FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اطلاعات سوره نباء کتاب آسمانی قرآن


بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

شرحی بر انشراح سوره نباء کتاب قرآن

(خداوند مالک و روشنگر و هدایتگر دینِ انسانها می باشد)

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان

عَمَّ يَتَسَاءَلُونَ ﴿۱﴾ مردم) از چه خبر مهمی پرسش و گفتگو می‌کنند؟ (۱)

عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ ﴿۲﴾ از خبر بزرگ (قیامت). (2 )

الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ ﴿۳﴾ که در آن با هم به جدال و اختلاف کلمه برخاستند. (۳)

كَلَّا سَيَعْلَمُونَ ﴿۴﴾ چنین نیست (که منکران پنداشته‌اند) به زودی (به وقت مرگ) خواهند دانست. (۴ )

ثُمَّ كَلَّا سَيَعْلَمُونَ ﴿۵﴾ و باز چنین نیست (که منکران پنداشته‌اند) البته به زودی آگاه می‌شوند. (۵ )

أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا ﴿۶﴾ آیا ما زمین را مهد آسایش خلق نگردانیدیم؟ (۶ )

وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا ﴿۷﴾ و کوهها را عماد و نگهبان آن نساختیم؟ (۷ )

وَخَلَقْنَاكُمْ أَزْوَاجًا ﴿۸﴾ و شما را جفت (زن و مرد) آفریدیم. (۸ )

وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا ﴿۹﴾ و خواب را برای شما مایه ( قوام حیات و ) استراحت قرار دادیم. (۹)

وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا ﴿۱۰﴾ و (پرده سیاه) شب را ساتر (احوال خلق) گردانیدیم. (۱۰ )

وَجَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشًا ﴿۱۱﴾ و روز روشن را برای تحصیل معاش آنان مقرر داشتیم. (۱۱)

وَبَنَيْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعًا شِدَادًا ﴿۱۲﴾ و بر فراز شما هفت آسمان محکم بنا کردیم. (۱۲)

وَجَعَلْنَا سِرَاجًا وَهَّاجًا ﴿۱۳﴾ و چراغی (چون خورشید) رخشان بر افروختیم. (۱۳ )

وَأَنْزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاءً ثَجَّاجًا ﴿۱۴﴾ و از فشار و تراکم ابرها آب باران فرو ریختیم. (۱۴ )

لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَنَبَاتًا ﴿۱۵﴾ تا بدان آب، دانه و گیاه رویانیم. (۱۵ )

وَجَنَّاتٍ أَلْفَافًا ﴿۱۶﴾ و باغهای پر درخت (و انواع میوه‌ها) پدید آوریم. (۱۶ )

إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كَانَ مِيقَاتًا ﴿۱۷﴾ همانا روز فصل (یعنی روز قیامت که در آن فصل خصومتها شود) وعده گاه خلق است. (۱۷)

يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا ﴿۱۸﴾ آن روزی که در صور بدمند (تا مردگان زنده شوند) و فوج فوج (به محشر) در آیید. (۱۸)

وَفُتِحَتِ السَّمَاءُ فَكَانَتْ أَبْوَابًا ﴿۱۹﴾ و درهای آسمان به ابواب مختلف گشوده شود (تا هر فوجی از دری شتابند). (۱۹ )

وَسُيِّرَتِ الْجِبَالُ فَكَانَتْ سَرَابًا ﴿۲۰﴾ و کوهها را به گردش آرند تا به مانند سراب گردد. (۲۰ )

إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا ﴿۲۱﴾ همانا دوزخ کمینگاه (کافران و بد کاران) است. (۲۱ )

لِلطَّاغِينَ مَآبًا ﴿۲۲﴾ آن دوزخ جایگاه مردم سرکش ستمکار است. (۲۲ )

لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا ﴿۲۳﴾ که در آن قرنها بمانند (و عذاب کشند). (۲۳ )

لَا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا ﴿۲۴﴾ هرگز در آنجا هیچ هوای خنک و شراب (طهور) نیاشامند. (۲۴ )

إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا ﴿۲۵﴾ مگر آبی پلید و سوزان که حمیم و غسّاق جهنم است به آنها دهند. (۲۵ )

جَزَاءً وِفَاقًا ﴿۲۶﴾ کیفری که با اعمال آنها موافق است. (۲۶ )

إِنَّهُمْ كَانُوا لَا يَرْجُونَ حِسَابًا ﴿۲۷﴾ زیرا آنها به حقیقت امید به روز حساب نداشتند. (۲۷ )

وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كِذَّابًا ﴿۲۸﴾ و آیات ما را سخت تکذیب کردند. (28)

(۲۸ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًا ﴿۲۹﴾ و حال آنکه حساب هر چیزی را ما در کتابی (به احصاء و شماره) رقم کرده‌ایم. (۲۹ )

فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَابًا ﴿۳۰﴾ پس بچشید (کیفر تکذیب و بدکاری را) که هرگز بر شما چیزی جز رنج و عذاب دوزخ نیفزاییم. (۳۰ )

إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا ﴿۳۱﴾ متقیان را در آن جهان مقام گشایش و هر گونه آسایش است. (۳۱ )

حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا ﴿۳۲﴾ باغها و تاکستانهاست. (۳۲)

وَكَوَاعِبَ أَتْرَابًا ﴿۳۳﴾ و دختران زیبای دلربا که همه در خوبی و جوانی مانند یکدیگرند. (۳۳ )

وَكَأْسًا دِهَاقًا ﴿۳۴﴾ و جامهای پر از شراب (طهور و انواع نوشابه‌های شیرین و خوش). (۳۴ )

لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا ﴿۳۵﴾ هرگز در آنجا سخن بیهوده و دروغ نشنوند. (۳۵ )

جَزَاءً مِنْ رَبِّكَ عَطَاءً حِسَابًا ﴿۳۶﴾ این (نعمتهای ابدی) مزدی به عطاء و حساب پروردگار توست. (۳۶ )

رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الرَّحْمَنِ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَابًا ﴿۳۷﴾ خدایی که آسمانها و زمین و همه مخلوقاتی که در بین آسمان و زمین است بیافریده همان خدای مهربان که (در عین مهربانی) کسی (از قهر و سطوتش) با او به گفتگو نتواند لب گشود. (۳۷ )

يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا لَا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا ﴿۳۸﴾ روزی که آن فرشته بزرگ روح القدس با همه فرشتگان صف زده و به نظم برخیزند و هیچ کس سخن نگوید جز آن کسی که خدای مهربانش به سخن اذن دهد و او سخن به صواب گوید (و به اذن خدا شفاعت گنهکاران کند). (۳۸ )

ذَلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ مَآبًا ﴿۳۹﴾ چنین روز حتمی و محقق خواهد بود، پس هر که می‌خواهد نزد خدای خود (در آن روز) مقام و منزلتی یابد (امروز در راه ایمان و طاعت بکوشد). (۳۹ )

إِنَّا أَنْذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا ﴿۴۰﴾ ما شما را از روز عذاب که نزدیک است ترسانیده و آگاه ساختیم، روزی که هر کس هر چه کرده در پیش روی خود حاضر بیند و کافر در آن روز گوید که ای کاش خاک بودم (تا چنین به آتش کفر خود نمی‌سوختیم). (۴۰ )

 

 

 (اطلاعات عمومي سوره نباء):

78 ـ نباء ـ مكي ـ 40 آيه ـ 173 كلمه ـ 770 حرف

(معني): خبر.

(علت نامگذاري): خبر مهم و بزرگ قيامت در آيه دوم اين سوره بيان شده كه مردم درباره آن از يكديگر سؤال مي كنند. آشنايي با سوره هاي قرآن – ص 108 – جعفر شيخ الاسلامي.

(مأخذ نامگذاري): سوره نباء به معني خبر( منظور خبر روز قيامت است) مأخذ نامگذاري آيه دوم سوره است. دانستنيهاي قرآن - ص 182 - مصطفي اسرار.

(نامهاي ديگر): عم، تساؤل، معصرات، عم يتسائلؤن.

(ترتيب نزول و جمع آوري سوره نباء):

به ترتيب جمع آوري، هفتاد و هشتمين سوره است.

به ترتيب نزول، هفتاد و نهمين سوره است كه بعد از سوره« معارج » و قبل از سوره « نازعات » نازل شده است.

(ترتيب آغاز و پايان سوره نباء):

آغاز: « عَمَّ يَتَساءَلُونَ عَنِ النَّبَيِ الْعَظيمِ ».

پايان:« يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ يَداهُ وَ يَقُولُ الْكافِرُ يالَيْتَني كُنْتُ تُراباً ». آشنايي با سوره هاي قرآن،  ص 108، جعفر شيخ الاسلامي.

پرسشهای سوره نباء

1ـ نباء يعني چه؟ نباء به معني خبر است.

2ـ مراد از« نباء عظيم » چيست؟ مراد روز قيامت است.

3ـ نامهاي ديگر سوره نباء چيست؟ تسائل، معصرات و عم. (تسائل به معني از يكديگر سؤال كردن است و عم مخفف عن ما به معناي چه چيز و هر دو اسم از آيه اول اقتباس شده است و مراد از معصرات نيز ابرهاي فشرده و پر بار است كه اشاره به آيه 14 همين سوره مي باشد بنگريد به شناخت سوره هاي قرآن ص 503)

- پرسش و پاسخ هايي در شناخت تاريخ و علوم قرآني – ص 113 – دكتر مجيد معارف.

4- موضوع محتواي سوره نباءدر رابطه با چه مواردی می باشد؟

1- سؤالي در مورد حادثه بزرگ(نباء عظيم)يعني روز قيامت.

2- نمونه هايي از مظاهر قدرت خداوند در آسمان و زمين،شب و روز،كوه،گياه و زندگي انسانها و مواهب آن به 3- عنوان دليلي بر امكان معاد و حتميت قيامت.

4- نشانه هاي آغاز رستاخيز.

5- نعمت ها و مواهب بهشت.

6- ياد آوري روزي كه مايه حسرت و پشيماني كافران است.

7- انذار شديد از عذاب قريب. آشنايي با سوره هاي قرآن – ص 108 – جعفر شيخ الاسلامي.

8- طرح حادثه بزرگ قيامت در قالب سؤال،اشاره به قدرت خداوند در آسمان و زمين،اشاره به نعمت هاي الهي براي نيكوكاران و عذابهاي دردناك براي طغيانگران و كافران. دانستنيهاي قرآن – ص 62 – مصطفي اسرار.

1ـ اخطار و انذارخداوند ( در رابطه با فرا رسيدن قيامت) چیست؟ «اِنّا اَنْذَرْناكُمْ عَذاباً قَريباً يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ يَداهُ وَ يَقُولُ  الْكافِرُ يا لَيْتَني كُنْتُ تُراباً»(ما شما را از روز عذاب كه نزديك است بيم داده ايم روزي كه هر كس آنچه را كه انجام داده ببيند(و در آن روز)كافر گويد اي كاش من خاك بودم. - (سوره نباء:آيه 40)

- پرسش و پاسخ هايي در شناخت تاريخ و علوم قرآني – ص 85 – دكتر مجيد معارف.

تدوین: گل افشان گل محمدی


جمعه، 24 اسفند 1403 - 05:15 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0