FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نظریات و رهنمودهای بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه بافضیلت نیکی نمودن و نیکوکاری


فضيلتِ نيكى كردن :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

زِينَةُ العِلمِ ، الإحْسانُ .

زيورِ دانش ، نيكوكارى است .

( بحار الأنوار : ۷۴/۴۱۸/۴۰ )

امام على عليه السلام :

 أحَقُّ النّاسِ بالإحْسانِ ، مَن أحْسَنَ اللّه ُ إلَيهِ، و بَسَطَ بالقُدْرَةِ يَدَيهِ .

 سزاوارترين مردم به نيكى كردن ، كسى است كه خداوند به او نيكى كرده و قدرت در اختيارش نهاده است .

(غرر الحكم : ۳۳۶۹ )

امام على عليه السلام :

 الإحْسانُ ، غَريزَةُ الأخْيـارِ و الإساءَةُ ، غَريزَةُ الأشْرارِ .

 نيكى كردن ، سرشت خوبان است و بدى كردن ، سرشت بدكاران .

(غرر الحكم : ۲۰۲۹ )

امام على عليه السلام :

الإحْسانُ ، غُنْمٌ .

 نيكى كردن ، غنيمت است .

( غرر الحكم : ۱۵۶ )

امام على عليه السلام :

 الإحْسانُ ، ذُخْرٌ و الكَريمُ ، مَن حازَهُ .

نيكى كردن ، گنج است و كريم ، كسى است كه مالك اين گنج شود .

(غرر الحكم : ۱۱۳۵ )

امام على عليه السلام :

علَيكَ بالإحْسانِ ؛ فإنَّهُ أفْضَلُ زِراعَةٍ ، و أرْبَحُ بِضاعَةٍ .

 بر تو باد نيكوكارى ؛ كه آن بهترين كشت و سود آورترين كالاست.

( غرر الحكم : ۶۱۱۲ )

امام على عليه السلام :

 أفْضَلُ الإيمانِ ، الإحْسانُ .

 برترين ايمان ، نيكوكارى است.

(غرر الحكم : ۲۸۷۰ )

امام على عليه السلام :

 بالإحْسانِ و تَغَمُّدِ الذُّنوبِ بالغُفرانِ ، يَعْظُمُ المَجدُ .

 با نيكى كردن و چشم پوشى از گناهان ، عزّت و احترام زياد مى شود .

( غرر الحكم : ۴۳۳۶ )

امام على عليه السلام :

 رأسُ الإيمانِ ، الإحْسانُ إلى النّاسِ .

رأس ايمان ، نيكى كردن به مردم است .

(غرر الحكم : ۵۲۵۳ )

امام على عليه السلام :

 نِعْمَ زادُ المَعادِ ،الإحْسانُ إلى العِبادِ !

 چه نيكو توشه اى است براى معاد، نيكى كردن به بندگان !

( غرر الحكم : ۹۹۱۲ )

امام على عليه السلام :

 زَكاةُ الظَّفَرِ، الإحْسانُ . 

 زكات پيروزى  ، نيكى كردن است .

(غرر الحكم : ۵۴۵۰ )

امام على عليه السلام :

 صَنائعُ الإحْسانِ ، مِن فَضائلِ الإنسانِ

 انجام نيكوكارى ، از فضايل انسان است.

( غرر الحكم : ۵۸۳۴ )

امام على عليه السلام :

 لَو رأيتُـمُ الإحْسانَ ، شَخْصـا لَرأيتُموهُ شَكْلاً جَميلاً يَفوقُ العالَمينَ .

اگر نيكوكارى مجسّم مى شد، بي گمان آن را در شكل و قيافه اى زيباتر از همه جهانيان مى ديديد .

(غرر الحكم : ۷۶۰۱ )

امام صادق عليه السلام ـ به اسحاق بن عمّار ـ فرمود :

 أحسِنْ ، يا إسحاقُ ! إلى أوليائي ما اسْتَطَعْتَ ؛ 

فما أحسَنَ مؤمنٌ إلى مؤمنٍ و لا أعانَهُ  ، إلاّ خَمَشَ وَجهَ إبْليسَ  وَ قرَّحَ قَلبَهُ .

 اى اسحاق ! تا مى توانى به دوستداران من نيكى كن ؛

زيرا هيچ مؤمنى به مؤمن ديگر نيكى نكرد و او را يارى نداد ، مگر اين كه با آن كار چهره ابليس را خراشيد و دلش را جريحه دار كرد .

( الكافي : ۲/۲۰۷/۹ )

نيكوكارى و محبّت :

امام على عليه السلام :

 الإحْسانُ ،  مَحَبّةٌ .

نيكوكارى ، محبّت است .

(غرر الحكم : ۱۰۹)

امام على عليه السلام :

 سَببُ المَحَبّةِ ، الإحْسانُ .

 نيكى كردن ، سبب محبّت است .

(غرر الحكم : ۵۵۱۸ )

امام على عليه السلام :

مَن كَثُرَ إحْسانُهُ ، أحَبَّهُ إخْوانُهُ .

آن كه احسانش زياد باشد ، دوستان و برادرانش او را دوست بدارند .

(غرر الحكم : ۸۴۷۳ )

امام على عليه السلام :

مَن كَثُرَ إحْسانُهُ  ، كَثُرَ خَدَمُهُ و أعْوانُهُ .

آن كه بسيار نيكوكار باشد ، خدمت گزاران و يارانش بسيار شود.

(غرر الحكم : ۸۶۱۵ )

امام على عليه السلام :

مَن أحْسَنَ إلى النّاسِ ، اسْتَدامَ مِنهُمُ المَحَبَّةَ .

آن كه به مردم نيكى كند ، محبّت آنان را [ نسبت به خود ] استمرار بخشد.

(غرر الحكم : ۸۷۱۵ )

با احسان، دلها به دست آيد :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 جُبِلَتِ القُلوبُ ، على حُبِّ مَن أحسَنَ إلَيها  و بُغْضِ مَن أساءَ إلَيها .

 دلها  ، بر محبت كسى كه به آنها خوبى كند و بر نفرت از كسى كه به آنها بدى روا دارد ، سرشته شده است .

( تحف العقول : ۳۷ )

امام على عليه السلام :

الإحْسانُ ، يَستعبدُ الإنسانَ .

 نيكى كردن ، انسان را بنده[ ى احسان كننده ] مى كند .

(غرر الحكم : ۷۸۳ )

امام على عليه السلام :

 الإنْسانُ ، عَبدُ الإحْسانِ .

 انسان ، بنده احسان است .

(غرر الحكم : ۲۶۳ )

امام على عليه السلام :

 الإحْسانُ ، يَسْتَرِقُّ الإنسانَ .

 نيكى كردن، آدمى را به بند [ احسان كننده ] مى كشد .

( غرر الحكم : ۱۰۵۸ )

امام على عليه السلام :

 كَم مِن إنسانٍ  اسْتَعْبَدهُ إحْسانٌ !

 بسا انسانهايى كه بنده احسان شده اند !

(غرر الحكم : ۶۹۳۰ )

امام على عليه السلام :

أحسِنْ ؛  تَسْتَرِقَّ .

 نيكى كن ؛ تا به بند كشى .

(غرر الحكم : ۲۲۲۷ )

امام على عليه السلام :

ما اسْتُعْبِدَ الكِرامُ ، بمِثْلِ الإكْرامِ .

بزرگواران ، با چيزى همانند اكرام ، به بندگى گرفته نشدند .

(غرر الحكم : ۹۷۰۱ )

امام على عليه السلام :

بالإحْسانِ ، تُمْلَكُ القُلوبُ .

 با نيكى كردن ، دلها تصرّف مى شود .

( غرر الحكم : ۴۳۳۹ )

امام على عليه السلام :

 احْتَجْ إلى مَن شِئتَ  ؛ تَكُن أسيرَهُ

و اسْتَغْنِ عَمَّن شِئتَ ؛ تَكُنْ نَظيرَهُ 

و أفْضِلْ على مَن شِئتَ ؛ تَكُن أميرَهُ .

 دست نياز به سوى هر كه خواهى دراز كن ؛ تا اسير او شوى 

و از هر كه خواهى بى نيازى جوى ؛ تا همتاى او گردى

  و به هر كه خواهى خوبى كن ؛ تا فرمانرواى او باشى .

( الإرشاد : ۱/۳۰۳ )

خوبى كردن به كسى كه بدى كرده است :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 أحْسِنْ ، إلى مَن أساءَ إلَيكَ

به كسى كه در حقّ تو بدى كرده است ، خوبى كن .

( كنز الفوائد : ۲/۳۱ )

امام على عليه السلام :

إنّ إحْسانَكَ  ، إلى مَن كادَكَ مِن الأضْدادِ و الحُسّادِ ، لأغْيَظُ علَيهِم ، مِن مَواقِعِ إساءتِكَ مِنهُم

و هُو داعٍ إلى صَلاحِهِم .

 خوبى كردن تو به دشمنان و بد خواهانت از بدى كردنت به آنها ، در ايشان مؤثرتر است

و موجب اصلاح آنان مى شود .

(غرر الحكم : ۳۶۳۷ )

امام على عليه السلام :

أحْسِنْ إلى المُسيءِ ؛ تَمْلِكْهُ .

 به آن كه بد كرده است خوبى كن ؛ تا مالكش شوى .

( غرر الحكم : ۲۲۷۳ )

امام على عليه السلام :

 أصْلِحِ المُسيءَ  ، بحُسْنِ فِعالِكَ

و دُلَّ على الخَيرِ ، بجَميلِ مَقالِكَ .

با كردار نيك خود ، بدكردار را  ، اصلاح كن

و با گفتار خوش و زيبايت ، به خير و خوبى ، راهنمايى كن .

(غرر الحكم : ۲۳۰۴ )

امام على عليه السلام :

الإحْسانُ إلى المُسيءِ ، أحسَنُ الفَضْلِ .

 نيكى كردن به بدى كننده ، نيكوترين احسان است .

(غرر الحكم : ۱۳۴۴ )

امام على عليه السلام :

الإحْسانُ إلى المُسيءِ ، يَسْتَصْلِحُ العَدُوَّ .

نيكى كردن به آن كه بدى كرده است ، دشمن را به آشتى كشاند .

(غرر الحكم : ۱۵۱۷ )

امام على عليه السلام :

اجْعَلْ جَزاءَ النِّعْمَةِ علَيكَ ، الإحْسانَ إلى مَن أساءَ إلَيكَ .

 پاداش نعمتى را كه به تو داده شده ، نيكى كردن به كسى قرار ده كه در حقّ تو بدى كرده است.

(غرر الحكم : ۲۴۶۸ )

امام على عليه السلام :

 لا يَحوزُ الغُفْرانَ ، إلاّ مَن قابَلَ الإساءَةَ بالإحْسانِ .

آمرزش را به دست نياورد ، مگر كسى كه بدى را با نيكى پاسخ دهد .

(غرر الحكم : ۱۰۷۵۶ )

امام على عليه السلام :

 لا يَكونَـنَّ أخـوكَ على الإسـاءَةِ إلَيكَ  ، أقوى منكَ على الإحْسانِ إلَيهِ .

مبادا قدرتِ برادرت بر بدى كردن با تو، بيشتر از قدرتِ تو بر خوبى كردن به او باشد .

(غرر الحكم : ۱۰۳۶۸ )

نيكوكار:

امام على عليه السلام :

المُحسِنُ مُعانٌ . المُسيءُ مُهانٌ .

نيكوكار يارى شود . بدى كننده خوار و بى كس مانَد .

(غرر الحكم : ۱۹۱ )

امام على عليه السلام :

المُحسِنُ حَيٌّ  ، و إن نُقِلَ إلى مَنازِلِ الأمْواتِ .

 نيكوكار زنده است ، هرچند به خانه هاى مردگان منتقل شود .

(غرر الحكم : ۱۵۲۱ )

امام على عليه السلام :

 المُحسِنُ  ، مَن عَمَّ النّاسَ بالإحْسانِ .

 نيكوكار، كسى است كه به همه مردم نيكى كند .

(غرر الحكم : ۱۶۹۹ )

امام على عليه السلام :

 إنَّ المؤمنينَ  ، مُحْسِنونَ .

 همانا مؤمنان ، نيكو كارند .

(غرر الحكم : ۳۵۳۵ )

امام على عليه السلام :

كُلُّ مُحسِنٍ ، مُسْتَأنسٌ .

 هر نيكوكارى  ، محبوب است .

( غرر الحكم : ۶۸۴۱ )

خداوند با نيكوكاران است :

امام على عليه السلام :

ألا و إنّي مَخْصوصٌ في القُرآنِ بأسماءٍ ؛ احْذَروا أن تُغْلَبوا علَيها  فتَضِلّوا في دِينِكُم···

أنا « المُحسِنُ  » يقولُ اللّه ُ عزّ و جلّ : « إنَّ اللّه َ لَمعَ المحسنينَ . »

 بدانيد كه من در قرآن به نام هايى ويژه گشته ام ؛ مبادا بر اين نام ها چيره شويد كه در دين خود گمراه و سرگشته خواهيد شد··· .

من هستم آن « محسن » و نيكوكارى كه خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد : « همانا خداوند با نيكوكاران است . » 

( معاني الأخبار : ۵۹/۹ )

امام باقر عليه السلام ـ درباره آيه « همانا خداوند با نيكوكاران است . » ( العنكبوت : ۶۹ ) ـ فرمود :

هذهِ الآيةُ  - لآلِ محمّدٍ صلى الله عليه و آله - و لأشْياعِهِم .

 اين آيه درباره خاندان محمّد ـ صلوات اللّه عليهم ـ و پيروان آنهاست .

( تفسير القمّي : ۲/۱۵۱ )

تفسير نيكوكارى :

تفسير نور الثقلين :

درباره آيه « و دينِ چه كسى بهتر است از كسى كه از روى اخلاص رو به خدا كند و نيكوكار بُوَد  ؟» ( النساء : ۱۲۵ )   روايت شده است كه

از پيامبر صلى الله عليه و آله درباره نيكى و احسان سؤال شد .  

فقالَ : أنْ تَعبُدَ اللّه َ كأنَّكَ تَراهُ ؛  فإنْ لَم تَكُن تَراهُ ، فإنَّهُ يَراكَ .

فرمود : احسان اين است كه خداى را چنان پرستى كه گويى او را مى بينى ؛ زيرا اگر تو او را نبينى او تو را مى بيند .

( تفسير نور الثقلين : ۱/۵۵۳/۵۷۹ )

المحاسن ـ به نقل از عمر بن يزيد ـ :

سَمِعتُ أبا عبدِ اللّه ِ عليه السلام يقولُ :

 إذا أحسَنَ المؤمنُ عَملَهُ ، ضاعَفَ اللّه ُ عمَلَهُ لكلِّ حَسنةٍ سَبعَمائةٍ ···

فقلتُ لَهُ : و ما الإحْسانُ ؟

 فقالَ: إذا صَلّيْتَ ، فأحسِنْ رُكوعَكَ و سُجودَكَ

و إذا صُمْتَ ، فَتَوقَّ كلَّ ما فيهِ فَسادُ صَومِكَ ···

و كلُّ عَملٍ تَعمَلُهُ للّه ِ، فلْيَكُن نَقِيّا مِنَ الدَّنَسِ .

از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى فرمود :

هرگاه مؤمن كارش را نيكو انجام دهد، خداوند هر كار نيك او را هفتصد برابر گرداند ··· .

عرض كردم : نيكوكارى چيست ؟

فرمود : [ نيكوكارى اين است كه ] چون نمازگزارى ، ركوع و سجودت را نيكو به جاى آور

و هرگاه روزه گرفتى  ، از هر آنچه روزه را تباه و باطل مى كند ، دورى كن ···

و هر كارى كه براى خدا مى كنى ، بايد از آلودگى پاك باشد.

( المحاسن : ۱ / ۳۹۶ / ۸۸۷ )

هر كه نيكى كند ، به خود كرده است :

امام على عليه السلام :

 إنّكَ إنْ أحسَنْتَ  ، فنفسَكَ تُكْرِمُ  و إلَيها تُحْسِنُ .

إنّكَ إنْ أسأتَ ،  فنَفسَكَ تَمْتَهِنُ  و إيّاها تَغْبِنُ .

 تو اگر نيكى كنى ، خودت را گرامى داشته اى و به خودت نيكى كرده اى .

اگر بدى كنى ، خودت را خوار كرده اى و به خودت زيان رسانده اى .

(غرر الحكم : ۳۸۰۸ ـ ۳۸۰۹ )

ثمرات نيكوكارى در دنيا ، نتيجه نيكوكارى مشركان :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به عدى بن حاتم ـ فرمود :

إنَّ أباكَ أرادَ أمْرا ، فأدْرَكَهُ ؛

يَعني : الذِّكْرَ .

پدر تو دنبال چيزى بود و به آن رسيد ؛

يعنى : نام و آوازه .

( كنز العمّال : ۱۶۴۹۵ )

كنز العمّال ـ به نقل از سلمان بن عامر ضبّى ـ :

يا رسولَ اللّه ِ! إنَّ أبي كانَ يَقْري الضَّيفَ  و يُكْرِمُ الجارَ  و يَفي بالذِّمَّةِ  و يُعْطي في النّائِبَةِ .

فما يَنْفَعُهُ ذلكَ ؟

قالَ : ماتَ مُشْرِكا ؟

قلتُ : نَعَم .

قالَ : أمَا إنَّها لا تَنْفَعُهُ ،و لكنَّها تَكونُ في عَقِبهِ أنَّهُم لَن يُخْزَوا أبَدا و لَن يُذَلّوا أبَدا  و لَن يَفْتَقِروا أبَدا .

عرض كردم : اى رسول خدا! پدرم مردى ميهمان نواز و همسايه دار بود ، به پيمان وفا مى كرد و در گرفتاريها و سختيها دستگير بود .

آيا اينها براى او سودى دارد ؟

پيامبر پرسيد : آيا او مشرك، مرد ؟

عرض كردم : آرى .

فرمود : اينها به حال او سودى ندارد، امّا به سبب اين كارها بازماندگان او هرگز گرفتار و خوار و نيازمند نمى شوند .

( كنز العمّال : ۱۶۴۸۹ )

كنز العمّال ـ به نقل از عايشه ـ :

قلتُ : يا رسولَ اللّه ِ !  ابنُ جدعانَ كانَ في الجاهليّةِ ، يَصِلُ الرَّحِمَ  و يُطِعمُ المِسكِينَ .

فهل ذلكَ نافِعُهُ ؟

قالَ : يا عائشةُ ! إنَّه لَم يَقُلْ يَوما : رَبِّ اغْفِرْ لي خَطيئَتي ، يَومَ الدِّينِ .

عرض كردم : اى رسول خدا ! ابن جدعان در زمان جاهليت ، صله رحم به جاى مى آورد و مستمندان را اطعام مى كرد

آيا اينها سودى به حال او دارند ؟

فرمود : اى عايشه ! او حتى يك روز نگفت : پروردگارا ! در روز جزا ، گناه مرا ببخش .

( كنز العمّال : ۱۶۴۹۱ )

نمك نشناسى :

امام على عليه السلام :

 جُحودُ الإحْسانِ ، يَحدو على قُبحِ الامْتِنانِ .

ناديده گرفتن احسان [ ديگران ]، منت گذارى زشت آنان را سبب مى شود .

(غرر الحكم : ۴۷۹۸ )

امام على عليه السلام :

جُحودُ الإحْسانِ ، يُوجِبُ الحِرْمانَ .

 ناديده گرفتن احسان ، موجب محروميت [ از احسان ] مى شود .

( غرر الحكم : ۴۷۹۹ )

امام على عليه السلام :

 مَن كَتمَ الإحْسانَ ، عُوقِبَ بالحِرْمانِ .

هركه نيكى [ ديگران ] را پوشيده بدارد ، با [ كيفرِ] محروميت  مجازات شود .

(غرر الحكم : ۸۳۳۳  )

گوناگون :

امام على عليه السلام :

مَن قَطعَ مَعْهودَ إحْسانِهِ  ، قَطعَ اللّه ُ مَوجودَ إمْكانِهِ .

كسى كه رشته احسان خود را قطع كند، خداوند توانايى [ بر نيكى كردن ] را از او بگيرد.

(غرر الحكم : ۸۱۳۰ )

امام على عليه السلام :

 تَمامُ الإحْسانِ  ، تَرْكُ المَنِّ بِهِ .

كمال احسان ، منّت ننهادن به سبب آن است .

(غرر الحكم : ۴۴۸۳ )

امام كاظم عليه السلام :

مَن لم يَجِدْ للإساءَةِ مَضَضا ، لَم يَكُنْ عِندَهُ للإحْسانِ مَوْقِعٌ .

هركه بدى برايش ناگوار و رنج آور نباشد ، خوبى و احسان نيز در نظرش جايگاهى ندارد.

( أعلام الدين : ۳۰۵ )

میزان الحکمه،جلد سوم.

حدیث حدیث درباره نیکی فضیلت نیکی کردن سزای نیکی نیکوکاری میزان الحکمه جلد سوم
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث
طنین وحی
دانلود نرم افزار قرآنی طنین وحی دانلود نرم افزار قرآنی طنین وحی ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
مطالب مرتبط
نکات طبی و بهداشتی در بیان پیامبر اکرم صلى الله عليه وآله نکات طبی و بهداشتی در بیان پیامبر اکرم صلى الله عليه وآله ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ نیکی در احادیث نیکی در احادیث ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ خیانت در احادیث خیانت در احادیث ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ اختلاف در احادیث اختلاف در احادیث ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ آفرینش در احادیث آفرینش در احادیث ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ فضيلت گمنامى در احادیث فضيلت گمنامى در احادیث ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ جانشین خدا در احادیث جانشین خدا در احادیث ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ خمس در احادیث خمس در احادیث ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ شراب در احادیث شراب در احادیث ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ آفریدگار در احادیث آفریدگار در احادیث ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

 

https://ahlolbait.com/content/3632/%D9%86%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB


جمعه، 17 اسفند 1403 - 00:48 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0