FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رمضانی: چگونه از خواص سوره‌ها در خانه و محل کار بهره ببریم؟


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 20 اسفند 1403 - 13:31
کارشناس مذهبی با تأکید بر اهمیت خواندن قرآن در تمامی مراحل زندگی، از دوران بارداری و شیر دادن تا بزرگسالی، از مردم خواست که هرگز از خواندن قرآن غافل نشوند.
قرآن،خواندن،تأكيد،فهم،رمضاني،اشاره،خواص،كلمات،رويكرد،اثرگذار ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در برنامه‌ی سحرنشین که به صورت مستقیم از حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام پخش می‌شد، حجت‌الاسلام رمضانی با طرح دیدگاهی نو در باب آموزش دینی، بر مسئولیت فردی در فهم مفاهیم قرآنی تأکید کرد.
وی با انتقاد از رویکرد سنتی که مسئولیت فهم را بر عهده‌ی عالمان دینی می‌داند، خواستار تغییر رویه و توانمندسازی مردم در راستای فهم مستقیم و فعالانه‌ی قرآن شد.
به گفته‌ی حجت‌الاسلام رمضانی، در رویکرد مرسوم، مردم اغلب به این استناد می‌کنند که فلان عالم دینی مطلبی را فهمیده و به آنان منتقل کرده است.
این در حالی است که در مدل پیشنهادی وی، هر فرد باید خود با مطالعه، تحقیق، مراجعه به روایات و متخصصان، به فهم درستی از مفاهیم قرآنی دست یابد.
این تفاوت اساسی، نقش مردم را از مصرف‌کننده صِرف به عنصری فعال و مسئول در فرایند فهم دین ارتقا می‌دهد.
وی با اشاره به این‌که طلبه‌ها در رویکرد سنتی خود را موظف می‌دانند که بخوانند و به مردم بگویند، تأکید کرد که در مدل پیشنهادی او، طلبه‌ها باید به مردم خواندن را یاد دهند.
این تغییر رویکرد، به معنای آموزش مهارت‌های لازم برای فهم قرآن و ایجاد زمینه‌ای است که مردم بتوانند با نظارت و مشورت، خود به قرآن مراجعه کنند و پاسخ سؤالات خود را بیابند.
حجت‌الاسلام رمضانی بر این باور است که با اتخاذ این رویکرد، در آینده‌ای نزدیک شاهد جامعه‌ای خواهیم بود که افراد آن آشنایی و تعامل بسیار بیشتری با مفاهیم قرآنی دارند.
این در حالی است که در وضعیت فعلی، جامعه‌ای راکد داریم که تنها متخصصان به نوآوری می‌پردازند و نتایج تلاش‌های خود را در اختیار مردم قرار می‌دهند.
وی با تأکید بر این‌که مردم مسئول هستند، خواستار آن شد که طلبه‌ها برای خود این مأموریت را قائل شوند که در طول 10 سال آینده، شاگردان و مرتبطین آن‌ها، خود بتوانند با نظارت و مشورت، به قرآن مراجعه کنند.
این در حالی است که در رویکرد سنتی، افراد منتظر می‌مانند تا طلبه‌ها مطالعه کنند و نتایج مطالعات خود را در اختیار آنان قرار دهند.
حجت‌الاسلام رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود، به اهمیت داشتن تصویر روشنی از الفاظ قرآن در ذهن مردم اشاره کرد.
وی با اشاره این‌که تصویر مردم از الفاظ قرآن کریم، اغلب به این صورت است که این کتاب تفاوتی با کتاب‌های دیگر ندارد، تأکید کرد که قرآن با سایر کتاب‌ها متفاوت است و تأثیر آن نیز متفاوت است.
وی با اشاره به این‌که قرآن، کلام خداست و الفاظ آن توسط خداوند متعال انتخاب شده است، به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد که در آن‌ها به گوینده عنوان داده شده است.
وی با تصریح بر این‌که در قرآن کریم گاهی به گوینده عنوان داده می‌شود، از جمله «قال الکافرین» یا «قال الذین»، از مخاطبان خواست تا با دقت در این عناوین، به دنبال ارتباط بین عنوان و محتوای سخن باشند.
حجت‌الاسلام رمضانی با توجه به آیاتی از قرآن کریم که در آن‌ها بر تبعیت از وحی و کلام الهی تأکید شده است، بر اهمیت تدبر در قرآن و تلاش برای فهم درست آن تأکید کرد و خواستار آن شد که مردم با تفکر و تعمق در آیات قرآن، به نتایج و تصمیمات درست دست یابند.
حجت‌الاسلام رمضانی در ادامه سخنان خود در برنامه سحرنشین، با تأکید بر اثرگذاری شگرف کلمات قرآن، فراتر از فهم ترجمه، به بیان نکاتی در راستای ارتباط هرچه بهتر با کلام وحی پرداخت.
وی با اشاره به این‌که ترجمه‌ها نمی‌توانند به طور کامل اثر کلمات قرآن را منتقل کنند، از مردم خواست که هرگز به بهانه‌ی فهم ترجمه، از خواندن متن عربی قرآن غافل نشوند.
وی با اشاره به این‌که تجربه‌ی خواندن قرآن به زبان اصلی، تجربه‌ای بی‌نظیر و متفاوت است، از مردم خواست که به مدت دو سال به توصیه‌های او عمل کنند و در صورت عدم مشاهده‌ی تغییر مثبت در ارتباط خود با قرآن، با وی به گفتگو بپردازند.
حجت‌الاسلام رمضانی، اولین گام در راستای ارتباط با قرآن را، خواندن کلمات آن، حتی بدون فهم معنا دانست و با اشاره به این‌که بسیاری از مردم به دلیل عدم فهم معنا، از خواندن قرآن صرف‌نظر می‌کنند، تأکید کرد که خواندن قرآن، حتی به صورت روخوانی ساده، دارای اثرات شگرفی است.
وی با تشبیه اثرگذاری کلمات قرآن به اثرگذاری رنگ‌ها، صداها، و اشکال هندسی، بیان کرد که خداوند متعال، اثرگذاری بسیاری از پدیده‌ها را متوقف بر فهم ما نکرده است.
همان‌طور که رنگ‌ها، صداها، و اشکال هندسی، بدون آن‌که ما دلیل اثرگذاری آن‌ها را بدانیم، بر ما تأثیر می‌گذارند، کلمات قرآن نیز، بدون آن‌که ما معنای آن‌ها را به طور کامل درک کنیم، بر روح و روان ما اثر می‌گذارند.
حجت‌الاسلام رمضانی با اشاره به خواص سوره‌های قرآن که در روایات ذکر شده است، تأکید کرد که این خواص، متوقف بر فهم معنای کلمات نیستند.
وی با توضیح این نکته که طلبه‌ها معمولاً به دلیل تخصص‌گرایی، این خواص را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند، از مردم خواست که با مراجعه به عالمان عامل، از این خواص بهره‌مند شوند.
وی با تأکید بر این‌که ذکر خواص سوره‌ها، با استناد به روایات معصومین (ع)، هیچ اشکالی ندارد، از مردم خواست که به خواندن سوره‌هایی که در روایات، خواص ویژه‌ای برای آن‌ها ذکر شده است، مداومت داشته باشند.
حجت‌الاسلام رمضانی با اشاره به این‌که بسیاری از سوره‌های قرآن، زمان خاصی برای خواندن دارند، تأکید کرد که خواندن این سوره‌ها در زمان‌های مقرر، دارای اثرات شگرفی است.
برای مثال، خواندن سوره مؤمنون در روز جمعه، در عاقبت‌بخیری انسان مؤثر است.
حجت‌الاسلام رمضانی با استناد به آیه «فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»، از مردم خواست که هرچه می‌توانند قرآن بخوانند و اثرات شگرف آن را در زندگی خود مشاهده کنند.
وی با تأکید بر این‌که ثواب قرائت قرآن، فراتر از عبادت صرف است، از مردم خواست که با قرائت قرآن، زندگی خود را متحول سازند.
حجت الاسلام رمضانی با تأکید بر اهمیت خواندن قرآن در تمامی مراحل زندگی، از دوران بارداری و شیر دادن تا بزرگسالی، از مردم خواست که هرگز از خواندن قرآن غافل نشوند.
وی خواندن قرآن را در این دوران‌ها مفید و تأثیرگذار دانسته و بر لزوم توجه به آن، حتی در لحظات کوتاه، تأکید کردند.
وی همچنین خواندن قرآن را در محیط کار و حتی در ادارات نیز توصیه کردند و از آقایان خواست که حتی برای دقایقی کوتاه، فرصتی برای خواندن قرآن در محل کار خود اختصاص دهند.
حجت الاسلام رمضانی با اشاره به مضرات شبکه‌های اجتماعی و دوری از قرآن، تأکید کرد که مردم باید به جای تمرکز بر اخبار و اطلاعات شبکه‌های اجتماعی، به خواندن قرآن و آگاهی از کلام الهی توجه بیشتری داشته باشند.
انتهای‌پیام/


 
 

 

 

سه شنبه، 21 اسفند 1403 - 02:52 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0