FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


چالش‌های نگارگری از زبان محمدحسین آقامیری؛ شیوه‌های آموزش بازنگری شود


 

مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 23 اسفند 1403 - 09:37
محمدحسین آقامیری با تاکید بر اینکه باید شیوه‌های آموزشی نگارگری بازنگری شوند، عنوان کرد کلاس‌های سنتی که بر تکرار الگوهای استاد تکیه دارند، فرصتی برای بروز خلاقیت واقعی فراهم نمی‌کنند.
هنر،نگارگري،آثار،خلاقيت،گذشته،هنرجوها،اساتيد،آموزشي،عنوان،سن ...

محمدحسین آقامیری هنرمند نگارگر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چالش‌هایی که این هنر سنتی مغفول مانده که با دوران اوج خود فاصله دارد، در برهه کنونی با آن مواجه است و چالش‌هایی که یک نگارگر دارد، توضیح داد: نگارگری ایرانی با وجود پیشینه‌ای غنی و شاهکارهای بی‌نظیر، امروز با چالش‌های متعددی روبه‌رو است که باعث شده جایگاهش کمرنگ‌تر از دوران اوجش باشد.
یکی از دلایل مهم این اتفاق، کاهش حمایت‌های دولتی است.
در گذشته، شاهان و بزرگان از این هنر حمایت می‌کردند، اما امروز تقریباً هیچ پشتیبانی مالی از سوی نهادهای دولتی و فرهنگی وجود ندارد.
این عدم حمایت باعث شده آموزش، پژوهش و برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی محدود شود و نسل جدید کمتر با این هنر آشنا شود.
از طرفی، تغییر سبک زندگی و گسترش هنرهای مدرن و دیجیتال هم تأثیر زیادی داشته است.
یادگیری نگارگری سال‌ها تمرین و ممارست می‌خواهد اما نسل جدید بیشتر به دنبال مسیرهای سریع‌تر و درآمدزاتر هستند که همین موضوع باعث کاهش تعداد هنرجویان و اساتید این رشته شده است.
بازار نگارگری هم نسبت به دیگر سبک‌های هنری محدودتر شده است.
خریداران داخلی معمولاً توانایی پرداخت هزینه‌های بالا برای این آثار را ندارند، و بازارهای خارجی هم به دلایل مختلف، پتانسیل واقعی خود را نشان نداده‌اند.
به نظرم یکی از مشکلات اصلی این است که نگارگری ایرانی هنوز آن‌طور که باید در سطح بین‌المللی معرفی نشده است، در حالی که می‌توانست با حمایت و تبلیغات درست، جایگاه بهتری پیدا کند و فقط به محافل خاص محدود نباشد.
وی در ادامه بیان کرد: مشکل دیگر، نبود برنامه‌های آموزشی جامع، کتاب‌های به‌روز و کارگاه‌های عملی است.
این کمبودها باعث شده انتقال دانش این هنر به نسل جدید دشوارتر شود.
در مجموع، از نظر من اگر برای آموزش، تبلیغات جهانی و بازارسازی این هنر اقدامات جدی انجام نشود، نگارگری ایرانی بیش از پیش به حاشیه رانده خواهد شد.
کلاس‌های سنتی نگارگری که بیشتر بر تکرار الگوهای استاد و تقلید از موفقیت‌های گذشته تکیه دارند، فرصتی برای بروز خلاقیت واقعی در هنرجوها فراهم نمی‌کنند
آقامیری در پاسخ به این پرسش که آیا بحث آموزش نگارگری می‌تواند به بالا بردن جایگاه آن در میان نسل های جدید کمک کند، گفت: به اعتقاد من، آموزش نگارگری می‌تواند نقش بسیار مهمی در ارتقای جایگاه این هنر در میان نسل‌های جدید داشته باشد اما باید شیوه‌های آموزشی هم بازنگری شود.
از تجربه شخصی خودم دریافته‌ام که کلاس‌های سنتی که بیشتر بر تکرار الگوهای استاد و تقلید از موفقیت‌های گذشته تکیه دارند، فرصتی برای بروز خلاقیت واقعی در هنرجوها فراهم نمی‌کنند.
به نظرم چند نکته کلیدی وجود دارد که اگر مد نظر قرار بگیرند، می‌توانند تأثیر مثبت و قابل توجهی داشته باشند؛ نکته اول «تنوع در روش‌های آموزشی» است؛ اگر هنرجوها بتوانند به صورت غیرمستقیم آموزش و کارگاه‌های عملی با دیدگاه‌های متفاوت اساتید را ببینند، تجربه آموزشی‌شان بسیار غنی‌تر خواهد شد که این امر باعث می‌شود که ایده‌های نو و خلاقانه به جای تکرار یک الگوی واحد شکل بگیرد.
دومین نکته، «دسترسی به آثار متنوع» است؛ فرصت دیدن آثار قدیمی و بین‌المللی، چه غربی و چه شرقی، یا همان «مشق نظری» به هنرجوها کمک می‌کند تا دید گسترده‌تری نسبت به سبک‌ها و رویکردهای مختلف پیدا کنند.
این آشنایی با تنوع هنری، انگیزه‌ای برای خلق آثار نو ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: سومین نکته، «تشویق به خلاقیت و نوآوری» است؛ فضای کلاس باید به گونه‌ای تنظیم شود که هنرجوها احساس آزادی کنند و جرات داشته باشند از مرزهای سنتی فاصله بگیرند و ایده‌های خود را بروز دهند.
این رویکرد می‌تواند سبب شکوفایی خلاقیت واقعی در این رشته شود.
نکته چهارم، «بازنگری در ساختار کلاس‌های سنتی» است که به نظرم باید از مدل‌های صرفاً استاد-شاگردی فاصله بگیریم و به سمت روش‌های آموزشی تعاملی‌تر حرکت کنیم، جایی که هنرجوها نه تنها از استاد، بلکه از تجربیات و دیدگاه‌های چندگانه بهره‌مند شوند.
در مجموع، اگر این تغییرات در نظام آموزشی نگارگری مدنظر قرار بگیرند، مطمئنم که می‌توانیم نسل جدید را به گونه‌ای تربیت کنیم که هنر نگارگری را نه تنها به عنوان یک سنت، بلکه به عنوان شکلی زنده و نوآورانه دوباره زنده نگه دارند.
آقامیری درباره ایجاد نوآوری و خلاقیت در نگارگری توضیح داد: به اعتقاد من، برای حاصل شدن نوآوری در نگارگری نیازی نیست که به طور کامل از هنر پیشینیان و اساتید گذشت بلکه باید از آن‌ها به عنوان پایه‌ای مستحکم بهره گرفت.
هنر نگارگری ما در گذشته به اوج شکوه و جلال رسیده و تکنیک‌ها، نظرات و دیدگاه‌های پیشینیان همواره منبع الهام ارزشمندی بوده‌اند.
اگر ما بتوانیم این میراث غنی را در کنار شرایط و هنر امروز تلفیق کنیم، می‌توانیم آثار نوآورانه و جذابی خلق کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا برای حاصل شدن نوآوری در این هنر، لازم است از هنر پیشینیان و اساتید نگارگری عبور کرد، گفت: به عقیده من، دور شدن کامل از اساتید و هنر گذشته یک اشتباه بزرگ است.
در عوض، باید با نگاه باز به آن‌ها و استفاده از تکنیک‌های این اساتید، فرصتی فراهم کنیم تا هنرجویان و هنرمندان امروزی بتوانند نوآوری‌های خلاقانه خود را در همین بستر سنتی به نمایش بگذارند.
این مسیر تلفیقی، هم ارزش تاریخی هنر را حفظ می‌کند و هم فضای تازه‌ای برای بروز خلاقیت به وجود می‌آورد.
استفاده از تکنیک‌ها و دیدگاه‌های قدیمی به عنوان پایه‌ای برای خلق آثار نو، راهی برای حفظ اصالت هنر در عین ایجاد فضای نوآورانه است این هنرمند نگارگر پیشنهاد داد: به نظرم برای بهبود وضعیت نگارگری و ارتقای جایگاه این هنر در جامعه، باید از چند زاویه به موضوع نگاه کرد؛ تجربیات شخصی من نشان می‌دهد که اگر حمایت‌های مالی و فرهنگی جدی‌تر شود، می‌توانیم شاهد شکوفایی دوباره این هنر باشیم.
همیشه احساس می‌کنم که اگر نهادهای دولتی و حتی بخش خصوصی با جدیت بیشتری در کنار هنرمندان نگارگری قدم بردارند، فضای رشد و خلاقیت برای این رشته باز می‌شود.
همچنین، شیوه‌های آموزشی فعلی که بیشتر به تکرار الگوهای گذشته می‌پردازند، نیاز به بازنگری دارند.
از تجربه‌های شخصی‌ام دریافته‌ام که کلاس‌هایی که صرفاً به تقلید از اساتید قدیمی محدود می‌شوند، جایی برای ابراز خلاقیت واقعی در هنرجوها باقی نمی‌گذارند.
به نظرم، برگزاری کارگاه‌های عملی با دیدگاه‌های متفاوت و فراهم آوردن فرصت مشاهده آثار متنوع چه از گذشته و چه از هنر معاصر، می‌تواند محرکی برای نوآوری باشد.
وی عنوان کرد: در کنار این موارد، تلفیق هنر پیشینیان با مفاهیم و شرایط امروز برای من بسیار جذاب است.
استفاده از تکنیک‌ها و دیدگاه‌های قدیمی به عنوان پایه‌ای برای خلق آثار نو، راهی برای حفظ اصالت هنر در عین ایجاد فضای نوآورانه است.
همچنین، بهره‌گیری از رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی می‌تواند داستان و زیبایی نگارگری را به گوش و چشم عموم برساند؛ تجربه شخصی من از مشاهده آثار هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی این باور را تقویت کرده که این ابزار می‌تواند نقشی کلیدی در معرفی و ارتقای این هنر ایفا کند.
آقامیری در پایان گفت: به باور من، این رویکردهای همزمان؛ یعنی افزایش حمایت‌ها، بازنگری در شیوه‌های آموزشی، تلفیق هنر گذشته با نوآوری‌های امروز و استفاده از رسانه‌های نوین، می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت شکوه نگارگری به عنوان یک هنر زنده و پویا در جامعه باشد.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 25 اسفند 1403 - 00:58 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0