FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


جابه جایی ۱۱ مرز، نگاهی به مرزهای ناگذشتنی در دنیای معاصر


 

مهر | فرهنگی و هنری، استان‌ها | سه شنبه، 28 اسفند 1403 - 09:58
اصفهان-رضا نصر اصفهانی، عکاس و هنرمند معاصر، در نمایشگاه اخیر خود با عنوان «جابه‌جایی ۱۱ مرز» که در موزه هنرهای معاصر اصفهان برپا شده، نگاهی تازه به مفهوم مرز و تغییرات فرهنگی داشته است.
معاصر،مرزها،مرز،نمايشگاه،هنر،اجتماعي،فرهنگي،درها،درهاي،مرزها ...

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – کورش دیباج: در دنیای معاصر، مرزها به چیزی فراتر از تقسیمات جغرافیایی تبدیل شده‌اند.
مرزها نه‌فقط فیزیکی، بلکه ذهنی، فرهنگی و اجتماعی نیز هستند و گاهی در تحولات اجتماعی و فردی، مرزبندی‌های جدیدی ایجاد می‌شود که موجب تغییرات اساسی در نحوه نگاه ما به جهان و هویت‌مان می‌شود.
در این میان، هنرمندان معاصر با استفاده از ابزارهای مختلف هنری، به دنبال بازنمایی این تحولات و چالش‌ها هستند و هنر را به‌عنوان ابزاری برای پرسشگری و تأمل در مفاهیم پیچیده و متغیر به کار می‌گیرند.
رضا نصر اصفهانی، عکاس و هنرمند معاصر
رضا نصر اصفهانی، عکاس و هنرمند معاصر، در آثار اخیر خود سعی کرده تا مفاهیم مرز و محدودیت را از ابعاد مختلف مورد کاوش قرار دهد.
او در این مسیر، از فضاهای تاریخی و نمادهای خاص برای بیان تحولاتی که در زمان و مکان رخ می‌دهند استفاده کرده است.
در گفت‌وگویی که با نصر اصفهانی درباره نمایشگاه اخیرش «جابه‌جایی ۱۱ مرز» در موزه هنرهای معاصر اصفهان داشتیم، او از دنیای هنر و چگونگی شکل‌گیری این پروژه هنری، که به جابه‌جایی مرزها می‌پردازد، می‌گوید.
بازخوانی درها و دیوارها در یک بنای تاریخی؛ ایده «جابه‌جایی ۱۱ مرز» از کجا شکل گرفت؟
چند سال پیش وقتی در موزه هنرهای معاصر اصفهان قدم می‌زدم، متوجه شدم که برخی از درهای این بنای تاریخی با بلوک‌های سیمانی مسدود شده‌اند.
این تغییر، نه‌تنها کاربری فضا را دگرگون کرده بود، بلکه هویت معماری آن را هم تحت تأثیر قرار داده بود.
این سوال برایم مطرح شد که یک درِ بسته چه معنایی دارد؟
آیا صرفاً نشانه‌ای از محدودیت فیزیکی است، یا می‌تواند استعاره‌ای از تغییرات گسترده‌تر در زمان و مکان باشد؟
این دغدغه باعث شد که ایده «جابه‌جایی ۱۱ مرز» شکل بگیرد؛ پروژه‌ای که در آن، این درهای مسدود را به‌عنوان نمادی از تحولات اجتماعی و فرهنگی بررسی کنم.
در بیانیه نمایشگاه گفته‌اید که درها مرزهای گذشتنی‌اند و دیوارها مرزهای ناگذشتنی.
این تمایز در اثر شما چگونه بازتاب پیدا کرده است؟
ایده اصلی این نمایشگاه، تأمل درباره این است که چگونه مرزها در طول زمان جابه‌جا می‌شوند.
درها همواره به‌عنوان گذرگاه و ارتباط میان جهان درون و بیرون عمل کرده‌اند، اما در این بنا، این گذرگاه‌ها به دیوار تبدیل شده‌اند.
بنابراین، مرزی که زمانی قابل عبور بود، حالا به یک محدودیت تبدیل شده است.
این جابه‌جایی در ماهیت مرزها، بازتابی از دنیای معاصر است، جایی که تغییرات اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی، دائماً مفهوم مرز را دگرگون می‌کنند.
آیا این جابه‌جایی مرزها را می‌توان فراتر از بُعد فیزیکی در نظر گرفت؟
مثلاً در سطح اجتماعی و فرهنگی؟
قطعاً.
امروزه، مفهوم مرز دیگر فقط به جغرافیا محدود نمی‌شود.
ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که مرزهای هویتی، فرهنگی و حتی دیجیتال دائماً در حال تغییر هستند.
درهای بسته در این نمایشگاه، نمادی از این چالش‌ها هستند.
آن‌ها نشان‌دهنده لحظاتی هستند که انسان‌ها با موانعی روبه‌رو می‌شوند که عبور از آن‌ها امکان‌پذیر نیست.
اما این درها، درعین‌حال، بازتابی از امید هم هستند؛ زیرا تاریخ نشان داده که هیچ مرزی برای همیشه ثابت نمی‌ماند.
مخاطبان چگونه با این اثر ارتباط برقرار کرده‌اند؟
آیا تجربه‌های شخصی خود را در این فضا بازتاب داده‌اند؟
یکی از نکات جالب درباره این نمایشگاه، واکنش‌های متفاوتی است که از مخاطبان دریافت کرده‌ام.
بعضی افراد با دیدن درهای بسته، احساس گرفتگی و محدودیت کرده‌اند، درحالی‌که برخی دیگر آن را استعاره‌ای از تجربه‌های شخصی‌شان از شکست‌ها و بن‌بست‌های زندگی دانسته‌اند.
نکته‌ای که برایم اهمیت داشت، این بود که مخاطب بتواند در این فضا درنگ کند و با توجه به تجربه‌های خود، معنای خاصی برای این مرزهای جابه‌جا شده پیدا کند.
در نهایت، فکر می‌کنید نقش هنر معاصر در مواجهه با چنین مسائلی چیست؟
هنر معاصر باید فراتر از زیبایی‌شناسی صرف باشد و بتواند سؤالاتی عمیق را درباره جهان پیرامون مطرح کند.
در دنیایی که دائماً در حال تغییر است، هنر می‌تواند ابزاری برای درک این تحولات باشد.
شخصاً، تلاش کرده‌ام در این پروژه، از یک موضوع به‌ظاهر ساده—بسته‌شدن چند در—به مفهومی گسترده‌تر درباره هویت، مرزها و تغییرات اجتماعی برسم.
فکر می‌کنم اگر هنر بتواند مخاطب را وادار به اندیشیدن کند و او را در مسیر کشف معانی جدید قرار دهد، موفق عمل کرده است.
نمایشگاه «جابه‌جایی ۱۱ مرز» تا پایان اسفندماه در موزه هنرهای معاصر اصفهان برپاست.
این نمایشگاه فرصتی برای تأمل درباره مفاهیمی است که شاید در زندگی روزمره چندان به آن‌ها توجه نکنیم، اما تأثیر عمیقی بر درک ما از جهان دارند.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 28 اسفند 1403 - 23:37 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0