FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


چگونه تمام قرآن در شب قدر نازل شد؟


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 29 اسفند 1403 - 14:30
یکی از اولین سؤالاتی که پیرامون آیه اول سورۀ قدر مطرح می شود، این است که چگونه ممکن است کل قرآن در یک شب نازل شده باشد، در حالی که خداوند به تناسب هر رویدادی، آیاتی را نازل می کرد؟
وَ،بيت،قرآن،فِي،نازل،نزول،شب،آله،صلي،خيمه،آسمان،قدر،خدا،الله،خ ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، خداوند در آیۀ اول سورۀ قدر زمان نزول قرآن را در شب قدر معرفی می‌کند و می‌فرماید «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» یعنی به یقین ما آن [قرآن] را در شب قدر نازل کردیم و به اعتبار آیۀ 185 سوره مبارکه بقره که می‌فرماید: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ»، در می‌یابیم که در ماه مبارک رمضان نازل شده است.
یکی از اولین سؤالاتی که پیرامون این آیه مطرح می‌شود، این است که چگونه ممکن است کل قرآن در یک شب نازل شده باشد، در حالی که در قرآن، اخباری از آینده اسلام و مسلمین وجود دارد و خداوند به تناسب هر رویدادی، آیاتی را نازل می‌کرد؟
به عبارت دیگر، هر آیه‌ای شأن نزول یا بهانه‌ای برای نزول داشته است.
به عنوان مثال، وقتی از آیۀ «لیلة المَبیت» سخن می‌رود، به شبی اشاره دارد که امیرالمؤمنین علیه‌السلام در شب خروج پیامبر صلی الله علیه و آله از مکه به مدینه، در بستر ایشان خوابید.
این عمل شجاعانه، زمینه‌ساز نزول این آیه از قرآن کریم شد: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ»؛ یعنی «و از مردم کسی است که جانش را برای خشنودی خدا می فروشد [مانند امیرالمؤمنین (علیه السلام)] و خدا به بندگان مهربان است.»
اهل بیت وحی علیهم‌السلام به عنوان معلمان و تبیین‌کنندگان آیات قرآن و همان‌ها که عالم به تأویل قرآن هستند، به این شبهه پاسخ گفتند.
امام صادق علیه‌السلام فرمود «نَزَلَ الْقُرْآنُ فِی لَیْلَهًِْ الْقَدْرِ إِلَی الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ جُمْلَهًًْ ثُمَّ نَزَلَ مِنَ الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ فِی طُولِ عِشْرِینَ سَنَهًًْ.» یعنی قرآن در شب قدر، یک‌باره و جملگی به‌سوی بیت المعمور فرود آمد و در طول بیست‌وسه سال بر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد.
به این نوع نزول، نزول دفعی می‌گویند یعنی قرآن یک‌دفعه‌ای و به یک باره بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد و به صورت نزول تدریجی متناسب با هر رویدادی طی 23 سال در دنیا نازل شد.
اما بیت المعمور در چه موقعیتی است؟
در احادیث، مکان بیت المعمور را در آسمان هفتم و گاه در آسمان چهارم و گاهی در دنیا هم گفته‌اند.
ظاهر امر نشان می‌دهد که بیت المعمور سیر نزولی به سمت پایین داشته تا به محاذات کعبه رسیده است.
امام باقر علیه‌السلام بیت المعمور را به عنوان مکان ملائک معرفی می‌کنند و همچنین ارکان و پایه‌های بیت الحرام را معادل بیت المعمور در آسمان دانسته، فرمود:
«خداوند عزوجل فرموده است که حسنات (کارهای نیک) در حرم (مکه) چند برابر پاداش داده می‌شوند و سیئات (گناهان) نیز چند برابر مجازات خواهند داشت.
سپس فرمود: طناب‌های خیمه‌ای اطراف آن گسترده شد، و انتهای میخ‌های آن جایی است که اکنون مسجدالحرام در آن قرار دارد.
این میخ‌ها از سنگ‌هایی از طلای ناب بهشتی بودند، و طناب‌های خیمه از رشته‌های ارغوان بافته شده بودند.
خداوند عزوجل به جبرئیل (ع) وحی فرستاد که با هفتاد هزار فرشته به سوی آن خیمه فرود آید تا آن را از شر شیاطین سرکش حفظ کنند، و مونس آدم علیه‌السلام باشند و به تعظیم خانه و خیمه به طواف بپردازند.
جبرئیل با فرشتگان فرود آمد، و آن‌ها در حضور خیمه مستقر شدند، آن را از شر شیاطین حفظ کردند و هر روز و شب به دور ارکان خانه و خیمه طواف می‌کردند، همان‌گونه که در آسمان به دور بیت المعمور طواف می‌کردند.
ارکان (پایه‌های) بیت الحرام در زمین هم‌ردیف و برابر با بیت المعمور در آسمان است ...
یَطُوفُونَ حَوْلَ أَرْکَانِ اَلْبَیْتِ وَ اَلْخَیْمَةِ کُلَّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ کَمَا کَانُوا یَطُوفُونَ فِی اَلسَّمَاءِ حَوْلَ اَلْبَیْتِ اَلْمَعْمُورِ قَالَ وَ أَرْکَانُ اَلْبَیْتِ اَلْحَرَامِ فِی اَلْأَرْضِ حِیَالَ اَلْبَیْتِ اَلْمَعْمُورِ اَلَّذِی فِی اَلسَّمَاءِ»
همچنین امام صادق علیه‌السلام به نقل از سول خدا صلی الله علیه و آله، بیت العمور را جلوه‌گر اسامی پنج تن آل‌عبا نشان می‌دهند و می‌فرمایند:
فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ سَلَّمُوا عَلَیَّ وَ سَأَلُونِی عَنْ عَلِیٍّ أَخِی فَقُلْتُ هُوَ فِی اَلْأَرْضِ خَلِیفَتِی أَ وَ تَعْرِفُونَهُ فَقَالُوا نَعَمْ کَیْفَ لاَ نَعْرِفُهُ وَ قَدْ نَحُجُّ اَلْبَیْتَ اَلْمَعْمُورَ فِی کُلِّ سَنَةٍ مَرَّةً وَ عَلَیْهِ رَقٌّ أَبْیَضُ فِیهِ اِسْمُ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ اَلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَیْنِ وَ اَلْأَئِمَّةِ وَ شِیعَتِهِمْ إِلَى یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ ...
(الکافی , ج3 , ص482)
رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله (خطاب به ملائک) فرمودند: «سلام بر من بفرستید و از من درباره علی، برادرم، سؤال کنید.» گفتم: «او در زمین خلیفه من است؛ آیا او را می‌شناسید؟» گفتند: «چگونه او را نشناسیم، در حالی که ما هر سال یک بار به (بیت المعمور) می‌رویم و بر آن صفحه سفید که در آن نام محمد، علی، حسن، حسین، امامان و شیعیان آنها تا روز قیامت نوشته شده است، قرار داریم؟»
با این اوصاف، قرآن در یکی از نازله‌های خود، در شب قدر سالی به بیت المعمور رسید و این مکان، جایی غیر از مکان مادی است بلکه موقعیت آن در برزخ است.
به این ترتیب، رسول خدا صلی الله علیه و آله نسبت به کلیات و جزئیات قرآن علم داشت و این مسئله، یکی از فضائل بی‌منتهای رسول اکرم است.
انتهای‌پیام/


 
 

 

 

پنجشنبه، 30 اسفند 1403 - 00:33 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0