا اندوهش زدوده شود، اندوه بدهکار ناتوان را برطرف کند.» (متقی هندی، کنزل العمال ج ۶، ص ۲۱۵)

امیرمؤمنان علی(ع) درباره ارزش یاری رساندن به بدهکار فرمودند: «کسی که به مالی دست یافت و به بدهکاران یاری رساند و در کسب ثواب و ادای حقوق صبر کند با این ویژگی‌ها به شرف دنیا و فضایل آخرت می‌رسد.» (ابن شعبه حرانی، تحف‌العقول، ص۱۸۶)؛ امام باقر(ع) نیز فرمودند: ای جابر، سوگند به خدا که شیعه ما نیست مگر آن که از خدا پروا و پیروی کند و شناخته نمی‌شوند مگر با دستگیری از بدهکاران.» (محمد بن یعقوب کلینی، الكافی، ج ۲، ص ۷۴، ح ۳)

مهلت دادن به بدهکار

مهلت دادن به همکیش و برادر مؤمن بدهکار از رسالت‌های همکیشان نسبت به همدیگر است. قرآن در آيه ۲۸۰ سوره بقره به يكى از حقوق بدهكاران اشاره می‌کند كه اگر از پرداختن اصل بدهى خود عاجز باشند، بايد براى پرداختن اصل بدهى به آنها مهلت داده شود.

رسول خدا(ص) در ارزش این کار فرمودند: «هر کس به بدهکاری ناتوان از پرداخت،‌ مهلت دهد خدا در روزی که سایه‌ای جز سایه خدا نیست وی را در سایه خود  جای دهد.» و در سخنی دیگر فرمودند: «همچنان که برای بدهکار تو -درصورت توانایی بر پرداخت- جایز نیست کوتاهی کند، برای تو نیز -در صورت علم به ناتوانی وی در پرداخت- جایز نیست او را در تنگنا قرار دهی.» در روایت دیگری فرمودند: «کسى که به مؤمنى قرض داد، منتظر بماند تا پرداخت قرض براى او امکان‏‌پذیر شود؛ یعنی همان‌طور که جایز نیست بدهکار در صورت توانایى، پرداخت قرض را به تأخیر بیندازد، همین‌طور اگر طلبکار مى‌‏داند بدهکار توانایى ندارد، جایز نیست او را تحت فشار قرار دهد. (محمد بن حسن طوسی، تهذیب الأحكام ج‏ ۶، ص ۱۹۳، ح ۴۱۸)

روایتی از پیامبر اکرم(ص) است که این کار موجب بهره‌مندی از سایه‌ای در برابر آسیب ندیدن از آتش جهنم است (محمد بن مسعود، عیاشی، كتاب التفسير، ج‏ ۱، ص ۱۵۴) و برایش پاداش صدقه به مقدار قرضش وجود دارد تا آن را به‌طور کامل دریافت کند.» (محمد بن یعقوب کلینی، كافی، ج‏ ۷، ص ۲۹۳؛ محمد بن مسعود، عیاشی، كتاب التفسير، ج‏۱، ص ۱۵۵)

امام باقر(ع) نیز در این باره فرمودند: «کسانی که به بدهکار در سختی قرار گرفته فرصت می‌دهند تا زمان آسان شدن پرداخت بدهی، در قیامت از زیر عرش خداوند با چهره و لباس‌های نورانی و... مبعوث می‌شوند.» (محمد بن مسعود عیاشی، كتاب التفسير، ج‏ ۱، ص ۱۵۵) و امام صادق(ع) آن را یک غنیمت و حرکتی شتابانی به‌سوی پاداش الهی بیان کرده است.» (محمد بن یعقوب کلینی، الكافی، ج‏ ۷، ص ۱۷۴)

امام صادق(ع) درباره ارزش این کار نیز فرمودند: «روزی رسول خدا(ص) بر منبر رفت و پس از حمد و ثنای خدا، بر پیامبرانش درود فرستاد و فرمود: ای مردم، حاضران به غایبان برسانند که هر کس بدهکار ناتوان از پرداخت را مهلت دهد برای او نزد خدا در هر روز، صدقه‌ای به اندازه مالش هست تا هنگامی که آن را دریافت کند.» (محمد بن یعقوب کلینی، الكافی، ج‏ ۷، ص ۲۹۳؛ محمد بن مسعود عیاشی، كتاب التفسير، ج‏ ۱، ص ۱۵۵)

رعایت حق طلبکار

رعایت حق همکیش و برادر ایمانی طلبکار نقش مهمی در اعتمادسازی، انگیزه و رغبت افراد متمکن در قرض دادن به دیگران دارد و در حاکمیت بخشی فضای آرامش و امنیت در حوزه اقتصادی مؤثر است، از همین رو در آموزه‌های دینی تأکید شده است که باید بدهکار مواردی را در حق طلبکار رعایت کند، یکی از این موارد تلاش برای پرداخت بدهی است؛ بدهکار در تعامل با طلبکار باید بداند بنابر فرموده امام صادق(ع) قرض و بدهی به دیگران به عنوان امانت است. (محمد بن یعقوب، کلینی، الكافی، ج‏ ۹، ص ۵۸۶-۵۸۷)

بدهکار باید قصد پرداخت آن را داشته باشد، چونان که امام سجاد(ع) فرمودند: «اگر قصد پرداخت داشته باشد در امان خداوند است و اگر قصد پرداخت نداشته باشد دزد خواهد بود. (محمد بن عل بن ی بابویه، الْمُقْنِع، ص۳۷۵)؛ پیامبر اکرم(ص) نیز فرمودند: «بهترین شما کسانی هستند که قرض خود را به نیکوترین شکل پرداخت کنند.» (ابوالقاسم‏ پاينده، نهج‌الفصاحة، ص ۴۶۵) و «خداوند با کسی  است که قرض نموده تا آن را پرداخت کند در صورتی که درمسیر ناپسندی هزینه نکرده باشد.» (محمدباقر مجلسى، بحارالأنوار، ج‏ ۱۰۰، ص ۱۴۴)

بدهکاری با شهادت در راه خدا هم، سر جای خود باقی خواهد ماند و کفاره و جایگزینی برای آن نیست مگر آنکه پرداخت شود یا درخواست بخشش از طلبکار صورت گیرد با اینکه اولین قطره خون شهید کفاره تمام گناهان او خواهد بود. (محمدباقر مجلسى، بحارالأنوار، ج‏۱۰۰، ص ۱۴۴)

امام  صادق(ع) فرمودند: «اگر کسی که قرض کند و قصدش بر پرداخت آن باشد از طرف خداوند دو فرشته محافظ برایش گماشته می‌شود تا در پرداخت قرضش  کمک نمایند و به هراندازه در قصد پرداخت آن کوتاهی نماید به همان اندازه از حمایت فرشتگان محروم خواهد شد.» (محمد بن علی ابن بابویه، من لا يحضره الفقيه، ج‏۳، ص ۱۸۳) و اگر توانایی بر پرداخت قرض را دارد ولی تأخیر اندازد ظلم کرده (محمد بن حسن حرعاملى، هداية الأمة إلى أحكام الأئمة(ع)، ج۶، ص  ۲۱۶) و برای هر روز او گناه باج‌گیران است. (محمد بن حسن حرعاملى، هداية الأمة إلى أحكام الأئمة(ع)، ج۶، ص ۲۱۶)

از این رو گفته شده قرض گرفتن کراهت دارد ولی برای پرداخت آن باشد کراهتش کم شده و در صورت اضطرار از بین خواهد رفت، ولی براساس و مقدار نیاز خود قرض کرده و برآن اکتفا کند و (بداند) پرداخت آن واجب و باید برای آن تلاش کند و پرداخت قرض آن‌قدر اهمیت دارد که نماز او در اول وقت در صورت وسعت وقت برای اقامه آن صحیح نیست زمانی که طلبکار قرض خود را مطالبه کند. (حسن بن يوسف بن مطهر اسدى‌ علامه حلّى، قواعد الأحكام في معرفة الحلال و الحرام؛ ج‌۲، ص۱۰۲) و اگر توانایی بر پرداخت قرض را دارد ولی تأخیر انداخته و نپردازد ظلم کرده و بردن عرض(آبرو) و مجازات او بر طلبکار حلال است. (محمدبن حسن طوسی، المبسوط، ج ۲، ص ۲۷۷)

مورد دوم در رعایت حق طلبکار درخواست مهلت با خوشرویی است، اگر بدهکار هنگام فرارسیدن قرض خود با تنگنایی و مشکلاتی مواجه شده و نمی‌تواند قرض خود را بدهد ادب اقتضا می‌کند که باید در تعامل با طلبکار با اخلاق نیک و خوش‌رفتاری مهلت بخواهد تا او را از نگرانی در دریافت طلب و قرض خود بیرون آورد و اگر برای دریافت قرض خود حسابی باز کرده و برنامه‌ای گذاشته به‌هم نخورد. پیامبر خدا(ص ) فرمودند: «تأخیر بدهی از شخص بی‌نیاز، ظلم است و اگر نداری با خوشرفتاری او را راضی کنی و به نیکی مهلت بطلبی و با لطافت او را باز گردانی.» (حسن بن على‏ ابن شعبه حرانى، ص ۲۶۸-۲۶۷)

امام سجاد(ع) فرمودند: «اگر تنگدست بودى او را با گفتارى نيكو خشنود سازى و خيلى محترمانه از او تقاضاى مهلت نمایى و به شيوه‏اى كه همراه با لطف و مدارا باشد او را از خود بازدارى(تا رضایت برای مهلت دهد) و نابودى مالش را با  رفتار بد و نادرست خود جمع نكنى كه بى‏شک اين پستى و فرومايگى است.» (ابن شعبه حرانى، ص۲۶۸)

نکته بعدی در رعایت حق طلبکار جلب رضایت اوست؛ بدهکاری که توانسته با راحتی از کسی قرض و مشکل خود را حل کند شایسته است در تعامل با طلبکار طوری رفتار کند که او را خوشحال کرده و انگیزه و زمینه‌های رغبت او را در پرداخت قرض به دیگران بیشتر کند، از این‌رو امام صادق(ع) فرمود: «بدهکار اگر تلاش کند که در تعامل با طلبکار طوری رفتار و او را خشنود کند از درود موجودات زمینی و دریایی بهره‌مند خواهد شد، ولی اگر از ناخشنود باید و ملامت کند، خداوند در هر روز و شبی فردی ستمگر می‌نویسد.» (محمد بن حسن حرعاملی، الفصول المهمة في أصول الأئمة، ج‏۲، ص ۲۶۴)

مورد دیگر در رعایت حق طلبکار، پرداخت بهتر و بیشتر است؛ آیا بدهکار در تعامل با طلبکار می‌تواند از باب تشکر و سپاسگزاری بیش از مقدار و مبلغ دریافتی قرض و بهتر آن را به طلبکار بپردازد؟ روایات مختلفی از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: اگر هیچ‌گونه شرطی صورت نگرفته باشد. (محمدبن یعقوب کلینی ،الكافي، ج‏۱۰، ص۳۴۸) از سوی گیرنده با رضایت قلبی، چیزی را بیش از مقدار قرض، چه نقود باشد یا جنس، با وزن بیشتر و با کیفیت بالاتر باشد حرام نیست، بلکه مستحب است. (سید روح الله موسوی خمینی، رساله توضيح المسائل، ص۴۰۶)

موضوع دیگری در تعامل با بدهکار این است که اگر قرض دادن جنسی مانند نان یا گردو، کوچک و بزرگی در آن‌ها مطرح است و در پرداخت و پس دادن آن‌ها هم چنین اتفاقی می‌افتد چه حکمی دارند؟ در روایتی از امام صادق(ع) سؤال شد، نانی که از همسایه قرض می‌کنیم بعد در زمان پس دادن نانی کوچک‌تر یا بزرگتر می‌دهیم یا شصت یا هفتاد گردو قرض می‌کنیم و در آن‌ها کوچک و بزرگ وجود دارد. حکم اینها چیست؟ پاسخ دادند که مانعی ندارد. (محمدتقى بن مقصود على‏ مجلسى، روضة المتقين فی شرح من لا يحضره الفقيه، ج‏ ۶، ص ۵۳۸)

منبع: خبرگزاری ایکنا

پرتال جامع علوم و معارف قرآن بزرگترین پایگاه مفاهیم و موضوعات قرآنی
پیوندهای مرتبط
  • دفتر مقام معظم رهبری
  • دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
  • پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
  • دانشگاه باقرالعلوم
  • کتابخوان همراه پژوهان
  • پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
  • معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی
پایگاه های پژوهشکده
  • پرتال جامع علوم و معارف قرآن
  • سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی
  • فصلنامه مطالعات علوم قرآن
  • مرجعیت علمی قرآن
  • مطالعات بین‌المللی قرآن کریم
  • دائره المعارف قرآن کریم
  • نظام سازی قرآنی
  • ویکی قرآن
  • بازدیدامروز: 4825
  • بازدید ماه جاری: 70424
تماس با ما
  • ایران، قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم
  • 025-31151114
  • 025-31155656
  • quran@isca.ac.ir
 
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) می باشد.
نقشه سایت | درباره ما
http://quran.isca.ac.ir/fa/News/Detail/931

یکشنبه، 03 فروردین 1404 - 02:28 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0