FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پیامها و راهبردها و راهکارهای سوره نباء کتاب قرآن


 

 

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان

 

  1. نظریات و رهنمودهای آیات اول تا پنجم سوره نباء کتاب قرآن در عبارتهایِ" عَمَّ يَتَسَاءَلُونَ ﴿۱﴾ درباره چه چیز از یکدیگر می پرسند؟ (1) عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ ﴿۲﴾ از آن خبر بزرگ [قیامت کبری] (۲)  الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ ﴿۳﴾ که همواره درباره آن با یکدیگر اختلاف دارند [که واقع می شود یا نه؟] (۳ كَلَّا سَيَعْلَمُونَ ﴿۴﴾ نه چنین است [که می پندارند] به زودی [به حتمی بودن وقوع آن] آگاه خواهند شد. (۴) ثُمَّ كَلَّا سَيَعْلَمُونَ ﴿۵﴾ باز هم نه چنین است [که می پندارند] به زودی [به حتمی بودن وقوع آن] آگاه خواهند شد. (۵ )، دلالت دارد بر اینکه: 1- انسانها در رابطه با واقعۀ بزرگ قیامت از هم پرسش می نمودند و یا پرسش می نمایند. 2- انسانها در مورد واقع شدن و نشدن واقعۀ عظیم قیامت با هم اختلاف نظر داشته اند و یا دارند؟ 3- از نظر خداوند زمان وقوع قیامت، نزدیک اعلام شده است، (بطوری که بعضی بعد از بلند شدن از قبر احساس می کنند فقط نیم روز در قبر به سر بده اند.) 4- از نظر خداوند و کتاب آسمانی قرآن واقعۀ قیامت به وقوع خواهد پیوست. ( قیامت به معنی جمع شدن انسانها بعد از مرگ برای پاسخگوئی اعمالشان بر اساس معیارهای دین خداوند که در این زمان دین اسلام، که دین خاتم الانبیاء و خاتم المرسلین حضرت محمد سلام الله علیه می باشد، که همان دین دوازده امام معصوم حضرت علی و حضرت امام حسن و حضرت امام حسین و حضرت سجاد و حضرت امام محمد باقر و حضرت امام جعفر صادق و حضرت امام موسی کاظم و حضرت امام رضا و حضرت امام محمد جواد و حضرت امام علی النقی و حضرت امام حسن سراج و حضرت امام مهدی محمد بن حسن سراج " عسکری" قائم آل محمد سلام الله علیهم و مادرشان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد. ) 5- آیات اول تا پنجم سوره نباء در رابطه با معاد و قیامت است که از اصول و مبانی اعتقادی اسلام می باشد.
  2. نظریات و رهنمودهای آیات ششم تا شانزدهم سوره نباء کتاب قرآن در عبارتهایِ" أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا ﴿۶﴾ آیا ما زمین را مهد آسایش خلق نگردانیدیم؟ (۶ وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا ﴿۷﴾ و کوهها را عماد و نگهبان آن نساختیم؟ (۷ وَخَلَقْنَاكُمْ أَزْوَاجًا ﴿۸﴾ و شما را جفت (زن و مرد) آفریدیم. (۸ وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا ﴿۹﴾ و خواب را برای شما مایه ( قوام حیات و ) استراحت قرار دادیم. (۹ وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا ﴿۱۰﴾ و (پرده سیاه) شب را ساتر (احوال خلق) گردانیدیم. (۱۰ وَجَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشًا ﴿۱۱﴾ و روز روشن را برای تحصیل معاش آنان مقرر داشتیم. (۱۱ وَبَنَيْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعًا شِدَادًا ﴿۱۲﴾ و بر فراز شما هفت آسمان محکم بنا کردیم. (۱۲ وَجَعَلْنَا سِرَاجًا وَهَّاجًا ﴿۱۳﴾ و چراغی (چون خورشید) رخشان بر افروختیم. (۱۳ وَأَنْزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاءً ثَجَّاجًا ﴿۱۴﴾ و از فشار و تراکم ابرها آب باران فرو ریختیم. (۱۴ لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَنَبَاتًا ﴿۱۵﴾ تا بدان آب، دانه و گیاه رویانیم. (۱۵ وَجَنَّاتٍ أَلْفَافًا ﴿۱۶﴾ و باغهای پر درخت (و انواع میوه‌ها) پدید آوریم. (۱۶)"، دلالت دارد بر اینکه 1- خداوند به دلیل اینکه برای انسانها نعمتهای زیادی آفریده است، به صورت پرسش نعمتهای خود را یادآوری می نماید تا انسانها بدانند که خالق یکتای بی همتا آفریننده آسمانها و زمینها و جهان و هستی می باشد و حق دارد که از انسانها بخواهد طبق صراط مستقیم دینِ خالق هستی بخش، عمل نمایند. خداوند قیامتی به پا می نماید تا ببیند هر کس مرتبه اش چیست و چه اندازه بر اساس معیارهای صراط مستقیم دینش عمل نموده است و به همین سبب قیامت را به پا می نمایند تا براساس میزان عمل به دستورات و رهنمودها خالقِ انسانها و حجتهای معصوم خداوند مجوز ورود به بهشت و جهنم را صادر نماید، بدین معنی که اگر انسانها خوب رفتار نموده اند به بهشت می روند و اگر بد رفتار نموده اند و مورد شفاعت هم قرار نمی گیرند به جهنم می روند. 4- از جمله نعمتهای خداوند عبارت است از: 1-  خداوند زمین را مهد آسایش خلایق قرار داده است. 2- خداوند کوهها را عماد و نگهبان زمین قرار داده است. 3- خداوند انسانها ( و مخلوقات ) را زوج ( مؤنث و مذکّر)، آفریده است. 4- خداوند خواب را برای انسانها مایۀ ( قوام حیات و ) استراحت قرار داده است. 5- خداوند شب را که مردم می خواهند بخوابند را تاریک قرار داده است تا برای وقت استراحت پوشش دهی نموده باشد. 6- خداوند روز را برای تحصیل و کسب علم و معرفت و معیشت زندگی قرار داده است. 7- خداوند بر فراز زمین هفت آسمان محکم برافراشته است. 8- خداوند خورشید را چون چراغی درخشان قرار داده است. 9- خداوند از انسجام و تراکم  ابرها آنها را برای بارندگی تاثیرآفرین قرار داده است و بارش باران را، ممکن نموده است.10- خداوند بوسیله آبِ باران از دانه ها گیاه رویانده است. 11- خداوند باغهای پر دانه و درخت و انواع میوهها پدید آورده است.

5- موضوع آیات ششم تا پانزدهم قرآن در رابطه با مخلوقات و خلقتها و نعمتهای خداوند و فلسفه آفرینش خلقت می باشد.

 

  1. نظریات و رهنمودهای آیات هفدهم تا بیستم سوره نباء کتاب قرآن در عبارتهایِ" إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كَانَ مِيقَاتًا ﴿۱۷﴾ همانا روز فصل (یعنی روز قیامت که در آن فصل خصومتها شود) وعده گاه خلق است. (۱۷)،  يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا ﴿۱۸﴾ آن روزی که در صور بدمند (تا مردگان زنده شوند) و فوج فوج (به محشر) در آیید. (۱۸ وَفُتِحَتِ السَّمَاءُ فَكَانَتْ أَبْوَابًا ﴿۱۹﴾ و درهای آسمان به ابواب مختلف گشوده شود (تا هر فوجی از دری شتابند). (۱۹ وَسُيِّرَتِ الْجِبَالُ فَكَانَتْ سَرَابًا ﴿۲۰﴾ و کوهها را به گردش آرند تا به مانند سراب گردد."، دلالت دارد بر اینکه 1- آیه هفدهم سوره نباء کتاب قرآن در عبارت" إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كَانَ مِيقَاتًا ﴿۱۷﴾ همانا روز فصل وعده گاه خلق است. (۱۷ "، گواه نظریه فوق است که یک روز یا یک بخش از مراحل زندگی انسانها به وعده گاه قیامت و معاد برای پاسخگوئی اعمال انسانها و مخلوقات بر اساس معیار صراط مستقیم دینِ خداوند و حجتهای معصوم خداوند می باشد. 2- از جمله علائم و نشانه های شروع روز قیامت عبارت است از: 1- در صور بدمند (تا انسانها مطلع شوند و مردگان زنده شوند و همه جمع شوند) و فوج فوج (به محشر) در آیند. 2- درهای آسمان به ابواب مختلف گشوده شود (تا هر فوجی از دری وارد شود). 3- کوهها به گردش آید تا به مانند سراب گردد. 4- آیات هفدهم تا بیستم سوره نباء در رابطه با علائم و حوادث و اتفاقات روز قیامت و برپائی رستاخیز انسانها می باشد، و آیات فوق در رابطه با قیامت از اصول اعتقادی اسلام است.
  2. نظریات و رهنمودهای آیات بیست و یکم تا سی ام سوره نباء کتاب قرآن در عبارتهایِ إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا ﴿۲۱﴾ همانا دوزخ کمینگاه (کافران و بد کاران) است. (۲۱ لِلطَّاغِينَ مَآبًا ﴿۲۲﴾ آن دوزخ جایگاه مردم سرکش ستمکار است. (۲۲ لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا ﴿۲۳﴾ که در آن قرنها بمانند (و عذاب کشند). (۲۳ لَا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا ﴿۲۴﴾ هرگز در آنجا هیچ هوای خنک و شراب (طهور) نیاشامند. (۲۴ إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا ﴿۲۵﴾ مگر آبی پلید و سوزان که حمیم و غسّاق جهنم است به آنها دهند. (۲۵ جَزَاءً وِفَاقًا ﴿۲۶﴾ کیفری که با اعمال آنها موافق است. (۲۶ إِنَّهُمْ كَانُوا لَا يَرْجُونَ حِسَابًا ﴿۲۷﴾ زیرا آنها به حقیقت امید به روز حساب نداشتند. (۲۷ وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كِذَّابًا ﴿۲۸﴾ و آیات ما را سخت تکذیب کردند. (۲۸) وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًا ﴿۲۹﴾ و حال آنکه حساب هر چیزی را ما در کتابی (به احصاء و شماره) رقم کرده‌ایم. (۲۹ فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَابًا ﴿۳۰﴾ پس بچشید (کیفر تکذیب و بدکاری را) که هرگز بر شما چیزی جز رنج و عذاب دوزخ نیفزاییم. (۳۰)، دلالت دارد بر اینکه 1- در قیامت دوزخ نتیجه کار انسانهای ظالم و جاهل و رُشد نیافته و رذیلت پیشه و کافر و مُشرک و منافقِ بدکاریست که به نظریات و رهنمودها و انتظارات صراط مستقیمِ دینِ خداوند اهمیّت ندادند و عمل ننمودند. 2- دوزخ در حکم کمینگاه ستمکاران و بدکاران می باشد. 3- دوزخ دارای مشخصات و ویژگیها و نشانه های فوق می باشد: 1- در دوزخ ستمکاران و بدکاران قرنها زندگی می نمایند. 2- هرگز در آنجا هیچ هوای خنک و شراب (طهور) نیاشامند، مگر آبی پلید و سوزان که حمیم و غسّاق جهنم است به آنها دهند،کیفری که با اعمال آنها موافق است.  و به آنها گویند پس بچشید (کیفر تکذیب و بدکاری را) که هرگز بر شما چیزی جز رنج و عذاب دوزخ نیفزاییم.

3-  علت گرفتار شدن به دوزخ عبارت است از: 1-  انسانهائی که جهنمی می شوند به دلیل آنست که به حقیقت، امید به روز حساب و قیامت بر اساس معیاهای دین اسلام نداشتند. 2- انسانهائی که جهنمی می شوند به دلیل آنست که به آیات خداوند را سخت تکذیب کردند و حال آنکه حساب هر چیزی را خداوند در کتابی (به احصاء و شماره) رقم کرده‌است. 3-  بعضی انسانها بر اثر تکذیب آیات خداوند که بر اثر جهل و نا آگاهی و نادانی و رذالت و رُشد نیافتگی به تعالی صراط مستقیم دینِ خداوند و حجتهای معصومش ایجاد می شود، متاسفانه باید عذاب دوزخ را بچشند.

  1. موضوع آیات بیستم تا سی ام سوره نباء در رابطه با قیامت و علل و ویژگیها و نشانه های دوزخ می باشد و از آیات هُشدار و انذار و پیشگیرانه از جهنمی شدن است. 6-  خداوند به دلیل دوستدار انسان بودن با نزول آیات انذار با آگاهی بخشی، اراده نموده است که انسانها را از جهنمی شدن بازدارد تا نیّات و گفتار و اعمال و نظریاتشان را مطابق با صراط مستقیم دینِ خداوند و حجتهای معصوم خداوند سلام الله علیهم میزان نمایند. 7- موضوع آیات بیستم و سی ام سوره نباء در رابطه با اصل معاد و قیامت از اصول و مبانی اعتقادی دینِ اسلام می باشد.

 

  1. نظریات و رهنمودهای آیات سی و یکم تا سی و ششم سوره نباء کتاب قرآن در عبارتهایِ" إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا ﴿۳۱﴾ متقیان را در آن جهان مقام گشایش و هر گونه آسایش است. (۳۱) حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا ﴿۳۲﴾ باغها و تاکستانهاست. (۳۲)  وَكَوَاعِبَ أَتْرَابًا ﴿۳۳﴾ و دختران زیبای دلربا که همه در خوبی و جوانی مانند یکدیگرند. (۳۳ وَكَأْسًا دِهَاقًا ﴿۳۴﴾ و جامهای پر از شراب (طهور و انواع نوشابه‌های شیرین و خوش). (۳۴) لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا ﴿۳۵﴾ هرگز در آنجا سخن بیهوده و دروغ نشنوند. (۳۵ جَزَاءً مِنْ رَبِّكَ عَطَاءً حِسَابًا ﴿۳۶﴾ این (نعمتهای ابدی) مزدی به عطاء و حساب پروردگار توست. (۳۶)"، دلالت دارد بر اینکه آیات سی و یکم تا سی و ششم سوره نباء در کتاب قرآن گواه نظریات فوق می باشد: 1- وضعیت متقیان را در آن جهان مقام گشایش و هر گونه آسایش است. 2- بهشت محل زندگی برای متقیان است ( متقیان آنها هستند که به رضایتمندی صراطِ مستقیمِ دینِ خداوند، خالقِ یکتایِ بی همتا و چهارده معصوم ، به تقوا ی الهی رفتار نموده اند. )، دارای ویژگیهای فوق می باشد: 1- بهشتیان در بهشت دارای مقام گشایش در کارهایشان می باشند. 2- بهشتیان در بهشت دارای هر گونه آسایش می باشند. 3- بهشت دارای باغها و تاکستانها می باشد. 4- بهشت دارای دختران زیبای دلربا که همه در خوبی و جوانی مانند یکدیگرند، می باشد. 5- بهشت دارای جامهای پر از شراب (طهور و انواع نوشابه‌های شیرین و خوش)، می باشد. 6- بهشتیان در بهشت هرگز سخن بیهوده و دروغ نشنوند. 7- بهشت عطاء و پاداش خداوند در ازای محاسبهِ بندگیِ خداوند نمودن و اطاعت از صراط مستقیم دین خداوند و چهارده معصوم سلام الله علیه می باشد، این (نعمتهای ابدی) مزدی به عطاء و حساب پروردگار خالق نیکوی مخلوقات است. 8- موضوع آیات سی و یکم تا سی و ششم سوره نباء در رابطه با موضوع بهشت پاداش انسانهای متقی و ویژگیهای بهشت می باشد و از نظر اصول و مبانی اعتقادی در رابطه با معاد و قیامت است و از آیات بشارت و ترغیب کننده اعمال و نیّات و گفتار و کردار انسانها به رضایتمندی خداوند و حجتهای معصوم خداوند سلام الله علیهم می باشد.

 

  1. نظریات و رهنمودهای آیات سی و هفتم تا سی و هشتم سوره نباء کتاب قرآن در عبارتهایِ"  رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الرَّحْمَنِ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَابًا ﴿۳۷﴾ خدایی که آسمانها و زمین و همه مخلوقاتی که در بین آسمان و زمین است بیافریده همان خدای مهربان که (در عین مهربانی) کسی (از قهر و سطوتش) با او به گفتگو نتواند لب گشود. (۳۷ يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا لَا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا ﴿۳۸﴾ روزی که آن فرشته بزرگ روح القدس با همه فرشتگان صف زده و به نظم برخیزند و هیچ کس سخن نگوید جز آن کسی که خدای مهربانش به سخن اذن دهد و او سخن به صواب گوید (و به اذن خدا شفاعت گنهکاران کند). (۳۸ )  دلالت دارد بر اینکه آیه سی و هفتم سوره نباء در عبارت" رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الرَّحْمَنِ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَابًا ﴿۳۷﴾ خدایی که آسمانها و زمین و همه مخلوقاتی که در بین آسمان و زمین است بیافریده همان خدای مهربان که (در عین مهربانی) کسی (از قهر و سطوتش) با او به گفتگو نتواند لب گشود. (۳۷ "،  گواه نظریات فوق می باشد: 1- پروردگار آسمانها و زمین و هر آنچه در بین آسمانها و زمین آفریده است و هر آنچه بر روی زمین و در آسمانهاست با علم و حکمت و توانمندی بی نظیر آفریده است.2- خداوند خالق یکتای هستی بخش در عین حالی که مهربان است، در عین حال هیچ احدی قادر به آفرینش ملکی که مالکش خودش باشد نیست و نمی تواند ادعا نماید و خطابه نماید که ملکی از آفرینش، آفریننده اش من هستم. 3- انسانها باید بدانند خداوند در عین حال که مهربان است ولی گفتار و خطابه واهی و پوچ و غیر قابل قبول را نمی توان خطاب به خداوند بیان نمود و یا حتی در قیامت در محضر خداوند ادعا و عرضه داشت. ( ادعای خالقیت آسمان و زمین و ملک و آنچه ما بین آن است، فقط برای خداوند می باشد و خداوند مالک و خالق همه است و همه مملوک و مخلوق خداوند هستند.).  4- آیه سی و هشتم سوره نباء در عبارت"(۳۷ يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا لَا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا ﴿۳۸﴾ روزی که آن فرشته بزرگ روح القدس با همه فرشتگان صف زده و به نظم برخیزند و هیچ کس سخن نگوید جز آن کسی که خدای مهربانش به سخن اذن دهد و او سخن به صواب گوید (و به اذن خدا شفاعت گنهکاران کند). (۳۸ )"، دارای نظریات فوق می باشد: 1- در قیامت حسابرسی به اعمال انسانها و گرفتن مجوز اعمال بر اساس معیار بودن صراط مستقیم دین اسلام می باشد و روح القدس و ملائکه در قیامت به صف می ایستند و برای انجام اوامر خداوند آمادهِ نقش آفرینی هستند. 2- همه انسانها در محضر خداوند حاضر می شوند. 3- همه حجتهای معصوم خداوند برای شفاعت مردم در محضر خداوند  حاضر می شوند. 4- در قیامت وقتی که همه انسانها در محضر خداوند حاضر می شوند هرگز احدی نمی تواند مگر به صحّت و سلامت و شفاعت و تعالی سخن گوید. 5- خداوند و نیروهای دستگاهش با درایت و تدبیر و مدیریت بسیار متعالی و ادب و معرفت بی نظیر رفتار می نمایند. 6- موضوع آیات سی و هفتم و سی و هشتم سوره نباء کتاب قرآن خالق یکتای هستی بخش مخلوقات، در رابطه با چگونگی اجرای برنامه های قیامت می باشد و نشان دهنده این است که خداوند به تعالی برای حتی قیامت و برای مراحل مختلف زندگی انسانها برنامه دارد. 7- موضوع آیات سی هفتم و سی و هشتم سوره نباء کتاب قرآن از نظر اصول و مبانی اعتقادی در رابطه با معاد است و از نتیجه گیری از غایت برنامه هائیست که خداوند در استمرار برنامه های متعالی انسانها برای نجات امّتها تدبیر نموده است و دارای هیمنۀ شکوه تعالیِ توانمندی و اقتدارِ حکیمانۀ قدر الهی می باشد.

 

  1. نظریات و رهنمودهای آیات سی و نهم و چهلم سوره نباء کتاب قرآن در عبارتهایِ" ذَلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ مَآبًا ﴿۳۹﴾ چنین روز حتمی و محقق خواهد بود، پس هر که می‌خواهد نزد خدای خود (در آن روز) مقام و منزلتی یابد (امروز در راه ایمان و طاعت بکوشد). (۳۹ )"، إِنَّا أَنْذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا ﴿۴۰﴾ ما شما را از روز عذاب که نزدیک است ترسانیده و آگاه ساختیم، روزی که هر کس هر چه کرده در پیش روی خود حاضر بیند و کافر در آن روز گوید که ای کاش خاک بودم (تا چنین به آتش کفر خود نمی‌سوختیم). (۴۰ )،" دلالت دارد بر اینکه 1- روز قیامت حتما محقق می شود. 2- انسانها برای منزلت یافتن در روز قیامت باید در این دنیا به صراط مستقیم دین خداوند و چهارده معصوم سلام الله علیهم عمل نمایند. 3- نزول آیات قیامت برای بازدارندگی از غفلت از صراط مستقیمِ فرامین و رهنمودهای دین اسلام می باشد. قیامت دارای دو ویژگی می باشد: 1- انسانها در روز قیامت کتاب اعمال خود و آنچه که انجام داده اند را، می بینند. 2- قیامت به حق و عدل تصمیم گرفته می شود و حق است. 3- هر کس می خواهد در روز قیامت مجوز ورود به بهشت را بگیرد باید به دستورات و رهنمودهای صراط مستقیم دین خداوند عمل نماید و اگر از دستورات و رهنمودهای خداوند غفلت نماید و شرایط شفاعت چهارده معصوم سلام الله علیهم را نداشته باشد، جهنمی می شود، پس در قیامت مهلت برای نجات بسیار کم می باشد و باید در این دنیا تلاش بر ای شفاعت نمود. 4- آیات سی و نهم و چهلم سوره نباء در رابطه با معاد از اصول و مبانی اعتقادی اسلام می باشد. 5- آیات سوره نباء جنبۀ آیات بشیر و نذیر دارد و برای امر به معروف و انجام کارها بر اساس رضایتمندی خداوند و چهارده معصوم سلام الله علیهم ( که در این زمان امامت با امام دوازدهم حضرت حجه بن الحسن قائم آل محمد سلام الله علیهم است)، می باشد و آیات نذیر، آیاتِ نهی از منکر و پرهیز از انجام کارهائیست که خداوند از انجام آن راضی نیست. در واقع کارها و نیّات و گفتار و اعمال و عادات انسانها، باید بر اساس معیارهای اصول و احکام صراط مستقیم دین خداوند و چهارده معصوم سلام الله علیهم که همانا اسلام ناب محمدیست، میزان باشد.                                    گل افشان گل محمدی

جمعه، 24 اسفند 1403 - 05:20 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0