FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آسمان و رمین در قرآن در منظرگاه مدیریتی ویکی فقه دانشنامه حوزوی


آسمان و زمین در قرآن

ذخیره مقاله با فرمت پی دی اف
 

جهان‌شناسی یکی از موضوعاتی است که در قرآن کریم مطرح شده است، در این مقاله مطالبی پیرامون زمین و آسمان که بخشی از جهان آفرینش است در چند بحث کوتاه ارائه می‌گردد.
 

فهرست مندرجات

۱ - تعداد آسمان و زمین
۲ - نکات اساسی
       ۲.۱ - مقصود از سماء
              ۲.۱.۱ - آسمان مادی
              ۲.۱.۲ - آسمان به معنای معنوی
       ۲.۲ - مقصود از ارض
۳ - علت مفرد بودن ارض
       ۳.۱ - نکته
۴ - مقصود از سبع
۵ - احتمالات در هفت آسمان
       ۵.۱ - در معنای حقیقی
       ۵.۲ - در معنای کثرت
۶ - هدف قرآن
۷ - عناوین مرتبط
۸ - پانویس
۹ - منبع
 

۱ - تعداد آسمان و زمین

[ویرایش]

در قرآن کریم، هفت مورد به صراحت و دو مورد به کنایه
[۱]
[۲]
[۳]
[۴]
[۵]
[۶]
[۷]
سخن از آسمان‌های هفت‌گانه و درک مورد نیز سخن از زمین‌های هفت‌گانه
[۸]
آمده است.
«الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن تنزل الامر بینهن»
[۹]
«خداوند همان کسی است که هفت آسمان را آفرید، و از زمین نیز همانند آنها، فرمان او پیوسته در میان آنها فرود می‌آید».
 

۲ - نکات اساسی

[ویرایش]

قبل از آنکه مقصود هفت آسمان و زمین روشن شود: لازم است به چند نکته اساسی اشاره شود:
 

۲.۱ - مقصود از سماء

کلمه «سماء» و مشتقات آن که سیصد و ده بار در قرآن کریم به کار رفته است؛ دارای مفهوم جامعی است که مصادیق و معانی متعددی از آن اراده می‌شود از جمله؛
الف. «سماء» در لغت از ریشه «سمو» به معنای بلندی است،
[۱۰]
حتی برخی لغویون ادعا کردند هر بالایی نسبت به پایین آن آسمان و هر پایین نسبت به بالای آن زمین است.
[۱۱]

ب. آسمان در قرآن در دو مفهوم بکار رفته است:
 

۲.۱.۱ - آسمان مادی

۱. آسمان به معنای جهت بالا «اصلها ثابت وفرعها فی السماء» «مانند درخت پربرکت و پاکیزه که ریشه آن در زمین ثابت و محکم است و شاخه‌های آن به آسمان کشیده شده است». .
[۱۲]

۲. آسمان به معنای جو اطراف زمین: «ونزلنا من السماء ماء مبارکا»
[۱۳]
«و از آسمان آب مبارکی را فرو فرستادیم».
۳. آسمان به معنای مکان سیارات و ستارگان: «تبارک الذی جعل فی السماء بروجا وجعل فیها سراجا وقمرا منیرا»
[۱۴]
«بزرگوار آن خدایی که در آسمان برج‌ها مقرر داشته و در آن چراغ روشن خورشید و ماه تابان را روشن ساخت».
 

۲.۱.۲ - آسمان به معنای معنوی

۱. آسمان به معنای مقام قرب و مقام حضور که محل تدبیر امور عالم است: «یدبر الامر من السماء الی الارض»
[۱۵]
«اوست که امر عالم را از آسمان تا زمین تدبیر می‌کند».
۲. آسمان به معنای موجود عالی و حقیقی:
[۱۶]
[۱۷]
«وفی السماء رزقکم وما توعدون»
[۱۸]
«روزی‌تان و آن چه به شما وعده داده می‌شود (که ظاهرا بهشت منظور است) در آسمان قرار دارد».
 

۲.۲ - مقصود از ارض

کلمه «ارض» در قرآن، ۴۶۱ بار به کار رفته است و همیشه به صورت مفرد استعمال شده است و دارای معانی و مصادیق مختلف است، از جمله؛
الف. ارض در لغت به معنای کره خاکی که انسان بر روی آن زندگی می‌کند، می‌باشد.
[۱۹]
[۲۰]

ب. در قرآن کریم، ارض به چند معنا به کار رفته است. مانند:
۱. ارض به معنای کره زمین در مقابل آسمان، (۸۰ بار در قرآن آمده است).
[۲۱]

۲. ارض به معنای قطعات زمین و آبادی: (۱۱۰ بار در قرآن آمده است).
[۲۲]

۳. ارض به معنای عالم طبیعت و پهنای زمین (۲۶۰ بار در قرآن آمده است).
[۲۳]
 

۳ - علت مفرد بودن ارض

[ویرایش]

در تمامی موارداد شده، از کلمه ارض معنای مفرد می‌فهمیم، چه آن جا که منظور کره زمین است که فقط کره زمین وجود دارد، چه آن جایی که منظور مکه است که فقط مکه وجود دارد، چه آن جایی که منظور بیت‌المقدس است و... لذا بدین جهت کلمه ارض همیشه در قرآن مفرد آمده چرا که معنای مراد از آنک معنای مفرد است.
 

۳.۱ - نکته

فقط از سوره طلاق آیه ۱۲ به نحوی متعدد بودن زمین ممکن است قابل استفاده باشد که عبارتند از: «الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن»؛
[۲۴]
خداوند کسی است که هفت آسمان را آفرید و از زمین نیز همانند آن را. یعنی همان‌گونه که آسمان‌ها هفت‌گانه‌اند زمین‌ها نیز هفت‌گانه می‌باشند. این تنها آیه‌ای است که اشاره به زمین‌های هفت‌گانه دارد، البته باید توجه داشت که در این‌جا نیز با این که مراد از کلمه ارض معنای جمع است ولی لفظ آن مفرد است.
 

۴ - مقصود از سبع

[ویرایش]

کلمه سبع (هفت) در عربی به دو صورت به کار می‌رود:
الف. هفت به معنای عدد مشخص و معین که در ریاضیات به کار می‌رود.
ب. هفت به معنای نماد کثرت؛ چرا که گاهی در عرب کلمه «هفت» به کار می‌رود و معنای کنائی آن (تعداد زیاد و کثیر) مراد است.
[۲۵]
 

۵ - احتمالات در هفت آسمان

[ویرایش]

مفسرین درباره واژه «هفت آسمان» چندین احتمال داده‌اند.
 

۵.۱ - در معنای حقیقی

هفت به معنای عدد حقیقی باشد که در این صورت این احتمالات متصدر است.
۱. هفت آسمان پر از ستاره و سیاره مثل هفت کره خاکی زمین.
[۲۶]
احتمال وجود هفت جهان مشابه که هنوز کشف نشده است، وجود دارد.
۲. هفت مقام قرب و حضور و موجود عالی معنوی (هفت آسمان) در مقابل هفت مرتبه پست وجودی طبیعت (هفت زمین).
[۲۷]
[۲۸]
 

۵.۲ - در معنای کثرت

اگر هفت، به معنای کثرت باشد در این صورت احتمالات زیر متصور است:
۱. آسمان‌های زیادی (مجموعه کرات و سیارات و...) خلق کرد. و زمین‌های زیادی (کره‌های خاکی مشابه زمین) خلق کرد. که همه آن‌ها در فضا شناور و معلق هستند.
۲. تعداد زیادی از طبقات جو آسمان را خلق کرد و تعداد زیادی از طبقات داخلی زمینا قطعات زمین و اقلیم‌ها را خلق کرد.
۳. مراتب معنوی و مقامات قرب و حضور و موجودات عالی بسیاری خلق کرد و مراتب پست طبیعت را که بسیار است، خلق کرد.
درباره زمین‌های هفت‌گانه؛ همان احتمالات را که درباره آسمان هفت‌گانه گفته شده آورده‌اند.

 

۶ - هدف قرآن

[ویرایش]

با توجه به ابهامی که در معنای هفت آسمان قرآن وجود دارد و با توجه به ابهاماتی که در مورد آسمان و کهکشان‌ها از نظر علمی وجود دارد؛ نمی‌توان درباره آن نظر قطعی داد و همه نظریات به صورت احتمال و گمان مطرح می‌شود.
[۲۹]
[۳۰]
اما نباید از این نکته غافل شویم که هدف قرآن هدایت معنوی و تربیتی بشر است و اشاره قرآن به مواردی از قبیل هفت آسمان و زمین، حرکت خورشید و زمین و... علاوه بر حقانیت آنها، نشان از قدرت لایزال او و هموار نمودن راه خداشناسی و آماده کردن زمینه تفکر و تدبر در آفرینش است. همچنین بعضی از مطالب علمی قرآن نیازمند به زمان و اثبات علم تجربی می‌باشد اگر علوم در مسائل علمی قرآنی نظریه‌ای نداد، دلیل بر باطل بودن نظریه قرآن نیست.
 

۷ - عناوین مرتبط

[ویرایش]

•آسمان• آسمان (قرآن)• آسمان در آخرت•آخرت در کتاب‌های آسمانی• آسمان در قرآن؛ آسمان دنیا•آسمان در قیامت• آسمان و جهان‌ (کتاب)• آسمان و زمین• تسخیر زمین (قرآن)•برکت زمین (قرآن)• تزیین زمین (قرآن)• تکلیف زمین (قرآن).
 

۸ - پانویس

[ویرایش]

۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۲۹.    
۲. ↑ اسراء/سوره۱۷، آیه۴۴.    
۳. ↑ مؤمنون/سوره۲۳، آیه۸۶.    
۴. ↑ فصلت/سوره۴۱، آیه۱۲.    
۵. ↑ ملک/سوره۶۷، آیه۳.    
۶. ↑ نوح/سوره۷۱، آیه۱۵.    
۷. ↑ طلاق/سوره۶۵، آیه۱۲.    
۸. ↑ طلاق/سوره۶۵، آیه۱۲.    
۹. ↑ طلاق/سوره۶۵، آیه۱۲.    
۱۰. ↑ مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۵، ص۲۱۹.    
۱۱. ↑ راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص ۲۴۳، ماده سماء.    
۱۲. ↑ ابراهیم/سوره۱۴، آیه۲۴.    
۱۳. ↑ ق/سوره۵۰، آیه۹.    
۱۴. ↑ فرقان/سوره۲۵، آیه۶۱.    
۱۵. ↑ سجده/سوره۳۲، آیه۵.    
۱۶. ↑ مصباح یزدی، محمد تقی، معارف قرآن، ص۲۳۸.    
۱۷. ↑ رضایی اصفهانی، محمد علی، پژوهش در اعجاز علمی قرآن، ج۱، ص۱۳۴.
۱۸. ↑ ذاریات/سوره۵۱، آیه۲۲.    
۱۹. ↑ مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۱، ص۶۸.    
۲۰. ↑ راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص ۱۶، ماده ارض.    
۲۱. ↑ فاطر/سوره۳۵، آیه۴۱.    
۲۲. ↑ مائده/سوره۵، آیه۳۳.    
۲۳. ↑ نساء/سوره۴، آیه۱۰۱.    
۲۴. ↑ طلاق/سوره۶۵، آیه۱۲.    
۲۵. ↑ لقمان/سوره۳۱، آیه۲۷.    
۲۶. ↑ مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۱، ص۶۸.    
۲۷. ↑ طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۶، ص۲۴۷.    
۲۸. ↑ طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۹، ص۳۲۷.    
۲۹. ↑ طنطاوی جوهری، تفسیر الجواهر، ج۱، ص۴۶.
۳۰. ↑ رضایی اصفهانی، محمد علی، پژوهش در اعجاز علمی قرآن، ج۱، ص۱۲۶-۱۴۲.
 

۹ - منبع

[ویرایش]

سایت اندیشه قم، برگرفته از مقاله «آسمان و زمین در قرآن»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۴/۱۱/۰۴    

 
رده‌های این صفحه : آسمان | زمین | مقالات اندیشه قم | موضوعات قرآنی



 
 
  • ورود به سامانه / ایجاد حساب کاربری
  • العربیة | اردو | Türkçe
  • آخرین مطالب اضافه شده
  • بحث
  • مقاله
پیشرفته‌
  • نمایش تاریخچه
  • ویرایش
  • خواندن
 
  • صفحه نخست
  • درج مطلب
  • آخرین مطالب اضافه شده
  • اشتراک‌گذاری

  • مدرسه فقاهت
  • کتابخانه
  • ویکی پرسش
 
جعبه‌ابزار
  • صفحه تصادفی
  • فهرست الفبایی
  • راهنمای ویکی‌فقه
  • راهنمای تصویری
 
  • سیاست و ضوابط: تلاش ویکی‌فقه تدوین دانشنامه‌ایی در حوزه علوم اسلامی است. یکی از سیاست‌های اصلی آن رعایت احترام به صاحبان نظریه است. اتقان و مستند بودن مطالب یکی دیگر از سیاست‌هاست که در نگارش مطالب باید رعایت شود. تدوین مطالب توسط طلاب قم، مشهد، نجف و سایر حوزه‌های علمیه با رعایت اتقان و استناد، انجام می‌شود.
  •  
  • صدای بهار
  • https://fa.wikifeqh.ir/%D8%A2%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%88_%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86_%D8%AF%D8%B1_%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86

جمعه، 17 اسفند 1403 - 01:46 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0