راهکارهای تعلیم و تربیّتی و فرهنگی:
1- مسئولین و عوامل تهیه محتوای تحقیقاتی و مطالعاتی پژوهشکدههای علوم انسانی و اسلامی و حوزهها و دانشگاهها مجموعه ای از آموزه های رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را، که طبق موازین الهی و اسلامی، موجب رشد شود را، در اختیار عوامل تعلیم و تربیّت ( از جمله انتشارات و وزارت آموزش و پرورش و حوزهها و دانشگاهها و مراکز و معاونتهای فرهنگی و پرورشی و وزارت ارشاد اسلامی و مبلغین و رسانه ها)، برای نشر و ترویج و آموزش فرهنگ الهی اسلام، قرار دهند.
- عوامل مؤثر در تهیه محتوای کتابهای درسی و غیر درسی، و تولید کنندگان محتوای ادبیّات و بسترهای تبلیغاتی و لوازم التحریر و بازیها و فیلم و نمایشها و برنامه ها و مطالب رسانه ها ( رسانه ها، مطبوعات، فضای مجازی تبلیغات و بسترهای تکنولوژیهای مختلف) و مبلغین برای ارتقاء فرهنگ تعلیم و تربیّت اسلامی جامعه به آموزههای رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را طبق موازین الهی و اسلامی محقق نماید و جامعه را در ابعاد مختلف ( اعتقادی، فضائل اخلاقی، بصیرت، معارف و دانش و مهارتها و توانمندیهای لازم زندگی)، به رشد رساند، باید متناسب با سن و به اندازه لازم هماهنگ با دیدگاههای قرآن و چهارده معصوم سلام الله علیهم، به تهیه مطالب تعلیم و تربیتی اهمیّت لازم را بدهند و به مطالب به اندازه پرداخته شود و محصولات را به جامعۀ هدف به تعالی لازم عرضه نمایند.
- طرحها و برنامه های گفتمان و برنامه ریزی با زبانهای مختلف بین المللی و مردم دنیا بطور جهانی، با محصولات متناسب و بهره مندی از همه بسترها و سازوکارها و ساختارهای تعلیم و تربیتی برای بهره مندی از ولایت خداوند و پیامبران و حجتهای عالم و دانشمند و فاضل و معصوم سلام الله علیهم نهضتی نرم افزاری و عملیاتی برای تعالی نگرشی و نفسانی به تعالی توسط همه افراد توانمندی که در نهادها و سازمانهای دولتی و بخش خصوصی نقش آفرینی می نمایند، برای نشر و ترویج فرهنگ والای الهی نقش آفرینی های مفید و مؤثر و خداپسندانه صورت پذیرد تا رنگ استثمار استعمار شرک و کفر و نفاق و استکبار و جهلها و رزیلتها و احاطه طاغوتهای مختلف از جهانیان زدوده شود و تعالی و رشد و آگاهی و علم و دانش مفید و اعتقادات و نگرشها و تفکّر و گفتار و رفتار و تمایلات و روحیات و اخلاق خداپسندانه در جهان توسعه یابد.
الگوی سوره الحاقه در راهبردها و راهکارهای سیاستگذاریها و قانونگذاریها و قضاوتها و برنامه ریزیها:
-
- باید از همان دوران ابتدائی بخصوص در دوران متوسطه اول و دوم و دانشگاه انسانها با فرهنگ اطعام دادن و تحقق همه رهنمودهای خداوند انسانها آشنا شوند و در سنین فرهنگ سازی و تعلیم و تربیّت و تبلیغ دین انسانها با همۀ انتظارات خداوند و حجتهای معصومش در سبک زندگی اسلامی به رُشد و تعالی بگونه ای برسند که تحقق بخش و عینیت بخش خواست خداوند و حجتهای معصوم خداوند بشوند.
- باید با اصول دین و احکام دین و انتظارات خداوند انسانها به تعالی و متناسب سن آشنا شوند.
- باید با قرآن متناسب با سن بگونه ای انسانها آشنا بشوند که تحقق بخش و عینیت بخش انتظارات خداوند با توجه به انتظارت سن به اعتدال لازم باشند و خشنودی خداوند و حجتهای معصومش را فراهم نمایند.
- داستانهای تاریخی عبرت بخش قرآنی باید در کتابهای درسی آورده شود.
- گر چه قرآن توانمندیهای زیادی چون ادبیات قدرتمند می باشد ولی باید توجه شود که کتاب قرآن وحی خداوند است.
- طی نمودن مقام یقین برای انسانها ضروریست چون مقدمۀ تسبیح و حمد خداوند بزرگ و قدرشناسی از خداوند و حجتهای معصومش می باشد.
- خداوند بخاطر دوستدار انسانها و مخلوقات بودن و صفت ودود بودنش با آیات انذار و بشارتش انسانها را از جهنمی شدن نهی نموده است و به بهشتی شدن ترغیب نموده است.
- جهان نیاز دارد با آیات وحی خداوند بیشتر از حال آشنا شود و بر نشر دهندگان و ترویج کنندگان و فرهنگ سازان اسلام و آیات حقِّ خداوند است که به تعالی در دولتها و در جامعه و مردم بیش از این به ترویج و نشر و تبلیغ اسلام بپردازند.
گل افشان گل محمدی