FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حمایت از دختر در شرایطی مانند طلاق از وظایف پدر است


 

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 27 اسفند 1403 - 15:59
دخالت در تصمیم‌گیری‌های زوجین و عدم پذیرش استقلال آن‌ها از جمله مصادیق نادیده گرفتن مرزها در زندگی دختر است.
دختر،پدر،تأكيد،پدران،حمايت،اشاره،دخالت،زندگي،داماد،حيدري،اخت ...

به گزارش خبرگزاری مهر، پانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های علمی «رابطه پدر-دختری در آینه علم و دین ۲»، با موضوع نقش محوری پدر در حفظ آرامش و حل اختلافات خانوادگی دختر پس از ازدواج، با تأکید بر ضرورت رعایت مرزهای مشخص و ارائه حمایت بدون دخالت برگزار شد.
حجت‌الاسلام سیدحسین حیدری مدیر مرکز مشاوره مأوا، در این نشست تخصصی، با اشاره به اهمیت حفظ ارتباط عاطفی مستمر بین پدر و دختر پس از ازدواج، راهکارهایی عملی برای تقویت این ارتباط ارائه کرد.
وی تأکید کرد که تماس‌های منظم، دیدارهای خانوادگی و حضور در مناسبت‌های مختلف، می‌تواند به حفظ صمیمیت و نزدیکی بین پدر و دختر کمک کند.
سخنران این نشست، با اشاره به خطرات دخالت‌های نابجا در زندگی مشترک دختر و داماد، بر ضرورت ارائه حمایت بدون دخالت تأکید کرد.
وی انتقاد مستقیم از داماد، تحمیل عقاید و ارزش‌ها، و تصمیم‌گیری به جای زوجین را از جمله مصادیق دخالت‌های نادرست برشمرد.
وی میانجی‌گری منصفانه پدر در اختلافات خانوادگی دختر و داماد را از دیگر وظایف مهم پدران دانست و تأکید کرد: پدران باید با رعایت اصل بی‌طرفی، به حرف‌های هر دو طرف گوش دهند و بدون تحمیل نظر، آن‌ها را راهنمایی کنند.
توجه به مرزهای زندگی خصوصی زوجین و احترام به استقلال آن‌ها، از دیگر نکات کلیدی مطرح شده در این نشست بود.
دکتر حیدری، دخالت در تصمیم‌گیری‌های زوجین و عدم پذیرش استقلال آن‌ها را از جمله مصادیق نادیده گرفتن مرزها دانست.
وی با اشاره به نقش پدر به عنوان الگوی مناسب برای دختر و داماد، بر ضرورت رعایت احترام متقابل در روابط خانوادگی، حل مسالمت‌آمیز اختلافات و حمایت از اعضای خانواده تأکید کرد.
حیدری، حمایت از دختر در شرایط سخت مانند طلاق را از دیگر وظایف پدران دانست و تأکید کرد که پدران باید در این شرایط، به دختران خود کمک کنند تا با شرایط جدید سازگار شوند.
وی با اشاره به الگو بودن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در ارتباط با دختران پس از ازدواج، آموزش‌هایی که ایشان به حضرت زهرا (سلام الله علیها) داده‌اند را بهترین الگو برای آموزش فرزندان دانست.
مدیر مرکز مشاوره مأوا با اشاره به تفاوت فرهنگ خانواده‌ها، تأکید کرد: پدران باید به این نکته توجه کنند که دخالت و حمایت، مفاهیم نسبی هستند.
وی همچنین به ضرورت توجه پدران به زبان بدن خود و پرهیز از ایجاد احساس گناه در فرزندان اشاره کرد.
در ادامه این نشست، حیدری در پاسخ به سوالی در مورد نحوه برخورد پدر با اختلافات زوجینی که در یک ساختمان زندگی می‌کنند، گفت: خانواده‌ها دو دسته‌اند: خانواده‌هایی که مداخله‌گر هستند و خانواده‌هایی که مداخله‌گر نیستند.
خانواده‌هایی که مداخله‌گر نیستند، ارتباط با آن‌ها مشکل ایجاد نمی‌کند.
پدر و مادری که خودشان اصلاً وارد زندگی خانواده دخترشان نمی‌شوند، ورود نمی‌کنند.
نزدیک همم که باشید، مشکلی پیش نمی‌آید، چون مرزها مشخص است.
وی افزود: مرز یعنی در تصمیم‌گیری‌های همدیگر دخالت نمی‌کنند، به تصمیمات هم احترام می‌گذارند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر که دختر تمایز یافته نباشد، چه در یک ساختمان زندگی کند چه شهری دیگر، مشکل ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: مداخله‌گرها کسانی‌اند که گاهاً حمایت می‌کنند، ولی مداخله هم می‌کنند.
وی افزود: اگر موردهای این چنینی بود، باید مرزها را مشخص و تفکیک کنیم، تمایز یافتگی‌ها را قوی کنیم، مهارت‌هایی که دختر ندارد را به او آموزش دهیم، مهارت‌هایی که پدر یا مادر لازم دارند را به آنها آموزش دهیم، که بتوانند این رابطه را مدیریت کنند.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 27 اسفند 1403 - 23:41 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0